دکتر محمد حسین نجفی

آنوریسم آئورت شکمی بزرگ شدن بخش پایین تر آئورت می باشد که درمیان ناحیه شکمی گسترش میابد (در این زمان، بخش بالایی آئورت در قفسه سینه می تواند بزرگ شود).

آنوریسم آئورت شکمی
به بزرگ شدن رگ آئورت در قسمت شکم، آنوریسم آئورت شکمی گویند.

آئورت یک رگ خونی اصلی است که خون را از قلب به سایر نقاط بدن حمل میکند. مانند بسیاری از شریان ها، آئورت الاستیک است، که اجازه می دهد آن با خون تحت فشار بالا پر شود.

آنوریسم آئورت شکمی زمانی توسعه میابد که دیوار شریان مانند یک بادکنک ضعیف و متسع می شود. آنوریسم آئورت شکمی ها معمولا قبل از تولید علائم آنها، مانند درد پشت کشف میگردند، اما مانند یک لوله آب ضعیف اند، و اگر بیش از حد بزرگ گردند ممکن است پاره شوند.

از آنجا که یک آنوریسم آئورت شکمی پاره شده بسیار خطرناک است و می تواند باعث خونریزی های تهدید کننده حیات شود، پس قبل از اینکه این اتفاق بیفتد آنوریسم آئورت شکمی میتواند به بهترین نحو با یک جراحی اصلاح شود.

برخی عوامل مستعد کننده آنوریسم آئورت شکمی

– سیگار کشیدن

– وراثت

– نقصهای مادرزادی، مانند ضعف به ارث برده در دیواره رگ های خونی. به عنوان مثال، سندرم مارفان

– صدمه

– عفونت

– فشار خون بالا (هایپرتانسیون). که آسیب به دیواره رگ های خونی سرعت میبخشد.

– تصلب شرایین (آترواسکلروز نیز نامیده می شود). زمانی اتفاق می افتد که پوشش طبیعی شریان ها تخریب میشود و دیواره ی عروق ضخیم شده، و تجمع چربی و پلاک جریان خون از طریق سرخرگ ها را مسدود مینماید. همکاری بین تصلب شرایین با گسترش آنوریسم آئورت شکمی بحث برانگیز است.

– کلسترول بالا

چه کسانی باید برای آنوریسم آئورت شکمی غربالگری شوند؟

آنوریسم آئورت شکمی (AAA) یک خطر بزرگ سلامتیست که ممکن است تا زمانی که یک رویداد تهدید کننده زندگی مانند پارگی آنوریسم رخ نداده، علائم مرتبط با آن وجود نداشته باشد. سونوگرافی شکم یک ابزار غربالگری برای پیشگیری است که می تواند برای شناسایی یک AAA مورد استفاده قرار گیرد به طوری که می تواند درمان های سریع قبل از پارگی آنوریسم ارائه دهد.

دستورالعمل های غربالگری اضافی

انجمن جراحان عروق (SVS) و انجمن پزشکان عروق و زیست شناسان (SVMB) سونوگرافی شکم برای غربالگری AAA، برای بیماران مبتلا به آنوریسم آئورت شکمی توصیه میکنند :

– همه مردان ۶۵ ساله یا مسن تر و مردان در اوایل ۵۵ سالگی با یک سابقه خانوادگی از AAA.

– همه زنان ۶۵ ساله یا مسن تر با یک سابقه خانوادگی از AAA و یا کسانی که سیگار می کشند.

علائم و نشانه های آنوریسم آئورت شکمی

اکثر مردم از داشتن آنوریسم آئورت شکمیشان بی اطلاع هستند چرا که در بسیاری از موارد،هیچ گونه علائم آنوریسم آئورت شکمی ندارند. با این حال، به عنوان آنوریسم آئورت شکمی رشد می کنند، این علائم عبارتند از:

– بزرگ شدن ضربان دار و یا احساس یک توده دردناک توسط یک پزشک به هنگام انجام یک معاینه فیزیکی

– درد در پشت، شکم، و یا کشاله ران که ممکن است طولانی مدت بوده و با تغییر موقعیت یا داروهای ضد درد تسکین نیابد.

یک آنوریسم آئورت شکمی پاره شده معمولا درد ناگهانی و شدید و سایر علائمی مانند از دست دادن هوشیاری یا شوک، بسته به محل آنوریسم آئورت شکمی و میزان خونریزی تولید می کند. آنوریسم آئورت شکمی پاره شده نیاز به درمان اورژانسی دارد.

تشخیص آنوریسم آئورت شکمی

آنوریسم آئورت شکمی در طول یک معاینه فیزیکی معمول یا درطی یک تصویر برداری اشعه ایکس هنگامی که برای دیگر نگرانی های سلامتی آزمایش میشوید تشخیص داده میشود.

هنگامی که به وجود یک آنوریسم آئورت شکمی گمانه زنی میشود، آزمایشهای زیر ممکن است برای تعیین اندازه، محل آنوریسم آئورت شکمی، و گزینه های درمانی مورد استفاده قرار گیرند :

– سونوگرافی

امواج صوتی با فرکانس بالا، که برای گوش انسان نامفهوم میباشند، از طریق بافت های بدن منتقل می شوند. پژواک حاصل از امواج صوتی ثبت و به تصاویر ویدئویی یا عکس تبدیل میشود.

– سی تی اسکن

توموگرافی کامپیوتری، که معمولا به عنوان یک CT اسکن شناخته میشود، با استفاده از اشعه X و کامپیوتر تصاویر مقطعی از بدن تولید میکند.

– تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

امواج مغناطیسی، امواج رادیویی، و یک کامپیوتر برای تولید تصاویر روشنی از بدن استفاده می شوند. این روش شامل استفاده از امواج اشعه ایکس نمیشود.

– آنژیوگرام

آزمایشی که در آن یک لوله نازک (کاتتر) به یک رگ خونی وارد شده و ماده حاجب برای قابل مشاهده شدن رگ های خونی درزیر اشعه ایکس تزریق میگردد. این روش به ندرت برای تشخیص آنوریسم آئورت شکمی استفاده می شود اما ممکن است به درمان آنوریسم کمک کنند.

درمان آنوریسم شکمی

درمان آنوریسم آئورت شکمی

آنوریسم آئورت شکمی بسیار بزرگ و یا علامت دار نیاز به درمان دارند. بهترین روش برای ترمیم هر آنوریسم به عوامل مختلفی، از جمله محل و شکل آنوریسم و همچنین شرایط فیزیکی بیمار بستگی دارد. دو نوع از درمان های جراحی برای آنوریسم های بزرگ وجود دارد.

– ترمیم آنوریسم آئورت شکمی به روش جراحی باز

که شامل یک برشی است که جراح برای دسترسی به آنوریسم آئورت شکمی ایجاد میکند. بخش های بیمارشده آئورت با یک پیوند جایگزین میگردند که به عنوان یک رگ خونی جایگزین عمل می کنند.

این بخش از آئورت بالا و پایین بخش برآمده آئورت کلمپ ( بسته ) شده و بخش آنوریسم باز میگردد. لوله های ساخته شده از مواد مصنوعی مانند پلی استر، در داخل عروق قرار میگیرند و به بالای آئورت و پایین آنوریسم دوخته میشوند. که جایگزین ضروری بخش آنوریسم آئورت با یک نوع مصنوعی است.

جراحی باز یک روش اثبات شده است که دارای یک سابقه خوب و خطرات قابل قبول جهت آنوریسم آئورت شکمی میباشد. اما آن شامل یک دوره بهبودی طولانی است.

میانگین دوره بستری شدن از در حدود ۵ تا ۸ روز است. زمان تا بازگشت به فعالیت های عادی حدودا از ۶ هفته تا ۳ ماه میباشد. همانطور که با هر عملی، خطر عوارضی وجود دارد جراحی ترمیمی باز نیز اینگونه است. شما میتوانید در این مورد به طور کامل با پزشک خود صحبت کنید.

– ترمیم کم تهاجمی : ترمیم اندوواسکولار

“اندوواسکولار” به معنای “داخل و یا در داخل یک رگ خونی” است و این دقیقا همان یک لوله شبیه به بافت کوچک میباشد که استنت های فلزی به بافت متصل شده، و استنت پیوندی نامیده میشود، به بدن شما وارد شده و در محل مورد نظر قرار میگیرد. شما ممکن است واجد شرایط برای پیوند استنت اندوواسکولار باشید درصورتیکه آنوریسم آئورت شکمی شما پاره نشده و آنوریسم پنج سانتی متر و یا اندازه ی بزرگتر دارد.

اول، برش کوچکی در هر کشاله ران ایجاد میگردد تا به شریانی برسند که خون را از آئورت حمل میکند. جراح سپس استنت پیوندی از طریق این شریان حرکت میدهد تا جایی که در درون بخش های بیمارشده آئورت را باز کند.

استنت پیوندی قسمت های ضعیف شده از داخل تقویت کرده و یک کانال جدید برای جریان خون ایجاد، و خطر پارگی از بین میبرد. این روش معمولا ۱ تا ۳ ساعت طول می کشد و بیماران معمولا بیمارستان ۱ تا ۲ روز بعد ترک میکنند.

بازگشت به محدوده فعالیت طبیعی از ۲ تا ۶ هفته است. مانند هر روش پزشکی، ترمیم اندوواسکولار با خطرعوارضی همراه میباشد. و آن همچنین شامل پیگیری منظم ویزیت پزشکی برای ارزیابی استنت پیوندی میباشد. این پیگیری منظم بسیار مهم است و نیازمند CT خواهد بود.

– معاینات آنوریسم آئورت شکمی

اگر شما یک آنوریسم آئورت شکمی کوچک دارید، پزشک از شما می خواهد هر ۶ تا ۱۲ ماه برای انجام یک CT و یا سونوگرافی برای اندازه گیری اندازه آنوریسم خود و برای بررسی هر علائم دیگری ممکن است شما داشته باشید چکاب شوید. اگر عمل جراحی توصیه می شود، شما به یک ارزیابی جامع پزشکی قبل از عمل خود نیاز دارید. که ممکن است شامل یک تست استرس و چکاب قلب و عروق گردد.

 دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.4/5 - (39 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رعنا یکشنبه ۹ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    ۱۹ ساله هستم و در محدوده شکم بالای ناف ضربان احساس میکنم و دست میزنم یک چیز توده مانند سفت هست میدونم آئورت شکمیه آیا امکان آنوریسم هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۹ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سونوگرافی شکم
  • تصویر کاربر سید یکشنبه ۲۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    با سلام در سونوگرافی انجام شده نوشته : گشادی نسبی آنوریسمال در قسمت میانی آئورت شکمی به دیامتر حدود ۳۶mm و به طول تقریبی ۸۳mm دیده میشود که تا نزدیکی محل بیفورکاسیون آن امتداد پیدا کرده است.
    در دیواره خلفی محل آنوریسم آتروم یا ترومبوز مورال بطول تقریبی ۳۴mm و ضخامت ۱۰/۵ میلیمتر مشاهده میشود.
    دیامتر آئورت شکمی در بالای آنوریسم ۲۰ mm و در پایین آنوریسم ۱۱/۵ mm میباشد.
    با پوزش از اطاله عرایض مشروح در فوق سوال حقیر از آقای دکتر این است با توجه به اینکه بیمار کهولت سن دارند ( ۸۰ ساله) و در شهرستانی هستیم که فقط دو تا پزشک عمومی داریم و دسترسی به پزشک متخصص قلب امکان پذیر نمیباشد که این دو پزشک هم گفتن به متخصص مراجعه شود با سختی راه و شرایط بیمار... آیا خطری در سونوگرافی هست که نیاز به مداخله فوری داشته باشد یا ما زحمت ۹ ساله جاده را با این شرایط بد بیمار نکشیم تا به متخصص قلب مراجعه کنیم
    لازم به ذکر است فشار خونی فعلی ۱۱۰/۸۰
    داروهای مصرفی فقط سوستاک ۲/۶ و آ.اس.آ ۸۰
    با سابقه ۲ بار آنژیو در سال ۹۴
    ممنون میشم از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      حتما توصیه به مراجعه به مرکز فوق تخصص قلب در شهرهای بزرگ
  • تصویر کاربر مهسا جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام و احترام
    من یه مدتیه بالای نافم نبض میزنه و پایین کمرم درد شدید داره و دکتر ارتوپد رفتم،گفت مشکلی نداره کمرم.فیزیوتراپی رفتم
    اما دردم ساکت نمیشه که هیچ حتی بدترم میشه.
    میخواستم بدونم ممکنه دلیلش همین نبض ناف باشه.
    میخواستم بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      خیر ارتباطی ندارد
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با این حال سونوگرافی شکم توصیه می شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر الهام چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من چندوقتی هست ک از سر نافم تا سر معدم همش ضربانش میزنه، نفس تنگی هم دارم مخصوصا وقتی دراز میکشم. بعضی وقتا هم سرگیجه دارم و سرفه میکنم. زیاد نمیتونم غذا بخورم اشتها هم ندارم.
    ممکنه آنوریسم آئورت باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سونوگرافی شکم
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام سن من 50سال است فشار خون من بین 14تا19متقیراست
    دکتر سونوگرافی داپلرنوشته وائوت شکمی انجام دادم 60cm/sاست
    سابقه ی دی وی دی هم دارم ودریچه ی میترال قلبم شل است

    لطفاً جواب دهید
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام منظورتان را از سابقه DVD متوجه نشدم ، لیکن اگر سابقه DVT داشته اید حتما به همکاران متخصص قلب و عروق مراجعه کنید..
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      در ارتباط با فشار خون نیاز به درمان دارویی هست
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهتاب پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    من انوریسم شریان طحال دارم میگن عمل کنم نکنم فرقی نداره 100درصدمرگ 43سالم کمردردشدیدداشتم اسکن کردم الان نمیدونم چیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...با آرزوی بهبودی...حتما توسط جراح عروق کلینیک ویزیت شوید...احتمال زیاد با یک برخورد علمی و صحیح مشکل برطرف می شود
  • تصویر کاربر مهتاب پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    من انوریسم شریان طحال دارم میگن عمل کنم نکنم فرقی نداره 100درصدمرگ
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...با جراح عروق کلینیک حتما مشورت نمایدد و ویزیت شوید
  • تصویر کاربر هستی دوشنبه ۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من مدتی هست که سمت چپ شکمم تکون میخوره روزی چندبار حسش میکنم ۲۷ سالمه متاهلم و باردار هم نیستم هنوز دکتر نرفتم اشتهام هم به غذا خیلی کم شده یعنی گرسنه میشم ولی میل به غذا ندارم ممکنه دچار آئورات شکمی شده باشم ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام بعيده انوريسم آئورت باشه
  • تصویر کاربر sssoma جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر من باردارم در هفته نهم متوجه ضربان در قسمت شکم و بالای ناف شدم آیا ممکنه که نشانه ی آنوریسم شکنی باشه یا بخاطر افزایش جریان خون به دلیل بارداریه و اینکه دیگه مشکلی ندارم ضربان قلب و فشار خونم نرماله
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      نگران نباشید
  • تصویر کاربر sssoma جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر من باردارم در هفته نهم متوجه ضربان در قسمت شکم و بالای ناف شدم آیا ممکنه که نشانه ی آنوریسم شکنی باشه یا بخاطر افزایش جریان خون به دلیل بارداریه و اینکه دیگه مشکلی ندارم ضربان قلب و فشار خونم نرماله
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      طبیعی است
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر