دکتر محمد حسین نجفی

واریس در دوران بارداری بصورت پف کردن پاها نمود پیدا می کند و احتمال ترکیدن رگ های نزدیک سطح پوست را دارد. این ترکیدن چهره ی آبی یا بنفشی دارد که گاها شکل پر پیچ و تاب از رگها  به احتمال زیاد در پاها پدیدار می شود. واریس در دوارن بارداری می تواند در دستگاه تناسلی مادر و سایر قسمت های بدن نیز دیده شود. پوست اطراف رگ های واریسی ممکن است حالت خارش، گزگز کردن، یا احساس سوزش داشته باشد.  احتمالا در اواخر روز، علائم تشدید می شوند؛ بویژه زمانیکه زیاد سر پا بایستید. رگ های واریسی یک بخش شایع و معمولاً بی ضرر بارداری برای برخی از زنان است. آنها زمانی اتفاق می‌افتند که رحم به ورید بزرگی که خون را از پاها و ساق‌های شما به قلب برمی‌گرداند فشار وارد میکند.

واریس در بارداری

درمان خانگی واریس پا در بارداری

5 درمان خانگی و راحت واریس برای بارداری شامل:

علت واریس در دوران بارداری

اغلب زنان متوجه میشوند که در طول بارداری علائمشان تشدید می شود و بیماریشان در حال گسترش است. با بزرگ شدن رحم فشار روی رگ بزرگ سمت راست افزایش می یابد ( بزرگ سیاهرگ زیرین)، که سبب افزایش فشار در رگ های پا می شود. سیاهرگ ها، رگهای خونی هستند که خون را از دورترین نقاط بدن به قلب میفرستند، بنابراین سیاهرگ های پا در خلاف جهت گرانش زمین عمل می کنند. در زمان بارداری مقدار خون بدنتان افزیش می یابد در واقع بار اضافی بر سیاهرگ های بدن وارد می شود. میزان پروژسترون نیز افزایش می یابد که سبب می شود دیواره ی رگ ها درحالت ریلکس باشند.

اگر این عارضه در سایر افراد خانواده وجود داشته است، به احتمال زیادتری شما را درگیر می کند. در زنان به احتمال بیشتری نسبت به مردان این شرایط بوجود خواهد آمد. همچنین بارداری های پیاپی و پیری نیز سبب تشدید این عارضه می شوند. اضافه وزن داشتن، بارداری دوقلو یا چند قلو و سرپا بودن برای مدت طولانی احتمال بروز این عارضه را افزایش می دهد. خوشبختانه بعداز تولد کودک، واریس رو به بهبودی می گذارد ولی اگر چنین چیزی رخ نداد، راه های متنوعی برای درمان واریس پا وجود دارد.

واریس پا

علایم واریس در دوران بارداری

فرد مبتلا احتمالا متوجه رگ های کوچک در نزدیک سطح پوست، بخصوص درناحیه ی مچ پا، ساق پا یا صورت می شود که به این ها سیاهرگ های عنکبوتی می گویند؛ زیرا بصورت تار عنکبوت یا انشعاب دار از مرکز به بیرون می باشند ( اگرچه گاهی اوقات شبیه شاخه های درختان هستند و گاهی بصورت خط های باریک جدا و بدون الگوی مشخصی دیده می شوند). این عارضه ناراحتی خاصی ایجاد نمی کند و معمولا بعداز زایمان بهبود می بابد.

عوارض واریس در دوران بارداری

واریس در دوران بارداری می تواند دردناک یا خارش داشته باشد و شاید ظاهر نا زیبایی ایجاد کند؛ اما عموما در کوتاه مدت بدون درد بوده و بنابراین درمان در صورت نیاز می تواند تا بعد از زایمان به تاخیر بیفتد.

دکتر واریس پا

خطرات واریس در دوران بارداری

درصد کمی از افراد مبتلا به واریس در دوارن بارداری دچار عارضه ی لخته ی خون در نزدیکی رگ های سطحی می شوند؛ شرایطی که ترومبوز رگ های سطحی نام دارد. زمانیکه این نوع از لخته بزرگتر شود، سیاهرگ سفت و طناب مانند خواهد شد. محل مورد نظر نیز قرمز، دردناک، گرم، ضعیف و شکننده خواهد شد. این لخته ها مشکل جدی نیستند اما در صورت بروز،  این مسئله را با پزشک خود درمیان بگذارید. گاهی محل  لخته عفونت می کند و فرد در این حالت دچار تب و سرماخوردگی خفیف خواهد شد. حتی ممکن است به درمان سریع با آنتی بیوتیک ها نیز نیاز باشد.  ترمبوز سطحی رگ را با شرایط خطرناک ترومبوز عمیق سیاهرگی (DVT) اشتباه نگیرید،عکس لخته خون در بارداری با DVT یکی نیست.

 DVTشرایطیست که در آن لخته ها در سیاهرگ های عمیق  بخصوص در پاها بزرگتر می شوند. بارداری احتمال ایجاد DVT را چه فرد واریس داشته باشد، چه نداشته باشد، افزایش می دهد؛ اما مشکل رایجی نیست. شانس ابتلا به این عارضه در دوران بارداری یا هفته های بعد از آن تقریبا ۱ در۱۰۰۰ می باشد( زنانیکه ناهنجاری های انعقاد خون دارند یا مدت طولانی استراحت کرده اند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند). افراد با این عارضه یا علائمی ندارند و یا بطور ناگهانی تورم دردناک در پاها، مچ پا و ران را حس خواهند کرد. اگر هرکدام از این علائم به سراغتان آمد فورا به متخصص واریس پا مراجعه کنید. 

اگر برای وجود لخته مشکوک باشید، ارزیابی سونوگرافی ویژه ای برای بررسی ناحیه ی مورد نظر انجام دهید. اگر لخته ای وجود داشته باشد نیاز به بستری شدن و درمان دارویی برای رقیق سازی خون خواهید داشت.اگر لخته ها را بدون درمان رها کنید، به سایر قسمت های بدن از جمله ریه ها حرکت کرده و شرایط سختی بنام آمبولی ریه ایجاد خواهد کرد که از علائمش می توان به نفس های کوتاه و دردناک، سرفه و گاهی سرفه های خونی، سرگیجه و افزایش ضربان قلب اشاره کرد. بیشتر بیماران همیشه میپرسند که آیا آمبولی ریه درمان قطعی دارد برای درمان میتوانید ازقویترین باز کننده عروق پا استفاده کنید

گرفتگی ماهیچه ساق پا

گرفتگی عضلات پا در بارداری

گرفتگی عضلات پا در حاملگی شامل دردهایی است که ناگهانی و شدید بوده و معمولا در ماهیچه های پشت ساق پا، کف پا و بخصوص شب هنگام رایج ترند.دلیل ایجاد گرفتگی عضلات مشخص نمی باشد ولی گمان می رود که دلیل ایجاد آن در زنان باردار، وزن اضافی باشد که فرد متحمل می شود و این وزن اضافی سبب فشار و کشیدگی عضلات خواهد شد.

درمان گرفتگی عضلات پا در حاملگی

ورزش سبک ومنظم، بخصوص ورزش های ناحیه ی پا و مچ پا سبب بهبود گردش خون و جلوگیری از بروز گرفتگی عضلات خواهد شد. ورزش های زیر که مخصوص پا است را انجام دهید:

فشار خون بالا در دوران بارداری

علت ورم دست در بارداری

مچ، پا و دست ها در زمان بارداری اندکی متورم می شوند و دلیلش این امر می باشد که بدن فرد بیشتر از قبل مایعات دارد. در اواخر روز و بخصوص اگر فرد زیاد سر پا بوده باشد، این مایعات تمایل به جمع شدن در پایین ترین نواحی بدن دارند.  تورم ملایم برای کودک و مادر مضر نمی باشد فقط ایجاد ناراحتی کرده مثلا سبب می شود کفش های فرد برایش تنگ باشند. راهکارهایی برای جلوگیری از ورم انگشتان دست و یا ورم پا در بارداری وجود دارد که برای تسکین ناراحتی ناشی از این آماس نیز موثرند. موارد زیر را رعایت کنید:

اگر ورم صورت در بارداری ،پا یا دستهایتان ناگهانی و بیشتر از حدی بود که قبلا تجربه کرده اید، ممکن است به دارو درمانی نیاز داشته باشید. این مورد حتی می تواند نشانه ای از پره کلمپسی ( فشار خون بالای ناشی از بارداری ) باشد. اگر چنین اتفاقی برای شما رخ داد فورا با ماما، پزشک تماس بگیرید. برای احتیاط، درمان اورژانسی فشار خون بالا در بارداری را بدانید. در صورت وقوع این رخداد شما حتما باید تحت بررسی های بیش تر قرار بگیرید زیرا این شرایط میتواند برای شما و کودکتان خطر ساز باشد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.9/5 - (8 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر صلواتیان پنجشنبه ۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    همدان هستیم سلام همسرم دچار زخم پا شده ازسال 82دیابت داره که سال گذشته انگشت پاشو قطع کردن دوباره سه ماه است پاش زخم شده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      باید از نظر انسداد عروق پا برزسی شوند

      به هر حال باید حتما به پزسک قلب و جراح عروق مراجعه کنند

  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۲۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من مدتی سه تاانگشتای وسطی پای چپم درد میکن اصلا نمی تونم روی زمین بزارم .چندین بارمطب دکتر ارتوپد رفتم ولی نتیجه نگرفتم و بدنبال اون مدتی هست داخل ران پام حالت سوزش و درد و ی حالت سردی تا پایین پا دارم لطفا راهنمایی کنید درمانم مربوط به کدام متخصص می باشد . دکتر قلب و عروق یا مغز و اعصاب یا روماولوژی؟البته درد پشت پا هم دارم دکتر میگ تاندنیت اشیل ولی با دارو درمان نشد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      احتمالا درگیری عصبه

      به مغز و اعصاب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر عباس سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    کف دوتا پاهام سوزش ودردو داغ میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا عصب پا درگيره
      به متخصص مغز و اعصاب مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر عباس سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    با سلام من همیشه از مچ پا به سمت کف پا سرد ودرد میکند الان حدودا ۱۰ سال است این مشکل رو دارم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شما بايد معاينه شويد
      بايد مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر الناز دوشنبه ۱۰ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام ،اقاي دكتر من سال ٩٢ يه جراحي مچ پا انجام دادم بعد از اون پايه سالمم پشت پاهام درد ميكنه و الان دارم قرص استروژن مصرف ميكنم احساس ميكنم درد بيشتر شده ولي ورمي نميبينم ولي موقع حرف زدن نفس نفس ميزنم و ضربان قلبم بالاست و تعريق زيادي دارم ، به نظرتون مشكلم جدي هست ?
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اينطور نميتونم نظر بدم
      بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید مدت 15 ساله به دیابت نوع 1 مبتلا هستم در این سالها با کوچکترین خراش یا زخم سطحی روی پاهام بعد از درمان جای ان به صورت لکهای سیاه باقی میماند 00آیا این پروسه راه و چاره و درمانی دارد ممنون از پاسخگوییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بهتره با متخصص پوست مشورت كنيد
  • تصویر کاربر امید پنجشنبه ۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام .۲۶ سالمه .سن ۳ سالکی عمل پای راست علت کلاب فوت .
    و الان ۷ ساله ک نمیتونم بدوم چون ساقای پام بدجور میگیره ک یدم نمیتونم بردارم
    حتی راه رفتن پنجا متر صدمتر ک برم ساق میگیره و تکون نمیتونم بخورم
    ممنون میشم راهنمایی بفرماید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شما حتما بايد معاينه شويد
      بدون ديدن اندام و معاينه نميشه اظهار نظر كرد
  • تصویر کاربر مهدیه دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    من پدرم ۶۵ ساله .
    وزن بالایی داره و تقریبا دو سه سالی میشه که ماهیچه های پشت ساق پاش بیشتر پای چپش به شدت سفت شدن و رنگ پوستشم سیاه شده به قدری سفت شده که اصلا با فشار انگشت هم فرو نمی ره .اصلا حاضر به دکتر رفتن نیستن بعضی وقتا که درد اذیتشون می کنه میرن زالو می ندازن یکم بهتر میشن ولی موقت .
    می خواستم بدونم عللش چی می تونه باشه
    و مشکلشون حتما به قلب ربط داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا نارسايي شديد وريدي دارن
      حتما بايد مراجعه كنند
  • تصویر کاربر خیام دوشنبه ۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من چن سال پیش تصادف کردم الان دچار گرفتگی حاد وریدی شدم ونو گرافی گردم رگ هر و دتا پام از لگن و رگ شکمم مسدود شده لطفا منو راهنمایی کنید چکار کنم الان دچار خستگی شدید وورم پاهام هستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      با بيمارستان پارس تماس بگيريد و وقت درمانگاه دكتر معيني را بگيريد و مراجعه كنيد
      جراح عروق
  • تصویر کاربر Shabnam چهارشنبه ۲۸ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    آقای دکتر مادرم دیروز از خواب که بیدار شد پای چپش از زانو به پایین چنان گرفته بود که به سختی راه میرفت
    تاشب دردش رو با مسکن تا حدودی آروم کرد بعضی موقع ها دردش به زانوش هم میزنه
    دیشب تو دستشویی نشسته و در اثر تا شدن زانوش بهش فشار زیاد اومده الان هم زانوش ورم کرده و دردش بیشتره
    چون تنهاست و منم شهرستانم تا فردا امکان مراجعه به پزشک رو نداره میخواستم بدونم علت اینکه یهو بدون سابقه قبلی پاش گرفته چیه و برای آروم شدن درداش چه مسکنی استفاده بکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۸ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      نميشه گفت
      بيمار حتما بايد معاينه شود
      شايد لخته پا باشه
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر