دکتر محمد حسین نجفی

واضح‌ترین علامت فیبریلاسیون دهلیزی تپش قلب است. در این حالت کاملا برای چند ثانیه یا حتی چند دقیقه احساس می کنید که که قلب در حال تپش، بال زدن یا ضربان نامنظم است. فیبریلاسیون دهلیزی همان ضربان نامنظم قلب و اغلب سریع می باشد که می تواند خطر سکته مغزی، نارسایی قلبی و سایر عوارض مربوط به قلب را افزایش دهد.

فیبریلاسیون دهلیزیدر طول فیبریلاسیون دهلیزی، دو حفره فوقانی قلب (دهلیز) ضربان نامنظم و آشفته – خارج از هماهنگی با دو حفره پایینی (بطن) از قلب دارند. علائم فیبریلاسیون دهلیزی اغلب شامل تپش قلب، تنگی نفس و ضعف است.

دوره های فیبریلاسیون دهلیزی می تواند گهگاه رخ دهد ، و یا شما ممکن است به فیبریلاسیون دهلیزی توسعه یافته که برطرف نمی شود و ممکن است به درمان نیاز داشته باشد مبتلا باشید. اگر چه فیبریلاسیون دهلیزی به خودی خود تهدید کننده زندگی نیست، این یک وضعیت پزشکی جدی است که گاهی اوقات نیاز به درمان اورژانسی دارد که ممکن است به عوارضی منجر شود. فیبریلاسیون دهلیزی می تواند به لخته شدن خون در قلب منجر شود که ممکن است به اندام های دیگر گردش کرده و باعث انسداد جریان خون (ایسکمی) شود.

درمان برای فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است شامل داروها و دیگر مداخلات گردد که در تلاش برای تغییر سیستم الکتریکی قلب میباشد.

علائم فیبریلاسیون دهلیزی

برخی از افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بدون علائم بوده و از وضعیت خود آگاهی ندارند تا آن که در طول یک معاینه فیزیکی پیدا میشود. افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است علائم و نشانه هایی داشته باشند ، از قبیل:

– تپش قلب که احساس یک ضربان قلب نامنظم ، ناراحت کننده، با سرعت بالا یا یک ریزش دل در قفسه سینه تان میباشد.

– ضعف

– توانایی کاهش یافته برای فعالیت

– خستگی

– سبکی سر

– سرگیجه

– گیجی

– تنگی نفس

– درد قفسه سینه

علائم فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است:

۱- گاه به گاه باشد.

در این مورد فیبریلاسیون حمله ای دهلیزی نامیده می شود. ممکن است نشانه های آن گهگاه رخ دهند ، به مدت چند دقیقه تا چند ساعت و سپس بطور خود به خودی متوقف گردد .

۲- مداوم باشد.

با این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی، ریتم قلب شما به حالت عادی خود باز نمی گردد . اگر شما به فیبریلاسیون دهلیزی مداوم مبتلا هستید، شما به درمان هایی مانند شوک الکتریکی یا داروهایی به منظور بازگرداندن ریتم قلب شما به حالت عادی نیاز خواهید داشت .

۳- مداوم برای مدت طولانی باشد.

این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی پیوسته است و بیش از ۱۲ ماه طول می کشد.

۴- دائم باشد.

در این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی، ریتم غیر طبیعی قلب را نمی توان اصلاح کرد . شما فیبریلاسیون دهلیزی به طور دائمی دارید، و اغلب به دارو برای کنترل ضربان قلب خود نیاز خواهید داشت.

عوارض فیبریلاسیون دهلیزی چیست؟

گاهی اوقات فیبریلاسیون دهلیزی می تواند به عوارض زیر منجر شود:

— سکته مغزی

در فیبریلاسیون دهلیزی ریتم آشفته ممکن است علت ریزش خون به حفره بالایی قلب شما (دهلیز) و شکل گیری لخته باشد . اگر لخته خون، بتواند از قلب شما به بیرون رانده شود و به مغز شما حرکت کند . این امکان وجود دارد که جریان خون را مسدود و باعث سکته مغزی گردد .

خطر ابتلا به سکته مغزی در فیبریلاسیون دهلیزی به سن شما (از لحاظ سنی شما در معرض خطر بالاتری قرار داشته باشید ) و در مورد اینکه آیا شما دچار فشار خون بالا، دیابت، سابقه نارسایی قلبی یا سکته مغزی قبلی، و عوامل دیگر باشید بستگی دارد . برخی داروها، مانند رقیق کننده خون، تا حد زیادی می تواند خطر سکته مغزی یا آسیب به اندام های دیگر که ناشی از لخته شدن خون است را کاهش دهد.

— نارسایی قلبی

فیبریلاسیون دهلیزی، به خصوص اگر کنترل نشود، ممکن است قلب را ضعیف و منجر به نارسایی قلبی گردد – وضعیتی که در آن قلب شما نمی تواند خون کافی را برای رفع نیازهای بدن شما به گردش درآورد .

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر شما هر گونه علائم فیبریلاسیون دهلیزی دارید، یک وقت ویزیت با پزشک خود تنظیم کنید. پزشک شما ممکن است یک نوار قلبی به منظور تعیین اینکه آیا نشانه های شما به فیبریلاسیون دهلیزی یا یکی دیگر از اختلالات ریتم قلبی (آریتمی) مربوط می شود از شما بخواهد.

اگر شما درد قفسه سینه دارید، بلافاصله از اورژانس پزشکی کمک بخواهید. درد قفسه سینه می تواند سیگنالی باشد از اینکه که شما یک حمله قلبی دارید.

درمان فیبریلاسیون دهلیزی

شما ممکن است به ایجاد تغییرات در شیوه زندگی برای بهبود سلامت کلی قلب تان، به ویژه برای جلوگیری و یا درمان بیماری هایی مانند فشار خون بالا و بیماری های قلبی نیاز داشته باشید. پزشکتان ممکن است چند راهکار برای تغییر در شیوه زندگی، به شما نشان دهد ، از جمله:

– غذاهای سالم قلبی بخورید: یک رژیم غذایی سالم که در نمک و چربیهای جامد کم و در میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار غنی میباشد .

– به طور منظم ورزش کنید: بصورت روزانه ورزش کرده و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید .

– سیگارنکشید: اگر سیگار می کشید و نمی توانید خودتان آن را ترک کنید ، با پزشک خود در مورد استراتژی یا برنامه ای بتواند به شما کمک کند تا عادت سیگار کشیدن را ترک کنید صحبت نمایید .

– یک وزن سالم حفظ داشته باشید: داشتن اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

– سطح فشار خون و کلسترول خود را تحت کنترل نگه دارید: تغییرات شیوه زندگی و مصرف دارو مواردی هستند که برای اصلاح فشار خون بالا (هایپرتانسیون) و یا کلسترول بالا تجویز میشوند .

– برنامه مراقبت خودی را پیگیری کنید: داروهای خود را به صورتی که تجویز شده مصرف کنید و قرار ویزیت خود را با پزشک تان بصورت منظم پیگیری کنید . بدتر شدن علایمتان را با پزشک خود مطرح کنید .

پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی

برای پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی، این مهم است که یک شیوه زندگی قلب سالم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی داشته باشید . یک شیوه زندگی سالم ممکن است شامل:

  • یک رژیم غذایی سالم برای سلامت قلب خود انتخاب کنید.
  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.
  • از سیگار کشیدن اجتناب کنید.
  • یک وزن مناسب حفظ کنید.
  • مصرف کافئین و الکل را محدود و یا ترک کنید.
  • استرس، استرس شدید و خشم می تواند باعث مشکلات ریتم قلبی شود.
  • استفاده خودسرانه دارو را با احتیاط انجام دهید، همچنین برخی از داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه حاوی محرک هایی هستند که سبب ضربان سریع قلب شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

1/5 - (2 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مونا پنجشنبه ۵ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 363 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من 22سالمه و افتادگی دریچه میترال دارم. قبلا خیلی اضطراب داشتم و هروقت دکتر میرفتم انقد طپش قلبم بالا بود که میگفتن به متخصص قلب مراجعه کنم 3 بار هم به متخصص قلب مراجعه کردم با همون طپش قلب اکو انجام دادم گفتن افتادگی دریچه میترال دارم و چیزی نیست الان که چندوقته از استرسم خیلی کم شده فقط سرپا باشم طپش قلب دارم بدون استرس آیا مشکل جدی هست؟ البته نزدیک 3 هفته روزی 1 پرانول 10 خوردم و طپش قلب نداشتم الان 1 هفته س نمیخورم و فقط سرپا باشم با دستگاه میگیرم طپش قلبم بین 90 تا 105 . میترسم بازم پرانول بخورم بهش عادت کنم یا عوارض بدی روی کبد یا جاهای دیگه بدنم داشته باشه. اینم بگم چندوقت پیش که اضطرابم زیاد بود تحرکمم خیلی کم بود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر مرضیه سه شنبه ۳ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    ۲۶سالمه و چندسالیه سمت چپ قفسه سینم تیر میکشه نفسم تنگ میشه و نیازه چندبار عمیق نفس بکشم تاحالم جا بیاد خیلی زود بعد از یه کاری خسته میشم و چندباریم که دقت کردم شبها طپش قلب بالایی دارم فشارخونمم۱۴٫۵و اینکه تا استرسی بهم وارد میشه قلبم به شدت میزنه حتی موقعایی که با یه ادم غریبه حرف بزنم شدیدا قلبم دچار طپش میشه سابقه بیماری قلبیم درخونواده داشتیم و اینکه دوسال پیش داروهای بارداری مصرف کردم و یبارم ای وی اف کردم
    تست ورزشم خوب بود اما اکوم دکتر گفت دریچه قلبم یکم گشاد شده اما جای نگرانی نیست
    ازاونجایی که من رفتم درمونگاه محلمون و دکترشم خیلی نمیشناختم ک ایاکارش خوبه یانه
    حالا سوالم اینجاس که باتوجه به شرایطی که ذکرکردم و نظر دکتر نیازه من برم پیش یه دکتر بهتر؟میترسم این دکتره تجویرش درست نباشه
    واینکه همون تست ورزش و اکویی که تو درمانگاه گرفتم کفایت میکنه که ببرم به یه دکتر دیگه نشون بدم؟یاباید دوباره بگیرم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    عرض ادب
    دختری ۲۰ ساله هستم . تقزیبا ۷ ساله تپش قلب اذیتم می کنه . به این صورت که تقریبا روزی چند بار حتی با فعالیت های کوچیک اتفاق می افته. و با استرس هم تشدید میشه . هم به صورت کوبشی و هم با سرعت بالا. در نواب قلب در حال استراحت میانگین ۱۲۹ بود.ولی امسال علاوه بر تپش گاهی دچار تنگی نفسی میشم که باعث میشه بریده بریده صحبت کنم . زیاد پیش نمیاد ولی چون معلم هستم استرس این رو میگیرم که این مشکل تو کلاس برام پیش بیاد .
    به پزشک که مراجعه کردم در اکو پرولاپس رو تیک زدن بدوmrو گفتن دریچه ی قلبم نرمه
    ولی مشکل تپش بالا نمی تونه از پرولاپس باشه
    متو هگزال دادن روزی نصف
    و کلرودیازپوکساید

    به نظر شما مشکل تپش بالای روزانه و تنگی نفسی که گاهی پیش میاد ،به چه دلیله ؟
    آیا واقعا نیاز به هولتر مانیتورینگ هست؟

    و آیا این تپش باعث تشدید و پیشرفت افتادگی دریچه و نارسایش خواهد شد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      اولا دارو را مصرف نماييد
      دوم ورزش راه مناسبي براي جلوگيري از پيشرفت و عوارض اين بيماريست
    2. تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      دکتر سپاس از پاسخ
      ولی اشاره به دلیل تپش بالای روزانه نکردین؟?
      استرس تنها دلیل نمی تونه باشه


      واینکه نوع ورزش اهمیت نداره؟ محدودیتی وجود نداره؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      ورزش از نوع هوازي مانند پياده روي و شنا
      براي كنترول تپش استفاده از پروپرانولول
    4. تصویر کاربر فاطمه شنبه ۳۰ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      دکتر
      آیا ورم کردن انگشت ها و قسمت پایینی مچ در یکی از دست ها که تکرار شونده ست
      می تونه مربوط به قلب باشه یا خیر؟
      متشکرم
    5. تصویر کاربر فاطمه شنبه ۳۰ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      دکتر
      آیا ورم کردن انگشت ها و قسمت پایینی مچ در یکی از دست ها که تکرار شونده ست
      می تونه مربوط به قلب باشه یا خیر؟
      متشکرم
    6. تصویر کاربر فاطمه شنبه ۳۰ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      دکتر
      آیا ورم کردن انگشت ها و قسمت پایینی مچ در یکی از دست ها که تکرار شونده ست
      می تونه مربوط به قلب باشه یا خیر؟
      متشکرم
    7. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر یونس دوشنبه ۱۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    خسته نباشید دکتر
    ۲۴ سال سن دارم. ۵ یا ۶ ماهه که قلبم درد میکنه.ضربان قلبم بالا میره.حدود ۸۰ تا ۱۰۰.. ضربان قلبم رو حس میکنم.بدون اینکه نبضم رو بگیرم.یعنی هر ضربه از قلبم رو حس میکنم.گاهی اوقات دو تاضربه رو با هم میزنه بطوریکه یه نفسم رو تند میکنه.صبح ها که از خواب بیدار میشم انگار دارم تند تند میدوئم از بس ضربان قلبم تنده.سینم سنگینه.قبلا اکو و نوار قلب دادم گفتن مشکلی نیست.و قطعا جواب شما هم اینه که از قرص پروپرانولول ۱۰ میل استفاده کنم. حالا دو تا سوال دارم.
    اول اینکه اگر هروز صبح یک عدد قرص پروپرانولول ۱۰ مصرف کنم،آیا به این قرص معتاد نمیشم؟
    سوال دوم اینکه اگر چند ماه ادامه بدم ایا بدنم نیاز دز بیشتری از دارو رو نمیخواد؟(مثلا طوری که بعد از چند ماه ۲۰ میلش رو بدنم درخواست کنه)

    ممنون میشم اگه راهنماییم بکنید.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      خير معتاد نميشين
      فعلا بمدت شش ماه مداوم مصرف نماييد
  • تصویر کاربر سید جمعه ۲۳ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    باسلام .. 21سالمه اقای دکتر روز ها ضربانم 70 تاست ولی شب ها هنگام استراحت به 45 الی 50 تا میرسه و صبح زود 55 .. و بعد از خوردن صبحانه و فعالیت در روز نرمال مییشه .. میخواستم ببینم پایین اومدن ضربان درشب مشکلیه یا نه ؟؟درضمن یک سال پیش اکو کردم دکتر گفتن سالمه .. و ماهه پیش هم نوار قلب گرفتم گفتن ریتمش خوبه ..
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۳ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      كاهش ضربان قلب شبانه كاملا نرمال است
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر