دکتر محمد حسین نجفی

اگر شما روزانه 30 دقیقه یا بیشتر از وقت خود را به پیاده روی اختصاص دهید، خطر بیماری قلبی و سکته ی مغزی را تا 35 درصد و خطر دیابت نوع 2 را تا 40 درصد کاهش خواهید داد! پیاده روی فقط برای قلب و عضلات مفید نیست، بلکه می تواند فواید بسیار زیاد دیگری نیز برایتان داشته باشد. برخی از فواید فعالیت بدنی منظم عبارتند از:

گرفتگی عروق

گرفتگی عروق در اثر تجمع پلاک ها در داخلی شریان ایجاد می شود. پلاک از رسوبات مواد چرب، کلسترول، مواد زائد سلولی، کلسیم و فیبرین تشکیل شده است. با انباشته شدن آن در رگ ها، دیواره های عروق ضخیم و سفت می شوند.

پیاده روی و گرفتگی عروق

پیاده روی و گرفتگی عروق

پیاده روی کنترل شده و با نظارت پزشک جزئی از برنامه ی توانبخشی برای افراد مبتلا به بیماری قلبی و یا حتی افرادی است که در حال گذراندن دوران بهبودی پس از حمله ی قلبی هستند. البته، باید توجه داشته باشید که در این بیماران آموزش نحوه ی فعالیت جسمانی و تعیین محدوده ی ایمن آن باید توسط پزشک صورت گیرد.

شرایط پیاده روی برای رفع گرفتگی عروق 

طبق توصیه ی پزشکان، تمامی بزرگسالان بین 18 تا 64 سال باید هر هفته به مدت 150 دقیقه فعالیت جسمانی متوسط داشته باشند. این بدان معناست که شما روزانه 30 دقیقه و 5 روز در هفته را باید به یک فعالیت بدنی متوسط بپردازید. به عنوان مثال، پیاده روی با سطح «متوسط» به پیاده روی گفته می شود که به اندکی تلاش نیاز دارد؛ اما شما در طول پیاده روی می توانید به راحتی صحبت کنید (از نفس نمی افتید).

اگر شما نمی توانید 30 دقیقه پشت هم پیاده روی کنید، می توانید این 30 دقیقه را به 3 ست 10 دقیقه ای در روز تقسیم کنید. هر دوی این بازه های زمانی به یک اندازه برای بدن شما مفید هستند. در صورتی که شما مدت زیادی است که 30 دقیقه در روز پیاده روی می کنید و به آن عادت کرده اید، بهتر است برای بهره بردن از مزایای بیشتر سلامتی، سرعت و مدت زمان پیاده روی خود را افزایش دهید.

به عبارت دیگر، برای حفظ سلامتی شما می توانید 300 دقیقه در هفته را به یک فعالیت جسمانی متوسط بپردازید و یا 15 دقیقه در هفته یک ورزش سنگین انجام دهید. منظور ما از «ورزش سنگین» این است که شما در طول این فعالیت به تلاش بیشتری نیاز داشته و سریع تر نفس می کشید. به عنوان مثال، در زمان دویدن آهسته شما به سختی قادر به صحبت خواهید بود.

بر اساس مطالعات محققان آمریکایی ۱۵۰ دقیقه پیاده روی در هفته و کاهش ۷ درصد از وزن بدن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را تا ۵۸ درصد کاهش دهد. همچنین مشخص شد که مرگ و میر افرادی که بیش از ۳ کیلومتر در روز راه می‌روند، به نسبت سایر افراد به میزان قابل توجهی کمتر است. پژوهش‌ دیگری نشان داد، در افرادی که بیش از سه ساعت در هفته پیاده روی می‌ کنند، احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب ۳۵ درصد کمتر است.

مزایای پیاده روی در زنان 

در مطالعه ای که رابطه میان عملکرد ادراکی و پیاده روی مورد بررسی قرار گرفت مشخص شد، زنانی که حداقل ۵ ساعت در هفته پیاده روی می‌کنند، کمتر به زوال عقل مبتلا شده و توانایی شناختی آنها نسبت به سایر افراد بسیار بیشتر است.

در مطالعات دیگری مشاهده شد در زنان یائسه‌ای که هر روز پیاده روی می‌کنند، تراکم استخوان بالاتر بوده و خطر پوکی استخوان به مراتب کمتر از زنان بی تحرک است.

پیاده روی به بهبود افسردگی نیز کمک می کند. بر اساس مطالعات انجام شده در انگلیس پیاده روی به مدت ۳۰ دقیقه و ۳ تا ۵ بار در هفته و به مدت ۱۲ هفته متوالی، تا ۴۷ درصد علائم افسردگی را کاهش می‌دهد.

گروه دیگری از مطالعات حاکی از این است زنانی که در هفته حداقل ۱٫۵ ساعت پیاده روی می‌کنند، ۱۸ درصد کمتر به سرطان سینه و روده بزرگ مبتلا می‌شوند.  همان طور که می دانید پیاده روی علاوه بر همه فوایدی که در حفظ سلامتی بدن دارد، اگر به طور مستمر و منظم انجام گیرد موجب کنترل وزن و تناسب اندام نیز می شود.

دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

پیاده روی برای بیماران قلبی

همانطور که گفتیم پیاده روی برای بیماران قلبی، درصورتی که برای سلامتی این بیمارن ضرر نداشته باشد. و  پزشک آن را تایید کند مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

ایا پیاده روی زیاد برای قلب ضرر دارد؟

پیاده روی یکی از ورزش هایی  است که برای سلامتی و قلب بسیار مفید است.  این فعالیت اگر به صورت دائم و روزانه انجام شود، میتواند مانع ابتلاء به  بسیاری از بیماری ها بشود. اما در بیمارانی که مشکل قلبی دارند، بهتر است قبل از شروع پیاده روی با پزشک خود مشورت کنند.

2.5/5 - (4 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر