دکتر محمد حسین نجفی

شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که برخی مشکلات معده می توانند باعث بروز برخی آریتمی ها بشوند. اما این موضوع چقدر صحت دارد؟ دقیقا چه ارتباطی بین این دو موضوع وجود دارد؟ چه آریتمی هایی بیش تر با مشکلات معده ارتباط دارند؟ کدام نوع از داروها می تواند این مشکلات را تخفیف دهد و کدام داروها این مشکلات را تشدید می کنند؟ آیا واقعا برخی غذاها هستند که بیش تر از بقیه به این مشکلات منجر می شوند؟ بیماران با آریتمی قلبی اثبات شده چه ملاحظات غذایی را باید مدنظر داشته باشند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات می گردید نوشتار زیر را به طور کامل و با دقت دنبال کنید!

تپش قلب و آریتمی

آریتمی قلبی یا تپش قلب؟

قبل از هر چیز و بررسی هر گونه رابطه ی احتمالی بین این دو موضوع بیایید منظور خود از این دو مشکل را مشخص کنیم. در واقع هر نوع تپش قلبی لزوما به معنی وجود آریتمی نیست و برخی تپش های قلب خوش خیم و تنها ناشی از فرآیند های طبیعی و پاسخ درست و سالم قلب به این اتفاقات هستند.مثلا هر گونه استرسی بخاطر ترشح هورمون های ستیز و گریز، نظیر آدرنالین باعث تپش قلب می شود. یا مثلا تب و کم خونی و پرکاری و تیرویید نیز از مواردی هستند که عامل بروز تپش قلب در افراد می باشند. 

آریتمی قلبی و معده

یک قاعده ی کلی در بدن انسان این است که در صورت بروز هر گونه مشکلی در هر عضوی، قلب در پاسخ به هورمون های ترشح شده شروع به جبران به صورت تپش قلب می کند. بنابراین و طبق این قاعده در صورتی که در معده ی شما نیز مشکلی وجود داشته باشد ممکن است قلب شما به طپش بیفتد. مثلا درد معده می تواند باعث بروز این حالت شود. یا هر گونه ریفلاکس شدید معده که حالت مکرر پیدا کند می تواند باعث بروز طپش در شما شود. 

هم چنین برخی بیماران که از قبل به مشکلات آریتمی نظیر ضربان های نابجای بطنی (PVC) مبتلا هستند در صورت تشدید مشکلات معده با افزایش این ضربان های نابجا مواجه خواهند شد.

عواملی که باعث تشدید آریتمی قلبی می شوند؟

همان طور که گفتیم یکی از موارد مهم ریفلاکس های شدید و مکرر است. دردهای شدید معده نیز ممکن است باعث افزایش طپش در شما شوند. هم چنین برخی غذاها هستند که در صورت مصرف می توانند باعث این شوند که ضربان قلب شما افزایش یابد (به خصوص در افرادی که معده ی حساس تری دارند) یا اینکه آریتمی های از پیش موجود نظیر PVC را تشدید کنند. 

از جمله ی غذاهای فوق می توان به غذاهای محرک نظیر چای غلیظ و قهوه و برخی میوه ها نظیر کیوی و موز اشاره کرد. هم چنین برخی مواد نظیر ادویه جات و شکلات و نوشابه های گازدار و نوشابه های انرژی زا نیز می توانند عامل تحریک معده باشند. 

در صورت تجربه آریتمی و یا تپش قلب چه اقدامی باید انجام دهم؟

اگر شما هم به دنبال مشکلات معده دچار علائم مهم قلبی می شوید باید حتما یک بار تحت معاینه ی متخصص قلب و گوارش قرار بگیرید. متخصص گوارش باید از نظر گوارشی شما را بررسی کند و شاید نیاز به انجام آندوسکوپی نیز وجود داشته باشد.همچنین متخصص قلب باید نوارقلب شما را ارزیابی کند و گاهی نیز برای بررسی ساختار قلبی نیاز به بررسی از طریق اکوکاردیوگرافی نیز می باشد. معمولا درمان مشکلات ذکر شده شامل دو جنبه ی دارویی و غیردارویی است. 

در مورد مسائل گوارشی گاهی استفاده از داروهای ضداسید نظیر پنتاپرازول یا امپرازول یا فاموتیدین در کنار داروهای قلبی نظیر پروپرانولول یا متورال که برای کاهش ضربان قلب استفاده می شوند می توانند کمک کننده باشد. رعایت برخی موارد مهم نظیر پرهیز از غذاهای محرک و کاهش وزن و عدم درازکشیدن تا یک ساعت بعد از غذا هم می تواند در این بیماران کمک کننده باشد.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.3/5 - (41 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امید پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ۲۴ سالمه متاهلم، ی سالی تنگی نفس داشتم گاهی بیشتر میشد الان دوماهه دائما تنگی نفس دارم دکتر قلب ،داخلی ، ریه و اعصاب رفتم مشکلم حل نشده ، تنگی نفس دارم و قفسه سینم درد میکنه گاهی قفسه سینم رو میکشم صدا میده احساس بهتری بهم دست میده ، قبلا بهتر بودم الان دوماهه فعالیت ورزشی نمیتونم انجام بدم ضربانمم میره بالا تنگی نفسم میگیرم، گاهی همینطوری تپش قلب میگیرم ، تست ورزش و همه آزمایش های مختلف دادم مشکلی نبوده ، همه میگن از استرسه دوماهی میشه قرص استرس میخورم، نشونه های استرسم بهتر شده ولی تنگی نفسم نه ، الان دو روزه سمت راست بدنم(تقریبا وسط پشتم )و شونم گاهی میگیره ، لطفا راهنماییم کنید بتونم بهبود پیدا کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      توصیه به اکو و تست ورزش
  • تصویر کاربر رشیدی سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام حدود هشت ماه قلبم یه ضربه نمیزنه هرری میریزه ی روز زیاد بعضی روزها خیر.هفته قبل بقدری شدید شد اورژانس منو ایسیو خوابوندن سه بار نوار قلبی هیچی نشون نداد اکو کردن گفتن مشکلی نیست البته تا کارشون تموم میشد همون هری میریخت گفتن هیچ مشکلی نیست ازمایشم سالم لطف بفرمایید چیکار کنم البته دچار اختلال هراس و اضطراب فراگیرم هستم باوجود پراپرانولول و داروهای اعصاب بازم این نبض خیلی دلهره اور و اذیت کننده هست لطفا راهنماییم بفرمایید ۴۳ ساله هستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      علایم‌اضطرابی است...با این حال نی توانید هولتر نکار قلب شکید
  • تصویر کاربر نظری جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام من گاهی حس میکنم قلبم یک پالس نمیزنه و بعد احساس گیجی میکنم اما در حد چند ثانیه هست متخصص قلب رفتم اکو و تست ورزش مشکلی نداشت ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      هولتر نوار قلب توصیه می شود
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر آقای دکتر من مدت زیادی ریتم نامنظم قلب دارم اکو شدم هولتر ۴۸ ساعت استفاده کردم برای معده آندوسکوپی کولونوسکوپی شدم گفتند فقط ورم معده دارید ولی من بادام‌بانامنظمی شدید ریتم قلب مواجه میشم وگاهی یه مکثی در ضربان دارم واین مکث پی درپي هست بطوری که احساس میکنم قلبم مثل توپ به اطراف پرت میشه وحس کوبیدن قلبم رو کامل حس میکنم زندگیم مختل شده با تشدید ناراحتی معده این علائم بدتر میشه فعلا قرص وازومیکس ۸۰و۵ وبیزوپرولول ۲ونیم یه دونه مصرف میکنم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام نوار قلب از زمان نامنظمی بگیریدواگرنه باید هولتر به ندت طولانی تر فرض مثال یک هفته ای بشوید
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان دوسالی هست که تپش قلبم رو احساس میکنم ،به پزسک مراجعه کردم چندین بار اکو و تست ورزش دادم هیچ مشکلی ندارم حتی هنگام ورزش اما شب میشه میخوام بخوابم یا از خواب با تپش بیدار میشم ،یا قبل خواب تپشمو احساس میکنم.انگار زیر دلم یه میرزه بعد شروع میشه تپش، مخصوصا تو مطب دکتر،قرص نصف کنکو نصف والزومیکس 5/80میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      به احتمال زیاد علائم اضطرابی است...
  • تصویر کاربر Yari چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام دکتر، من سی و دو سالمه، PVC قلبی دارم چندین ساله، آخرین باری که هولتر شدم شش هزار تا بود در بیست و چهار ساعت، که گفتن نیازی به ابلیشن نداری، دارو نوشتن که بعد یه مدت از بس کم باب بود ادامه ندادم، ولی الان دیگه واقعا خسته شدم، زندگیمو مختل کرده، یه وقتایی آنقدر زیاد میشه میترسم قلبم وایسته، دو تا سوال داشتم یک اینکه آیا الان ابلیشن برای من انجامش بهتر هست یا ندادنش، دو اینکه آیا واقعا خطر سکته داره برای من که آنقدر گاهی طولانی و ممتد آریتمی دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...اکو و هولتر مجدد
  • تصویر کاربر مجتبی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و وقت بخیر
    اقای دکتر حدودا یک ماهه قبل کاهش اشتهاء قابل توجه ی داشتم به طوری که در وعده ی صبحانه چیزی نتونستم بخورم(بعضی روزها یه دونه میوه) و در وعده های نهار وشام غذاخوردنم نصف یا یک،سوم بقیه همکارانم شده.
    مطلب اخر اینکه به خاطر علظت خون بعضی مواقع فشار خونم بالا میره و
    از شروع این بی اشتهایی تپش قلب هم پیدا کردم و صدای ضربه زدن و تپش قلبم رو حس میکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...ویزیت و آزمایشات خون
  • تصویر کاربر گلی سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 83 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتربه من بابت فشارخون بالا وکمی تپش قلب قرص اتنولول 50دادین قبلا متورال میخوردم فرمودین اونونخورم اتنولول وبا قرص لوزاتان 25میخورم اتنولول وروزی چندتا بخورم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      یکی صبح و یکی شب
  • تصویر کاربر زهره شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 99 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. خواهر بنده حدود یک سال و نیم پیش به کرونا مبتلا شدند با ۱۵ درصد ریه. قبل از ابتلا به کرونا هم تپش قلب داشتند ولی بعدا این تپش قلب خیلی زیاد شد بطوریکه بعد از بهبودی از کرونا وقتی نبض ایشان را می گرفتم پشت شر هم یا یک ضربه محکم تر زده می شد یا یک ضربه جا می افتاد و خواهرم این احساس را در قفسه ی سینه داشتند. و در بیست و چهار ساعت این نامنظمی وجود داشت و دارد. یک اکو چندین ماه قبل انجام شد. خواهرم وقتی صبح ها از خواب بیدار می شوند بلافاصله احساس غش دارند. بیشتر اوقات هم سردرد دارند بطوریکه خودشان اینطور بیان می کنند که همراه این سردرد دلم یک جوری می شود ولی نمی توانند خوب بیان کنند. در آزمایش خون بیشتر اوقات هموگلوبین مختصری پایین است حدود ۱۱.۳ و نیز هماتوکریت، بعد از کرونا گلبول سفید هم همیشه در آزمایش پایین است حدود ۳.۴ لطفا راهنمایی کنید. آیا در اکو بیماری خواهرم خطرنا‌ است. ایشان فقط پروپرانولول ۱۰ مصرف می کنند. و در اندازه گیری فشار خون دست راست بیشتر اوقات فشار دیاستولی ۵.۴ است و در فشار خون دست چپ فشار دیاستولی ۴.۳ است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      اکو کاملا سالم است ولی با این علایم یک بار هولتر ضربان ۲۴ ساعته برای تشخیص نوع طپش قلب نصب کنند
  • تصویر کاربر مجتبی سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    سلام مدت سه ماه دکتر ضربان معده یعنی بالای ناف ضربان شدید دارم رفتم دکتر گفت از استرس دارو داد ولی بی فایده رفتم دکتر قلب اکو گرفت گفت از ریه ها ست سنوگرافی شکمی انجام ندادم . البته فقط ی روز مشکل بلع غدا داشتم اما کم احساس کمر درد اوایل داشتم بعد رو دو زانو منشستم فشار به زانو راست می اوردم مور مور میکرد الان فقط احساس درد در قفسه سینه سمت راست کا جای ی نقطه به پشت کمر میزنه ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش)
      یک سونوگرافی شکمی بکنید تا اگر مشکلی در عروق شکم است مشخ۱ گردد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر