دکتر محمد حسین نجفی

 

آمبولی مایع آمنیوتیکآمبولی مایع آمنیوتیک (AFE) یکی از عوارض بارداری است که میتواند شرایط خطرناکی همچون ایست قلبی را به بار آورد. در این شرایط مادر ، کودک یا هردو متاثر خواهند شد.

بیماری آمبولی مایع آمنیوتیک چیست؟

آمبولی مایع آمنیوتیک زمانی رخ می دهد که مایع آمنیوتیک یا مایعی که جنین را احاطه کرده “سلولهای جنینی، موها یا چیزهای دیگر” وارد خون مادر شود. این شرایط به ندرت ایجاد می شود. اگرچه تخمین ها کم وزیاد دارند، طبق آمار حاصل ازموسسه AFE این عارضه از هر ۱۵۲۰۰ بارداری یک مورد را درگیر می کند، با این وجود دلیل اصلی مرگ در دوران بارداری یا مدت کوتاهی بعد از زایمان می باشد. پیشگیری از آمبولی مایع آمنیوتیک ممکن نیست و دلیل اصلی بروز آن تاکنون به اثبات نرسیده است.

چه عواملی سبب ایجاد آمبولی مایع آمنیوتیک شود؟

آمبولی مایع آمنیوتیک می تواند در دوره ی بارداری یا اندکی بعداز تولد در هر دو مورد زایمان طبیعی و سزارین اتفاق افتد. در موارد نادر در طی سقط  جنین یا برداشت نمونه از مایع آمنیوتیک برای آزمایش (آمنیوسنتز) رخ می دهد. وقتی که مایع آمنیوتیک به جریان خون مادر وارد می شود یک واکنش نامطلوب ایجاد می گردد که دلیل ایجاد این واکنش مشخص نیست. بررسی های اخیر میزان بروز ۱ در ۸۰۰۰ زایمان تا ۱ در۸۰۰۰۰ زایمان را ارائه می دهد.

علائم آمبولی مایع آمنیوتیک چیست؟

در مرحله ی اول معمولا ایست قلبی و قطع سریع تنفس رخ می دهد. ایست قلبی همراه با از بین رفتن هوشیاری و قطع تنفس است. قطع سریع تنفس نیز زمانی روی می دهد که ریه های شما نتوانند اکسیژن کافی برای خون تهیه کنند و یا کربن دی اکسید را ازآن بزدایند. در نتیجه تنفس بسیار با سختی انجام می گیرد. علائم احتمالی دیگر شامل:

-بدریختی جنین ( که علائمش شامل تغییراتی در ضزبان قلب جنین یا کاهش حرکتش در رحم)

-حالت تهوع

-استفراغ

-استرس شدید

-رنگ پریدگی پوست

-تشنج

زنانی که بعد از این علائم زنده می مانند، فاز هموراژیک را بروز می دهند.  این مرحله هنگام خونریزی زیاد چه جفت جدا نشده باشد و چه در طی عمل سزارین جدا شود، رخ می دهد.

بیماری آمبولی مایع آمنیوتیک چقدر خطرناک است؟

آمبولی مایع آمنیوتیک می تواند کشنده باشد؛ بخصوص در مرحله ی اول. بیشترین موارد مرگ بدلیل ایست ناگهانی قلب، از دست دادن خون زیاد، مشکل تنفسی حاد یا از کار افتادگی چند اندام اتفاق می افتد. معمولا ۵۰ درصد از موارد مرگ در طی یک ساعت بعد از شروع علائم رخ می دهد.

درمان آمبولی مایع آمنیوتیک چیست؟

۱- درمان آمبولی مایع آمنیوتیک در مادر

درمان آمبولی مایع آمنیوتیک شامل کنترل علائم و جلوگیری از بروز کما و یا مرگ می باشد. اکسیژن درمانی یا دستگاه تهویه می تواند به بهبود شرایط تنفس فرد کمک کند. اطمینان از وجود اکسیژن کافی بویژه از نظر کافی بودن اکسیژن برای جنین مهم است. اگر کاتتر رگی در ریه های فرد باشد، پزشک وضعیت قلب را می تواند بررسی کند. دارو برای کنترل فشار خون نیز محتملا مصرف خواهد شد. انتقال پلاسما و پلاک های خونی برای دفعات متعدد برای جایگزینی خون از دست رفته در مرحله هموراژیک نیز لازم می باشد.

۲- درمان آمبولی مایع آمنیوتیک در نوزاد

پزشک کودک را نیز از نظر وجود ناهنجاری ها بررسی خواهد کرد. کودک ممکن است قبل از اینکه مادر به وضعیت متعادل برسد به دنیا بیاید که شانس زنده ماندنش را افزایش می بخشد. در برخی مواقع کودک در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شود تا از نزدیک تحت مراقبت باشد.

عواقب آمبولی مایع آمنیوتیک برای مادر و نوزاد چیست؟

۱- عواقب آمبولی مایع آمنیوتیک در مادر

نرخ مرگ ومیر برای مادران متفاوت است. گزارش های اخیر نشان دهنده ی مرگ ۶۰ درصدی مادران است اگرچه مطالعات اخیر این عدد را ۲۷درصد اعلام کرده است. زنانی که زنده می مانند، عوارض طولانی مدتی خواهند داشت مانند:

  • کم شدن حافظه

  • از دست دادن عملکرد یکی از اندام ها

  • آسیب قلبی موقت

  • مشکلات سیستم عصبی

  • برداشتن رحم

  • آسیب به غدد هیپوفیز

مشکلات روانی نیز ممکن ایجاد شود؛ بخصوص زمانی که کودک زنده نماند که این عارضه سبب ایجاد افسردگی پس از زایمان می شود.

۲- عواقب آمبولی آمنیوتیک در نوزاد

۲۰ الی ۲۵ درصد نوزادان با AFE زنده نمی مانند و آنهایی که زنده می مانند، مشکلاتی مادادم العمر یا بلند مدت خواهند داشت. از جمله:

  • مشکلات متوسط تا شدید سیستم عصبی

  • عدم اکیژن رسانی کافی به مغز

  • فلج مغزی که سبب آسیب مغزی و سیستم عصبی می شود.

آیا آمبولی مایع آمنیوتیک قابل پیشگیری است؟

آمبولی مایع آمنیوتیک قابل پیشگیری نیست و پزشکان درمورد پیش بینی شدت و زمان آن ناتوان اند. اگر فرد قبلا دچار این عارضه شده و تمایل به بارداری مجدد دارد، باید با پزشک متخصص زنان مشورت کند. پزشک درمورد خطرات احتمالی بارداری صحبت خواهد کرد و اگر فرد باردار باشد، باید تحت مراقبت قرار گیرد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

4.7/5 - (4 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    با سلام.آقای دکتر من انحراف بینی شدید دارم و چون تنفسم اذیتم میکنه میخوام برم عمل خودمم مشکل دریچه دارم خودمم تحت کنترل پزشک قلب هستم و هر ساله میرم اکو .چند روز قبل رفتم اکو و به دکترم گفتم عمل بینی رو گفت مشکلی نیست برا بیهوشی عمومی قلبت خوبه میخواستم نظر شمارم بدونم .ممنون میشم خودمم قرص بیزوپرولول ۲.۵ و اس سیتالوپرام مصرف میکنم .ولی این روزا استرسم زیاده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      مدارک درست اسکن نشده
    2. تصویر کاربر حسین دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      یه بار دیگه براتون میفرستم اقای دکتر
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام...دریچه ِآئورت دولتی دارید ولی متعی جهت جراحی نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رهنما چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام خدمت استاد بزرگ وگرانقدر .
    جناب دکتر عزیز پدرم ریه هاش شکم وپا بخاطر نارسایی قلب وکلیه اب میاره فروزماید ۴۰روزی ۲عدد اسپرولاکتون روزی۱عدد واکسابین۲۰هم شبی ۱عدد میخوره ولی بازهم ورم ادامه داره حدود ۱هفته اصلا توغذاهاش نمک نبوده کمی کمتر شده ورم ها ایا نخوردن کامل نمک خطر ناک هست ممنون میشم راهنمایی کنید واینکه اکسیژن خون اگر روی ۸۴ باشه اکسیژن باید همش بهش وصل باشه یاخیر باسپاس فراوان از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر اکسیژن خون ایشان زیر 90 است باید اکسیژن استفاده کند، مصرف نمک هم صفر نشود ولی باید در ایشان در حداقل میزان ممکن خودش باشد چون تنگی نفس و نارسایی قلبی اش را بدتر می کند، این میزان از نمک هم خطرناک نیست
  • تصویر کاربر احسان جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام

    پدرم 69 سال دارند/ نوار قلب و تست ورزش نرمال دارند / قرص فشار+چربی +قند هم مصرف میکنند عمل تیروئیدکتومی هم انجام دادند.
    با مطالعه قسمت پرسشهای سایت دیدم که فرمودید برای اطمینان خاطر میتوان سی تی آنزیوگرافی انجام داد تا با دقت بسیار بالایی گرفتگی عروق کرونر نمایان شود.
    اما در شهرمان (اراک) به چند پزشک قلب مراجعه کردم متاسفانه تجویر نمیکنند و میفرمایند آنژیوگرافی مینویسیم.

    میخواستم بپرسم اگر دفترچه پدرم را برای مطب شما ارسال کنم برای پدرم سی تی آنزیوگرافی تجویز میفرمایید؟ و مطب شما دفترچه را برای ما پست میکند ؟
    هرینه ویزیت و پست را هم تقدیم حضور شما میکنم.

    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله اگر به بدست من برسه حتما مینویسم
  • تصویر کاربر fatemeh دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    S N:
    سلام آقای دکتر . خانمی هستم 57 ساله . بعلت بیماری لوپوس sle خفیف( کنترل شده) روزی یک عدد هیدروکسی کلروکین و یک چهارم نیزوپرود مصرف میکنم . حدود یک هفته پیش کتف درد شدیدی گرفتم در حدیکه حتی با کوچکترین حرکت حتی در حد میلیمتر دردم بشدت تحریک میشد . باکلوفن خوردم اثر چندانی نداشت . با قرص دیکلوفناک و پماد مسکن مدارا کردم و یک روز بعد درد کمتر شد و بمرور خوب شد . 3 روز پیش صبح بعد از بیدار شدن شکم درد داشتم . حالت نفخ شدید ( البته نفخ نبود ) طوری که انگار معده وتمام روده ها و کلا دستگاه گوارشم درد داشت ( بدون اسهال) دو عدد دایمتیکون با فاصله زمانی خوردم که تاثیر چندانی نداشت . روز بعد ( یعنی 2 روز قبل) این شکم درد شد درد بدن و پهلو و پشت . یعنی تقریبا از زیر سینه تا لگن بدن درد داشتم . و خودم تشخیص نمیدادم که درد دنده ها هست یا دستگاه گوارش یا کلیه ها چون انگار همه این فسمتها درد داشت . این دردها خیلی شدید نبود ولی در حدی بود که انجام کارهای روزمره برایم راحت نبود و بیشتر استراحت میکردم و امروز هم بهترم . ولی امروز به من گفتند که اینها علایم جدید کرونا هست و حتما پیگیری کنم که نیازی به دارو هست یا نه ( بچه هام قرص زینک پیشنهاد دادن ) در ضمن حدود یک ماه میشه از منزل بیرون نرفتم ولی همسرم بیرون میره و اصلا مسائل بهداشتی را موقع خرید و همینطور منزل رعایت نمیکنه . داروهایی که تحت نظر پزشک استفاده میکنم . لووتروکسین برای کم کاری تیرویید بوپروپیون برای افسردگی . کنکور 10 برای فشارخون . نیزوپرد . وزیکر برای کنترل بیشتر ادرار . نورتریپ تیلین 25 . هیدروکسی کلرو کین . روپیکسون 5 برای کلسترول
    درضمن بیشتر از 20 سال هست که موقع بیماریهایی که تب داره سرماخوردگی شدید و حتی انفلوانزا و ... اصلا تب نمیکنم .یعنی مریض بشم بدن درد شدید و سردرد و سرفه و ... به هیچ وجه تب نمیکنم
    لطفا راهنمایی بفرمایید

    1 ممکنه کرونا باشه بخاطر اینکه هیدروکسی کلروکین مصرف میکنم خفیف باشه ؟

    2 درد پهلو ممکنه کلیه باشه و با وجود اینکه فقط دو سه روز طول کشیده برای کلیه مشکل ایجاد کنه ؟

    3 استفاده از قرص زینک اشکالی داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام بله ممکنه ولی زمانی مهم است که سرفه یا تگی نفس با تب داشته باشین
      مصرف قرص زینک ایراد ندارد

  • تصویر کاربر امیرحسین پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب خدمت شما دکترعزیز من از روحانیون اراک هستم که جهت کمک به کادر وبیماران مبتلا به ویروس کرونا ودادن روحیه ومشاوره میخواهم به بیمارستان بروم منتها اگر خاطرتان باشدکه خدمتتان رسیدم وبا دیدن سی دی آنژیوگرافی به دلیل دردهایی که قفسه سینه چپم داشتم فرمودید روزی یک عدد قرص آ اس آ۸۰ مصرف کنم البته گرفتگی عروق نداشتم وفقط عروق ریز قلبم تنگی داشت وخون به کندی عبور میکرد حال با این علایم میتوانم به این بیمارستان جهت کمک جهادی بروم با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بهتره این کار را انجام ندهید

  • تصویر کاربر Kami4755 جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر من 37 سالمه چندساله فهمیدم مشکل دریچه قلب دارم فشارخونمم بالاست قرص سینومکس 580استفاده میکنم شبی نصف به تازگی رفتم اکوی مجدد دادم سطح efقلبم شده 45درصد سال قبل 55درصد بود خواستم ببینم چقدر خطرناکه و باید چه اقدامی انجام بدم دکترم یه قرص کنکور کور هم به داروم اضافه کردن ممنون میشم نظرتون رو درباره اکوی قلبم بفرمایین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید یک اکوی دقیق از نظر وضعیت دریچه ها انجام بدید

      همچنین باید وضعیت رگ ها مشخص بشه

      و بعد بر  اساس نتایج آنها تصمیم‌گیری بشه

  • تصویر کاربر مجتبی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 604 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما. آقای دکتر مریضی به ما مراجعه کرده بود با شکایت تنگی نفس در اثر تزریق آمپول دگزامتازون و بتامتازون. با سابقه بیماری آسم و نفس تنگی و دیابت. بیمار ویز هم نداشت. به دلیل درد گردن به دکتر مراجعه کرده بوده و نوار قلب گرفته شده بوده و نوار مشکلی نداشته و دکتر داروی دگزا و بتامتازون تجویز کرده....با این تفاسیر تشخیص شما چیست. آیا بیمار به دگزا و بتامتازون حساسیت داشته. یا این دارو ها در نارسایی قلبی ممنوعه و احتباس سدیم و ادرار به حدی هست که ادم ریوی افزایش پیدا کنه و مریض دچار نفس تنگی بشه؟... تکرار میکنم مریض ویز نداشت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      معمولا این داروها حساسیت زا نیست

      ولی در مورد تشخیص علت بیمار باید معاینه بشه و مدارک دیده بشه تا امکان اظهار نظر باشه

  • تصویر کاربر آرزو چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 8562 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر میخواستم بپرسم ارتعاش،و لرزش معده از چیست ضمن اینکه نوار و اکوی قلب سالم بوده دارو نصف متورال اسپرین 80 اترواستاتین 10 و پوکساید 5 و اسنترا 50 مصرف میکنم فشارم 10 روی 6و نیم‌ضربان در حال استراحت 56 تا 63 ودر فعالیت تا 80 میرسد آقای دکتر شخصیت مضطرب و نگران دارم گاها بعد از صرف غذا معدم در حد یک ثاینه حالت لرزش و ارتعاش پیدا میکنه و سن من 46 سال هست و با عرض معذرت یائسه هم نمیباشم سابقه ی بیماری قلبی هم در خانواده نداریم ولی متاسفانه اضافه وزن دارم چربیهای قلبم زیر 200و قند خون 98 تا 95 میباشد دستبوس،شما هستم‌
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا علایم اضطرابیه

      بهتره به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نشدید از جهت اریتمی بررسی شوید

  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 364 مشاهده پرسش
    سلام دکتر. برادرم 17 سالشه پارسال از ی تاریخی یک شب با خفگی بیدار شد زدم پشت شونه هاش تت نفسش بالا اومد این قضییه چند روز ادامه داشت. دکتر عمومی رفتم ی نظر داد بیمارستان ی نظر و همینطور بیمارستان های مختلف اما هیچ کدوم جواب قاطع ندادن و این مشکل کم کم ناپدید شد تا امسال و امشب دوبا ه برگشت. مقاله اپنه رو خوندم خیلی شبیه به مشکل برادرمه. خواهش میکنم کمکم کنید خسته شدم از این بیمارستان به اون بیمارستان.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید مراجعه کنید باید معاینه و اکو شوند و اگر اپنه خواب واقعا نطرح بود باید تست خواب انجام شور

  • تصویر کاربر امیدفلاحی سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام دکتروقت بخیری بیمازهست مشکل گشادی رگ قلب داره خسته وناامیدشده لطفا اورژانسی وجهادی جواب بدیدلطفاالتماس دعاخواهشمندم تماس تلفنی امکان داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سوالتون چی هست

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر