دکتر محمد حسین نجفی

واضح‌ترین علامت فیبریلاسیون دهلیزی تپش قلب است. در این حالت کاملا برای چند ثانیه یا حتی چند دقیقه احساس می کنید که که قلب در حال تپش، بال زدن یا ضربان نامنظم است. فیبریلاسیون دهلیزی همان ضربان نامنظم قلب و اغلب سریع می باشد که می تواند خطر سکته مغزی، نارسایی قلبی و سایر عوارض مربوط به قلب را افزایش دهد.

فیبریلاسیون دهلیزیدر طول فیبریلاسیون دهلیزی، دو حفره فوقانی قلب (دهلیز) ضربان نامنظم و آشفته – خارج از هماهنگی با دو حفره پایینی (بطن) از قلب دارند. علائم فیبریلاسیون دهلیزی اغلب شامل تپش قلب، تنگی نفس و ضعف است.

دوره های فیبریلاسیون دهلیزی می تواند گهگاه رخ دهد ، و یا شما ممکن است به فیبریلاسیون دهلیزی توسعه یافته که برطرف نمی شود و ممکن است به درمان نیاز داشته باشد مبتلا باشید. اگر چه فیبریلاسیون دهلیزی به خودی خود تهدید کننده زندگی نیست، این یک وضعیت پزشکی جدی است که گاهی اوقات نیاز به درمان اورژانسی دارد که ممکن است به عوارضی منجر شود. فیبریلاسیون دهلیزی می تواند به لخته شدن خون در قلب منجر شود که ممکن است به اندام های دیگر گردش کرده و باعث انسداد جریان خون (ایسکمی) شود.

درمان برای فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است شامل داروها و دیگر مداخلات گردد که در تلاش برای تغییر سیستم الکتریکی قلب میباشد.

علائم فیبریلاسیون دهلیزی

برخی از افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بدون علائم بوده و از وضعیت خود آگاهی ندارند تا آن که در طول یک معاینه فیزیکی پیدا میشود. افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است علائم و نشانه هایی داشته باشند ، از قبیل:

– تپش قلب که احساس یک ضربان قلب نامنظم ، ناراحت کننده، با سرعت بالا یا یک ریزش دل در قفسه سینه تان میباشد.

– ضعف

– توانایی کاهش یافته برای فعالیت

– خستگی

– سبکی سر

– سرگیجه

– گیجی

– تنگی نفس

– درد قفسه سینه

علائم فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است:

۱- گاه به گاه باشد.

در این مورد فیبریلاسیون حمله ای دهلیزی نامیده می شود. ممکن است نشانه های آن گهگاه رخ دهند ، به مدت چند دقیقه تا چند ساعت و سپس بطور خود به خودی متوقف گردد .

۲- مداوم باشد.

با این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی، ریتم قلب شما به حالت عادی خود باز نمی گردد . اگر شما به فیبریلاسیون دهلیزی مداوم مبتلا هستید، شما به درمان هایی مانند شوک الکتریکی یا داروهایی به منظور بازگرداندن ریتم قلب شما به حالت عادی نیاز خواهید داشت .

۳- مداوم برای مدت طولانی باشد.

این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی پیوسته است و بیش از ۱۲ ماه طول می کشد.

۴- دائم باشد.

در این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی، ریتم غیر طبیعی قلب را نمی توان اصلاح کرد . شما فیبریلاسیون دهلیزی به طور دائمی دارید، و اغلب به دارو برای کنترل ضربان قلب خود نیاز خواهید داشت.

عوارض فیبریلاسیون دهلیزی چیست؟

گاهی اوقات فیبریلاسیون دهلیزی می تواند به عوارض زیر منجر شود:

— سکته مغزی

در فیبریلاسیون دهلیزی ریتم آشفته ممکن است علت ریزش خون به حفره بالایی قلب شما (دهلیز) و شکل گیری لخته باشد . اگر لخته خون، بتواند از قلب شما به بیرون رانده شود و به مغز شما حرکت کند . این امکان وجود دارد که جریان خون را مسدود و باعث سکته مغزی گردد .

خطر ابتلا به سکته مغزی در فیبریلاسیون دهلیزی به سن شما (از لحاظ سنی شما در معرض خطر بالاتری قرار داشته باشید ) و در مورد اینکه آیا شما دچار فشار خون بالا، دیابت، سابقه نارسایی قلبی یا سکته مغزی قبلی، و عوامل دیگر باشید بستگی دارد . برخی داروها، مانند رقیق کننده خون، تا حد زیادی می تواند خطر سکته مغزی یا آسیب به اندام های دیگر که ناشی از لخته شدن خون است را کاهش دهد.

— نارسایی قلبی

فیبریلاسیون دهلیزی، به خصوص اگر کنترل نشود، ممکن است قلب را ضعیف و منجر به نارسایی قلبی گردد – وضعیتی که در آن قلب شما نمی تواند خون کافی را برای رفع نیازهای بدن شما به گردش درآورد .

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر شما هر گونه علائم فیبریلاسیون دهلیزی دارید، یک وقت ویزیت با پزشک خود تنظیم کنید. پزشک شما ممکن است یک نوار قلبی به منظور تعیین اینکه آیا نشانه های شما به فیبریلاسیون دهلیزی یا یکی دیگر از اختلالات ریتم قلبی (آریتمی) مربوط می شود از شما بخواهد.

اگر شما درد قفسه سینه دارید، بلافاصله از اورژانس پزشکی کمک بخواهید. درد قفسه سینه می تواند سیگنالی باشد از اینکه که شما یک حمله قلبی دارید.

درمان فیبریلاسیون دهلیزی

شما ممکن است به ایجاد تغییرات در شیوه زندگی برای بهبود سلامت کلی قلب تان، به ویژه برای جلوگیری و یا درمان بیماری هایی مانند فشار خون بالا و بیماری های قلبی نیاز داشته باشید. پزشکتان ممکن است چند راهکار برای تغییر در شیوه زندگی، به شما نشان دهد ، از جمله:

– غذاهای سالم قلبی بخورید: یک رژیم غذایی سالم که در نمک و چربیهای جامد کم و در میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار غنی میباشد .

– به طور منظم ورزش کنید: بصورت روزانه ورزش کرده و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید .

– سیگارنکشید: اگر سیگار می کشید و نمی توانید خودتان آن را ترک کنید ، با پزشک خود در مورد استراتژی یا برنامه ای بتواند به شما کمک کند تا عادت سیگار کشیدن را ترک کنید صحبت نمایید .

– یک وزن سالم حفظ داشته باشید: داشتن اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

– سطح فشار خون و کلسترول خود را تحت کنترل نگه دارید: تغییرات شیوه زندگی و مصرف دارو مواردی هستند که برای اصلاح فشار خون بالا (هایپرتانسیون) و یا کلسترول بالا تجویز میشوند .

– برنامه مراقبت خودی را پیگیری کنید: داروهای خود را به صورتی که تجویز شده مصرف کنید و قرار ویزیت خود را با پزشک تان بصورت منظم پیگیری کنید . بدتر شدن علایمتان را با پزشک خود مطرح کنید .

پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی

برای پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی، این مهم است که یک شیوه زندگی قلب سالم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی داشته باشید . یک شیوه زندگی سالم ممکن است شامل:

  • یک رژیم غذایی سالم برای سلامت قلب خود انتخاب کنید.
  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.
  • از سیگار کشیدن اجتناب کنید.
  • یک وزن مناسب حفظ کنید.
  • مصرف کافئین و الکل را محدود و یا ترک کنید.
  • استرس، استرس شدید و خشم می تواند باعث مشکلات ریتم قلبی شود.
  • استفاده خودسرانه دارو را با احتیاط انجام دهید، همچنین برخی از داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه حاوی محرک هایی هستند که سبب ضربان سریع قلب شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

1/5 - (2 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شیلان جمعه ۲۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید
    آقای دکتر من 4روز پیش ابلیشن انجام دادم.. دکترم روزی یه قرص آسپرین تجویز کردن.. اما التهاب و دردم خیلی زیاده.. آیا این دردها بعد عمل طبیعیه و ازبین میره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله

      اما اگر ادامه داشت به پزشکتون اطلاع بدید

  • تصویر کاربر سیما جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    با سلام.
    زنی 35 ساله هستم.تا پیش از این هر سال برای چکاپ و کنترل افتادگی خفیف دریچه مترال به دکترمراجعه میکردم و هر بار که میگفتم احساس ضربان دارم و دلم هری میریزه؛ صرفا با دیدن نوار قلب و اکی قلبم میگفتن چیزی نیست.
    امسال پس از مراجعه به دکتری دیگه و اکوکردن، تو ریپورت اکوی من دریچه تریسکوپید رو هم ذکر کردن.
    الان دوهفته است که ضربان نابجا دارم و دلم یهو هری میریزه و تپش تو گلو دارم. گاهی موقع خم شدن احساس ریزش قلبم بیشتر میشه. این اتفاق شاید 10 الی 20 بار طی روز برام میفته‌ و این احساس دوره ای هست. گاهی چند ماه خبری نیست اما گاهی این حس برمیگرده. این بار اما شدت بیشتری داره.

    احساس بسیار آزاردهنده ای است. از یک طرف این حس و از طرفی ترس از وجود مشکلی قلبی بیشتر ازارم میده.
    درمان پیشنهادی شما چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      تست ورزش هم انجام دهید

      اگر تست ورزش نرمال بود این ضربانات مشکل مهمی نیست

      میتونید دارو استفاده کنید اگر دارو جواب نداد میشه کانون آریتمی را ابلیت کرد اما عمدتا این ضربانات نابجا در زمینه اضطراب است اگر اضطراب دارید جهت درمان به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    پسرم 8 سالش است تپش قلب داشت دکتر تشخیص تنگی دریچه قلب دادند آیا درمان دارد ؟ یا بزرگ بشه رفع می شود ؟یا در آینده با مشکل قلبی حاد روبرو خواهیم بود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام فایلتون ارسال نشده مجددا ارسال بفرمایید
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام خانم بنده چند شبی میشه موقع خواب میگه سنگینی رو سینمه و تیر میکشه سمت چپ بدنم دیروز بردم متخصص قرص دیاپوکسیم دادن روزی یکی و پروپرانول ناشتا و متوپرولول یک چهارم صب یک چهارم شب دیشب ک رفتیم خونه خورد خوابید امروزم همش احساس خواب الودگی داشت غروب زنگ زد محل کار گفت حالم بده چشمام سیاهی میره تهوع و سرگیجه دارم و لرز.قبلش بهتر بود راستی متخصص اکو هم کرد گفت همه چی نرماله از استرسه و ی کم افتادگی میترال داره حالا چکار کنیم اقای دکتر عزیز داروهاشو ک ادامه بده بیشتر نگران میشه نخوره خم ک نمیشه.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      افتادگی چیز مهمی نیست و نیاز به این داروها نیست

      اگر اضطراب دارتد به روانپزشک نراجعه کنند

      اگر علایم ادامه داشت برای اطمینان تست ورزش انجام دهند

  • تصویر کاربر بهمن یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    درراستای سوال قبل که هنگام ورزش فوتبال تپش قلب میگیرم ودیگه نمیتونم ادامه بدم و شب هم خواب خوب ندارم حس میکنم قلبم گشاد شده وداروی من یه دو نه اس ا ویه چربی 20 بوده ودر جواب دکتر که فرمودن باید تست ورزش بدم باید عرض کنم که تست واکو انجام دادم هردو نرمال بوده واین اتفاق فقط تو فشار زیاد بهم دست میده علتش چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      با توجه به اینکه مشکل قلبی ندارید باید از نظر مشکلات اضطرابی بررسی شوید و باید ورزش رو کمی کم کنید و شدتش رو به تدریج بالا ببرید تا بدن به ورزش سنگین عادت کنه

  • تصویر کاربر امیرمنصوری جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر اقای دکتر من هرروز مرتب ورزش بدنسازی بدون دارو وورزش هوازی انجام میدم ب مدت دوهفته شروع شده ک گاه گاهی ضربان قلبمو تو سینه ب مدت یک ثانیه یابهتر بگم ب اندازه یک تک ضربان حس میکنم بعضی اوقات هم ک ب سمت چپ میخوابم این اتفاق میوفته میخواستم دلیلشو بدونم ودرمان نظرشمارو وراهکارش ممنون؟ جواب اکو ک در تاریخ 29898گرفته شده است همکارتون گفتم قدرت قلب عالی و بقیه ریز فاکتور تویک عکس پیوست شده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه ضربان های نابجای قلبی باشه و معمولا جای نگرانی نداره

  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    بسمه تعالی

    با سلام و احترام

    اینجانب خانمی 55 ساله می باشم .زمانی که در هوای سرد قرار می گیرم و در محیط هوای سرد تنفس می کنم.فشار خون من بالا می رود .و یه حالت حمله قلبی به من دست می دهد و حتما باید در محیط گرم قرار بگیرم تا عرق کنم و حالم بهتر شود.لطفا راهنمایی که چه کاری انجام دهم.

    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه انقباضات عروقی باشه

      ممکنه چیزی شبیه رینود باشه 

      با متخصص روماتولوژیست مشورت کنید

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    دکتر من گاهی یهو تپش قلب میگیرم که گاهی تپش قلبم با تنگی نفس همراست
    نوار دادم اکو و تست ورزش دادم گفتن که قلب هیچ مشکلی نداره
    مخصوصا شبا قبل خواب واقعا اذیت میشم از این شرایط شما میگید مشکل من چیه و چکار باید بکنم
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه علایمتون اصطرابی باشه.به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نشدید جهت بررسی بیشتر مراجعه کنید

  • تصویر کاربر احمد شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام مدتی ست هنگام دارز کشیدن و به پهلو خوابیدن احساس تپش شدید ضربان قلب دارم به طوری که کاملا حس میکنم. تقریبا 2 ماهی میشه درگیرم و 23 سالمه
    و حدود یکسالی پیش که فشارم حدود 14 تا 15 بود شروع به مصرف قرص فشار کردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۷ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر اضطراب دارید درمان کنید

      اگر علایم ادامه داشت جهت بررسی از نظر اریتمی مراجعهدکنید

    2. تصویر کاربر احمد جمعه ۲۷ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      خیلی ممنون دکتر
      فقط برای درمان اضطراب به روانپزشک مراجعه کنم یا متخصص قلب؟!!!!
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      روانپزشک

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر آرمین پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر . من آقایی 24 ساله هستم و به لحاظ قد قدم 175 سانتی متر و وزنم 82 کیلو هست . آقای دکتر حدود دو سال قبل درد قفسه سینه و دست چپ و تپش قلب داشتم دو سه مرتبه هم متخصص مراجعه کردم که همان موقع مراجعه نوار قلب دادن که گفتن مشکلی نیست و گفتن تپش دارم که از استرس هست . حتی اکو هم کردم که گفتن مشکلی نیست و همگی از اعصابه . اما در این مدت من هر از گاهی ناگهانی موقع استراحت دست چپم درد میگیره و قلبم به تپش میفته . این من رو بسیار نگران کرده . البته من روان پزشک تا به حال مراجعه نکردم و میخوام مطمئن بشم مشکل از قلب نیست ؟ آیا این مشکل میتونه از کلسترول بالا و غلظت خون باشه چون یک سال قبل آزمایش که داده بودم دکتر گفت مقداری سطح کلسترولم بالاست و غلظت خون دارم .
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      برای اطمینان از اینکه قلبی هست یا نه باید تست ورزش هم انجام دهید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر