دکتر محمد حسین نجفی

سندرم زجر تنفسی یا دیسترس تنفسی حاد (ARDS)، آسیب التهابی ریه است که باعث کاهش خطرناک سطح اکسیژنی در خون به نام هیپوکسی می گردد. سندرم زجر تنفسی می تواند به تعدادی از مشکلات جدی منجر شود که تهدید کننده زندگی است؛ بنابراین توجه فوری به آن ضرورت دارد.

سندرم زجر تنفسی چگونه ایجاد می شود؟

بسیاری از علل سندرم زجر تنفسی شناسایی شده اند. شایع ترین علت عفونت است که عفونت خونی عمدتا در بیمارستان رخ می دهد. به نظر می رسد استفاده از الکل خطر ابتلا به سندرم زجر تنفسی نسبت به عفونت بیشتر افزایش می دهد. آسپیراسیون ( برگشتن ) محتویات معده به ریه ها یک عامل خطر در بیماران بستری می باشد که یک لوله قرار داده شده در ریه های خود برای مدیریت راه های هوایی دارند. این نوع لوله گذاری یا انتوباسیون نامیده می شود. انتقال یا تزریق خون گسترده و پانکراتیت حاد می تواند خطر دیسترس تنفسی حاد را افزایش دهد.

خارج از بیمارستان، پنومونی اکتسابی، شایع ترین علت سندرم زجر تنفسی است. ضربه شدید و آسیب بافت همچنین می تواند به دیسترس تنفسی منجر شود.

افرادی که مصرف بیش از حد داروهایی از قبیل کوکائین، مخدرها و داروهای ضدافسردگی دارند، در معرض خطر ابتلا به ARDS می باشند.

علائم و نشانه های سندرم زجر تنفسی چیست؟

علائم ARDS عبارتند از:

  • تنگی نفس ناگهانی
  • تنفس سریع
  • سرگیجه
  • ضربان قلب سریع
  • تعرق مفرط

این علائم در نتیجه انباشته شدن مایعات در آلوئول ریه هاست که تبادل گازها را برعهده دارند. سرفه و درد قفسه سینه نیز ممکن است وجود داشته باشد.

اگر سندرم زجر تنفسی ناشی از عفونت، مانند سپتیس باشد،  علائم و نشانه های عفونت همچنین با تب و فشار خون پایین همراه خواهند بود.

با چه سرعتی سندرم زجر تنفسی می تواند گسترش یابد؟

سندرم زجر تنفسی ظرف ۴۸ ساعت از وقوع علت ایجاد کننده آن گسترش می یابد که می تواند به سرعت بدتر شود.

چه آزمایشاتی برای تشخیص سندرم زجر تنفسی انجام می شود؟

اگر پزشک به وجود سندرم زجر تنفسی شک کرد، عکس رادیوگرافی از قفسه سینه معمولا انجام می شود که برای مشاهده مایعات متشکل از بقایای سلولی است که آلوئول ها را پر کرده اند. اگر این نفوذ وجود داشته باشد، آنها توانایی ریه ها در جمع آوری و توزیع اکسیژن به سلول ها را تحت تاثیر قرار می دهند. در نتیجه ریه ها سفت شده، منجر به تنگی نفس شدید می گردد . توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن نیز نفوذ به ریه ها را نشان می دهد.

برای حذف علل دیگر علائم شما، پزشک ممکن است اکوکاردیوگرافی و نمونه برداری از بافت دستگاه تنفسی زیرین از طریق یک لوله برای کشت و آنالیز در زیر میکروسکوپ را توصیه نماید.

عوارضی سندرم زجر تنفسی چیست؟

برخی عوارض دیسترس تنفسی حاد می تواند تهدید کننده زندگی باشند و برخی از آنها به بودن در بخش مراقبت های ویژه مرتبط می شوند. شایع ترین علایم سندروم تنفسی عبارتند از:

-عفونت در بیمارستان، به علت بودن درزیر دستگاه ونتیلاتور یا قرار گرفتن یک کاتتر مرکزی وریدی

-پنوموتوراکس یا روی هم خوابیدن ریه ها ( کلابه شدن ) ناشی از فشار اعمال شده توسط دستگاه ونتیلاتور برای سفت کردن ریه ها

-ترومبوز ورید عمقی ( DVT ) ناشی از بستری طولانی مدت در بیمارستان

-زخم ریه

درمان سندرم زجر تنفسی چگونه است؟

مراقبت های حمایتی با تهویه مکانیکی (کمک به حرکت هوا در داخل و خارج از ریه ها از طریق استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور) روش معمول برای درمان دیسترس تنفسی است. هیچ درمان دارویی به منظور بهبود بقا درسندرم زجر تنفسی دیده نشده است. محققان همچنان به دنبال یافتن درمانی برای ARDS هستند.

مراقبت های لازم در بیماری سندرم زجر تنفسی چیست؟

اگر چه سندرم زجر تنفسی می تواند کشنده باشد، مراقبت بهتر و بهبود درمان تهویه ای خطرات آن را کمتر می سازد. بیشتر مردم امروزه نسبت به گذشته با ARDS زنده می مانند. بسیاری از بیماران می توانند به عنوان بالا بردن سطح اکسیژن خون و بهبود عملکرد ریه ها از دستگاه تهویه مصنوعی استفاده کنند. دیگر بیماران مبتلا به کاهش میزان اکسیژن خون باید در دستگاه تنفس مصنوعی برای مدت زمان طولانی تری باقی بمانند .

برخی از افراد که زنده مانده اند می توانند بطور کامل بهبود یابند. در افراد دیگر مشکلات مزمن ریه گسترش یافته و ممکن است برای سال ها کمی خستگی داشته باشند. علاوه بر این ممکن است درآنها افسردگی و اضطراب نیز دیده شود. با این حال اکثر مردم در نهایت می توانند به کار و زندگی روزمره خود بازگردند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

4/5 - (3 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر همایون پنجشنبه ۱۲ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    یا حق
    با عرض سلام و ادب
    مادرم چندین ساله ( از سال 70) که درگیری بیماری قلب شده و معمولا هر چند مدتی در ربیمارستان بستری و به حالت خیلی سخت تنفس میکنه .دکتر ریه هم رفته و گفتند مشکل ریه نداره اما جدیدا دکتر فوق تخصص قلب گفته قلب ایشان حدود فقط 40 درصد کار میکنه و با مشکل کم کاری قلب مواجه است لطفا راهنمایی بفرمائید.
    با تشکر
    آدس ایمیل : homayoon.iau@gmail.com
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این حد کارکرد نارسایی قلبی هست اما تنگی نفس شدید ایجاد نمیکنه

      باید بیمار و مدارک دیده شوند

      با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    اخه تو اکو نوشتن که سوراخ هست؟یعنی شاید اصن سوراخ نباشه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سوالتون واضح نیست

  • تصویر کاربر اردشیر جمعه ۲۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    باسلام.هرچندروز یکبارطولانی حالم بد میشود که لبهام ودست پام بی حس میشودوشانه وسینه ام دردمیکند.قرص دوکسپین هم هرشب می خورم.دکتراعاصبم میگه به خاطراسترس است.الان سه سال است ای مشکل رادارم خوب نمیشم.ممنون اگرراهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بهتره اضطرابتون رو درمان کنید و اگر علایم ادانه داشت جهت بررسی بیشتر هم به متخصص قلب و هم مغز و اعصاب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    باسلام به مدت 6ماه میشود که در شانه وکتف چپم درد شدیدی دارم 2ماه قبل به کلینیک مهرگان مراجعه کردم وتزریق ازن طی دو مرحله انجام دادم ولی دوباره کتف سمت چپم دوسه روزه که دردشدیدی گرفته ، نمیدونم علت از چی میتونه باشه با اینکه تزریق هم داشتم .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.این نوع درد قلبی نیست

      بهتره با روماتولوژیست مشورت کنید

  • تصویر کاربر شکی چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشید.اقای دکترمن مادرم 2روزه که ازبیمارستان مذخص شدن..مشکل ards داشتن و تقریبا اب ریه اشون دفع شده.ولی همچنان تنفس سریع دارن و دکتربراشون قرص تجویز کردن ک کامل اب ریه اش دفع بشه.والان کمی هم سرماخوردن.بنظرتون چکارکنیم.وایا اینکه هنوز تنفس سریع دارن این تاچند وقت عادی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر هنوز تنگی نفس دارند بهتره مجدد ویزیت و معاینه شوند

      باید مراجعه کنید

  • تصویر کاربر donyasalahe چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز و گرامی.... آقای دکتر من 10 سال سیگار و قلیون مصرف میکردم و 4 سال پیش ترک کردم ولی الان چند ماهه بخاطر مشکلاتی که دارم دوباره شروع کردم به کشیدن سیگار و میدونم افراد سیگاری خونشون خیلی زود غلیظ میشه میشه بفرمایید برای رقیق شدن خون چه دارویی رو پیشنهاد میدین که عوارضی هم نداشته باشه و بشه مصرف کرد که رقیق کننده و تمیز کننده ی خون باشه... با تشکر از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      افزایش غلظت به معنی افزایش هموگلوبین هست و متاسفانه درمان دارویی نداره

  • تصویر کاربر نفس جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با سلام سینه کفتری در کودکان چه عوارضی داره و چه کارهایی و پیشگیری هایی باید انجام بدیم دختر خواهرم سینه کفتری خفیف داره اکو هم شده اقدامات دیگه ای هم باید براش انجام بدیم یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر نیاز به کار خاصی نداره

  • تصویر کاربر ولایی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام،دکتر من اکو کردم گفتند باید اکومری بشی،دلیلش چیه!?

    و اینکه ایا امومری تهاجمی و خطرناکه؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به دلیل بزرگی بطن راست و احتمال سوزاخ بین دو دهلیز

      مثل اندوسکوپی هست

  • تصویر کاربر Mehdi جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من حدود ۱۳ ساله پروپنانول ۲۰ میخورم روزی یک عدد به خاطر بیماری پنیک میخواستم بدونم مشکلی واسم پیش نمیاد من از سن ۱۸ سالگی تا الان که ۳۲ سالم هست مصرف میکنم
    چند هفته ای میشه صبح که از خواب بیدار میشم و به قول معروف کش و قوس میام بعد از خواب قلبم با زور ضربان میزنه و نفس کم میارم به طوری که از دهان نفس میکشم تا بهتر بشم
    و چند وقتی هست در بیداری یه وقفه تنفسی دارم بدون درد و بی دلیل که یهو نفسم میاسته و قلبم با زور و قدرت چند ضربان میزنه و بعد خوب میشم لازم به ذکر که لرزش دریچه میترال هم دارم که دکتر گفت مشکل خاصی نیس و ممکنه اکثر آدما داشته باشن شش ماهه پیش اکو دادم و مشکلی نداشتم ممنون از راهنمایی تون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مشکل از دارو نیست

      باید جهت معاینهدو بررسی مراجعه کنید

  • تصویر کاربر آوا چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام
    حضورشما
    من چند سال پیش همسرم را ازدست دادم واکنون 34ساله هستم از آن زمان به بعد در شب ها وصبح زود ازخواب می پرم احساس درد شدید درناحیه قلب می کنم واحساس خفگی وتنگی نفس، واین دردرا تا پشت قفسه سینه احساس می کنم وفکر می کنم درحال خفه شدن ومرگ هستم خواهش می کنم مرا راهنمایی بفرمایید بیشتر اوقات اینطوری می شوم وهمیشه با نزدیک شدن به شب دچار استرس می شوم لطفا مرا راهنمایی بفرمایید به شدت نگرانم با سپاس قبلی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      علایم اصطرابیه

      باید به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نشدید جهت اکو و تست ورزش مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر