دکتر محمد حسین نجفی

آنوریسم آئورت شکمی بزرگ شدن بخش پایین تر آئورت می باشد که درمیان ناحیه شکمی گسترش میابد (در این زمان، بخش بالایی آئورت در قفسه سینه می تواند بزرگ شود).

آنوریسم آئورت شکمی
به بزرگ شدن رگ آئورت در قسمت شکم، آنوریسم آئورت شکمی گویند.

آئورت یک رگ خونی اصلی است که خون را از قلب به سایر نقاط بدن حمل میکند. مانند بسیاری از شریان ها، آئورت الاستیک است، که اجازه می دهد آن با خون تحت فشار بالا پر شود.

آنوریسم آئورت شکمی زمانی توسعه میابد که دیوار شریان مانند یک بادکنک ضعیف و متسع می شود. آنوریسم آئورت شکمی ها معمولا قبل از تولید علائم آنها، مانند درد پشت کشف میگردند، اما مانند یک لوله آب ضعیف اند، و اگر بیش از حد بزرگ گردند ممکن است پاره شوند.

از آنجا که یک آنوریسم آئورت شکمی پاره شده بسیار خطرناک است و می تواند باعث خونریزی های تهدید کننده حیات شود، پس قبل از اینکه این اتفاق بیفتد آنوریسم آئورت شکمی میتواند به بهترین نحو با یک جراحی اصلاح شود.

برخی عوامل مستعد کننده آنوریسم آئورت شکمی

– سیگار کشیدن

– وراثت

– نقصهای مادرزادی، مانند ضعف به ارث برده در دیواره رگ های خونی. به عنوان مثال، سندرم مارفان

– صدمه

– عفونت

– فشار خون بالا (هایپرتانسیون). که آسیب به دیواره رگ های خونی سرعت میبخشد.

– تصلب شرایین (آترواسکلروز نیز نامیده می شود). زمانی اتفاق می افتد که پوشش طبیعی شریان ها تخریب میشود و دیواره ی عروق ضخیم شده، و تجمع چربی و پلاک جریان خون از طریق سرخرگ ها را مسدود مینماید. همکاری بین تصلب شرایین با گسترش آنوریسم آئورت شکمی بحث برانگیز است.

– کلسترول بالا

چه کسانی باید برای آنوریسم آئورت شکمی غربالگری شوند؟

آنوریسم آئورت شکمی (AAA) یک خطر بزرگ سلامتیست که ممکن است تا زمانی که یک رویداد تهدید کننده زندگی مانند پارگی آنوریسم رخ نداده، علائم مرتبط با آن وجود نداشته باشد. سونوگرافی شکم یک ابزار غربالگری برای پیشگیری است که می تواند برای شناسایی یک AAA مورد استفاده قرار گیرد به طوری که می تواند درمان های سریع قبل از پارگی آنوریسم ارائه دهد.

دستورالعمل های غربالگری اضافی

انجمن جراحان عروق (SVS) و انجمن پزشکان عروق و زیست شناسان (SVMB) سونوگرافی شکم برای غربالگری AAA، برای بیماران مبتلا به آنوریسم آئورت شکمی توصیه میکنند :

– همه مردان ۶۵ ساله یا مسن تر و مردان در اوایل ۵۵ سالگی با یک سابقه خانوادگی از AAA.

– همه زنان ۶۵ ساله یا مسن تر با یک سابقه خانوادگی از AAA و یا کسانی که سیگار می کشند.

علائم و نشانه های آنوریسم آئورت شکمی

اکثر مردم از داشتن آنوریسم آئورت شکمیشان بی اطلاع هستند چرا که در بسیاری از موارد،هیچ گونه علائم آنوریسم آئورت شکمی ندارند. با این حال، به عنوان آنوریسم آئورت شکمی رشد می کنند، این علائم عبارتند از:

– بزرگ شدن ضربان دار و یا احساس یک توده دردناک توسط یک پزشک به هنگام انجام یک معاینه فیزیکی

– درد در پشت، شکم، و یا کشاله ران که ممکن است طولانی مدت بوده و با تغییر موقعیت یا داروهای ضد درد تسکین نیابد.

یک آنوریسم آئورت شکمی پاره شده معمولا درد ناگهانی و شدید و سایر علائمی مانند از دست دادن هوشیاری یا شوک، بسته به محل آنوریسم آئورت شکمی و میزان خونریزی تولید می کند. آنوریسم آئورت شکمی پاره شده نیاز به درمان اورژانسی دارد.

تشخیص آنوریسم آئورت شکمی

آنوریسم آئورت شکمی در طول یک معاینه فیزیکی معمول یا درطی یک تصویر برداری اشعه ایکس هنگامی که برای دیگر نگرانی های سلامتی آزمایش میشوید تشخیص داده میشود.

هنگامی که به وجود یک آنوریسم آئورت شکمی گمانه زنی میشود، آزمایشهای زیر ممکن است برای تعیین اندازه، محل آنوریسم آئورت شکمی، و گزینه های درمانی مورد استفاده قرار گیرند :

– سونوگرافی

امواج صوتی با فرکانس بالا، که برای گوش انسان نامفهوم میباشند، از طریق بافت های بدن منتقل می شوند. پژواک حاصل از امواج صوتی ثبت و به تصاویر ویدئویی یا عکس تبدیل میشود.

– سی تی اسکن

توموگرافی کامپیوتری، که معمولا به عنوان یک CT اسکن شناخته میشود، با استفاده از اشعه X و کامپیوتر تصاویر مقطعی از بدن تولید میکند.

– تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

امواج مغناطیسی، امواج رادیویی، و یک کامپیوتر برای تولید تصاویر روشنی از بدن استفاده می شوند. این روش شامل استفاده از امواج اشعه ایکس نمیشود.

– آنژیوگرام

آزمایشی که در آن یک لوله نازک (کاتتر) به یک رگ خونی وارد شده و ماده حاجب برای قابل مشاهده شدن رگ های خونی درزیر اشعه ایکس تزریق میگردد. این روش به ندرت برای تشخیص آنوریسم آئورت شکمی استفاده می شود اما ممکن است به درمان آنوریسم کمک کنند.

درمان آنوریسم شکمی

درمان آنوریسم آئورت شکمی

آنوریسم آئورت شکمی بسیار بزرگ و یا علامت دار نیاز به درمان دارند. بهترین روش برای ترمیم هر آنوریسم به عوامل مختلفی، از جمله محل و شکل آنوریسم و همچنین شرایط فیزیکی بیمار بستگی دارد. دو نوع از درمان های جراحی برای آنوریسم های بزرگ وجود دارد.

– ترمیم آنوریسم آئورت شکمی به روش جراحی باز

که شامل یک برشی است که جراح برای دسترسی به آنوریسم آئورت شکمی ایجاد میکند. بخش های بیمارشده آئورت با یک پیوند جایگزین میگردند که به عنوان یک رگ خونی جایگزین عمل می کنند.

این بخش از آئورت بالا و پایین بخش برآمده آئورت کلمپ ( بسته ) شده و بخش آنوریسم باز میگردد. لوله های ساخته شده از مواد مصنوعی مانند پلی استر، در داخل عروق قرار میگیرند و به بالای آئورت و پایین آنوریسم دوخته میشوند. که جایگزین ضروری بخش آنوریسم آئورت با یک نوع مصنوعی است.

جراحی باز یک روش اثبات شده است که دارای یک سابقه خوب و خطرات قابل قبول جهت آنوریسم آئورت شکمی میباشد. اما آن شامل یک دوره بهبودی طولانی است.

میانگین دوره بستری شدن از در حدود ۵ تا ۸ روز است. زمان تا بازگشت به فعالیت های عادی حدودا از ۶ هفته تا ۳ ماه میباشد. همانطور که با هر عملی، خطر عوارضی وجود دارد جراحی ترمیمی باز نیز اینگونه است. شما میتوانید در این مورد به طور کامل با پزشک خود صحبت کنید.

– ترمیم کم تهاجمی : ترمیم اندوواسکولار

“اندوواسکولار” به معنای “داخل و یا در داخل یک رگ خونی” است و این دقیقا همان یک لوله شبیه به بافت کوچک میباشد که استنت های فلزی به بافت متصل شده، و استنت پیوندی نامیده میشود، به بدن شما وارد شده و در محل مورد نظر قرار میگیرد. شما ممکن است واجد شرایط برای پیوند استنت اندوواسکولار باشید درصورتیکه آنوریسم آئورت شکمی شما پاره نشده و آنوریسم پنج سانتی متر و یا اندازه ی بزرگتر دارد.

اول، برش کوچکی در هر کشاله ران ایجاد میگردد تا به شریانی برسند که خون را از آئورت حمل میکند. جراح سپس استنت پیوندی از طریق این شریان حرکت میدهد تا جایی که در درون بخش های بیمارشده آئورت را باز کند.

استنت پیوندی قسمت های ضعیف شده از داخل تقویت کرده و یک کانال جدید برای جریان خون ایجاد، و خطر پارگی از بین میبرد. این روش معمولا ۱ تا ۳ ساعت طول می کشد و بیماران معمولا بیمارستان ۱ تا ۲ روز بعد ترک میکنند.

بازگشت به محدوده فعالیت طبیعی از ۲ تا ۶ هفته است. مانند هر روش پزشکی، ترمیم اندوواسکولار با خطرعوارضی همراه میباشد. و آن همچنین شامل پیگیری منظم ویزیت پزشکی برای ارزیابی استنت پیوندی میباشد. این پیگیری منظم بسیار مهم است و نیازمند CT خواهد بود.

– معاینات آنوریسم آئورت شکمی

اگر شما یک آنوریسم آئورت شکمی کوچک دارید، پزشک از شما می خواهد هر ۶ تا ۱۲ ماه برای انجام یک CT و یا سونوگرافی برای اندازه گیری اندازه آنوریسم خود و برای بررسی هر علائم دیگری ممکن است شما داشته باشید چکاب شوید. اگر عمل جراحی توصیه می شود، شما به یک ارزیابی جامع پزشکی قبل از عمل خود نیاز دارید. که ممکن است شامل یک تست استرس و چکاب قلب و عروق گردد.

 دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.4/5 - (39 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اشرافی یکشنبه ۱۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    درباره همون ورم یک سری عکسه جناب دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      تكراري
  • تصویر کاربر عطاگنجی پنجشنبه ۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر..اقای دکتر ی سوال داشتم سمت چپ قفسه سینم چند ماهی گاهی اوقات مخصوصا موقع خواب و استراحت هی درد میگیره هی ول میکنه..پیش متخصص قلب هم دو ماه پیش رفتم هم نوار هم دو بار اکو کردن همه چیز نرمال بود تا این که هفته پیش بازم درد گرفت که به اورژانس رفتم نوار گرفتن هیچ مشکلی نبود ولی هنوز این درد و دارم خیلی هم ترسیدم میشه راهنماییم کنید..من 23 سالم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      دردتان قلبي نيست
      ولي اينكه چه هست به متخصص داخلي مراجعه فرماييد
  • تصویر کاربر سحر شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    من دختری 24ساله هستم،مدتی هستش که در قفسه ی سینم احساس درد و سنگینی میکنم، و نفس عمیق میکشم قفسه ی سینم درد میگیره، و یه زمانای طول روز وسط قفسه ی سینم و همینطور گاهی پایین سینه ی چپم دردی حالت سوزن خوردن یا انگار یه چیز تیز فرو میکنن میگیره، موقع دراز کشیدن هم این احساس سنگینی قفسه سینم بیشتر میشه و صدای نفسم بلندتر میشه، دو سه بارم وقتی خواب بودم با درد قلب که چند ضربه ی خیلی محکم میزد بیدار شدم. میخواستم بدونم آیا مسئله ی مهمی هستش و نیازی هست به متخصص قلب مراجعه کنم؟
    خیلی ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      خير
      الگوي درد قلب نيست
  • تصویر کاربر بینام جمعه ۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید لطفا بهم جواب بدید. من بعضی وقت ها زیر نوک سینم تقریبا روی قفسه ی سینم احساس میکنم تیر میکشه قبلش خیلی درد خفیفی میگیره ولی اگه درد بگیره نمیتونم نفس عمیق بکشم اگه بکشم تیر میکشه این حالت خیلی وفته برام پیش نیامده. ولی در کل زیر نوک سینم بعضی وقت ها احساس درد میکنم اگه زیاد نباشه راحت نفس میکشم ولی بعضی موقع ها اگه نفش عمیق بکشم تیر میکشه و فک کنم افسردگی هم دارم، این علائم میتونه مال مشکلات قلبی باشه؟ پسری 14 ساله هستم این حالت بعضی وقت ها برام پیش میاد این مشکل روی قفسه ی سینم سمت چپم این مشکل به وجود میاد سمت راستم اصلا درد نداره ولی سمت چپه قفسه ی سینم چرا و گاهی اوقات دردمیگیره اونم خیلی خیلی خفیف ولی اگه شدید بشهنفس عمیق نمیتونم بکشم که این حالت خیلی وقته برام پیش نیامده
    1. تصویر کاربر بینام پنجشنبه ۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      الانم چند وقته موقعی که دراز میکشم احساس سنگینی میکنم روی سینم
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام درد شما قلب نيست
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امین جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام
    ۳۱ سال دارم وزنم ۷۶ کیلو گرم است
    قفسه سینه ام سوزش دارد زمانی که دستهایم را به طرفین می کشم و سینه هم را به جلو می فشارم سینه ام صدای تقه کرده و سوزش آن آرام می شود
    به پزشک عمومی مراجعه کردم گفت قلبی نیست
    برای بهبود چکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر اکرم یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    در طول روز گاهی هر چند ساعت یکبار درد و تیرکشیدن سینه متمایل به سمت چپ دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر میثم یکشنبه ۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید آقای 25 ساله هستم من بیشتر وقتا شبا که میخوابم یا زمانی که زیاد دراز میکشم قسمت چپ قفسه سینم درد میگیره به پشتم میزنه. با تغییر پوزیشن دردش کمو زیاد میشه و همینکه بلند میشم تقریبا خوب خوب میشم میشه بگید علتش چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر پوریا پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    عرضه سلام و تشکر

    بنده یه مدتی هست دچار تنگی نفس شده‌ام ، اما تنگی نفس من وقتی‌ فعالیت فیزیکی‌ می‌کنم شدت پیدا نمی‌کنه نه کم می‌شه نه زیاد. از سربالایی‌ها به راحتی‌ بالا میام از پله‌ها همینطور ، در حالت خوابیده اذیت نمی‌‌شم ، شب‌ها هم به راحتی‌ می‌خوابم ، اما تقریبا در همه حالت نفس کشیدنم کمی‌ سخت شده ، هیچ سرفه یی ندارم هیچ خلط خونی ندارم ، گاهی‌ یه احساس داغ شدن روی قلبم هست ، اما خیلی‌ کم ، قفس سینه‌ام دردی نداره ، سیگار میکشم ، سنم ۳۸ ساله وزن و قدم کاملا نرمال هست ۷۱ کیلو ۱۷۸ قد ، سابقه بیماری ندارم ، اما نفسم اذیتم می‌کنه ، میزان نفس عمیق کشیدنم زیاد شده و گاهی نفس عمیق که میکشم تکمیل نمیشه . این شماره موبایل که پر کردم متاسفانه واسه من نیست . خیلی‌ ممنون میشم از پاسختون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      معاينه قلب و نوار قلب بواي پاسخگويي لازم است
  • تصویر کاربر غلامرضارضايي چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    جواب آزمايش رو هم براتون فرستادم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سوالتون رو مجدد ذيل همين جا بفرستيد
  • تصویر کاربر فتحی شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    با سلام
    من امروز داشتم بند کفشمو میبستم که یکدفعه دردی در قفسه سینه ام احساس کردم گرفت و نتونستم تکون بخورم حدود یکساعت اینجوری بودم به زحمت دراز کشیدم پاهام یخ کرده بود و فشار خون ده بر روی هفت و ضربان قلبم ۷۶ بود که بعد از یکساعت که خودمو گرم نگه داشتم کمی خوب شدم میخاستم بدونم علتش چی هست ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر