دکتر محمد حسین نجفی

شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که برخی مشکلات معده می توانند باعث بروز برخی آریتمی ها بشوند. اما این موضوع چقدر صحت دارد؟ دقیقا چه ارتباطی بین این دو موضوع وجود دارد؟ چه آریتمی هایی بیش تر با مشکلات معده ارتباط دارند؟ کدام نوع از داروها می تواند این مشکلات را تخفیف دهد و کدام داروها این مشکلات را تشدید می کنند؟ آیا واقعا برخی غذاها هستند که بیش تر از بقیه به این مشکلات منجر می شوند؟ بیماران با آریتمی قلبی اثبات شده چه ملاحظات غذایی را باید مدنظر داشته باشند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات می گردید نوشتار زیر را به طور کامل و با دقت دنبال کنید!

تپش قلب و آریتمی

آریتمی قلبی یا تپش قلب؟

قبل از هر چیز و بررسی هر گونه رابطه ی احتمالی بین این دو موضوع بیایید منظور خود از این دو مشکل را مشخص کنیم. در واقع هر نوع تپش قلبی لزوما به معنی وجود آریتمی نیست و برخی تپش های قلب خوش خیم و تنها ناشی از فرآیند های طبیعی و پاسخ درست و سالم قلب به این اتفاقات هستند.مثلا هر گونه استرسی بخاطر ترشح هورمون های ستیز و گریز، نظیر آدرنالین باعث تپش قلب می شود. یا مثلا تب و کم خونی و پرکاری و تیرویید نیز از مواردی هستند که عامل بروز تپش قلب در افراد می باشند. 

آریتمی قلبی و معده

یک قاعده ی کلی در بدن انسان این است که در صورت بروز هر گونه مشکلی در هر عضوی، قلب در پاسخ به هورمون های ترشح شده شروع به جبران به صورت تپش قلب می کند. بنابراین و طبق این قاعده در صورتی که در معده ی شما نیز مشکلی وجود داشته باشد ممکن است قلب شما به طپش بیفتد. مثلا درد معده می تواند باعث بروز این حالت شود. یا هر گونه ریفلاکس شدید معده که حالت مکرر پیدا کند می تواند باعث بروز طپش در شما شود. 

هم چنین برخی بیماران که از قبل به مشکلات آریتمی نظیر ضربان های نابجای بطنی (PVC) مبتلا هستند در صورت تشدید مشکلات معده با افزایش این ضربان های نابجا مواجه خواهند شد.

عواملی که باعث تشدید آریتمی قلبی می شوند؟

همان طور که گفتیم یکی از موارد مهم ریفلاکس های شدید و مکرر است. دردهای شدید معده نیز ممکن است باعث افزایش طپش در شما شوند. هم چنین برخی غذاها هستند که در صورت مصرف می توانند باعث این شوند که ضربان قلب شما افزایش یابد (به خصوص در افرادی که معده ی حساس تری دارند) یا اینکه آریتمی های از پیش موجود نظیر PVC را تشدید کنند. 

از جمله ی غذاهای فوق می توان به غذاهای محرک نظیر چای غلیظ و قهوه و برخی میوه ها نظیر کیوی و موز اشاره کرد. هم چنین برخی مواد نظیر ادویه جات و شکلات و نوشابه های گازدار و نوشابه های انرژی زا نیز می توانند عامل تحریک معده باشند. 

در صورت تجربه آریتمی و یا تپش قلب چه اقدامی باید انجام دهم؟

اگر شما هم به دنبال مشکلات معده دچار علائم مهم قلبی می شوید باید حتما یک بار تحت معاینه ی متخصص قلب و گوارش قرار بگیرید. متخصص گوارش باید از نظر گوارشی شما را بررسی کند و شاید نیاز به انجام آندوسکوپی نیز وجود داشته باشد.همچنین متخصص قلب باید نوارقلب شما را ارزیابی کند و گاهی نیز برای بررسی ساختار قلبی نیاز به بررسی از طریق اکوکاردیوگرافی نیز می باشد. معمولا درمان مشکلات ذکر شده شامل دو جنبه ی دارویی و غیردارویی است. 

در مورد مسائل گوارشی گاهی استفاده از داروهای ضداسید نظیر پنتاپرازول یا امپرازول یا فاموتیدین در کنار داروهای قلبی نظیر پروپرانولول یا متورال که برای کاهش ضربان قلب استفاده می شوند می توانند کمک کننده باشد. رعایت برخی موارد مهم نظیر پرهیز از غذاهای محرک و کاهش وزن و عدم درازکشیدن تا یک ساعت بعد از غذا هم می تواند در این بیماران کمک کننده باشد.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.3/5 - (41 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    سلام
    دکتر جان من 33 سالمه
    تازگیا ضربان قلبم در حالت استراحت 90 تا 93 هستش
    صبحا در رخت.خواب 75 هستش
    فشارشم صبح ها حدود 10.8 رو 7.3 هستش
    عصرها 11 روی 8
    3سال پیش کلسترول بالا داشتم
    درضمن بعد از حمام ضربان 70 تا 75 دارم
    ماینوکیدیل هم استفاده میکنم
    گاهی اوقات که استراحت میکنم ضربان قلبم یک لحظه قط میشه بعد باز میزنه تو این لحظه انگار تو.قلبم خالی میشه و نبض روی رگ.دستم حس نمیکنم
    کلا استرس دارم
    میشه زودتر راهنماییم کنین
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      یک بار باید نوارقلب بگیرید ولی این نوع ضربانها عمون منشا اضطرابی دارند و مهم نیستند
  • تصویر کاربر K یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید متشکرم از اوقتی که میزارید برای پاسخگویی
    اقای دکتر دختر ۱۷ ساله هستم ۱۵ سالگی در اثر یک فشار عصبی دچار تپش قلب بالا (۱۷۵)شدم دو ماه پروپرانول ۲۰ مصرف کردم و اثری نداشت علائمم هم لرزش قفسه سینه،درد کتف چپ،سرگیجه،تنگی نفس و درد دست چپ بود
    دوماه خوب بودم و بعد دوماه شروع شد اما به دلایلی نشد به پزشک مراجعه کنم الان هم به دلیل کرونا نمیتونم الان شدید تر شده و بی دلیل تقریبا ۲سوم شبانه تپش دارم که باعث درد هم میشه
    باعث کم خواب شدنم هم شده طی شبانه رو 4:30-۵ساعت میتونم بخابم که توی خواب هم تپش دارم،در ارثم هم مشکل قلبی هست
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      الان دارو چه استفاه می کنید و چقدر؟ بررسی کم خونی و تیرویید شده اید یا نه؟ نوارقلب گرفته اید یا خیر؟
    2. تصویر کاربر K شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      الان دارویی مصرف نمیکنم
      کم خونی و تیروئید مشکلی ندارم
      نوار قلب دومم ۱۲۰ بود که بازم گفتن خوبه مشکلی نداره ولی تپشم دائمی شد و نشد پیگیری کنم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      احتمال اینکه در سن شما منشا این علایم اضطرابی باشد بیشتر است ولی پیشنهاد می کنم یک بار نزد یک متخصص قلب هم ویزیت شوید و اکو هم بکنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر زمانی جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام.خانم 40 ساله هستم.تپش قلب دارم.و هرچند ساعت یکبار ترس وجودمو میگیره. و قلبم انگار میریزه .قبل از پریود و هنگام گرسنگی تپش قلبم زیاد میشه.نوار قلبم نرمال بود.اکو قلب هم نرمال بود.کم خونی دارم و ذخیره اهن هم به شدت کمه.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اینها بیشتر علایم اضطرابی هستند و حملات پنیک، پیشنهاد می شود هم یک متخصص روانپزشکی ببیند هم درمان کم خونی را زیر نظر متخصص خون انجام بدهید اگر نوارقلبتان هم سالم باشد که دیگر از نظر قلبی نیاز به کار خاصی ندارید
  • تصویر کاربر میرزای شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    با سلام ، چند وقتی هست که ضربان شکمی دارن، بعضی وقتا موقع غذا خوردن ، بعضی ‌وقتا موقع استراحت، بعد یه هفته خوب میشم، دوباره دو روز اینجوری میشم.
    سه ماه پیش کلسترول ۲۲۵ بوده و تریگلیسیرید ۳۰۰ بوده و قند هم ۱۳۶. قرص متفورمین و روپیکسون ۱۰، مصرف میکردم. و بعد از سه ماه جواب آزمایشم دادم قند ۱۴۲ و کلسترول ۲۲۵ و تریگلیسیرید ۳۱۸. هر روز هم مرتبا پیاده روی کردم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید، چی کار کنم؟چربی پایین بیاد.
    درضمن ۲۰ سال پیش صفرا رو برداشتم. من یک خانم ۵۲ ساله هستم وزن ۶۵
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      روپیکسون 20 را سه ماه استفاده کیند، برای قند حتمن با یک متخصص غدد مشورت کنید چون تیروییدتان هم مختصری کم کار است شاید نیاز به مصرف دارو باشد هم چنین قندتان هم بهتر کنترل شود مناسب است برای ضربان شکمی هم عمومن بخاطر وزن پایین است ولی سر فرصت یک سونوگرافی شکمی انجام بدهید
  • تصویر کاربر کامران شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر نجفی

    امیدوارم سالم و سلامت باشید.
    اول از همه بابت پیج بسیار بسیار خوبتون در اینستاگرام که همراه با مطالب علمی بسیار غنی است تشکر می کنم. من در سه قسمت به صورت کامل از خودم مطالبی را عنوان می کنم تا شما بتوانید با اطلاعات بیشتری نظرات گرانبهای خودتان را در اختیارم قرار دهید.

    سابقه:
    من جوانی 33 سال هستم. که سابقه بیماری ندارم، اما در ازمایش خون که در ماه ابان دادم موارد زیر رویت گردید( فایل این ازمایش را در پایان برایتان ارسال خواهم کرد)
    • توتال کروسترول = 203
    • تری گلیسرید = 248
    • آ-ال-تی = 55
    • من سه سال پیش با علائم ضربان قلب بالا(بالای 150) به اورژانس یکی از بیمارستان ها مراجعه کردم. اما پس از بررسی اولیه، نوار قلب و اکو، بنا به تشخیص پزشک متخصص، منشاء ضربان بالای قلب بدون علت می باشد.

    مشکل به وجود آمده:
    • نصف شب با سردرد بسیار شدیدی از خواب بلند شدم(تابحال سابقه نداشت که با سردرد از خواب بلند شم)
    • با تپش قلب بسیار بالا به طوری که نفس نفس می زدم و احساس می کردم که نفسم بالا نمیاد(تابحال این حالت رو تجربه نداشتم)
    • خیلی ترسیدم که نکنه سکته مغزی باشه، تمام علائم حیاتی خودم مثل هوشیاری، درد، بویایی، چشایی و بینایی خودم رو تست کردم وقتی متوجه شدم تمام حس ها رو دارم یکم ارامش گرفتم.
    • اما لحظه لحظه بر سر درد من افزوده میشد و این سردرد همراه بود به سرگیجه و حالت تهوع
    • پس از نوشیدن حدود 4 لیوان اب، و استحمام کردن به سختی خوابیدم.
    • اگر شرایط کرونا نبود قطعاً همان شب برای بررسی بیشتر به مراکز درمانی مراجعه می کردم
    • فردای اون روز فشار خون رو اندازه گیری کردم روی 13 بود و ضربان قلبم روی 125
    • قرص پرانول 10 و قرص استامینوفن مصرف کردم که باعث شد بهتر بشم
    مورد تکمیلی:
    در طی چند ماه گذشته از نظر فعالیت های فکری خیلی به خودم فشار اوردم، روزانه بیش از 10 ساعت بصورت ممتد در حال درس خوندن هستم و خواب روزانه من بین 6 تا 8 ساعت است

    سوال:
    • این مشکل به وجود امده ایا نیاز به پیگری بیشتری دارد؟
    • با توجه به تشخیص بسیار بسیار درست شما، ایا نیاز به بررسی های دقیق تر است؟

    ببخشید که زیاد نوشتم، خواستم بصورت کامل و جامع تمام اطلاعات رو بصورت خلاصه و مفید دراختیار شما بزارم

    تشکر می کنم از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      هولتر ضربان تا بحال انجام داده اید؟
    2. تصویر کاربر کامران شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببخشید فراموش کردم در لیست ازمایش ها بیارم.

      بله حدود دو سال پیش هولتر۲۴ ساعته انجام و نتایج اون رو براتون ارسال می کنم
    3. تصویر کاربر کامران شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببخشید فراموش کردم در لیست ازمایش ها بیارم. دو سال پیش هولتر ۲۴ ساعته انجام دادم و نتیجه ان را بریتان ارسال کردم.
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید مجموع بررسی ها سالم است و این یعنی که احتمالش زیاد است تمامی این علایم شما منشا اضطرابی داشته باشند. فقط محض اطمینان برای بررسی علایم این چند وقت یک نوارقلب مجدد بگیرید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ندا سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر من هم مثل بقیه دوستان بالای نافم احساس نبض میکنم یه مدت خوب میشم بعد دوباره شروع میشه..چندماه پیش هم آزمایش تیروئید دادم گفتن پرکاره.قرص تیروکسین میخوام..الان با این شرایط میترسم برم دکتر وجای شلوغ.بنظر شما چیکار کنم این نبض خوب بشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      در افراد جوان و لاغر این مساله کاملن طبیعی است و نیاز به نگرانی ندارد. خود پرکاری تیرویید هم طپش ایجاد می کند که باعث می شود این ضربان بیشتر حس شود. در کل جای نگرانی ندارد
  • تصویر کاربر گلی شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما. من دختری ۳۰ ساله هستم. که توی این یکسال به دلیل اتفاقاتی که افتاد و تاثیر بدی که روی روحیه ام داشت استرس و اضطراب زیادی رو داشتم. به تازگی هم عمه ام رو از دست دادم و یکم دچار ترس از بیماری مخصوصا قلب پیدا کرده ام. ورزش رو شروع کردم و حس میکنم ضربان قلبم خیلی زود بالا میره و خب همش توهم و ترس اینکه این غیر عادیه بهم دست میده. وقتی هم ماسک میزنم و فعالیت میکنم، یا مثلا از پله بالا میرم یا سربالایی زیاد رو میرم، احساس نفس نفس زدن میکنم. همش ضربانم رو چک میکنم مثلا هنگام خواب حدود ۶۰ ۵۷ اینها است. در طول روز بین ۶۵ تا ۸۰ ، بعد وقتی بیرون میرم با ماسک مثلا خرید، یک حس بد بهم دست میده انگار که نفس عمیق رو با ماسک راحت نمیتونم بکشم بعد ضربان قلبم تا ۹۰ ۹۵ بالا میره. حالا نمیدونم از ترسه یا چیه اما خیلی ذهنمو مشغول کرده و بهم استرس داده.. و اینکه کلا قبل از قاعدگی این حالت استرس و ... بیشتر میشه . فشارم حدود ۱۰ روی ۶ و یا ۷ هست. قرص اسپرینو لاکتون و یکروز درمیان متفورمین مصرف میکنم. البته برای قند نه. دکتر غدد برای تنظیم هورمون.ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید علایم شما تقریبن همه منشا استرسی دارد. ضربانتان هیچ مورد غیرعادی ندارد فشار هم با توجه به مصرف اسپیرونولاکتون قابل قبول است. بهترین کار این است چاره ای برای استرس بیندیشید، چون در شرح حالتان که نشانه ی بیماری قلبی دیده نمی شود. اگر استرستان زیاد است با یک متخصص روانپزشکی هم مشورت کنید
  • تصویر کاربر حسن پنجشنبه ۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر قرص سیستون و
    قرص سبلرین100 میل
    چه عوارض برای قلب دارد
    امکان دارد باعث طپش و اریتمی
    گردد در ضمن 2 قرص فوق برای کلیه تجویز شده است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      برای قلب سالم بعید است مشکلی ایجاد کند. در مصرف کوتاه مدت مشکل خاصی ایجاد نمی کند
  • تصویر کاربر مهسا شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر اقای دکتر مادر من مدتی هست ک دارو مصرف میکنن برای قلبشون و تحت درمان هستن ولی در هفته ۳ ۴روز دچار تپش قلب شدید میشن اشکشون همش میاد بدنشان بی حس میشه و لمس میشن و این علائم زمانی ک عصبی بشن بیشتر خودشو نشون میده میخواستم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام. به نظر می رسد منشا این علایم با توجه به آن چه می فرمایید مسایل اضطرابی باشد و خیلی جای نگرانی ندارد ولی با این حال و برای بررسی دقیق تر بهتر است حتما فشارخون ایشان را در طول روز به طور منظم چک کنید. اگر فشارخون بالای 14 است لازم است حتما با پزشک ایشان مشورت کنید
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام جناب خسته نباشید شرمنده من چندسالی هست ک یک دفعه توقلبم یا سمت چپ قلبم تیر میکشه چندثانیه مث سوزن و ول میکنه و بعددستمم دردمیگیره و خوب میشه همش چندثانیه و بازتکرارمیشه نوارقلب دوباردادم مشکلی نیود و اکو ندادم دیگ مشکل ازکجاست؟آیا ازمعده یا گوارش هست و اینک نمیدونم چه دکتری برم بخاطر کرونا میترسم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام دردهای لحظه ای به هیچ عنوان قلبی نیست پس نگران نباشید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر