دکتر محمد حسین نجفی

شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که برخی مشکلات معده می توانند باعث بروز برخی آریتمی ها بشوند. اما این موضوع چقدر صحت دارد؟ دقیقا چه ارتباطی بین این دو موضوع وجود دارد؟ چه آریتمی هایی بیش تر با مشکلات معده ارتباط دارند؟ کدام نوع از داروها می تواند این مشکلات را تخفیف دهد و کدام داروها این مشکلات را تشدید می کنند؟ آیا واقعا برخی غذاها هستند که بیش تر از بقیه به این مشکلات منجر می شوند؟ بیماران با آریتمی قلبی اثبات شده چه ملاحظات غذایی را باید مدنظر داشته باشند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات می گردید نوشتار زیر را به طور کامل و با دقت دنبال کنید!

تپش قلب و آریتمی

آریتمی قلبی یا تپش قلب؟

قبل از هر چیز و بررسی هر گونه رابطه ی احتمالی بین این دو موضوع بیایید منظور خود از این دو مشکل را مشخص کنیم. در واقع هر نوع تپش قلبی لزوما به معنی وجود آریتمی نیست و برخی تپش های قلب خوش خیم و تنها ناشی از فرآیند های طبیعی و پاسخ درست و سالم قلب به این اتفاقات هستند.مثلا هر گونه استرسی بخاطر ترشح هورمون های ستیز و گریز، نظیر آدرنالین باعث تپش قلب می شود. یا مثلا تب و کم خونی و پرکاری و تیرویید نیز از مواردی هستند که عامل بروز تپش قلب در افراد می باشند. 

آریتمی قلبی و معده

یک قاعده ی کلی در بدن انسان این است که در صورت بروز هر گونه مشکلی در هر عضوی، قلب در پاسخ به هورمون های ترشح شده شروع به جبران به صورت تپش قلب می کند. بنابراین و طبق این قاعده در صورتی که در معده ی شما نیز مشکلی وجود داشته باشد ممکن است قلب شما به طپش بیفتد. مثلا درد معده می تواند باعث بروز این حالت شود. یا هر گونه ریفلاکس شدید معده که حالت مکرر پیدا کند می تواند باعث بروز طپش در شما شود. 

هم چنین برخی بیماران که از قبل به مشکلات آریتمی نظیر ضربان های نابجای بطنی (PVC) مبتلا هستند در صورت تشدید مشکلات معده با افزایش این ضربان های نابجا مواجه خواهند شد.

عواملی که باعث تشدید آریتمی قلبی می شوند؟

همان طور که گفتیم یکی از موارد مهم ریفلاکس های شدید و مکرر است. دردهای شدید معده نیز ممکن است باعث افزایش طپش در شما شوند. هم چنین برخی غذاها هستند که در صورت مصرف می توانند باعث این شوند که ضربان قلب شما افزایش یابد (به خصوص در افرادی که معده ی حساس تری دارند) یا اینکه آریتمی های از پیش موجود نظیر PVC را تشدید کنند. 

از جمله ی غذاهای فوق می توان به غذاهای محرک نظیر چای غلیظ و قهوه و برخی میوه ها نظیر کیوی و موز اشاره کرد. هم چنین برخی مواد نظیر ادویه جات و شکلات و نوشابه های گازدار و نوشابه های انرژی زا نیز می توانند عامل تحریک معده باشند. 

در صورت تجربه آریتمی و یا تپش قلب چه اقدامی باید انجام دهم؟

اگر شما هم به دنبال مشکلات معده دچار علائم مهم قلبی می شوید باید حتما یک بار تحت معاینه ی متخصص قلب و گوارش قرار بگیرید. متخصص گوارش باید از نظر گوارشی شما را بررسی کند و شاید نیاز به انجام آندوسکوپی نیز وجود داشته باشد.همچنین متخصص قلب باید نوارقلب شما را ارزیابی کند و گاهی نیز برای بررسی ساختار قلبی نیاز به بررسی از طریق اکوکاردیوگرافی نیز می باشد. معمولا درمان مشکلات ذکر شده شامل دو جنبه ی دارویی و غیردارویی است. 

در مورد مسائل گوارشی گاهی استفاده از داروهای ضداسید نظیر پنتاپرازول یا امپرازول یا فاموتیدین در کنار داروهای قلبی نظیر پروپرانولول یا متورال که برای کاهش ضربان قلب استفاده می شوند می توانند کمک کننده باشد. رعایت برخی موارد مهم نظیر پرهیز از غذاهای محرک و کاهش وزن و عدم درازکشیدن تا یک ساعت بعد از غذا هم می تواند در این بیماران کمک کننده باشد.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.3/5 - (41 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نرجس پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر
    خانمی 51ساله هستم
    یکدفعه در طی روزدرحالت عادی بدون انجام فعالیت شدید یا در حین خواب دچار تپش قلب و تنگی نفس و گرفتگی گلو میشوم که باعث پایین آمدن توانایی جسمی و عدم انجام فعالیت های روزمره ام میگردد.
    ضمنا حدود 4سال است که از فلوکسیتین،ترازودون و کلردیازپوکساید استفاده میکنم.البت فلوکسیتین را قطع کردم.
    و جدیدا به مدت 3روز است که از 0پروپرانولول 10هر 12ساعت استفاده میکنم ولی باز نیمه شب با تپش قلب بیدار شدم .
    ممنون میشم ازمحبتتون که راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا علایمتون اضطرابیه

      با این حال بعد از برطرف شدن شرایط جهت معاینه با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر محمدرضا پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید. من یک پسر و ۲۵ سال سن دارم و اخیرا روی شکمم نبض هایی حس میکنم که قبلا حس نمیکردم (البته بدون درد هستن). به شکلی که کاملا قابل دیدنه و حتی ازش فیلم هم گرفتم. به دکتر مراجعه کردم و بعد از سونوگرافی گفت که همه چی نرماله. ولی الان بعد از ۲ روز هنوز حسشون میکنم و با اینکه دکتر گفت چیزی نیست نگرانم. چرا قبلا این نبض هارو نداشتم؟ (در ضمن بنده لاغر هستم) با وجود معاینه پزشک متخصص داخلی و سونوگرافی، امکان داره این خطرناک باشه؟ خیلی ممنون بابت وقتی که میذارید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونه تکان ها و انقباضات عضلات شکمی باشه

      بعد رفع این شرایط جهت معاینه مراجعه کنید

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 9401 مشاهده پرسش
    با سلام بنده 35 ساله هستم مدتی است دچار فشارخون بالا هستم دکتر برام لوزارتان 25 هر روز یک عدد و متورال 50 هر 12 ساعت نصف قرص تجویز کرد فشارم خیلی پایین امد 6 روی 10 بعد طبق دستور شما متورال قطع کردم 8 روزی است و لوزارتان 25 ادامه میدم ولی مدتی است دچار تپش قلب و احساس ضربان در گردن و دست ها و بازوها شدم ادم مضطربی هستم خواستم بدونم میتونم قرص پروپرانول 10 هر روز یک عدد استفاده کنم ؟ ایا پروپانول با لوزارتان 25 تداخل دارویی نداره بعلت کرونا دکتر هم نمیتونم مراجعه کنم ممنونم از حسن توجه شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام مشکلی نداره میتونید استفاده کنید پروپرانول ۱۰ هر ۱۲ ساعت استفاده کنید

  • تصویر کاربر مرسده یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من یه مدت استرس شدید گرفتم و چند وقتی است یهو تپش قلب میگیرم و اون رو روی سینه ام لرزششو میبینم و دست میزارم رو گلوم هم حس میشه
    و گاهی موقع خواب تپش میگیره بعد چند دقیقه خوب میشه باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام فعلاً پروپرانولول ۱۰ و کلر دیاز پوکساید ۵ هر ۱۲ ساعت استفاده کنید و بعدا به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر فاطمی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. وقتتون بخیر. ممنون ک چنین سیستمی برای پاسخگویی گذاشتین. از چندین سال قبل تپش ناگهانی قلب داشتم هرچه به متخصصین مراجعه کردم گفتن ک طبیعیه. حتی یک بار برای یک روز تمام یک دستگاهی رو به بدنم وصل کردن و در پایان با ثبت لرزه نگاری هاش گفتن ک مشکلی نیس. یک هفته اس ک توی قسمت قفسه سینه و پشت کمرم احساس درد دارم دکتر تشخیص سیاه سرفه داده. با جود استفاده از داروها و برطرف شدن سایر علائم مثل گلو درد و.. اما همچنان درد قفسه سینه سمت چپ وجود داره. از دیروز هم قسمت چپ و پایین شکمم به صورت ضربه ای درد داره. تشخیص شما چیه؟ ایا به درمان اورژانسی نیاز دارم؟
    ممنون از پاسخگوییتون خدا خیرتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکلتون ناشی از اضطراب است پروپرانولول ۱۰ هر ۱۲ ساعت استفاده کنید اگر علائمتون تشدید شد یا تب کردید به پزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر دانیال شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام من 20سالمه و چند روزی میشه که کمی احساس تنگی نفس میکنم همچنین ضربان قلبم نامیزون شده و بالا رفته، گهگاهی احساس تنگی نفس از قفسه سینه و ته مجرای گلو میکنم درد ندارم اما کمی گرفتگی ه خاصی و نسبت به قبلم و قفسه سینم احساس میکنم،الان هم کرونا اومده و جرأت نمیکنم به پزشک مراجعه کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      علائم

      تنگی نفس می تونه هم در اثر مشکلات قلبی و ریوی و هم اضطرابی رخ دهد بیمار باید معاینه شود تا بشود در مورد علت تنگ نفس اظهار نظر کرد

  • تصویر کاربر roz شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشد من پرولاپس دریچه میترال دارم ef=55% پروپرانول میخورم ولی بیشتر اوقات تپش قلب ودرد قلب دارم الان بعد از دو ماه چنرروز درد قفسه سینه داشتم خوب شدم ولی الان دست چپم خیلی درد میکنه دکتر واسم آزمایش خون و تیروئید نوشت هنوز نرفتم آیا تاثیری داره تا حدودی عصبی و اضطرابی هم هستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

       سلام پرولاپس دریچه میترال چیز مهمی نیست و باعث درد نمی شود احتمالاً دردتون اضطرابی هست به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نشدید جهت اطمینان برای تست ورزش مراجعه کنید

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    استرس میگیرن تپش قلبم زیاد میشه واسه کم کردن یا از بین بردن استرس چی کار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام سلام پروپرانولول ۱۰ هر ۱۲ ساعت استفاده کنید و  با روان پزشک مشورت کنید

  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    چند روز بخاطر این ویروس کرونا استرس زیاد دارم
    تپش قلبم بالاست خوابم نا منظم شبا از خواب بیدار میشم عرق سرد میکنم تنم سرده ولی خیس عرق میشم
    بعضی وقتا هم نفس تنگی میگیرم
    پراپرانول 10مصرف میکنم روزی یه عدد ولی
    تاثیری نداره دوزش رو بالاتر ببرم یا تعداد روزانه رو بیشتر کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این دارو را روزی ۲ تا ۳ بار استفاده کنید و کلردیازپوکساید ۵ هم هر ۱۲ ساعت استفاده کنید

  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما.
    بنده ۱۸ سال سن دارم.گاهی اوقات احساس میکنم که در وسط گلوم نبضی شدید در حال حرکت و همچنین بیشتر اوقات علل خصوص شب ها و زمانی که دراز میکشم و یا صبحت میکنم،تنگی نفس میگیرم.
    گاهی اوقات هم به صورت ناگهانی قلبم شروع به تپش میکنه.به نظر شما علت چی میتونه باشه.؟
    یه بار حالت اورژانسی از درد قلب مراجعه کردم که طی بررسی نوار قلب،پزشک گفتن که افتادگی دریچه قلبی.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا علائمتون اضطرابی هست

      اما متاسفانه بدون معاینه نمیشه اظهارنظر دقیق کرد

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر