دکتر محمد حسین نجفی

واریس در دوران بارداری بصورت پف کردن پاها نمود پیدا می کند و احتمال ترکیدن نزدیک سطح پوست را دارند. این ترکیدن چهره ی آبی یا بنفشی دارد که گاها شکل پر پیچ و تاب از رگها  به احتمال زیاد در پاها پدیدار می شود.

واریس در دوارن بارداری می تواند در دستگاه تناسلی مادر و سایر قسمت های بدن نیز دیده شود ( درواقع بواسیر همان رگهای درگیر در واریس ناحیه ی مقعد می باشد).

این عارضه احتمال دارد که ناراحتی ایجاد نکند و یا احساس سنگینی و درد را به پاهای شما بدهد. پوست اطراف رگ های واریسی ممکن است حالت خارش، گزگز کردن، یا احساس سوزش داشته باشد.  در اواخر روز، علائم تشدید می شوند؛ بویژه زمانیکه زیاد سر پا بایستید.

خطرات واریس در بارداریعلت واریس در دوران بارداری

اغلب زنان متوجه میشوند که در طول بارداری علائمشان تشدید می شود و بیماریشان در حال گسترش است. با بزرگ شدن رحم فشار روی رگ بزرگ سمت راست افزایش می یابد ( بزرگ سیاهرگ زیرین)، که سبب افزایش فشار در رگ های پا می شود.

سیاهرگ ها، رگهای خونی هستند که خون را از دورترین نقاط بدن به قلب میفرستند، بنابراین سیاهرگ های پا در خلاف جهت گرانش زمین عمل می کنند. در زمان بارداری مقدار خون بدنتان افزیش می یابد در واقع بار اضافی بر سیاهرگ های بدن وارد می شود. میزان پروژسترون نیز افزایش می یابد که سبب می شود دیواره ی رگ ها درحالت ریلکس باشند.

اگر این عارضه در سایر افراد خانواده وجود داشته است، به احتمال زیادتری شما را درگیر می کند. در زنان به احتمال بیشتری نسبت به مردان این شرایط بوجود خواهد آمد. همچنین بارداری های پیاپی و پیری نیز سبب تشدید این عارضه می شوند. اضافه وزن داشتن، بارداری دوقلو یا چند قلو و سرپا بودن برای مدت طولانی احتمال بروز این عارضه را افزایش می دهد.

خوشبختانه بعداز تولد کودک، واریس رو به بهبودی می گذارد ولی اگر چنین چیزی رخ نداد، راه های متنوعی برای درمان واریس پا وجود دارد.

علایم واریس در دوران بارداری

واریس پافرد مبتلا احتمالا متوجه رگ های کوچک در نزدیک سطح پوست، بخصوص درناحیه ی مچ پا، ساق پا یا صورت می شود که به این ها سیاهرگ های عنکبوتی می گویند؛ زیرا بصورت تار عنکبوت یا انشعاب دار از مرکز به بیرون می باشند ( اگرچه گاهی اوقات شبیه شاخه های درختان هستند و گاهی بصورت خط های باریک جدا و بدون الگوی مشخصی دیده می شوند). این عارضه ناراحتی خاصی ایجاد نمی کند و معمولا بعداز زایمان بهبود می بابد.

عوارض واریس در دوران بارداری

واریس در دوران بارداری می تواند دردناک یا خارش داشته باشد و شاید ظاهر نا زیبایی ایجاد کند؛ اما عموما در کوتاه مدت بدون درد بوده و بنابراین درمان در صورت نیاز می تواند تا بعد از زایمان به تاخیر بیفتد.

خطرات واریس در دوران بارداری

درصد کمی از افراد مبتلا به واریس در دوارن بارداری دچار عارضه ی لخته ی خون در درنزدیکی رگ های سطحی می شوند؛شرایطی که ترومبوز رگ های سطحی نام دارد. زمانیکه این نوع از لخته بزرگتر شود، سیاهرگ سفت و طناب مانند خواهد شد. محل مورد نظر نیز قرمز، دردناک، گرم، ضعیف و شکننده خواهد شد.

این لخته ها مشکل جدی نیستند اما در صورت بروز،  این مسئله را با پزشک خود درمیان بگذارید. گاهی محل  لخته عفونت می کند و فرد در این حالت دچار تب و سرماخوردگی خفیف خواهد شد. حتی ممکن است به درمان سریع با آنتی بیوتیک ها نیز نیاز باشد. اگر یکی از پاهای فرد متورم شود و یا درد داشته باشد یا پوستش در قسمت نزدیک به سیاهرگ تغییر رنگ دهد، باید با دکتر واریس پا درمیان بگذارد.

دکتر واریس پاترمبوز سطحی رگ را با شرایط خطرناک ترومبوز عمیق سیاهرگی (DVT) اشتباه نگیرید، DVT شرایطیست که در آن لخته ها در سیاهرگ های عمیق  بخصوص در پاها بزرگتر می شوند. بارداری احتمال ایجاد DVT را چه فرد واریس داشته باشد، چه نداشته باشد، افزایش می دهد؛ اما مشکل رایجی نیست.

شانس ابتلا به این عارضه در دوران بارداری یا هفته های بعد از آن تقریبا ۱ در۱۰۰۰ می باشد( زنانیکه ناهنجاری های انعقاد خون دارند یا مدت طولانی استراحت کرده اند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند). افراد با این عارضه یا علائمی ندارند و یا بطور ناگهانی تورم دردناک در پاها، مچ پا و ران را حس خواهند کرد. اگر هرکدام از این علائم به سراغتان آمد فورا به متخصص واریس پا مراجعه کنید.

اگر برای وجود لخته مشکوک باشید، ارزیابی سونوگرافی ویژه ای برای بررسی ناحیه ی مورد نظر انجام دهید. اگر لخته ای وجود داشته باشد نیاز به بستری شدن و درمان دارویی برای رقیق سازی خون خواهید داشت.

لخته شدن خوناگر لخته ها را بدون درمان رها کنید، به سایر قسمت های بدن از جمله ریه ها حرکت کرده و شرایط سختی بنام آمبولی ریه ایجاد خواهد کرد که از علائمش می توان به نفس های کوتاه و دردناک، سرفه و گاهی سرفه های خونی، سرگیجه و افزایش ضربان قلب اشاره کرد.

درمان واریس در دوران بارداری

  • اجتناب از ایستادن طولانی مدت
  • اجتناب از نشستن روی پاهایتان
  • پرهیز از اضافه وزن زیاد که سبب افزایش فشار به پاها می شود.
  • برای تسکین درد و عوارض تا حد امکان پاها را بالا قرار دهید.

پوشیدن جوراب واریس در بارداری

  • از داروخانه ها ساپورت یا جوراب واریس تهیه کنید تا ماهیچه های پایتان را استحکام ببخشد.
  • هنگام خواب پاها را بالاتر از قلبتان نگه دارید، برای این کار میتوانید از بالش یا کتاب استفاده کنید.
  • ورزش های پا و سایر ورزش های پیش از تولد مانند پیاده روی و شنا را که همگی به بهبود جریان خون کمک میکنند، انجام دهید.

گرفتگی عضلات پا در بارداری

گرفتگی عضلات پا در حاملگی شامل دردهایی است که ناگهانی و شدید بوده و معمولا در ماهیچه های پشت ساق پا، کف پا و بخصوص شب هنگام رایج ترند.

گرفتگی ماهیچه ساق پادلیل ایجاد گرفتگی عضلات مشخص نمی باشد ولی گمان می رود که دلیل ایجاد آن در زنان باردار، وزن اضافی باشد که فرد متحمل می شود و این وزن اضافی سبب فشار و کشیدگی عضلات خواهد شد.

درمان گرفتگی عضلات پا در حاملگی

ورزش سبک ومنظم، بخصوص ورزش های ناحیه ی پا و مچ پا سبب بهبود گردش خون و جلوگیری از بروز گرفتگی عضلات خواهد شد. ورزش های زیر که مخصوص پا است را انجام دهید:

# ۳۰ مرتبه حرکت خم شدن و کشیدگی پا را به سمت بالا و پایین انجام دهید.

# ۸بار پا را به یک سمت و۸ بار به سمت دیگر بچرخانید.

# این حرکات را با پای دیگری نیز انجام دهید.

برای تسکین گرفتگی عضلات انگشتان پایتان را محکم به سمت مچ بکشید یا ماهیچه ی پا را خوب مالش دهید.

علت ورم دست در بارداری

ورم دست در بارداری

مچ، پا و دست ها در زمان بارداری اندکی متورم می شوند و دلیلش این امر می باشد که بدن فرد بیشتر از قبل مایعات دارد. در اواخر روز و بخصوص اگر فرد زیاد سر پا بوده باشد، این مایعات تمایل به جمع شدن در پایین ترین نواحی بدن دارند.  تورم ملایم برای کودک و مادر مضر نمی باشد فقط ایجاد ناراحتی کرده مثلا سبب می شود کفش های فرد برایش تنگ باشند.

راهکارهایی برای جلوگیری از ورم انگشتان دست و یا ورم پا در بارداری وجود دارد که برای تسکین ناراحتی ناشی از این آماس نیز موثرند. موارد زیر را رعایت کنید:

– اجتناب از ایستادن به مدت طولانی

– پایتان را هرچقدر می توانید بالا نگه دارید. برای مثل وقتی روی مبل دراز کشیده اید یک کوسن زیر پایتان بگذارید.

– کفش های راحت بپوشید و از کمربندهای تنگ و یا هر چیزی که ممکن است درصورت تورم فشاری ایجاد کند، استفاده نکنید.

اگر ورم صورت در بارداری ،پا یا دستهایتان ناگهانی و بیشتر از حدی بود که قبلا تجربه کرده اید، ممکن است به دارو درمانی نیاز داشته باشید. این مورد حتی می تواند نشانه ای از پره کلمپسی ( فشار خون بالای ناشی از بارداری ) باشد. اگر چنین اتفاقی برای شما رخ داد فورا با ماما، پزشک یا بیمارستان تماس بگیرید.

فشار خون بالا در دوران بارداریدر صورت وقوع این رخداد شما حتما باید تحت بررسی های بیش تر قرار بگیرید زیرا این شرایط میتواند برای شما و کودکتان خطر ساز باشد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

3.9/5 - (8 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مژگان یکشنبه ۳ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 5016 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید مدتی هست روی پای سمت چپم درست زیر انگشتها لکه هایی دیده میشه که گاهی خیلی زیاد و گاهی هم کمرنگ میشن از دیروز بطور ناگهانی کف پام به اندازه یک سکه 2 ریالی کبود شده بدون اینکه دردی حس کنم . 45 سالمه کلسترولم 269 طبق آزمایش یک ماه پبش . نمی دونم برای پاهام چه کار باید بکنم . در ضمن گاهی کف پام تیر میکشه و از توی استخوان ساق پام احساس خالی بودن می کنم . خواهش می کنم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر پریسا یکشنبه ۳ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    الان 2 روزه ساق پای راستم درد میکنه جوری ک با راه رفتن دردش زیادتر میشه و درست نمیتونم راه برم چیکارکنم؟سنم 20 ساله
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر طاهره جمعه ۱۸ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر شب بخير ببخشيد يه بيمار داريم اقاي ٣٠ ساله حدود ٢٠ روز پيش با تشخيص DVT در بيمارستان بستري شد هپارين گرفت وبا lNR:١،٨مرخص شد انوكساپارين ووارفارين واسپرين براش تجويز شد ولي متاسفانه با مصرف اين داروها INR:1.3شده وتغييري نميكنه ودرد در ناحيه پا داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۵ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    چند سال بود قلبم تیر میکشید اما اهمیت نمی دادم ولی تا این امسال که قلبم یک دفعه گرفت به حدی بود که نمیدونستم تکون بخورم چون درد می گرفت و وقتی آزاد شد یک دفعه مثل اینکه یک رگ باز بشه همچین احساسی کردم و روی قفسه سینم الان احساس سنگینی میکنم ولی الانخیلی قلبم میگیره این خطر ناکه واقعا این علامت ها مشکلی مهمی هست من مهیار14ساله از
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۵ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
      تكراري
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۱۴ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    من یک خانوم 29 ساله ام چند روز پیش یه عظله تقریبا پایین جناق سینه ام گرفت که خیلی دردناک بود و نفسم بند اومد ممکنه آئورت شکمی باشه?ایا خطر جدی داره?
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۴ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر نیلوفر یکشنبه ۱۳ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    ایا این تصویر گرفتگی رگهای پاست یا واریس است؟لطفا راهنمایی کنید به چه پزشکی مراجعه کنم ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۳ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام جناب اقای دکتر ببخشید وقت شمارا میگیرم با توجه استند گذاشته شده و نتیجه انزیو گرافی بعد از استند ایا ورزش کردن با توجه به دردسینه مشکلی ندارد چون دکتر بعد از استند گذاری تاکید بر ورزش کردن داشتند یا اینکه خطری برای رگ مسدود شده ندارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام خير ورزش را ادامه دهيد
  • تصویر کاربر عزالدین دوشنبه ۱۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 418 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض خسته نباشید .
    به علت لخته ی خون در وریدهای فمورال عمقی وسطحی ران و ایلیاکها با دیامتر 14میلیمتر و 12میلیمتربعد ازرفع لخته ها؛ دریچه ها به شدت تخریب شده و دچارنارسایی شده اند آیا می تواند عوارض خطرناک داشته باشد ودیگراینکه آیا راه علاجی برای رفع نارسایی دریچه هاوجود دارد ؟
    راهپیمایی مرتب و کوهپیمایی دارم و ناراحتی از این مورد ندارم و هنگام خواب زیرپایم بالش می گذارم و حتی الامکان کمتر می ایستم و وارفارین هم مصرف می کنم .بااحترام : عباسی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۳ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 354 مشاهده پرسش
    جناب اقای دکتر نجفی
    با سلام
    ضمن سلام و خسته نباشید به حضرتعالی و همکاران محترم یک سوال از جنابعالی در خصوص گرفتگی عروق پا در اثر سانحه تصادف دارم .
    پای راست مادر بنده از بالای زانو تا پایین زیر چرخ اتوبوس خط واحد رفته و زخم بزرگی در این ناحیه ایجاد شده که باعث ازبین رفتن حدود 70% پوست پا ایشان گردید که در همان روز حادثه توسط یکی از متخصصین عروق معاینه شد و از نظر ایشان عروق دچار مشکلی نشده و خون رسانی از بالای زانو به پایین به خوبی صورت میگیرد. حال آنکه پس از گذشت بیش از یک و نیم سال از ترمیم پوست ایشان پای مادرم از موچ به پایین همیشه متورم است و کلاً از زانو به پایین از سردی و خشکی پا رنج می برد. خواهشمندم من را در این خصوص راهنمایی فرمایید. بنده از قم مزاحم شما شده ام، اگر هم نیاز به معاینه حضوری هم باشد دستور فرمایید خدمت شما میرسم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۳ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      اگر متخصص محترم جراح عروق تشخيص داده اند شريان سالم است كار اضافه تري لازم نيست
      ممكن است تورم در اثر اسيب به وريد رخ داده
      در عين حال توصيه به انجام يك ام ار اي وريدي MRV ميشود
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر