دکتر محمد حسین نجفی

فشار خون بالا در بارداری همیشه مسئله ای جدی بوجود نمی آورد. اما گاهی اوقات می تواند عوارضی را در مادر و کودک ایجاد کند. بنابراین درمان فشار خون بالا در بارداری بسیار حائز اهمیت است. فشار بالا در بارداری یا HYPERTENSION فشار خون بالای ۱۴۰ بر ۹۰ mm Hg را می گویند. اگر فشار خون بالا بعد از ۲۰ هفته از حاملگی همچنان ادامه یابد سبب ایجاد حالت پره کلامپسی یا مسمومیت حاملگی می شود.

انواع فشار خون بالا در بارداری

انواع مختلفی از فشار خون در زنان باردار وجود دارد که شامل موارد زیر است:

• فشار خون مزمن یعنی حالتیکه فشار خون بالا قبل از بارداری در فرد وجود داشت.
• فشار خون مرتبط با حاملگی یا فشار خون بالای بارداری و پره کلمپسی

برای هرکدام از این حالات سه سطح وجود دارد:

• حالت کم بین ۹۰/۱۴۰ و ۹۹/۱۴۹ میلیمتر جیوه که باید بطور منظم بررسی شود ولی نیازی به درمان ندارد.
• فشار خون متوسط مابین ۱۰۹/۱۵۹ الی ۱۱۰/۱۶۰ یابالاتر
• فشار خون بالا ۱۱۰/۱۶۰ یا بالاتر

درمان فشار خون بالا در بارداری

برخی از داروهای فشار خون قدیمی سبب ایجاد مشکلاتی در زنان باردار می شوند. بر اساس گزارش کلینیک MAYO از داروهای پایین آورنده ی فشار خون شامل موارد زیر باید جدا خودداری کرد:

# مهارکننده های ACE
# مهارکننده های رنین
# مسدود کننده های گیرنده ی آنژیوتانسین

متورال

این داروها از طریق جریان خون به جنین می رسند و در رشدش تاثیر گذاشته و می توانند اثر منفی بر سلامت جنین داشته باشند. داروهای فشار خون ذکر شده همچنین سبب کاهش مقدار خون مادر نیز می شوند که به توانایی بارداری مادر لطمه میزند.

متیل دوپا و Labetalol داروهایی هستند که از نظر کنترل فشار خون بی خطر در نظر گرفته شده اند. اگر در طی دوران بارداری فشار خونتان بالا میرود، در مورد نحوه ی درمان فشار خون حاملگی با دکتر فشار خون مشورت کنید.

 

درمان خانگی فشار خون بالا در بارداری

پایین اوردن فشار خون بالا و درمان آن به روش خانگی در دوران بارداری یکی از مشکلاتی است که خانم های باردار را درگیر میکند. در وهله ی اول این مادران به دنبال روش های خانگی هستند تا بتوانند فشار خون را به طور طبیعی کنترل کنند. مادران بارداری که  طی مدت زمان بارداری دچار بیماری فشارخون می شوند با رعایت نکاتی که در ادامه گفته می شود میتوانند فشار خون خود را به طور طبیعی و خانگی کنترل کنند.

-پرهیز از مصرف نمک

-کنترل استرس

-انجام فعالیت بدنی و ورزش یوگا

-مصرف پتاسیم

-گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش برای کنترل اضطراب

-کنترل وزن بدن با رژیم و ورزش

-مصرف سرکه ی سیب رقیق شده یا آب

-استفاده از منیزیم

-پرهیز از مصرف کافئین

اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید، تحت هیچ شرایطی برخی از داروهای فشار خون رو مصرف نکنید؛ کم عارضه ترین دارو برای درمان قطعی فشار خون بالا که بدون عارضه بر روی مادر و جنین کدام است؟ بر روی لینک زیر کلیک کنید:

بهترین قرص درمان فشار خون در بارداری

برای کاهش فشار خون در بارداری چه بخوریم؟

راههای کاهش فشار خون در بارداری

-کنترل استرس در دوران بارداری با گیاهان دارویی

بارداری می تواند سبب تغییرات هورمونی در بدن شود؛ همانگونه که تغییرات فیزیکی و روانی را در فرد ایجاد می کند. تغییرات هورمونی نیز میتواند سبب ایحاد استرس در فرد باردار شود که کنترل فشار خون در زن حامله را با مشکل مواجه خواهد کرد.

انجام یوگا یک روش بسیار مهم در کنترل استرس در زمان بارداری است که اگر انجامش دشوار باشد، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش در زمان های ریلکس سازی برای جسم و بدن موثر است. ورزش هایی که ضربات شدید دارند و ایروبیک بصورت فشرده در طی بارداری پیشنهاد نمی شود؛ بخصوص اگر فرد به انجام آنها عادت نداشته باشد؛ اگر چه پیاده روی بهترین نوع فعالیت و کاهش استرس در این دوران می باشد.

کاهش استرس در بارداریطیف گسترده ای از گیاهان دارویی و مکمل ها برای کاهش استرس وجود داردند. قبل از مصرف آنها باید بسیار احتیاط کنید و با پزشک متخصص مشورت کنید، اگر پزشک با مصرف این گیاهان موافقت کرد، چای های بدون کافئین گزینه ی مناسبی برای کاهش استرس می باشند.

چای اولانگ، زنجبیل و بلوبری با داشتن آنتی اکسیدان می توانند در کاهش استرس به شما کمک کنند. اگرچه آسان نیست اما، خواب کافی در دوران بارداری بسیار مهم است،  بنابراین بین ۶ الی۸ ساعت بخوابید.

-تغذیه مناسب در دوران بارداری

شما باید بطور روزمره فعالیت هایی مانند پیاده روی و شنا داشته باشید، در مورد فعالیت های دوران بارداری نیز مطالعاتی داشته باشید. رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته و مصرف نمک را به حداقل برسانید زیرا سبب میشود فشار خونتان افزایش نیابد. برخی از مواد مانند فلفل نیز فشار خون را کاهش می دهند.

کنترل فشار خون بالا در طی زایمان

# اگر برای پایین آوردن فشار خون در بارداری دارو مصرف می کنید، در طی مدت زایمان نیز از آن استفاده کنید.

# اگر فشار خون کم یا متوسط دارید، باید در هر ساعت از زایمان فشار خونتان کنترل شود. اگر در طی زایمان فشار خونتان در یک سطح ایده آل قرار گیرد، میتوان برای یک تولد سالم امیدوار بود.

فشار خون بالا# اگر دچار فشار خون بالای شدید می باشید، در حین زایمان باید مرتبا فشار خونتان کنترل شود و اگر فشار خونتان بسیار بالا است، برای زایمان چاره ای جز عمل جراحی ( forceps یا ventouse) یاعمل جراحی سزارین وجود ندارد.

# بعد از زایمان نیز فشار خون باید کنترل شود. اگر دچار فشار خون مزمن باشید، درمانتان تا ۲ هفته بعد از زایمان باید بررسی گردد.

# اگر بدلیل فشارخون ناشی از حاملگی مصرف دارو را تا دو هفته بعد از زایمان ادامه می دهید، برای آگاهی از قطع یا جایگزینی دارو با پزشک مشورت کنید. همه ی زنانیکه در زمان بارداری مشکل فشار خون بالا در بارداری داشته اند باید بعد از ۶ هفته از زایمان حتما پزشک خود را ملاقات کنند.

# بسیاری از داروهای فشار خون به دلیل وارد شدن دارو به شیر مادر و بدن نوزاد محدودیت هایی در مصرف دارند. دراین باره حتما باید با پزشک و ماما صحبت کنید.

عوارض فشار خون بالا در بارداری

اگر فشار خون بالا در بارداری تا بعداز ۲۰ هفته از بارداری همچنان ادامه یابد، عوارض جانبی در پی خواهد داشت. پره کلامپسی نیز میتواند ایجاد شود. این شرایط میتواند سبب آسیب های جدی در اندام های فرد شامل: مغز و کلیه ها شود. پره کلامپسی بعنوان مسمومیت بارداری و فشار خون القا شده در اثر بارداری نیز شناخته می شود.

پره کلامپسی اگر همراه با صرع باشد، ممکن است سبب ایجاد غش و بیهوشی در زنان باردار شود که این حالت حتی گاهی می تواند کشنده باشد.

اختلالات جنسی و بیماری قلبی

در طول مراقبت های پیش از تولد مانند ویزیت های منظم توسط پزشک، باید برخی از علائم پره کلامپسی را بتوان تعیین کرد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

– وجود پروتیین در نمونه ادرار
– ورم غیر طبیعی دست و پا
– سردردهای مداوم

فشار خون بالا در بارداری در میزان رشد کودک نیز تاثیر گذار خواهد بود که در نتیجه آن کودکی با وزن کم بدنیا خواهد آمد.  جدایی ناگهانی جفت ( یک موقعیت اورژانسی که در ان جفت بطور زودرس از رحم جدا میشود)، تولد زودرس ( که بعنوان تولد زودتر از ۳۸ هفتگی تعریف میشود) و عمل سزارین از دیگر عوارض فشار خون بالا در حاملگی است.

3.6/5 - (35 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر قهرماني یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. باردار هستم ۳ ماهه . الآن چند روزه که فشارم تا ۱۳بر روی ۹ هم بالا میره که با مصرف آبلیمو و آب زرشک رقیق شده پایین میارمش . ولی بازم همون روز یا فرداش بالا میره . میتونم داروی خاصی مصرف کنم که کنترل بشه ؟ دکتر زنان نوبت نمیده فعلا که برم پیشش . ممنون که زود جواب میدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      مراجعه هد چه سریع تر به متخصص زنان...هر جور شده بابد مراجعه کنید و تحت نظر شدیدتر قرار بگیرید
  • تصویر کاربر نگین شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر گرامی . وقتتون بخیر خسته نباشید .
    ببخشید اگر کسی فشارش گاهی ۱۳ و یا ۱۴ بشه و اکو و نوارقلبش سالم باشه و هیچ علایمی نداشته باشه باید قرص مصرف کنه ؟ چه قرصی مناسبه ؟
    ایا اگر فشارخون رو درمان نکنیم تبدیل به اریتمی میشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      عدم درمان فشار خون منجر به بیماری های مغزی،نارسایی کلیوی و سکته قلبی می شود‌...شروع درمان حتما توصیه می شود
  • تصویر کاربر عادل شنبه ۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من قرص پرانوال ۲۰ وقرص آملوپرس ۵ مصرف می کنم آیا مصرف قرص،عضلات دست وبازوها را تحلیل قرار می دهد راهکار برای بی اثر کردن اثر دارو بر عضلات چه می باشد با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      خیر...ایت داروها باعث تحلیل عضله نمی شود
  • تصویر کاربر گل یکشنبه ۱۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ببخشید اگه کسی که تاحالا قرص فشار خون مصرف نکرده باشه و فشار معمولیش 8 باشه و قرص فشار خون کاپتوریل بخوره چه اتفافی میفته براش؟ ایا از طریق آزمایش متوجه خوردن قرص فشار خون میشن؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۰ هفته حامله ام فشارم چن بار ۱۳ به بالا بود بعد سرخود یه قرص فشار لورزتان ۲۵ خوردم آیا برای جنین ضرر داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام یک دوز اصلا خطری ندارد
  • تصویر کاربر همایون جمعه ۲۵ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 87 مشاهده پرسش
    سلام من هر روز تپش قلب و خفگی دارم لحضه ای میگیرم بعد ۲۰دیقه دیگه درست میشم ۲ماهه که ایجوری هستم به متخصص قلب هم رفتم قلبم مشکلی نداره بعد از روزی که اینجوری شدم چشمام هم مثل قبل نمیبینه یجوری میبینه انگار طبیعی نمیبینه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      سلام این مهمه حتمایه هولتر ریتم سریعاذانجام بشه. و اونو ببینم
  • تصویر کاربر لیلا سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    باسلام من ۲۸سالمه دوهفته ی 9حاملگیم فشارم ۱۴رو۸ است دکترقرص آملوپرس برام تجویز کرده من اشتباهی بجای اینکه روزی یکی بخورم روزی سه تا خوردم لطفاً بهم بگید آیا برای بچم خیلی خطرناکه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      نه خطری ندارد
  • تصویر کاربر خدیجه پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    مادر 72 ساله بیماری فشار خون و دیابت و عدم تحرک به دلیل آرتروز و ضعف جسمی ناشی از بیماری عفونت خون در دو ماه گذشته و بعد از ترخیص از بیمارستان در منزل . مصرف مداوم انسولین لانتوس و داروهای سوستاک 2.6 و آنتولول نصف و آتروستاتین و در دوهفته ی اخیر اضافه شده قرصهای پنتاپرازول و دمپریدون و ویتامین ب6 و آسپرین .... در دوروز گذشته فشار خون بین 13 روی 5 و 12 روی 5 در نوسان بوده است . آیا فشار دیاستولی 5 خطرناک است و چه باید کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      نه خطری ندارد این فشار جای نگرانی نیست به مصرف داروهای قبلی ادامه بدهید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ،مادرم بیماری فشارخون بالا ، چربی خون ، دیابت ، کمکاری شدید تیرویید مبتلا هستن . سن ایشان 60 سال و وزن 109 کیلوگرم است به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کردیم داروی (لوزارتان 25 مصرف یکی صبح و یکی شب ، آمیلودیپین 5 مصرف 1/2 صبح و 1/2 شب ، متورال 50 مصرف 1/2 صبح و 1/2 شب ،استرو واستاتین 20 مصرف یک عدد شب ، قرص گلای وانس 500 مصرف یک عدد صبح ، لووکسین 100 میلی گرم مصرف یک عدد صبح ناشتا) تجویز کردن به مدت 7 سال این داروها رو مصرف کردن . برای چکاپ به متخصص قلب مراجعه کردیم ایشان نوار قلب گرفتن و اکو نیز انجام دادن و ازمایش نوشتن و گفتن قلب کوچک است و رگهای مینیاتوری دارد درکل مشکل قلبی حادی ندارن پس از ان تمام داروهای مادر را عوض کردن ( صبح : لووکسین 100 میلی گرم مصرف یک عدد ناشتا ، دوشنبه و پنجشنبه دو عدد ناشتا ، نولپازا 20 مصرف یک عدد و یک ساعت بعد از لووکسین 100 ، والساکور 80 مصرف یک عدد ، متازیرو 47/5 مصرف یک عدد ، گلوریپا 10 مصرف یک عدد ، گلوکوفاژ 1000 مصرف یک عدد بعد از صبحانه . ظهر : پلرون 50 مصرف یک عدد . عصر : آملوبر 5 مصرف یک عدد ، آ.اس.آ 80 مصرف یک عدد . شب: متازیرو 47/5 مصرف یک عدد ، والساکور 80 مصرف یک عدد ، رزورکسین 10 مصرف یک عدد ، فولیک اسید مصرف یک عدد ) منتها پس از مصرف یک ماه داروهای جدید مادرم احساس سوزش و درد در ناحیه شکم و معده پیدا کردن و از نظر قوای بدنی بسیار ضعیف شدن و بی حالی و سستی هنگام سر شب نمایان میشد و در هنگام دفع در مقعد دچار سوزش و درد شدند ، این ناراحتیها رو قبلا نداشتن بنابراین مادرم تصمیم گرفت داروهای قدیم خودش رو مصرف کنه و دیگه این داروها رو نخوره با توجه به این تصمیم ایا مشکل جدی پیش نمیاد و اینکه ایا لازمه هیچکدوم از داروهای جدید هم در کنار داروهای قبل مصرف شود ؟ سپاس از پاسخگویی
    البته این نکته رو هم باید بگم که قبلا مادرم تمامی قرص های صبح رو باهم مصرف میکرد و شب رو هم با هم مصرف میکرد و فاصله زمانی بین آنها نبود اما الان رعایت میکنن و در حال حاضر رژیم غذایی رو هم شروع کردن و رعایت میکنن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      الان کدام داروها را استفاده می کنند و فشارشان چند است
    2. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام داروهای قدیمی امروز صبح فشارشون 12 روی 8 بود عصر 13 روی 8
    3. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      در ضمن از امروز شروع کردن به خوردن داروهای قدیمی و امشب فشارشون 12 روی 8 بود خودشون هم میگن حال عمومیش بهتره
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      همان داروها را ادامه بدهد چون بدنش به انها عادت دارد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر شیما چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من 36ساله هستم دوماه پیش دچار ترومبوز ورید مغزی شدم والان تحت درمانم وقرص وارفارین وقرص استازولامید 250 نصف روزانه میخورم وروزی دوبار لوبول میخورم. یه سوال داشتم ازخدمتتون من شب ها همش دچار افت فشارخون میشم وفشارم همش روی 8هست. برای رفع این مشکل چکارباید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      شاید بخاطر استازولاماید است بهتر است تغدیه ی مناسب داشته باشید و ملیعات فراوان بنوشید در مصرف نمک هم منعی ندارید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر