دکتر محمد حسین نجفی

شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که برخی مشکلات معده می توانند باعث بروز برخی آریتمی ها بشوند. اما این موضوع چقدر صحت دارد؟ دقیقا چه ارتباطی بین این دو موضوع وجود دارد؟ چه آریتمی هایی بیش تر با مشکلات معده ارتباط دارند؟ کدام نوع از داروها می تواند این مشکلات را تخفیف دهد و کدام داروها این مشکلات را تشدید می کنند؟ آیا واقعا برخی غذاها هستند که بیش تر از بقیه به این مشکلات منجر می شوند؟ بیماران با آریتمی قلبی اثبات شده چه ملاحظات غذایی را باید مدنظر داشته باشند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات می گردید نوشتار زیر را به طور کامل و با دقت دنبال کنید!

تپش قلب و آریتمی

آریتمی قلبی یا تپش قلب؟

قبل از هر چیز و بررسی هر گونه رابطه ی احتمالی بین این دو موضوع بیایید منظور خود از این دو مشکل را مشخص کنیم. در واقع هر نوع تپش قلبی لزوما به معنی وجود آریتمی نیست و برخی تپش های قلب خوش خیم و تنها ناشی از فرآیند های طبیعی و پاسخ درست و سالم قلب به این اتفاقات هستند.مثلا هر گونه استرسی بخاطر ترشح هورمون های ستیز و گریز، نظیر آدرنالین باعث تپش قلب می شود. یا مثلا تب و کم خونی و پرکاری و تیرویید نیز از مواردی هستند که عامل بروز تپش قلب در افراد می باشند. 

آریتمی قلبی و معده

یک قاعده ی کلی در بدن انسان این است که در صورت بروز هر گونه مشکلی در هر عضوی، قلب در پاسخ به هورمون های ترشح شده شروع به جبران به صورت تپش قلب می کند. بنابراین و طبق این قاعده در صورتی که در معده ی شما نیز مشکلی وجود داشته باشد ممکن است قلب شما به طپش بیفتد. مثلا درد معده می تواند باعث بروز این حالت شود. یا هر گونه ریفلاکس شدید معده که حالت مکرر پیدا کند می تواند باعث بروز طپش در شما شود. 

هم چنین برخی بیماران که از قبل به مشکلات آریتمی نظیر ضربان های نابجای بطنی (PVC) مبتلا هستند در صورت تشدید مشکلات معده با افزایش این ضربان های نابجا مواجه خواهند شد.

عواملی که باعث تشدید آریتمی قلبی می شوند؟

همان طور که گفتیم یکی از موارد مهم ریفلاکس های شدید و مکرر است. دردهای شدید معده نیز ممکن است باعث افزایش طپش در شما شوند. هم چنین برخی غذاها هستند که در صورت مصرف می توانند باعث این شوند که ضربان قلب شما افزایش یابد (به خصوص در افرادی که معده ی حساس تری دارند) یا اینکه آریتمی های از پیش موجود نظیر PVC را تشدید کنند. 

از جمله ی غذاهای فوق می توان به غذاهای محرک نظیر چای غلیظ و قهوه و برخی میوه ها نظیر کیوی و موز اشاره کرد. هم چنین برخی مواد نظیر ادویه جات و شکلات و نوشابه های گازدار و نوشابه های انرژی زا نیز می توانند عامل تحریک معده باشند. 

در صورت تجربه آریتمی و یا تپش قلب چه اقدامی باید انجام دهم؟

اگر شما هم به دنبال مشکلات معده دچار علائم مهم قلبی می شوید باید حتما یک بار تحت معاینه ی متخصص قلب و گوارش قرار بگیرید. متخصص گوارش باید از نظر گوارشی شما را بررسی کند و شاید نیاز به انجام آندوسکوپی نیز وجود داشته باشد.همچنین متخصص قلب باید نوارقلب شما را ارزیابی کند و گاهی نیز برای بررسی ساختار قلبی نیاز به بررسی از طریق اکوکاردیوگرافی نیز می باشد. معمولا درمان مشکلات ذکر شده شامل دو جنبه ی دارویی و غیردارویی است. 

در مورد مسائل گوارشی گاهی استفاده از داروهای ضداسید نظیر پنتاپرازول یا امپرازول یا فاموتیدین در کنار داروهای قلبی نظیر پروپرانولول یا متورال که برای کاهش ضربان قلب استفاده می شوند می توانند کمک کننده باشد. رعایت برخی موارد مهم نظیر پرهیز از غذاهای محرک و کاهش وزن و عدم درازکشیدن تا یک ساعت بعد از غذا هم می تواند در این بیماران کمک کننده باشد.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.3/5 - (42 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نوشین شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    من 25 سالمه حدود یک ماهی هست گوش سمت راستم وز وز ضربان دار داره ی سری دارو مصرف کردم وپیش متخصص گوش رفتم دارو مثل بتاهستین اپی وال200 مصرف کردم وهیچ گونه تاثیری ندیدم پزشک متخصص گوش سی تی اسکن گوش هم با تزریق نوشتن هم بدون تزریق که اونم که انجام دادم گفتن مشکلی داره این صدا وقتی که نبض میگیرم با داخل گوشم یکی میزنه وموقع خوابیدن حالت دراز کش بدتر میشه واقعا دیگه مایه اعصاب خوردی شده واسم نظر شما باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مشکلتون به نظر قلبی نیست

      اما یک اکو هم انجام دهید تا مشکلات دریچه ای بررسی شوند و با متخصص مغز و اعصاب هم مشورت کنید

  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام من27سالمه قدم 157 وزنم حدود57 دو سال پیش به مدت 3 ماه تحت نظر دکتر اعصاب بودم و قرص مصرف میکردم به خاطر فشار عصبی و استرس درسی شدید که داشتم وهمینطور اسکیزوفرنی که با مصرف سه ماه دارو تا یک سال حالم خوب بود و حتی موقع عصبانیت اروم بودم اما تا یک سال بعد برای اولین بار استرسهای خیلی شدید میاد سراغم وقتی که بخام حتی مسائل شخصیمو از کسی پنهان کنم چون واقعیت رو نگفتم استرس وحشتناکی میگیرم احساس میکنم اتیش از بدنم میزنه بیرون و حتی بدنم از شدت استرس سست میشه و فشارم میافته و ضربان قلبم خیلی شدید میشه یعنی هرکسی میتونه اینو ملاحظه کنه، حتی با ورزش این استرس از بین نمیره چه دارویی پیشنهاد میکنید؟ قلبم از ناراحتی گاهی اوقات تیر میکشید متخصص قلب رفتم گفت درد عضله هست و نه قلب و از کم خونیه به من پرانول10 هر 12ساعت برای تپش داد که فقط موقع تپش قلب و ناراحتی میخورم بیشتر نه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سما مشکل قلبی ندارید و علایمتون ثانویه به مشکل عصبیتون هست

      اون رو درمان کنید علایم قلبی هم درمان میشه

      پروپرانولول هر ۸ ساعت هم میتونید مصرف کنید

  • تصویر کاربر نیلوفر دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام من تپش و سنگینی قفسه سینه داشتم به بیمارستان مراجعه کردم سه روز بستری کردن گفتن باید ابلیشن بشم بعد سی آنژیو شدم نتیجه رو براتون ارسال می کنم لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      رگهای قلب باز و نرماله

  • تصویر کاربر آزاده شنبه ۱۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام و رحمت خدا
    اقای دکتر گاهی اوقات شبا بعد از اینکه تازه بخواب رفتم مثلا تو حالت خواب و بیدار یا ین ۵ تا یک ربع اولیه خواب از خواب بیدار میشم و تپش قلب میگیرم اما چند ثانیه بیشتر طول نمیکشه اب که میخورم تپش از بین میره اگه نخورم گاهی اوقات سرفم میگیره ایا مشکل قلبی دارم ؟ قبلا سابقه کم کاری تیروئید داشتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه ریفلاکس یا اپنه خواب باشه

      بهتره معاینه شوید

  • تصویر کاربر شيخ دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر. من ٣١ سالمه و ٢ سال پيش قبل از تشخيص عامل اضطرابي و مشكل كوليت روده عصبي، توسط دكتر قلب ويزيت شدم. نوار قلب و تست ورزش دادم كه كاملا سالم بود. الان مدتيه هر از چندگاهي، مثلا روزي چند بار، يا شايد هر چند روز يكبار، احساس خالي شدن و ريختن دل ميكنم و بلافاصله بعد از اون حس ميكنم چيزي تو گلوم گير كرده و گاهي وقتا با باد گلو خارج ميشه. نميدونم اين مسئله اضطرابي، گوارشي و يا ضربان نامنظمه. سيگار هم ميكشم، چاي هم زياد ميخورم. ممنون ميشم راهنمايي كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا ضربان نابجا هست و معمولا در زمینه اضطراب رخ نیده

  • تصویر کاربر NH چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر. حدود دو هفته قبل در هنگام شرکت در آزمون بطور ناگهانی دچار اضطراب ناخواسته شدم به حدی که ناگهان احساس تیر کشیدگی در ناحیه قفسه سینه کردم و ضربان قلبم به شدت بالا رفت و دستانم شروع به لرزش کردند. این وضعیت حتی با پایان آزمون ادامه پیدا کرد و بگونه ای بود که امکان نفس عمیق کشیدن از من صلب شد یعنی با نفس کشیدن عمیق درد تشدید می شد که مجبور به دراز کشیدن و استراحت شدم و بعد از مدتی ضربان تقریبا آرام شد و دردم ازبین رفت. اما از آن روز تا کنون تقریبا هر روز چه در حالت نشسته و یا خوابیده بطور ناگهانی دچار لرزش عجیبی در قسمت سمت چپ سینه ام می شوم (بدون اینکه فعالیت خاصی داشته باشم) که گاهی با درد خیلی خیلی خفیف همراه است. با دستگاه تعداد ضربانم را اندازه گرفتم که بعد از بالا و پایین رفتن روی عدد 91 بار ثابت شد. بنظر شما نیاز به مراجعه به متخصص قلب وجود دارد یا خیر؟ لطفا راهنمایی بفرمائید اگر امکان بروز مشکل قلب هست برای checkup به متخصص مراجعه کنم. با سپاس(سنم 37 ساله و مونث )
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به نظر علایمتون اضطرابیه

      بهتره به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر احمدضيا دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    حدود يك سال قبل ضربان نامنظم
    قلب داشتم قلبم هر چند ساعت بعد بدون هيچ فعاليتي ظربانش تند تر ميشد
    رفتم پاكستان چون تو كشور ما دوكتور خوب قلب نيست
    اونجا

    نوار
    ايكوكاريوگرافي
    كردم ولي گفتند مشكل خاصي نداري
    بعد اون معاينات بهم پروپانالول دادن
    حدود ٢ماه خوب بودم
    بعد كم كم با همين ضربان نامنظم قلب ادامه دادم
    الان قلبم سيخ سيخ ميكشه تقريباً سمت راست قلبم اندازه دو انگشت درد ميكنه
    قبلاً كه پاكستان رفتم انگشت حلقه دستم و همون انگشت دوم پاهم باهم درد ميكردن ولي الان درد نميكنن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید ابتدا علت ها مثل اصطراب یا مشکل تیرویید بررسی بشن

      باید ویزیت و معاینه شوید

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    با سلام
    (ابتدا شرح دو سوال قبلی بنده )
    شدت درد در ناحیه ی قفسه ی سینه نزدیک به دو سال است که افزایشی است.درد بیشتر سمت چپ بوده و وسط،مدتی هم در سمت راست قفسه بوده.این دو ماه اخیر بسیار اذیت کننده تر از همیشه بوده.مشکل با تست ورزش و اکو به قلب مرتبط نشد.علائم ریفلاکس هم دارم.دکتر گفته بود از معده هست.هر جا میرم داروی و روش تکراری میدن...بیشتر عدم تشخیص درست و کامل و بهتر نشدن منو داره از پای در میاره.
    فرموده بودید این مشکم به وسواس مربوط میشه.
    که بنده عرض کردم

    من در مورد معده دو سال قبل و با علائم ساده تری ، با اندوسکوپی که گرفتم...دکتر گفته بود زخم سطحی دارم.لطفا خسته نشین و راهنمایی بفرمائید.

    علائمم مربوط به معده و زخم معده هست.ریفلاکس .سوزش سر قفسه سینه.درد پیوسته و کمی قوی هست.با غذا یا بدون غذا ، با از پله بالا رفتن یا راه رفتن دردش هست..
    در قفسه ی سینه پیوستگی تپشهای بی دلیل رو حس میکنم.
    پرش رگ یا نبض در برخی قسمتهای بدن مثل ران پا.
    برای روان پزشک هم دیدم و شنیدم که اگه مشکل فکری باشه با داروهای روانپزشک خوب نمیشه.
    راهنمایی های کلی مسیر درمانی بنده رو چه مسیری میبنین؟

    بعد فرمودید

    باید برای ریفلاکس و هم اضطراب دارو مصرف کنید

    قطعا با دارو حالتون بهتر میشه
    (اینها برای سوال و جواب قبلی بوده)
    *اما اکنون*
    علایم این دو هفته ی اخیرم:
    درد و تیر کشیدن و گاها حالت سوزن فرو کردن در قفسه ی سینه بوده.در این دو هفته دکتر هم نرفتم و مدام دستم روی قفسه ی سینه هست.با دقت بییشتر درد و ناراحتی رو در روی قلب میبینم.
    حال بسیار بدی هست.

    نزدیک به شش ماه پیش روان پزشکی دارو هایی داد که مربوط به اضطراب بود.(فک میکنم الپرازولام و ازیپم و پروپانولول بود)بعد یک و نیم ماه علائم نوسانی به سراغم میومد...که تصمیم بر قطع گرفتم و نباید ناگهانی قطع میکردم ..و یک ماه و خورده ای در عذاب بودم چرا که علائم درد و اضطراب به سراغم میومد.دکتر قبلی میگفت باید 6 ماه حداقل ادامه بدم..اما ترس و نگرانیم اصلا اجازه نداد.
    علاوه براینها نگران معده و سرطان معده و سیستم گوارشی ام،که نمی دانم درست است یا نه.

    هزینه ی ویزیتتون با دفترچه بیمه تامین اجتماعی چقدراست؟
    بسیار ممنونم هزینه ی ویزیتتون با دفترچه بیمه تامین اجتماعی چقدراست؟
    بسیار ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این علایم که فرمودید قلبی نیست 

      شما باید به روانپزشک مراجعه کنید و به هیچ وجه داروهای تجویز شده رو قطع نکنید

    2. تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام.بازم ممنون
      جایی هست توی تهران یا جای دیگه که بشه مثل یک دوره جلسه یا مثل کمپ معتادان این مشکل رو بررسی کرد؟
      تشکر اقای دکتر نجفی
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      من متاسفانه اطلاع ندارم

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    تپش قلب دارم قلبم تند میزنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      منکنه کم خونی پرکاری تیرویید یا اضطراب بشه

      باید به پزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ربیعی دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    پدرم چند روز ضربان قلب بالا داشتن که تا 120 می رسید و الان ضربان شون تا 48 و 50 کاهش پیدا کرده. علتش چیه؟ قرض نیتروکاردین 2.6 و متورال هم از قبل مصرف می کنند. ضمنا تومور مغزی جی بی ام دارند که عود کرده.
    ****دیابت هم دارند
    سایر قرص هایی که مصرف می کنند: دپاکین، فنی تویین، فولیک اسید
    دگزا تزریقی هر 13 ساعت یک بار برای تومور

    نیتروکاردین برای این شرایط ضرر نداره؟ ضربان قلب رو کاهش نمیده؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه سندرم سینوس بیمار باشه و یا علل دیگه

      باید جهت بررسی مراجعه کنند

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر