دکتر محمد حسین نجفی

شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که برخی مشکلات معده می توانند باعث بروز برخی آریتمی ها بشوند. اما این موضوع چقدر صحت دارد؟ دقیقا چه ارتباطی بین این دو موضوع وجود دارد؟ چه آریتمی هایی بیش تر با مشکلات معده ارتباط دارند؟ کدام نوع از داروها می تواند این مشکلات را تخفیف دهد و کدام داروها این مشکلات را تشدید می کنند؟ آیا واقعا برخی غذاها هستند که بیش تر از بقیه به این مشکلات منجر می شوند؟ بیماران با آریتمی قلبی اثبات شده چه ملاحظات غذایی را باید مدنظر داشته باشند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات می گردید نوشتار زیر را به طور کامل و با دقت دنبال کنید!

تپش قلب و آریتمی

آریتمی قلبی یا تپش قلب؟

قبل از هر چیز و بررسی هر گونه رابطه ی احتمالی بین این دو موضوع بیایید منظور خود از این دو مشکل را مشخص کنیم. در واقع هر نوع تپش قلبی لزوما به معنی وجود آریتمی نیست و برخی تپش های قلب خوش خیم و تنها ناشی از فرآیند های طبیعی و پاسخ درست و سالم قلب به این اتفاقات هستند.مثلا هر گونه استرسی بخاطر ترشح هورمون های ستیز و گریز، نظیر آدرنالین باعث تپش قلب می شود. یا مثلا تب و کم خونی و پرکاری و تیرویید نیز از مواردی هستند که عامل بروز تپش قلب در افراد می باشند. 

آریتمی قلبی و معده

یک قاعده ی کلی در بدن انسان این است که در صورت بروز هر گونه مشکلی در هر عضوی، قلب در پاسخ به هورمون های ترشح شده شروع به جبران به صورت تپش قلب می کند. بنابراین و طبق این قاعده در صورتی که در معده ی شما نیز مشکلی وجود داشته باشد ممکن است قلب شما به طپش بیفتد. مثلا درد معده می تواند باعث بروز این حالت شود. یا هر گونه ریفلاکس شدید معده که حالت مکرر پیدا کند می تواند باعث بروز طپش در شما شود. 

هم چنین برخی بیماران که از قبل به مشکلات آریتمی نظیر ضربان های نابجای بطنی (PVC) مبتلا هستند در صورت تشدید مشکلات معده با افزایش این ضربان های نابجا مواجه خواهند شد.

عواملی که باعث تشدید آریتمی قلبی می شوند؟

همان طور که گفتیم یکی از موارد مهم ریفلاکس های شدید و مکرر است. دردهای شدید معده نیز ممکن است باعث افزایش طپش در شما شوند. هم چنین برخی غذاها هستند که در صورت مصرف می توانند باعث این شوند که ضربان قلب شما افزایش یابد (به خصوص در افرادی که معده ی حساس تری دارند) یا اینکه آریتمی های از پیش موجود نظیر PVC را تشدید کنند. 

از جمله ی غذاهای فوق می توان به غذاهای محرک نظیر چای غلیظ و قهوه و برخی میوه ها نظیر کیوی و موز اشاره کرد. هم چنین برخی مواد نظیر ادویه جات و شکلات و نوشابه های گازدار و نوشابه های انرژی زا نیز می توانند عامل تحریک معده باشند. 

در صورت تجربه آریتمی و یا تپش قلب چه اقدامی باید انجام دهم؟

اگر شما هم به دنبال مشکلات معده دچار علائم مهم قلبی می شوید باید حتما یک بار تحت معاینه ی متخصص قلب و گوارش قرار بگیرید. متخصص گوارش باید از نظر گوارشی شما را بررسی کند و شاید نیاز به انجام آندوسکوپی نیز وجود داشته باشد.همچنین متخصص قلب باید نوارقلب شما را ارزیابی کند و گاهی نیز برای بررسی ساختار قلبی نیاز به بررسی از طریق اکوکاردیوگرافی نیز می باشد. معمولا درمان مشکلات ذکر شده شامل دو جنبه ی دارویی و غیردارویی است. 

در مورد مسائل گوارشی گاهی استفاده از داروهای ضداسید نظیر پنتاپرازول یا امپرازول یا فاموتیدین در کنار داروهای قلبی نظیر پروپرانولول یا متورال که برای کاهش ضربان قلب استفاده می شوند می توانند کمک کننده باشد. رعایت برخی موارد مهم نظیر پرهیز از غذاهای محرک و کاهش وزن و عدم درازکشیدن تا یک ساعت بعد از غذا هم می تواند در این بیماران کمک کننده باشد.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.3/5 - (41 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ممنون بابت سایت خوبتون!من 22 سالمه اما بعضا قلبم برای چند ثانیه طپش بسیار محکم وشدیدی میکنه!مخصوصا زمان هایی که از نظر روحی نامساعد هستم!درواقع در هنگام طپش احساس میکنم که قلبم کوبش شدیدی احساس میکنه که نفسم هم نامنظم میشه!بعد چند ثانیه دوباره حالم خوب میشه روزی چندبار این حالتو تجربه میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      به ضربان نارس بطني در سايت مراحعه نماييد
  • تصویر کاربر زهرادلیری جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    باسلام خانمی سی ساله هستم و مادر وپدرم هردو مبتلا به فشارخون و قند بودند و ضمنا دراواخر عمر قلب هردو بزرگ شده بود آیا ممکن من هم درمعرض بیماری قلبی باشم وقتی باردار بودم طپش قلب داشتم که دکترم آ اس آ بهم داد ولی سقط شد ایا ممکنه در بارداری تاثیر داشته باشه ومن ندونم مشکل قلبی دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      مستعد هستيد
      بهتر است معاينه شويد
  • تصویر کاربر نژاد پنجشنبه ۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام ب من گفتن پروپلاس دارم اما مهم نیست هرسع سال اکو بدم اما از شنیدنش وحشت کردم میترسم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      نگران نباشيد
      در سايت من مطلب مفصلي راجع به پرولاپس وجود دارد
  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 395 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر الان یه مدته که در قسمت بالای ناف نبض میزنه مثل ضربان قلب بدون هیچ دردی وقتی به پهلو میخابم این ضربان از بین میره علتش چیه؟ایا ربطی به بارداری داره؟؟ممنون میشم منو از نگرانی در بیارید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام . من چند وقته تپش قلب دارم . پس از انجام آزمایش فهمیدن که غلظت خون دارم . شدید دکتر‌تجویز کرد که یک واحد خون بدم. بعد برام آسپرین و پروپورانول تجویز کرد الان چند روزه گیج هستم و اشتهایم به شدت کم شده کمی هم لاغر شدم . ممنون میشم کمکم کنید . یا حتی اگر تهران هستید وقت ویزیت بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر ساراکریمی یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    باسلامِ من دختری 17 ساله هستم.حدود دوماهه که قلبم محکمتر میزنه به طوری که لباسم و بدنم کاملا تکان میخوره و احساس تنگی نفس میکنم.دو بار به دکتر مراجعه کردم.گفتن نوار قلبت مشکلی نداره.اگه میشه راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام مصرف قرص پروپرانولول توصيه ميشود
      اگر تهران هستيد با مطب هماهنگ كنيد
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    پلاکت خون برادرم که در اتاق ای سی یو است . 16000 هزار است و از دهان و بینی خون ریزی دارد . ایا دارویی برای توقف ان وجود دارد . برادرم ضربه مغزی شده است . و 45 روز است در کما است .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      معمولا تجريز پلاكت يا ffp
      كمك كننده است
  • تصویر کاربر فيروزپور پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با توجه به ايكنه نسل جديد دارو ضد انعقاد زالربان با نام علمي ريواكسان نياز به چك inr ندارد يا پايش مداوم نياز نيست و تغيرات رقيق شدن خون با مصرف اين دارو را چگونه ميتوان تشخيص داد كه دارو اثر مثبت و مناسب خود را در بيمار فراهم كرده ايا ازمايش خاصي را بايد انجام داد و يا همان inr كه در صورت جواب مطلوب در مورد ان بيماري كفايت ميكند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام و سپاس فراوان از شما ببخشید چند روز قبل درباره ی وقفه سینوسی نیم ثانیه ای بعد از ورزش از شما سوال کردم که فرمودید این ریتم خطرناک نیست و می توانم به ورزش ادامه دهم در این چند روز دقت کردم متوجه شدم این ریتم در زمانی که دچار اضطراب شدید مثل حملات پانیک می شوم و در زمانی که در هنگام ورزش دچار اضطراب می شوم بیشتر نمایان میشود آیا اضطراب عامل ایجاد این وقفه های سینوسی در ریت 85 تا 100 پالس ضربان است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام بله ميتواند
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    درد قفسه سینه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر