دکتر محمد حسین نجفی

واضح‌ترین علامت فیبریلاسیون دهلیزی تپش قلب است. در این حالت کاملا برای چند ثانیه یا حتی چند دقیقه احساس می کنید که که قلب در حال تپش، بال زدن یا ضربان نامنظم است. فیبریلاسیون دهلیزی همان ضربان نامنظم قلب و اغلب سریع می باشد که می تواند خطر سکته مغزی، نارسایی قلبی و سایر عوارض مربوط به قلب را افزایش دهد.

فیبریلاسیون دهلیزیدر طول فیبریلاسیون دهلیزی، دو حفره فوقانی قلب (دهلیز) ضربان نامنظم و آشفته – خارج از هماهنگی با دو حفره پایینی (بطن) از قلب دارند. علائم فیبریلاسیون دهلیزی اغلب شامل تپش قلب، تنگی نفس و ضعف است.

دوره های فیبریلاسیون دهلیزی می تواند گهگاه رخ دهد ، و یا شما ممکن است به فیبریلاسیون دهلیزی توسعه یافته که برطرف نمی شود و ممکن است به درمان نیاز داشته باشد مبتلا باشید. اگر چه فیبریلاسیون دهلیزی به خودی خود تهدید کننده زندگی نیست، این یک وضعیت پزشکی جدی است که گاهی اوقات نیاز به درمان اورژانسی دارد که ممکن است به عوارضی منجر شود. فیبریلاسیون دهلیزی می تواند به لخته شدن خون در قلب منجر شود که ممکن است به اندام های دیگر گردش کرده و باعث انسداد جریان خون (ایسکمی) شود.

درمان برای فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است شامل داروها و دیگر مداخلات گردد که در تلاش برای تغییر سیستم الکتریکی قلب میباشد.

علائم فیبریلاسیون دهلیزی

برخی از افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بدون علائم بوده و از وضعیت خود آگاهی ندارند تا آن که در طول یک معاینه فیزیکی پیدا میشود. افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است علائم و نشانه هایی داشته باشند ، از قبیل:

– تپش قلب که احساس یک ضربان قلب نامنظم ، ناراحت کننده، با سرعت بالا یا یک ریزش دل در قفسه سینه تان میباشد.

– ضعف

– توانایی کاهش یافته برای فعالیت

– خستگی

– سبکی سر

– سرگیجه

– گیجی

– تنگی نفس

– درد قفسه سینه

علائم فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است:

۱- گاه به گاه باشد.

در این مورد فیبریلاسیون حمله ای دهلیزی نامیده می شود. ممکن است نشانه های آن گهگاه رخ دهند ، به مدت چند دقیقه تا چند ساعت و سپس بطور خود به خودی متوقف گردد .

۲- مداوم باشد.

با این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی، ریتم قلب شما به حالت عادی خود باز نمی گردد . اگر شما به فیبریلاسیون دهلیزی مداوم مبتلا هستید، شما به درمان هایی مانند شوک الکتریکی یا داروهایی به منظور بازگرداندن ریتم قلب شما به حالت عادی نیاز خواهید داشت .

۳- مداوم برای مدت طولانی باشد.

این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی پیوسته است و بیش از ۱۲ ماه طول می کشد.

۴- دائم باشد.

در این نوع از فیبریلاسیون دهلیزی، ریتم غیر طبیعی قلب را نمی توان اصلاح کرد . شما فیبریلاسیون دهلیزی به طور دائمی دارید، و اغلب به دارو برای کنترل ضربان قلب خود نیاز خواهید داشت.

عوارض فیبریلاسیون دهلیزی چیست؟

گاهی اوقات فیبریلاسیون دهلیزی می تواند به عوارض زیر منجر شود:

— سکته مغزی

در فیبریلاسیون دهلیزی ریتم آشفته ممکن است علت ریزش خون به حفره بالایی قلب شما (دهلیز) و شکل گیری لخته باشد . اگر لخته خون، بتواند از قلب شما به بیرون رانده شود و به مغز شما حرکت کند . این امکان وجود دارد که جریان خون را مسدود و باعث سکته مغزی گردد .

خطر ابتلا به سکته مغزی در فیبریلاسیون دهلیزی به سن شما (از لحاظ سنی شما در معرض خطر بالاتری قرار داشته باشید ) و در مورد اینکه آیا شما دچار فشار خون بالا، دیابت، سابقه نارسایی قلبی یا سکته مغزی قبلی، و عوامل دیگر باشید بستگی دارد . برخی داروها، مانند رقیق کننده خون، تا حد زیادی می تواند خطر سکته مغزی یا آسیب به اندام های دیگر که ناشی از لخته شدن خون است را کاهش دهد.

— نارسایی قلبی

فیبریلاسیون دهلیزی، به خصوص اگر کنترل نشود، ممکن است قلب را ضعیف و منجر به نارسایی قلبی گردد – وضعیتی که در آن قلب شما نمی تواند خون کافی را برای رفع نیازهای بدن شما به گردش درآورد .

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر شما هر گونه علائم فیبریلاسیون دهلیزی دارید، یک وقت ویزیت با پزشک خود تنظیم کنید. پزشک شما ممکن است یک نوار قلبی به منظور تعیین اینکه آیا نشانه های شما به فیبریلاسیون دهلیزی یا یکی دیگر از اختلالات ریتم قلبی (آریتمی) مربوط می شود از شما بخواهد.

اگر شما درد قفسه سینه دارید، بلافاصله از اورژانس پزشکی کمک بخواهید. درد قفسه سینه می تواند سیگنالی باشد از اینکه که شما یک حمله قلبی دارید.

درمان فیبریلاسیون دهلیزی

شما ممکن است به ایجاد تغییرات در شیوه زندگی برای بهبود سلامت کلی قلب تان، به ویژه برای جلوگیری و یا درمان بیماری هایی مانند فشار خون بالا و بیماری های قلبی نیاز داشته باشید. پزشکتان ممکن است چند راهکار برای تغییر در شیوه زندگی، به شما نشان دهد ، از جمله:

– غذاهای سالم قلبی بخورید: یک رژیم غذایی سالم که در نمک و چربیهای جامد کم و در میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار غنی میباشد .

– به طور منظم ورزش کنید: بصورت روزانه ورزش کرده و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید .

– سیگارنکشید: اگر سیگار می کشید و نمی توانید خودتان آن را ترک کنید ، با پزشک خود در مورد استراتژی یا برنامه ای بتواند به شما کمک کند تا عادت سیگار کشیدن را ترک کنید صحبت نمایید .

– یک وزن سالم حفظ داشته باشید: داشتن اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

– سطح فشار خون و کلسترول خود را تحت کنترل نگه دارید: تغییرات شیوه زندگی و مصرف دارو مواردی هستند که برای اصلاح فشار خون بالا (هایپرتانسیون) و یا کلسترول بالا تجویز میشوند .

– برنامه مراقبت خودی را پیگیری کنید: داروهای خود را به صورتی که تجویز شده مصرف کنید و قرار ویزیت خود را با پزشک تان بصورت منظم پیگیری کنید . بدتر شدن علایمتان را با پزشک خود مطرح کنید .

پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی

برای پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی، این مهم است که یک شیوه زندگی قلب سالم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی داشته باشید . یک شیوه زندگی سالم ممکن است شامل:

  • یک رژیم غذایی سالم برای سلامت قلب خود انتخاب کنید.
  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.
  • از سیگار کشیدن اجتناب کنید.
  • یک وزن مناسب حفظ کنید.
  • مصرف کافئین و الکل را محدود و یا ترک کنید.
  • استرس، استرس شدید و خشم می تواند باعث مشکلات ریتم قلبی شود.
  • استفاده خودسرانه دارو را با احتیاط انجام دهید، همچنین برخی از داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه حاوی محرک هایی هستند که سبب ضربان سریع قلب شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

1/5 - (2 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سهیل دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام. 30 ساله هستم مجرد و روزی تقریبا 5 نخ سیگار میکشم. تقریبا 9 ساله سیگاری هستم. البته ورزش هم میکنم و اکثرا ورزش های هوازی و نرمش های ایروبیک در تمرینات تئاتر و یا دویدن و پیاده روی سریع.میخواستم بدونم آیا تست ورزش ربطی به ضربان شکمی و تشخیص آنوریسم داره یا خیر. چون چند وقت پیش تست ورزش دادم و منفی بود و دکتر از سطح فعالیت هم راضی بودن و میگفتن عالیه. با توجه به اینکه شما فرموده بودید اگر ضربان شکمی با دست قابل لمس باشه شاید احتیاج به سونوگرافی شکم باشه من وقتی دراز میکشم و دستم رو روی شکمم قرار میدم ضربان رو در اکثر جاها حس میکنم چه سمت راست چه سمت چپ چه وسط. و من نه لاغر هستم نه چاق. به دوستانم هم این قضیه رو گفتم و تقریبا همه شون مثل من در این شرایط ضربان رو حس میکنند. متخصص داخلی هم چند وقت پیش در مورد این مطلب به من گفته بود آنوریسم مخصوص شصت هفتاد سال به بالاهاست و امکانش برای من صفره. با این تفاسیر آیا اقدامی انجام بدم و یا اینکه دچار وسواس و استرس شدم ؟ ضمنا متخصص قلب برای اضطراب محض اطمینان برام پروپرانول 10 صبح و شب و زاناکس 0.5 میلی گرم شبی یک نصف قرص تجویز کرد ولی من چون نمیخوام به قرص عادت کنم پروپرانول رو بعد از یک هفته قطع کردم ولی زاناکس رو هر از گاهی میخورم. ضمنا به خاطر مشکلات گوارشی رابزول و بلادونا پی بی و دی سیکلومین و رواتینکس هم به مدت ده روزه مصرف میکنم. عذر میخوام بابت طولانی شدن سوال
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علي جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام من امروز يكدفه قفسه سينم تير كشيد و سرم گيج رفت البته درد بدي داشت ولي بعد از چند ثانيه خوب شد و وقتي رفتم دكتر هم فشارم خوب بود هم ضربان قلبم ايا نياز به اكو هست يا خير؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام دکتردختری 19ساله هستم که فشارم بالاس وهمیشه ضربان قلبم تنده هیچ وقت ضربان قلبم عادی نیس عکس نوارقلبمم براتون میفرستم به نظرشمامشکلم چیه؟ایاممکنه دچاراریتمی قلب باشم؟چون ضربان قلبم تنده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر وحید یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید من 26 سالمه و طی آزمایش اولی که یک سال پیش گرفتم مقدار ناچیزی چربی داشتم. هیچ مشکل جانبی نداشتم. یک سال گذشت و آزمایش جدیدی که گرفتم مقدار چربیم حدود 50 تا بیشتر از حد نرمال بوده . تو چند ماه اخیر همیشه هنگام دراز کشیدن و بی حرکت بودن بیش از ده دقیقه دست و پام بی حس میشه و احساس سوزن سوزن شدن دارم. بیشتر کف دست و پام. میخواستم بدونم این میتونه از عوارض همون مقدار بالای چربی باشه یا نه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    گلودرد شدم موقع خواب تپش قلب دارم غلظت خونم بالاست رفلکس شدید معده هم دارم چن وقتی امپرازول نخوردم هنگام صبح حالت تهوع زیادی دارم شیر و مایعات صبح حالمو به هم میزنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فریبا یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    لرزش و ضربان در قسمت دیافراگم و شکم حس میکنم که گاهی تمام بدنم لرزش و نبض داره علتش چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ریحانه جمعه ۱ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    توی شکمم انگار یه چیزی داره حرکت میکنه انگار قلبم داره تو شکمم میزنه سونگرافی هم رفتم هیچی نشون نداده نمیدونم از چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر بهاره سه شنبه ۲۳ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام..دختری 17ساله هستم نزدیک یک هفتس که سمت چپ سینم تیر میکشه و زمانی که عطسه خنده یا فعالیت بدنم میره بالا یا بلند حرف میزنم تیر میکشه...از امروز تا حالاهم پشتم سمت قلب درد میکنهبا هر تپشی که قلب میزنه سینمم درد میگیره...نمیتونم نفس عمیق بکشم..خواهشا راهنماییم کنید آیا این موضوع جدیه که برم دکتر یا چیزی نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      دردتان قلبي نيست
      متخصص داخلي يا پزشك عمومي كافيست
  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما .من دختری 26 ساله هستم دوسال پیش دچار تپش قلب .قلب درد .تنگی نفس شدم اکو رفتم گفتن افتادگی دو تا دریچه هامه .یه مدتی قرص خوردم و یه کمی بهتر شدم .ب علاوه وزن خودم رو حدود 19 کیلو کاهش دادم الان دیگه از تپش و اون دردهای شدید خبری نیست ولی گاهییی قلبم تیر میکشه و خیلی کم اتفاق میوفته ک دچار تنگی میشم ولی خیلی زود رفع میشه .درکل حالم خیلی بهتره.فقط سوال داشتم ک میخواسم برم باشگاه ایروبیک ثبت نام کنم ولی خیلی دچار تردیدم و ترس زیادی منو میگیره .میشه راهنماییم کنین ؟! دیگه دلم نمیخواد اون روزای دراورم برگرده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر قهرمانی دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام ازصبح زودهریک ساعت یکبارقلبم تیرمی کشدسی ثانیه طول می کشدتاالان که غروب است به هرنیم ساعت وشایدهم بیست دقیقه رسیده وقتی دردشروع میشودبه پشتم زده ودست راستم بی حس میشود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر