دکتر محمد حسین نجفی

فشار خون بالا در بارداری همیشه مسئله ای جدی بوجود نمی آورد. اما گاهی اوقات می تواند عوارضی را در مادر و کودک ایجاد کند. بنابراین درمان فشار خون بالا در بارداری بسیار حائز اهمیت است. فشار بالا در بارداری یا HYPERTENSION فشار خون بالای ۱۴۰ بر ۹۰ mm Hg را می گویند. اگر فشار خون بالا بعد از ۲۰ هفته از حاملگی همچنان ادامه یابد سبب ایجاد حالت پره کلامپسی یا مسمومیت حاملگی می شود.

انواع فشار خون بالا در بارداری

انواع مختلفی از فشار خون در زنان باردار وجود دارد که شامل موارد زیر است:

• فشار خون مزمن یعنی حالتیکه فشار خون بالا قبل از بارداری در فرد وجود داشت.
• فشار خون مرتبط با حاملگی یا فشار خون بالای بارداری و پره کلمپسی

برای هرکدام از این حالات سه سطح وجود دارد:

• حالت کم بین ۹۰/۱۴۰ و ۹۹/۱۴۹ میلیمتر جیوه که باید بطور منظم بررسی شود ولی نیازی به درمان ندارد.
• فشار خون متوسط مابین ۱۰۹/۱۵۹ الی ۱۱۰/۱۶۰ یابالاتر
• فشار خون بالا ۱۱۰/۱۶۰ یا بالاتر

درمان فشار خون بالا در بارداری

برخی از داروهای فشار خون قدیمی سبب ایجاد مشکلاتی در زنان باردار می شوند. بر اساس گزارش کلینیک MAYO از داروهای پایین آورنده ی فشار خون شامل موارد زیر باید جدا خودداری کرد:

# مهارکننده های ACE
# مهارکننده های رنین
# مسدود کننده های گیرنده ی آنژیوتانسین

متورال

این داروها از طریق جریان خون به جنین می رسند و در رشدش تاثیر گذاشته و می توانند اثر منفی بر سلامت جنین داشته باشند. داروهای فشار خون ذکر شده همچنین سبب کاهش مقدار خون مادر نیز می شوند که به توانایی بارداری مادر لطمه میزند.

متیل دوپا و Labetalol داروهایی هستند که از نظر کنترل فشار خون بی خطر در نظر گرفته شده اند. اگر در طی دوران بارداری فشار خونتان بالا میرود، در مورد نحوه ی درمان فشار خون حاملگی با دکتر فشار خون مشورت کنید.

 

درمان خانگی فشار خون بالا در بارداری

پایین اوردن فشار خون بالا و درمان آن به روش خانگی در دوران بارداری یکی از مشکلاتی است که خانم های باردار را درگیر میکند. در وهله ی اول این مادران به دنبال روش های خانگی هستند تا بتوانند فشار خون را به طور طبیعی کنترل کنند. مادران بارداری که  طی مدت زمان بارداری دچار بیماری فشارخون می شوند با رعایت نکاتی که در ادامه گفته می شود میتوانند فشار خون خود را به طور طبیعی و خانگی کنترل کنند.

-پرهیز از مصرف نمک

-کنترل استرس

-انجام فعالیت بدنی و ورزش یوگا

-مصرف پتاسیم

-گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش برای کنترل اضطراب

-کنترل وزن بدن با رژیم و ورزش

-مصرف سرکه ی سیب رقیق شده یا آب

-استفاده از منیزیم

-پرهیز از مصرف کافئین

اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید، تحت هیچ شرایطی برخی از داروهای فشار خون رو مصرف نکنید؛ کم عارضه ترین دارو برای درمان قطعی فشار خون بالا که بدون عارضه بر روی مادر و جنین کدام است؟ بر روی لینک زیر کلیک کنید:

بهترین قرص درمان فشار خون در بارداری

برای کاهش فشار خون در بارداری چه بخوریم؟

راههای کاهش فشار خون در بارداری

-کنترل استرس در دوران بارداری با گیاهان دارویی

بارداری می تواند سبب تغییرات هورمونی در بدن شود؛ همانگونه که تغییرات فیزیکی و روانی را در فرد ایجاد می کند. تغییرات هورمونی نیز میتواند سبب ایحاد استرس در فرد باردار شود که کنترل فشار خون در زن حامله را با مشکل مواجه خواهد کرد.

انجام یوگا یک روش بسیار مهم در کنترل استرس در زمان بارداری است که اگر انجامش دشوار باشد، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش در زمان های ریلکس سازی برای جسم و بدن موثر است. ورزش هایی که ضربات شدید دارند و ایروبیک بصورت فشرده در طی بارداری پیشنهاد نمی شود؛ بخصوص اگر فرد به انجام آنها عادت نداشته باشد؛ اگر چه پیاده روی بهترین نوع فعالیت و کاهش استرس در این دوران می باشد.

کاهش استرس در بارداریطیف گسترده ای از گیاهان دارویی و مکمل ها برای کاهش استرس وجود داردند. قبل از مصرف آنها باید بسیار احتیاط کنید و با پزشک متخصص مشورت کنید، اگر پزشک با مصرف این گیاهان موافقت کرد، چای های بدون کافئین گزینه ی مناسبی برای کاهش استرس می باشند.

چای اولانگ، زنجبیل و بلوبری با داشتن آنتی اکسیدان می توانند در کاهش استرس به شما کمک کنند. اگرچه آسان نیست اما، خواب کافی در دوران بارداری بسیار مهم است،  بنابراین بین ۶ الی۸ ساعت بخوابید.

-تغذیه مناسب در دوران بارداری

شما باید بطور روزمره فعالیت هایی مانند پیاده روی و شنا داشته باشید، در مورد فعالیت های دوران بارداری نیز مطالعاتی داشته باشید. رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته و مصرف نمک را به حداقل برسانید زیرا سبب میشود فشار خونتان افزایش نیابد. برخی از مواد مانند فلفل نیز فشار خون را کاهش می دهند.

کنترل فشار خون بالا در طی زایمان

# اگر برای پایین آوردن فشار خون در بارداری دارو مصرف می کنید، در طی مدت زایمان نیز از آن استفاده کنید.

# اگر فشار خون کم یا متوسط دارید، باید در هر ساعت از زایمان فشار خونتان کنترل شود. اگر در طی زایمان فشار خونتان در یک سطح ایده آل قرار گیرد، میتوان برای یک تولد سالم امیدوار بود.

فشار خون بالا# اگر دچار فشار خون بالای شدید می باشید، در حین زایمان باید مرتبا فشار خونتان کنترل شود و اگر فشار خونتان بسیار بالا است، برای زایمان چاره ای جز عمل جراحی ( forceps یا ventouse) یاعمل جراحی سزارین وجود ندارد.

# بعد از زایمان نیز فشار خون باید کنترل شود. اگر دچار فشار خون مزمن باشید، درمانتان تا ۲ هفته بعد از زایمان باید بررسی گردد.

# اگر بدلیل فشارخون ناشی از حاملگی مصرف دارو را تا دو هفته بعد از زایمان ادامه می دهید، برای آگاهی از قطع یا جایگزینی دارو با پزشک مشورت کنید. همه ی زنانیکه در زمان بارداری مشکل فشار خون بالا در بارداری داشته اند باید بعد از ۶ هفته از زایمان حتما پزشک خود را ملاقات کنند.

# بسیاری از داروهای فشار خون به دلیل وارد شدن دارو به شیر مادر و بدن نوزاد محدودیت هایی در مصرف دارند. دراین باره حتما باید با پزشک و ماما صحبت کنید.

عوارض فشار خون بالا در بارداری

اگر فشار خون بالا در بارداری تا بعداز ۲۰ هفته از بارداری همچنان ادامه یابد، عوارض جانبی در پی خواهد داشت. پره کلامپسی نیز میتواند ایجاد شود. این شرایط میتواند سبب آسیب های جدی در اندام های فرد شامل: مغز و کلیه ها شود. پره کلامپسی بعنوان مسمومیت بارداری و فشار خون القا شده در اثر بارداری نیز شناخته می شود.

پره کلامپسی اگر همراه با صرع باشد، ممکن است سبب ایجاد غش و بیهوشی در زنان باردار شود که این حالت حتی گاهی می تواند کشنده باشد.

اختلالات جنسی و بیماری قلبی

در طول مراقبت های پیش از تولد مانند ویزیت های منظم توسط پزشک، باید برخی از علائم پره کلامپسی را بتوان تعیین کرد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

– وجود پروتیین در نمونه ادرار
– ورم غیر طبیعی دست و پا
– سردردهای مداوم

فشار خون بالا در بارداری در میزان رشد کودک نیز تاثیر گذار خواهد بود که در نتیجه آن کودکی با وزن کم بدنیا خواهد آمد.  جدایی ناگهانی جفت ( یک موقعیت اورژانسی که در ان جفت بطور زودرس از رحم جدا میشود)، تولد زودرس ( که بعنوان تولد زودتر از ۳۸ هفتگی تعریف میشود) و عمل سزارین از دیگر عوارض فشار خون بالا در حاملگی است.

3.6/5 - (35 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۳ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام مجدد دکتر...
    آقای دکتر راه درمان فشار خون بالا چی هست؟؟
    قرص کافیه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      مصرف دارو
      كاهش وزن
      لطفا به مقاله فشار خون بالا در سايت مراجعه نماييد
  • تصویر کاربر ایمن جمعه ۲۳ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 373 مشاهده پرسش
    شرمنده اقای دکتر میخواستم ببینم میشه کاپتوپریل 50 هر 8 ساعت بدم اگه فشار زیاد بالا رفت من از نیشابورم اقای دکتر مامان بزرگ مریض اقای دکتر وثوقی مقدم هستن من پیش ایشون هستم نوار قلب و اکو و تست ورزش پیش اقای دکتر یاد گرفتم فقط اقای دکتر میشه کاپتوپریل 50 هر 8 ساعت بدم ؟ با تشکر از لطف شما اقای دکتر نجفی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۳ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      حداكثر ميزان مجاز مصرف كاپتوپريل ١٥٠
      ميليگرم در روز است
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر