دکتر محمد حسین نجفی

شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که برخی مشکلات معده می توانند باعث بروز برخی آریتمی ها بشوند. اما این موضوع چقدر صحت دارد؟ دقیقا چه ارتباطی بین این دو موضوع وجود دارد؟ چه آریتمی هایی بیش تر با مشکلات معده ارتباط دارند؟ کدام نوع از داروها می تواند این مشکلات را تخفیف دهد و کدام داروها این مشکلات را تشدید می کنند؟ آیا واقعا برخی غذاها هستند که بیش تر از بقیه به این مشکلات منجر می شوند؟ بیماران با آریتمی قلبی اثبات شده چه ملاحظات غذایی را باید مدنظر داشته باشند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات می گردید نوشتار زیر را به طور کامل و با دقت دنبال کنید!

تپش قلب و آریتمی

آریتمی قلبی یا تپش قلب؟

قبل از هر چیز و بررسی هر گونه رابطه ی احتمالی بین این دو موضوع بیایید منظور خود از این دو مشکل را مشخص کنیم. در واقع هر نوع تپش قلبی لزوما به معنی وجود آریتمی نیست و برخی تپش های قلب خوش خیم و تنها ناشی از فرآیند های طبیعی و پاسخ درست و سالم قلب به این اتفاقات هستند.مثلا هر گونه استرسی بخاطر ترشح هورمون های ستیز و گریز، نظیر آدرنالین باعث تپش قلب می شود. یا مثلا تب و کم خونی و پرکاری و تیرویید نیز از مواردی هستند که عامل بروز تپش قلب در افراد می باشند. 

آریتمی قلبی و معده

یک قاعده ی کلی در بدن انسان این است که در صورت بروز هر گونه مشکلی در هر عضوی، قلب در پاسخ به هورمون های ترشح شده شروع به جبران به صورت تپش قلب می کند. بنابراین و طبق این قاعده در صورتی که در معده ی شما نیز مشکلی وجود داشته باشد ممکن است قلب شما به طپش بیفتد. مثلا درد معده می تواند باعث بروز این حالت شود. یا هر گونه ریفلاکس شدید معده که حالت مکرر پیدا کند می تواند باعث بروز طپش در شما شود. 

هم چنین برخی بیماران که از قبل به مشکلات آریتمی نظیر ضربان های نابجای بطنی (PVC) مبتلا هستند در صورت تشدید مشکلات معده با افزایش این ضربان های نابجا مواجه خواهند شد.

عواملی که باعث تشدید آریتمی قلبی می شوند؟

همان طور که گفتیم یکی از موارد مهم ریفلاکس های شدید و مکرر است. دردهای شدید معده نیز ممکن است باعث افزایش طپش در شما شوند. هم چنین برخی غذاها هستند که در صورت مصرف می توانند باعث این شوند که ضربان قلب شما افزایش یابد (به خصوص در افرادی که معده ی حساس تری دارند) یا اینکه آریتمی های از پیش موجود نظیر PVC را تشدید کنند. 

از جمله ی غذاهای فوق می توان به غذاهای محرک نظیر چای غلیظ و قهوه و برخی میوه ها نظیر کیوی و موز اشاره کرد. هم چنین برخی مواد نظیر ادویه جات و شکلات و نوشابه های گازدار و نوشابه های انرژی زا نیز می توانند عامل تحریک معده باشند. 

در صورت تجربه آریتمی و یا تپش قلب چه اقدامی باید انجام دهم؟

اگر شما هم به دنبال مشکلات معده دچار علائم مهم قلبی می شوید باید حتما یک بار تحت معاینه ی متخصص قلب و گوارش قرار بگیرید. متخصص گوارش باید از نظر گوارشی شما را بررسی کند و شاید نیاز به انجام آندوسکوپی نیز وجود داشته باشد.همچنین متخصص قلب باید نوارقلب شما را ارزیابی کند و گاهی نیز برای بررسی ساختار قلبی نیاز به بررسی از طریق اکوکاردیوگرافی نیز می باشد. معمولا درمان مشکلات ذکر شده شامل دو جنبه ی دارویی و غیردارویی است. 

در مورد مسائل گوارشی گاهی استفاده از داروهای ضداسید نظیر پنتاپرازول یا امپرازول یا فاموتیدین در کنار داروهای قلبی نظیر پروپرانولول یا متورال که برای کاهش ضربان قلب استفاده می شوند می توانند کمک کننده باشد. رعایت برخی موارد مهم نظیر پرهیز از غذاهای محرک و کاهش وزن و عدم درازکشیدن تا یک ساعت بعد از غذا هم می تواند در این بیماران کمک کننده باشد.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.3/5 - (41 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جک یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام مجدد جناب دکتر
    دیروز یه سوال پرسیدم از جناب عالی y20wo279342
    من به متخصص مغز و اعصاب که مراجعه کردم بعد از دیدن ازمایشات و عکس های mri گفتن مشکلی نیست و همه چیز نرماله و قرص ویتامین دی نوشتن و قرص پرانول 10 رو نصفش صبح ها مصرف کن
    مشکلاتت به خاطر اضطراب هست و مسئله ای نیست، مصرف این قرص ضرر نداره و باعث وابستگی نمیشه؟ من ادم شدیدا استرسی هستم و تپش قلب هم بالاست و در همین زمان ها هم بیشتر دچار مشکلاتم میشم مثل سرگیجه ، مصرف این قرص بنظر شما اوکیه؟
    1. تصویر کاربر جک یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      در ضمن در کودکی اسم کودکان داشتم و الان اوکی هستم
      و سوال دیگری هم برام پیش اومد اینکه اگر این قرص رو مصرف کنم باید تا چه مدت ادامه بدم و چطوری قطع کنم مصرف این دارو رو؟
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      قرص وابستگی نمیده اما ممکنه اسم رو ایجاد یا تشدید کنه

      بهتره بجای مصرف دارو جهت درمان اضطراب به روانپزشک مراجعه کتید

    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      قرص وابستگی نمیده اما ممکنه اسم رو ایجاد یا تشدید کنه

      بهتره بجای مصرف دارو جهت درمان اضطراب به روانپزشک مراجعه کتید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امینی دوشنبه ۲۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    درون قلب سوراخ مادر زادی است دکترجان یعنی چه پسرم 8سال دار
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سوراخ اکر باعث علایم یا بزرکی حفره ها یا افزایش فشار ریوی شود باید بسته شود وگرنه نیتوان بیمار را صرفا تحت نظر قراد داد

  • تصویر کاربر انا شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام پدر من با ٧٠ سال سن براي ٦ سال صبح ها يك چهارم متورال و نصف لوزارتان ميخورد ولي طي دو ماه گذشته ٢ مرتبه فشار و ضربان پايين اومده و به ٧/٤ وضربان به ٤١ رسيده از وقتي متورال و لوزارتان صبح رو قطع كرده فشار اكثرا ١٢/٦ هست و ضربان بين ٧٣ تا ٨٠ .شب نصف لوزارتان ٢٥ را ميخورد پلاويكس و روزاواستاتين ١٠ ،اكو مري انجام شده و modarate بوده ايا اين ضربان خطر ناكه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ضربان ۶۰ تا ۱۰۰ نرماله

      اما برای تنظیم دارو باید بیمار و مدارک دیده شود تا بشه اظهار نظر دقیق کرد

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر عزیز بنده 35 سالمه وورزش بدنسازی انجام میدم چند وقتیه که وسطای ورزش اضطراب میگیرم یعنی به قلبم فکر میکنم نوارقلب،اکو،تست ورزش دادم دکتر گفت قلبت سالمه باید بری روانشناس اما الان یک روز درمیان پراپرانل 10قبل از شروع ورزش هم مصرف میکنم مخواستم بدونم مشکلی نداره واینکه پراپرانل ضربانو میاره پایین باورزش تداخل نداره؟
    باسپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر دارو مشکلی نداره

      میتونید مصرف کنید و به روانپزشک هم مراجعه کنید

  • تصویر کاربر سارا جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    با عرض سلام ..من اریتمی داشتم که الان مدتی است بدون دارو و درمان مشکلی برام پیش نیومده.یعنی هیچ دارویی مصرف نمیکنم و اریتمی در حد چند ثانیه میگیره و رها میشه و خیلی کم است .میخواستم بدون برای انجام لیزر موهای زاید آیا مشکلی هست؟؟ممکنه بعضی داروها اثر بزارن روی تپش قلب؟؟مثلا تشدید کنند؟؟ممنونم ????????????????????????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر مشکلی نداره

  • تصویر کاربر احسان جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با سلام
    مدت یک سال است صدای تپش قلب در گوش راست میشنوم به همراه باد
    بعضی اوقات شاهرگ گردنم میسوزه و درد میکنه .
    زمانی که دستم را روی رگ میزارم صدا کمتر میشه ولی به دلیل فشار خون در رگ ،رگم درد میگیره.
    تست قلب و ام ار ای سر و کنترل گوش و حلق و بینی و سونوگرافی رگ گردن انجام دادم همه آزمایش ها خوب بودن ولی همچنان صدارو میشنوم و رگم میسوزه و درد میکنه.
    دکتر گفته باید تراپی گردن انجام بدم که هیچ فایده ای نداشته.
    کلسترول هم دارم و قرص ارتوواستاتین 10 میخورم.سنم هم 34 سال است
    لطفا کمکم کنید
    درد و سوزش رگ خیلی آزارم میده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل اضطرابی دارید

      به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر یزدانی جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    http:میشه.گاهی سلام و خسته نباشید
    مدت یک هفته هست که به طور نامنظم ی دفعه احساس می کنم قلبم خیلی تند میزنه. اینگار قلبم تو گلومه. تنگی نفس هم پیدا می کنم . که این تنگی نفس اذیتم می کنه این مشکل گاهی وقتا تا ی چند ساعتی طول می کشه. بعد بهتر میشه.گاهی وقتا بیشتر طول می کشه گاهی وقتا کمتر. البته در زمان تپش وتنگی نفس دردی در ناحیه قفسه سینه ندارم. گاهی وقتا استخون سمت راست گردنم هم تیر می کشه. حالت سوزن سوزن میشه. حدود یک سال ونیم پیش هم به خاطر چکاپ بارداری رفتم اکو قلب گرفتم گفتن مشکلی ندارب. من ی دختر یک سال و 3 ماه دارم و شیر هم میدم. قرص تیروئید هم مصرف می کنم. ی دوهفته ای هم هست که باشگاه میرم. البته خیلی به خودم فشار وارد نمیکنم. البته مدت یک ماهی هم هست که ی سری دمنوش گیاهی نیوشا مصرف می کنم
    تشکر از وقت و پاسخگویتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر اکو نرماله و کم خونی و پرکاری تیروویید ندارید احتمالا علایم اضطرابیه و به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر م دوشنبه ۱۱ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما دکتر بزرگوار
    ایا آلپرازولام 0/5 برای رفع اثرات یا جلو گیری از ضربات نابجا یا pvc قلب کمک می کند ؟
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر pvc در زمینه اضطراب ایجاد شده باشد بله

      در غیر اینضورت خیر

  • تصویر کاربر خجسته سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید.آقای دکتر خواهش میکنم ازتون کمکم کنید واقعا زندگی برام سخت شده و میترسم.خانمی ۳۶ ساله هستم.دقیقا از ۴سال پیش که پدرم فوت کردن (سکته قلبی)مشکلات من شروع شد.سابقه ناراحتی قلبی ارثی داریم.(مادر بزرگ،پدر،عمو ،دایی).تپش های تند تند قلبم حتی از خواب بیدارم میکنه و آنقدر میترسم که ناخوداگاه از جا میپرم و مینشینم.وقتی طاق باز میخوابم ضربان قلبم را از پشت احساس میکنم.گاهی اوقات که حتی حالم خوبه و مثلا مشغول تماشای تلویزیون هستم ناگهان تپش قلبم شروع میشه و مدام قلبم میریزه و احساس خفگی بهم دست میده و من یهو بیحال میشم،حوصله حرف زدن ندارم واز ترس اینکه بمیرم استرس میگیرم.احساس سبکی سر میکنم و احساس میکنم یه لحظه چشمم بسته میشه و سرم گیج میره.گاها از خواب میپرم و فکر میکنم چند لحظه بود نفس نمیکشیدم.اصلا احساس میکنم که داشتم سکته میکردم و دهانم کج میشد.انگشتان دستم گزگز میکنن ،درد گنگی در بازوی چپم دارم که گاها در تمام دستم و کتفهام و گردنم پخش میشه.پاهام ازبچگی اکثرا یخه و ناخن های پام صاف نیستن و روشون خط خطه و اگر سرپا طولانی بایستم پاهام کبود میشن(موقع ظرف شستن،یا روی صندلی بنشینم و پاهایم حالت آویزان باشن).جدیدا وقتی این حالت ها میشم سردرد شدیدی هم میگیرم.آقای دکتر ازتون خواهش میکنم کمکم کنید و راهنماییم کنید.۴سال پیش که پدرم فوت کردن و فشار عصبی به من وارد شد و این مشکلات برایم بوجود اومد پیش چند تا دکتر رفتم و اونا گفتن مشکلی نداری.ولی من مطمئنم که مشکلی هست.خیلی میترسم..
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مشکلات شما قلبی نیست و اضطرابیه

      باید فورا جهت درمان به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر samane جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشین خدمت شما دکتر دلسوز و مهربان
    من خانمی 35ساله هستم همیشه نگران این هستم که نکنه قلبم بیمار باشه و نکنه یهو سکته کنم بگذریم غرض از مزاحمت من یه چند4الی5سالی میشه گاهی اوقات ضربان قلبم یه کوچولو بلند میزنه وبعد خوب میشه میشه گفت یه ضربان جهنده البته ضربان قلبم بین 60تا70هستش خیلی استرسی هم هستم وقتی این حالت اتفاق میفته میگم نکنه بدتر شم وضربانم بزنه بالا البته من اکو تست ورزش هم انجام دادم در اکو گشادی دریچه میترال به صورت خفیف نشون داده ایا گشادی همون افتادگی دریچه هستش و تست ورزشم هم خوب بودش اغلب اوقات ضربان رو چک میکنم و میگم نکنه اریتمی قلب داشته باشم در ضمن کوه ودوچرخه وپیاده روی هم میکنم بعضی از روزها سوزش قفسه سینه هم دارم حالا از شما خواهش میکنم من رو راهنمایی کنین ایا میخواد مرتب تحت نظر دکتر قلب باشم یا بی خیال بشم به محض کوچکترین درد قفسه سینه فک میکنم سریع دچار حمله قلبی خواهم شد ببیخشید سرتون رو درد اوردم مرسی اگه پاسخ بدین خداوند شما رو حفظ فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      هولتر ریتم ببندید 

      اگر اریتمی وجود نداشت علایم قلبی نیست و اضطرابیه و بهتره به روانپزشک مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر