دکتر محمد حسین نجفی

واضح‌ترین علامت فیبریلاسیون دهلیزی تپش قلب است. در این حالت کاملا برای چند ثانیه یا حتی چند دقیقه احساس می کنید که که قلب در حال تپش، بال زدن یا ضربان نامنظم است. فیبریلاسیون دهلیزی همان ضربان نامنظم قلب و اغلب سریع می باشد که می تواند خطر سکته مغزی، نارسایی قلبی و سایر عوارض مربوط به قلب را افزایش دهد.

فیبریلاسیون دهلیزیدر طول فیبریلاسیون دهلیزی، دو حفره فوقانی قلب (دهلیز) ضربان نامنظم و آشفته – خارج از هماهنگی با دو حفره پایینی (بطن) از قلب دارند. علائم فیبریلاسیون دهلیزی اغلب شامل تپش قلب، تنگی نفس و ضعف است.

دوره های فیبریلاسیون دهلیزی می تواند گهگاه رخ دهد ، و یا شما ممکن است به فیبریلاسیون دهلیزی توسعه یافته که برطرف نمی شود و ممکن است به درمان نیاز داشته باشد مبتلا باشید. اگر چه فیبریلاسیون دهلیزی به خودی خود تهدید کننده زندگی نیست، این یک وضعیت پزشکی جدی است که گاهی اوقات نیاز به درمان اورژانسی دارد که ممکن است به عوارضی منجر شود. فیبریلاسیون دهلیزی می تواند به لخته شدن خون در قلب منجر شود که ممکن است به اندام های دیگر گردش کرده و باعث انسداد جریان خون (ایسکمی) شود.

درمان برای فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است شامل داروها و دیگر مداخلات گردد که در تلاش برای تغییر سیستم الکتریکی قلب میباشد.

علائم فیبریلاسیون دهلیزی

برخی از افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بدون علائم بوده و از وضعیت خود آگاهی ندارند تا آن که در طول یک معاینه فیزیکی پیدا میشود. افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است علائم و نشانه هایی داشته باشند ، از قبیل:

– تپش قلب که احساس یک ضربان قلب نامنظم ، ناراحت کننده، با سرعت بالا یا یک ریزش دل در قفسه سینه تان میباشد.

– ضعف

– توانایی کاهش یافته برای فعالیت

– خستگی

– سبکی سر

– سرگیجه

– گیجی

– تنگی نفس

– درد قفسه سینه

علائم فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است:

۱- گاه به گاه باشد.

در این مورد فیبریلاسیون حمله ای دهلیزی نامیده می شود. ممکن است نشانه های آن گهگاه رخ دهند ، به مدت چند دقیقه تا چند ساعت و سپس بطور خود به خودی متوقف گردد .

۲- مداوم باشد.

با این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی، ریتم قلب شما به حالت عادی خود باز نمی گردد . اگر شما به فیبریلاسیون دهلیزی مداوم مبتلا هستید، شما به درمان هایی مانند شوک الکتریکی یا داروهایی به منظور بازگرداندن ریتم قلب شما به حالت عادی نیاز خواهید داشت .

۳- مداوم برای مدت طولانی باشد.

این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی پیوسته است و بیش از ۱۲ ماه طول می کشد.

۴- دائم باشد.

در این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی، ریتم غیر طبیعی قلب را نمی توان اصلاح کرد . شما فیبریلاسیون دهلیزی به طور دائمی دارید، و اغلب به دارو برای کنترل ضربان قلب خود نیاز خواهید داشت.

عوارض فیبریلاسیون دهلیزی چیست؟

گاهی اوقات فیبریلاسیون دهلیزی می تواند به عوارض زیر منجر شود:

— سکته مغزی

در فیبریلاسیون دهلیزی ریتم آشفته ممکن است علت ریزش خون به حفره بالایی قلب شما (دهلیز) و شکل گیری لخته باشد . اگر لخته خون، بتواند از قلب شما به بیرون رانده شود و به مغز شما حرکت کند . این امکان وجود دارد که جریان خون را مسدود و باعث سکته مغزی گردد .

خطر ابتلا به سکته مغزی در فیبریلاسیون دهلیزی به سن شما (از لحاظ سنی شما در معرض خطر بالاتری قرار داشته باشید ) و در مورد اینکه آیا شما دچار فشار خون بالا، دیابت، سابقه نارسایی قلبی یا سکته مغزی قبلی، و عوامل دیگر باشید بستگی دارد . برخی داروها، مانند رقیق کننده خون، تا حد زیادی می تواند خطر سکته مغزی یا آسیب به اندام های دیگر که ناشی از لخته شدن خون است را کاهش دهد.

— نارسایی قلبی

فیبریلاسیون دهلیزی، به خصوص اگر کنترل نشود، ممکن است قلب را ضعیف و منجر به نارسایی قلبی گردد – وضعیتی که در آن قلب شما نمی تواند خون کافی را برای رفع نیازهای بدن شما به گردش درآورد .

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر شما هر گونه علائم فیبریلاسیون دهلیزی دارید، یک وقت ویزیت با پزشک خود تنظیم کنید. پزشک شما ممکن است یک نوار قلبی به منظور تعیین اینکه آیا نشانه های شما به فیبریلاسیون دهلیزی یا یکی دیگر از اختلالات ریتم قلبی (آریتمی) مربوط می شود از شما بخواهد.

اگر شما درد قفسه سینه دارید، بلافاصله از اورژانس پزشکی کمک بخواهید. درد قفسه سینه می تواند سیگنالی باشد از اینکه که شما یک حمله قلبی دارید.

درمان فیبریلاسیون دهلیزی

شما ممکن است به ایجاد تغییرات در شیوه زندگی برای بهبود سلامت کلی قلب تان، به ویژه برای جلوگیری و یا درمان بیماری هایی مانند فشار خون بالا و بیماری های قلبی نیاز داشته باشید. پزشکتان ممکن است چند راهکار برای تغییر در شیوه زندگی، به شما نشان دهد ، از جمله:

– غذاهای سالم قلبی بخورید: یک رژیم غذایی سالم که در نمک و چربیهای جامد کم و در میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار غنی میباشد .

– به طور منظم ورزش کنید: بصورت روزانه ورزش کرده و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید .

– سیگارنکشید: اگر سیگار می کشید و نمی توانید خودتان آن را ترک کنید ، با پزشک خود در مورد استراتژی یا برنامه ای بتواند به شما کمک کند تا عادت سیگار کشیدن را ترک کنید صحبت نمایید .

– یک وزن سالم حفظ داشته باشید: داشتن اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

– سطح فشار خون و کلسترول خود را تحت کنترل نگه دارید: تغییرات شیوه زندگی و مصرف دارو مواردی هستند که برای اصلاح فشار خون بالا (هایپرتانسیون) و یا کلسترول بالا تجویز میشوند .

– برنامه مراقبت خودی را پیگیری کنید: داروهای خود را به صورتی که تجویز شده مصرف کنید و قرار ویزیت خود را با پزشک تان بصورت منظم پیگیری کنید . بدتر شدن علایمتان را با پزشک خود مطرح کنید .

پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی

برای پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی، این مهم است که یک شیوه زندگی قلب سالم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی داشته باشید . یک شیوه زندگی سالم ممکن است شامل:

  • یک رژیم غذایی سالم برای سلامت قلب خود انتخاب کنید.
  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.
  • از سیگار کشیدن اجتناب کنید.
  • یک وزن مناسب حفظ کنید.
  • مصرف کافئین و الکل را محدود و یا ترک کنید.
  • استرس، استرس شدید و خشم می تواند باعث مشکلات ریتم قلبی شود.
  • استفاده خودسرانه دارو را با احتیاط انجام دهید، همچنین برخی از داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه حاوی محرک هایی هستند که سبب ضربان سریع قلب شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

1/5 - (2 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر solgi سه شنبه ۲۴ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما
    اینجانب ۳۵ سال سن دارم وورزش بدنسازی انجام میدهم چند وقته تا پامو میزام باشگاه استرس میگیرم وتپش میگیرم اکو وتست ورزش انجام دادم که گفتند مشکلی نداری میخواستم بدونم پراپرانل ۱۰ مصرف کنم قبلا از ورزش یا نه واینکه تداخل نداره باورزش چون ضربانو پایین میاره؟
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونید مروپرانولول یک ساعت قبل باشگا۶ مصرف کنید و به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر محمدحسین دوشنبه ۲۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر من ی پسر جوان هستم ک Mr trivialوmvp maildدارم من تپش قلب دارم ب مدت دوسال اظطراب زیاد و تواین مدت چند بار دکتر قلب رفتم ک مشکلی نبود خداروشکر هولترم خوب میخواستم بدونم ک این تپش قلب و اظطراب می‌تونه نارسایی بیشتر کنه و اینکه قرص بیزوپرولول 2/5میخورم روزی یک عدد این دومین بار هستم ک این سوال میپرسم لطفا جواب بدید آخرین اکو 2ماه پیش بود.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این حد نارسایی چیز مهمی نیست و بدتر نمیشه

      به روانپزشک برای درمان اضطراب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر Mm پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.ببخشید من مشکل سوزش قلبی دارم.یعنی از پشتم گرفته تا جلو سمت سینه چپم میسوزه.و اینکه بعضی وقتا به طور خیلللی ناگهانی زیر سینه چپم یه حالتی پیش میاد انگار یه حجمی با یه سوزش و فشار شدیدی رد میشه.انگار یه چیزی سر راهش مسدوده و میخواد رد بشه نمیتونه.یه همچین حالتی دارم.کمتر از یک دقیقه هم هس.تا حالا چندین بار اینطور شدم.پارسال رفتم اکو.گفتن دریچه ها مشکلی نداره اما یه خورده مشکل برگشت خون هست.این یعنی چی؟ و اینکه میخوام باردار بشم.ممنون میشم کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این نوع درد نعمولا قلبی نیست

      برای اطمینان تست ورزش انجام دهید و اگر اضطراب دارید به روانپزشک مزاجعه کنید

  • تصویر کاربر Hana پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشد من ۲۰ سال سن دارم حدود ۲ ساله که بعد از عصبانیت و ناراحتی قلب درد و تنگی نفس دارم که دکتر تشخیص دادن پرولاپس میترال هستش .جدیدا این درد قلب و تنگی نفس حتی به هنگام دیدن یه صحنه دلخراش یا ناراحت کننده یا موسیقی غمگین هم به من دست میده و شاید قبلاً با خوردن قهوه قلب درد داشتم اما الان حتی با اومدن بوی قهوه این درد رو دارم لطفا بگید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این علایم قلبی نیست و اصطرابیه

      به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مهناز یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    56 سالمه
    یک ماهه تپش قلب دارم هنگام خواب 56 سالمه
    یک ماهه تپش قلب دارم هنگام خواب
    رفتم پیش پزشک دو مرتبه بهم داروی متازیرو داده
    ایا موثره و اینکه ممکنه به خاطر دیابت قفسه ی سینه ام ضخیم شده باشه
    گفتن باید عکس بگیری
    نظر شما چیه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید ابتدا علت مشخص شود مثلا پرکاری تیرویید یا کم خونی یا اضطراب و ...

      برای بررسی ضخامت دیواره قلب باید نوار قلب بگیرید و اکو شوید

  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    با سلام، من بیماری مادر زادی قلبی (بزرگی قلبی و سوراخ در قلب) دارم و کمی هم کم خون هستم، الان مشکل ندارم، فقط زمانی که پریود می شوم در آن مدت کتف ام تیر می کشد و درد فراوانی دارم، خواستم بدانم علت چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به این شکل نمیشه نظر داد

      باید بیمار و مدارک دیده شود تا بشه نظر داد

  • تصویر کاربر کوهستانی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    من بیشتر وقتا تپش قلبم رو تو تمام بدنم احساس میکنم مثل زمانی که یک خبر بد بهت بدن ته دلم خالی میشه اینقدر که گاهی نفس کشیدن برام سخت میشه الان فشارم گرفتم 8و مینی موم 6بود تپش قلبم 76
    دکتر رفتم قبلا گفت ضربان اضافه دارم و باید یا یک قرص خارجی داره مصرف کنم که پیدا نکردم یا باید یک رگشو بسوزونن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر اریتمی دارید هم ابتدا میشه درمان داروویی کرد 

      اگر اضطراب هم دارید که باعث تپش میشه باید درمان بشه

      اگر بهتر نشدید با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر پزشک بنده برای متعادل کردن ضربان قلب داروی متورال 50 تجویز نموده از طرفی روانپزشک بنده داروی لاموتریزین و سیتالوپرام تجویز نموده ایا این دارو ها با هم تداخل دارند یا خیر؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Hedie سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من خانمی ۲۹ ساله هستم تقریبا مدت ۱۰ روزی میشه که دچار تنگی نفس و احساس تپش قلب شدم و خواب زیاد و بی حوصله و پرخاشگر شدم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      هر تنگی نفس جدید نیاز به بررسی داره

      حتما به متخصص قلب جهت معاینه و اکو مراجعه کنید

      در صمن اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر زهره سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من امروز سر کار م خیلی حرص خوردم و اعصابم خیلی خرد شد ساعت 1:30 بعد از سر شانه ام شروع به درد کردن کرد آقای دکتر لطفا مرا راهنمایی می فرمایید خیلی ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا درد قلبی نیست 

      اما اگر ادامه داشت بهتره مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر