دکتر محمد حسین نجفی

چرا وقتی راه می رویم پاهایمان درد می گیرد؟ علت این درد ها میتواند ناشی از این باشد که شما فعالیت چندانی ندارید و بعد از ماه ها پیاده روی کرده اید. علت بعدی میتواند ناشی از وجود رگ  های واریسی باشد. اما شما میتوانید درمان خانگی واریس پا را انجام داده و از این درد ناشی از واریس پا خلاص شوید.

علت درد روی پا هنگام راه رفتن

علت درد روی پا یا درد ماهیچه پشت پا هنگام راه رفتن میتواند به خاطر کفش نامناسب یا به خاطر فعالیت زیاد شما بعد از مدت ها باشد. در این مقاله ما سعی کردیم به انواع درد های پا و علت به وجود آمدن آن ها بپردازیم.

لنگ زدن چیست؟

لنگی یا درد پا هنگام راه رفتن وضعیتی است که عموما رگهای خونی پا را تحت تاثیر قرار میدهد البته بازوی دست نیز میتواند از این وضعیت متاثر شود. ابتدا ممکن است این درد فقط در هنگام راه رفتن پدیدار گردد ولی رفته رفته که وضعیت تشدید می شود درد حتی در هنگام استراحت نیز به سراغ فرد می آید.

 درمان گرفتگی عروق پا

علت درد پا چیست؟

همانطور که میدانید پیاده روی ورزش بسیار مفیدی است هم برای سلامت قلب هم برای اینکهبه صورت روزانه تحرک داشته باشید. اما همین پیاده روی می تواند به سیستم اسکلتی عضلانی شما فشار وارد کند و در نتیجه باعث درد پا ناشی از کشیده شدن عضلات، پارگی تاندون ها، رگ به رگ شدن رباط ها و شکستگی های استرسی شود. البته که این اتفاق ها خیلی  پیش می  آید. پس جای نگرانی نیست.

علائم درد پا

علائم این وضعیت شامل موارد زیر میباشد:

درد داشتن حین مدت ورزش

این عارضه میتواند سبب ایجاد درد در پا، عضله ی پشت ساق پا، ران، کشاله ی ران یا باسن شود، که محل درد بستگی به سرخرگ باریک شده یا آسیب دیده دارد. لنگی در بازوها و دستها نیز رخ میدهد اگرچه این وضعیت بسیار نادر میباشد.

درد متناوب پا

زمانی که فعالیت های سبک انجام میدهید ممکن است دردهای گذاریی به سراغتان بیایند.

درد پا در زمان استراحت

همزمان با پیشرفت بیماری احساس درد در زمان نشستن و یا دراز کشیدن نیز به سراغتان خواهد آمد.

 گرفتگی عضلات ساق پا

پوست رنگ پریده و زخم شده پا

اگر جریان خون بشدت کاهش یابد، انگشتان دست و پایتان کبود شده و زمانیکه لمسشان میکنید سرد هستند. ممکن است درد به کف پا، ساق پاف بازوها و انگشتان دست و پا گسترش یابد.

علائم احتمالی دیگر

  •  احساس سوزش
  •  گرگرفتگی
  •  احساس
  •  ضعف

در زمان مراجعه به پزشک برای درمان درد پا چه مسائلی مطرح شود؟

اگر در زمان ورزش در ناحیه ی پا و دست احساس درد میکنید با پزشک خود در میان بگذارید. اگر بدون درمان درد پا از کنار این موضوع رد شوید بیماری های سرخرگ محیطی و لنگی کیفیت زندگی شما را در سطح نامطلوبی قرار خواهند داد و سبب ایجاد عوارضی میشوند که زندگی شمارا به مخاطره می اندازند. این عارضه سبب ایجاد محدودیت در انجام فعالیت های گروهی و فعالیت هایی که دراوقات فراغت انجام میدهید میشود وسبب ایجاد خلل در انجام مسئولیت های شغلی و ورزشی نیز خواهد بود.

آترواسکلروزیس

دلایل لنگی یا درد پا هنگام راه رفتن

این عارضه اغلب نشانه ای از بیماری سرخرگ محیطی می باشد. در این بیماری رگ خون رسان به اعضای بدن دچار آسیب میشود که یکی از عوارض آترواسکلروزیس است. آترواسکلروزیس میتواند هر رگی را متاثر سازد و به خصوص رگهای قلب را متاثر میکند. زمانیکه این آسیب ها در رگهای دست ها و پاها باشند به آن بیماری سرخرگهای محیطی میگویند. آترواسکلروزیس رگها را باریک تر و شکننده تر میکند. این حالت ها در نتیجه ی انسداد رگ با توده ای از چربی، کلسترول و سایر عوامل که پلاک های آترواسکلروتیک هستند، ایجاد میشوند.

این پلاک ها رگها رابقدری باریک میکنند که سبب کاهش شدید جریان خون در رگها میشوند. احساس درد نیز بدلیل عدم رسیدن خون کافی سرشار از اکسیژن به ماهیچه ی پا میباشد. اکسیژن بعنوان سوخت مورد نیاز برای انقباضات عضله ی پا میباشد. آترواسکلروزیس تنها دلیل ممکن برای علائم لنگی نمیباشد. بیماریهای دیگری که علائم مشابه این وضعیت را دارند میتوانند سبب ساز بروز این مشکل شوند که از جمله ی آنها میتوان موارد زیر را نام برد: گرفتگی مجرای ستون فقرات، نوروپاتی محیطی، شرایط ویژه ای در ماهیچه های اسکلتی و ترمبوز شدید رگها.

فاکتورهای خطر آفرین

ریسک فاکتورهای لنگی پا همانهایی هستند که در پیشرفته شدن آترواسکلروزیس موثرند، شامل:

 درمان دارویی درد پا

تشخیص علت درد پا

این عارضه ممکن است تشخیص داده نشود زیرا افراد اغلب فکر میکنند که این شرایط یکی از علائم نا خوشایند ولی اجتناب ناپذیر افزایش سن میباشد، و برخی افراد تنها سعی میکنند که فعالیت های خود را کاهش دهند تا درد ایجاد نشودبر خی از رایج ترین روشهای تشخیص به شرح زیر میباشد:

درد پاها میتواند بعلت شرایطی مانند مشکلات ستون مهره ها، مفاصل، یا ماهیچه ها ایجاد شود. پزشک براساس علائم و سوابق پزشکی،معاینات فیزیکی و تست های آماده سازی تشخیص را انجام میدهد.

پیشگیری از درد روی پا هنگام راه رفتن

بهترین راه برای پیشگیری از  درد روی پا هنگام راه رفتن داشتن یک سبک زندگی سالم میباشد. که بدین معنیست:

درمان پا درد در اثر راه رفتن زیاد

هنگامی که پیاده روی زیادی انجام میدهید بهتر است وقتی به خانه برگشتید یا آخر شب قبل از خواب پاهای خود را به صورت آویزان نگهدارید جوری که پاها بالا تر از سطح بدن شما قرار بگیرند. این کار به تسکین درد پاهای شما کمک خواهد کرد

3.5/5 - (21 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدرضا جمعه ۱۸ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    ساق پا و کف پا و انگشتان پا داغ میشود و گز گز و مور مور میکندو هنگام راه رفتن پا درد میکند،در هنگام خوابیدن هم درد میکند،آیا علائم گرفتگی عروق پا می باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر فایزه چهارشنبه ۱۶ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    جناب دکتر شما گفتین بخاطر اینکه واریس پام شدید نیست از جوراب واریس استفاده کنم ولی بخاطر ظاهر نازیبای که داره نمیتونم یک سری از لباسها رو بپوشم برای همین قصد درمان دارم شما کدوم شیوه از درمان رو پیشنهاد میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۶ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      RF
  • تصویر کاربر سمیه پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 360 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر33سالمه ازسال1391دچارلخته خون درپای چپم شدم بعدازتشخیص اولیه وشروع درمان باداروهای تزریقی وخوراکی کمی ورم پام اومدپایین ولی دردش کم نشدالان مدت4ساله ک قرص وارفارین5میلی هرشب یکی استفاده میکنم مدت دو روزه پای راستم هم دچارهمین مشکل شده به طوری ک نمیتونم راه برم خواهشاراهنماییم کنیم باوجودمصرف وارفارین چرادوباره دچاراین مشکل شدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      سونوگرافي داپلر شريان و وريد پاي راست سريع انجام گيرد
      احتمالا اختلالات انعقادي ژنتيك داريد
  • تصویر کاربر مینو سه شنبه ۱۰ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام اقایی57 ساله بر اثر گرفتگی عروق پا انگشتانو کنارپا تزیرکف پا دچار زخم شدید شده حالا انژیو شده وفنر گژاشته خون وارد انگشتان شده ولی درد دارد وزخمها عمیقند عفونت درمانی هم شده برای بهبود زخمهای اگشتان وکف پا چه درمانی پیشنهاد میکنید تا از قطع پا جلوگیری شود در ضمن دیابت هم دارد8 ماه پیش هم عمل باز قلب داشته
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۱۷ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 574 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    در رابطه با گرفتگی مویرگ در سر سوال داشتم. پس از انجام MRI دکتر تشخیص دادن که تعدادی از مویرگ های سر گرفته شده و داروهای دپاکین، ولتارین و پنتوپرازول را تجویز کردن. از نظر شما برای برطرف شدن گرفتگی این قرص ها مناسب است؟

    لطفا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۷ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      خير
  • تصویر کاربر سپیده جمعه ۱۲ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    با سلام خدمته دکتر محترم
    ببخشید من قراره واریس پامو عمل کنم ولی برای جلو گیری از دورم میخوام قرص ال دی مصرف کنم .می خواستم بدونم مشکلی پیش میاد برام؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      در مجموع اگرچه تداخل ميان عمل واريس و مصرف اين قرصها وجود ندارد ولي در مجموع تا ميشود از اين دارو اجتناب كنيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر