دکتر محمد حسین نجفی

شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که برخی مشکلات معده می توانند باعث بروز برخی آریتمی ها بشوند. اما این موضوع چقدر صحت دارد؟ دقیقا چه ارتباطی بین این دو موضوع وجود دارد؟ چه آریتمی هایی بیش تر با مشکلات معده ارتباط دارند؟ کدام نوع از داروها می تواند این مشکلات را تخفیف دهد و کدام داروها این مشکلات را تشدید می کنند؟ آیا واقعا برخی غذاها هستند که بیش تر از بقیه به این مشکلات منجر می شوند؟ بیماران با آریتمی قلبی اثبات شده چه ملاحظات غذایی را باید مدنظر داشته باشند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات می گردید نوشتار زیر را به طور کامل و با دقت دنبال کنید!

تپش قلب و آریتمی

آریتمی قلبی یا تپش قلب؟

قبل از هر چیز و بررسی هر گونه رابطه ی احتمالی بین این دو موضوع بیایید منظور خود از این دو مشکل را مشخص کنیم. در واقع هر نوع تپش قلبی لزوما به معنی وجود آریتمی نیست و برخی تپش های قلب خوش خیم و تنها ناشی از فرآیند های طبیعی و پاسخ درست و سالم قلب به این اتفاقات هستند.مثلا هر گونه استرسی بخاطر ترشح هورمون های ستیز و گریز، نظیر آدرنالین باعث تپش قلب می شود. یا مثلا تب و کم خونی و پرکاری و تیرویید نیز از مواردی هستند که عامل بروز تپش قلب در افراد می باشند. 

آریتمی قلبی و معده

یک قاعده ی کلی در بدن انسان این است که در صورت بروز هر گونه مشکلی در هر عضوی، قلب در پاسخ به هورمون های ترشح شده شروع به جبران به صورت تپش قلب می کند. بنابراین و طبق این قاعده در صورتی که در معده ی شما نیز مشکلی وجود داشته باشد ممکن است قلب شما به طپش بیفتد. مثلا درد معده می تواند باعث بروز این حالت شود. یا هر گونه ریفلاکس شدید معده که حالت مکرر پیدا کند می تواند باعث بروز طپش در شما شود. 

هم چنین برخی بیماران که از قبل به مشکلات آریتمی نظیر ضربان های نابجای بطنی (PVC) مبتلا هستند در صورت تشدید مشکلات معده با افزایش این ضربان های نابجا مواجه خواهند شد.

عواملی که باعث تشدید آریتمی قلبی می شوند؟

همان طور که گفتیم یکی از موارد مهم ریفلاکس های شدید و مکرر است. دردهای شدید معده نیز ممکن است باعث افزایش طپش در شما شوند. هم چنین برخی غذاها هستند که در صورت مصرف می توانند باعث این شوند که ضربان قلب شما افزایش یابد (به خصوص در افرادی که معده ی حساس تری دارند) یا اینکه آریتمی های از پیش موجود نظیر PVC را تشدید کنند. 

از جمله ی غذاهای فوق می توان به غذاهای محرک نظیر چای غلیظ و قهوه و برخی میوه ها نظیر کیوی و موز اشاره کرد. هم چنین برخی مواد نظیر ادویه جات و شکلات و نوشابه های گازدار و نوشابه های انرژی زا نیز می توانند عامل تحریک معده باشند. 

در صورت تجربه آریتمی و یا تپش قلب چه اقدامی باید انجام دهم؟

اگر شما هم به دنبال مشکلات معده دچار علائم مهم قلبی می شوید باید حتما یک بار تحت معاینه ی متخصص قلب و گوارش قرار بگیرید. متخصص گوارش باید از نظر گوارشی شما را بررسی کند و شاید نیاز به انجام آندوسکوپی نیز وجود داشته باشد.همچنین متخصص قلب باید نوارقلب شما را ارزیابی کند و گاهی نیز برای بررسی ساختار قلبی نیاز به بررسی از طریق اکوکاردیوگرافی نیز می باشد. معمولا درمان مشکلات ذکر شده شامل دو جنبه ی دارویی و غیردارویی است. 

در مورد مسائل گوارشی گاهی استفاده از داروهای ضداسید نظیر پنتاپرازول یا امپرازول یا فاموتیدین در کنار داروهای قلبی نظیر پروپرانولول یا متورال که برای کاهش ضربان قلب استفاده می شوند می توانند کمک کننده باشد. رعایت برخی موارد مهم نظیر پرهیز از غذاهای محرک و کاهش وزن و عدم درازکشیدن تا یک ساعت بعد از غذا هم می تواند در این بیماران کمک کننده باشد.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.3/5 - (42 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام و درود بر شما پزشک با اخلاق .متشکر که جواب این حجم از سوالها رو میدید خدا سلامتی به شما بده.تپش قلبی به این شکل دارم روزی که دچار این تپش میشم از صبح زود ضربانم کمی بیشتر از نرمال است تا چند ساعت بعد احساس دفع مدفوع دارم دسشویی میرم بعد از اجابت مزاج ضربانم بالا میره ولی نه ناگهانی تقریبا به سرعت منظم .چندین بار در همین حال نوار گرفتم پنج بار دوبارش در اورژانس قلب شهید رجایی سه بار در جاهای مختلف ضربانم از 135تا 180متغیر بوده.هر پنج پزشک گفتن تاکیکاردی سینوسیه پیش چند پزشک فوق تخصص آریتمی هم رفتم که اونام گفتن تپش تاکیکاردی سینوسیه هولتر و اکو هم نرمال علتش چیه آقای دکتر ناگفته نمونه با حالت اظطراب آیا اظطراب ضربان رو تا 180میتونه بالا ببره این تصویر نوارم امروزه که این حالتی شدم.ببخشید طولانی بود تغیر حالتم هم تشدید میکنه از نشسته به سرپا .آیا کشنده هست این مشکل
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید از نظر اضطراب و کم خونی بررسیزشوید

      در ضمن برای درمان اضطراب به روانپزشک مراجعه کنید

      اگر همه اینه جواب نداد میتونید ابلیشن گره سینوسی هم انجام دهید

  • تصویر کاربر سودابه سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.من چند روز جدیدا قلبم با کلا قفسه سینم درد میگیره ی کمی تپش قلب دارم ب مدت چند ثانیه. قبلا هم اینجوری بودم الان بخاطر شرایط بد روحی و فشار کاری و عصبی اینجوری حس میکنم شدم نوار قلبم گرفتم ممنون میشم پاسخ بدین.دکتر رفتم روزی ۱/۴متورال میخورم از امروز قبلا هم خوردم. و ویتامیت ب۱ دادن ک بعد ناهار بخورم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا دردها قلبی نیست و اضطرابیه

      بهتره به روانپزشک مراجعه کنید و اکر بهتر نشدید جهت بررسی بیشتر مراجعه کنید

  • تصویر کاربر آرش شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان، بنده تقریبا یکماهی میشد تپش قلب داشتم بعد به متخصص قلب و عروق مراجعه کردم برام متوهگزال ۲۳.۷۵ چهل عدد نوشت و گفت ۱۲ ساعتی یکی بخور و به ارامی دارو رو قطع کن حالا میخواستم بدونم روند قطع کردنش با چه فواصل زمانی میباشد و بعد قطع کردن دارو ایا بازم ممکنه تپش بیاد سراغم؟ و آیا این قرص عوارضی بعدا برام پیش نمیاره؟
    بسیار ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      هر هفته دوز دارو رو نصف کنید

      ممکنه تپش ایجاد شه بنابراین علتش باید پیدا و درمان بشه

      خیر ایجاد نمیکنه

  • تصویر کاربر سحر شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    اقایی دکتر من براتون مشکلم گفتم گفتین باید اکو و تست ورزش بدم حالا هروقت ضربان قلبم میگیرم بالایی 80 وقتی ضربان قلبم میره رو 90 سرم گیج میره رنگم سفید میشه دست چپم و شانه ام گردنم فکرم معدم پشت کمرم و سینه ام فشار میاد الان مشکلم خیلی جدی شده؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بدون معاینه نمیشه اظهار نظر دقیق کرد باید جهت معاینه و نوار قلب مراجعه کنید

      در ضمن اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر سحر شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      نه اصطراب ندارم فقط درد هام زیاد شده گردن و فک و دست چپم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      باید معاینه شوید و حتما اکو و تست شوید 

      مراجعه کنید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر آسیه پنجشنبه ۲۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر یکسال نیم قرص متازیرو ۴۷ نصفی صب میخوردم برای فشارخون ..نوبت پزشکم بود که برم پیشش گفت فشارت بالاست باید هولتر وصل کنی به حرف نکردم بطوریکه ضربانم هم اومد پایین فشارم رفت بالا ..اورژانس مراجعه کردم گفت از مصرف دارو هست و هولترهم نصب کردم مشکلی نداشتم ...سوالم از جنابعالی اینه که مصرف قرص متازیرو باعث این مشکل من شده یا استرس ضربان منو نا منظم کرده ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این دارو میتونه ضربان رو پایین بیاره اما ضربان رو نامنظم نمیکنه

  • تصویر کاربر فرهاد پنجشنبه ۲۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما دکتر گرامی
    مدت 3ماه پیش به دلیل فشار عصبی و ناراحتی دچار رفلکس معده شدم. وحالاتی مانند حمله قلبی برایم پیش آمد.همراه با ضعف شدید و بی حالی و گرگرفتگی و تپش قلب. اول فکر کردم مشکل از قلبم هست. البته 2 سال پیش اکو کردم و گفتند مشکلی ندارم. اینبار برای این موضوع دوباره به دکتر مراجعه کردم و تست ورزش انجام دادم. دکتر گفتند که مشکلی ندارم. من یه فرد استرسی و عصبی و همیشه نگران هستم. به دکتر متخصص داخلی مراجعه کردم و تشخیص دادن مشکل از معده ورفلکس هستش. الان تحت درمان هستم و تقریبا مشکل معده ام بر طرف شده. ولی همچنان گاهی تپش قلب را دارم. ولی از آنموقع تا الان احساس گیج و منگی دارم و هنگام نگاه کردن توی صفحه نمایش بیشتر هم میشه همراه با گرفتگی سر و بدون درد. من یک فرد سیگاری هستم.گاهی کم و نه به طور مداوم در کنار ناف و پهلو و زیر دنده دارم. احساس کم حسی و سوزش در شانه وسینه و گردن سمت چپ. این موارد باعث شده استرس و نگرانی هام بیشتر بشه. هنگام سیگار کشیدن و زمانی که نشسته ام نبض زدن داخل شکم را به وضوح متوجه میشم. ولی دردی همراهش نیست.به جز سوزش و درد کمی که گاهی اوقات در پهلوها ودر ناحیه شکم دارم که با دست کشیدن روی آن بیشتر میشود. یک مقدار شکم داشتم که الان احساس میکنم بیشتر شده و ورم کرده. یک فرد کم تحرک هستم. میخواستم بدونم بابت نبض داخل شکم باید نگران باشم. مشکل جدی وجود داره؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مشکل شما قلبی نیست و اضطرابیه باید به روانپزشک مراجعه کنید با درمان اضطراب سایر مشکلات هم مرتفع میشه

  • تصویر کاربر مصطفی پنجشنبه ۲۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید، آقای دکتر به نظرتون مشکلات معده و تیروئید میتونه باعث ریزش و خالی کردن قلب بشه؟ با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      گاهی بله

  • تصویر کاربر بیتا جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید ... ابتدا خواستم ازتون تشکر کنم بابت وقتی که میزارید ...بیست و نه ساله هستم مدت دوساله دچار تپشهای شدید قلبی میشم به متخصص قلب مراجعه کردم اکو انجام دادن گفتن افتادگی دریچه میترال داری و دیواره بین دهلیز قلبت مادرزادی نازکه هولتر مانیتورینگ بمدت چهل و هشت ساعت بستم ... گفتن اریتمی داری و تاکیکاردی اما نیاز به دارو نیست ..سوال اولم اینه که با توجه به اریتمی و تاکیکاردی مخصوصا در زمان استراحت و نازک بودن دیواره دهلیز و دارو ندادن ایا در سالهای اینده باعث بزرگی و ضعف و خستگی قلبم نمیشه ؟؟؟عکس اریتمی و تاکیکاردیو فرستادم تا خودتون تعداد تپشهای قلب رو با توجه به زمان در نظر بگیرید
    سوال دومم اینه که ایشون در اکو نوشتن که Mild Mr در دریچه ی میترال ... یا Mr به معنای نارسایی نیست پس چرا دارویی برای درمان نمیدن؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      یعنی نارسایی خفیف میترال

      حای نگرانی نداره و متجر به مشکل در اینده نمیشه

      احتمالا اضطراب دارید به روانپزشک مراجعا کنید

  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1115 مشاهده پرسش
    با سلام
    وقت بخیر
    جناب دکتر من ورزش کار حرفه ای هستم.رشته کشتی...چند روز پیش مسابقه انتخابی تیم ملی داشتم و به علت استرس زیاد قبل از مسابقه حدود 5 عدد قرص پروپرانول 4٠ مصرف کردم اما متاسفانه خیلی زود خسته شدم و شکست خوردم...به اصطلاح بدنم خالی.
    میخواستم ببینم علتش مصرف این قرص بوده؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه

  • تصویر کاربر سمیه جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام روز بخیر.28ساله هستم متاهل.درد سمت چپ روی قلبم خیلی اذیتم میده.همیشه هم باتپش قلب بالا هستم.ندیدم تپش قلبم کمتر از 90بیاد.گاها تا 120 هم بوده میانگین تپش قلبم 105هست .دکتر هم نرفتم تا به امروز .ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه اضطرابی باشه به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نشدید جهت بررسی بیشتر مراجعا کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر