دکتر محمد حسین نجفی

انقباضات نارس بطنی

انقباضات نارس بطنی (PVC ها)، ضربان غیر طبیعی قلب است که در یکی از دو حفره پایینی پمپاژ قلب شما (بطن ها) شروع می شود.

این ضربه اضافی ریتم قلب منظم شما را مختل میکند و گاهی اوقات باعث میشود شما یک احساس ریزش یا ضربان جهشی در قفسه سینه خود داشته باشید. انقباضات نارس بطنی بسیار رایج است – در بسیاری از افراد در برخی از نقاط رخ می دهد.

اسامی دیگر انقباضات نارس بطنی 

انقباضات نارس بطنی همچنین با اسامی زیر نیز نامیده می شود:

– کمپلکس های نارس بطنی

– PVCها

– بطن ضربان زودرس

– اکسترا سیستول ( سیستول اضافی دهلیزی )

اگر گهگاه شما انقباضات نارس بطنی دارید، اما شما بغیر از این حالت یک فرد سالم هستید، به طور کلی هیچ دلیلی برای نگرانی، وجود ندارد و هیچ درمانی مورد نیاز نیست. اگر شما مکرر انقباض نارس بطنی و یا تحت یک بیماری قلبی، هستید ممکن است به درمان انقباضات نارس بطنی، برای کمک به احساس بهتر شما و درمان مشکلات قلبی و انقباضات نارس بطنی نیازداشته باشید.

علائم انقباضات نارس بطنی

انقباضات نارس بطنی اغلب هیچ علامتی ایجاد نمیکنند. اما شما ممکن است احساس عجیبی در قفسه سینه خود داشته باشید ، مانند احساس:

– احساس ریزش دل

– تکان و لرزش

– تپش و یا پریدن

– ضربانات جهشی و یا ضربانات از دست رفته

– افزایش آگاهی از ضربانات قلبتان

زمان مراجعه به پزشک

اگر شما احساس ریزش دل، احساس ضربان قلب جهشی یا احساسات عجیب درقفسه سینه خود دارید، با پزشک خود در میان بگذارید. شما می خواهید منبع این علایم تشخیص داده شود. انقباضات نارس بطنی ممکن است مشکل باشد، اما شرایط دیگر نیز، از جمله مشکلات دیگر ریتم، مشکلات جدی قلبی، اضطراب، کم خونی و یا عفونت ممکن است مقصر باشند.

علل انقباضات نارس بطنی

قلب شما است تا از چهارحفره – دو حفره بالایی (دهلیز) و دو قسمت پایینی (بطن ها) ساخته شده است. ریتم قلب شما به طور معمول با گره سینوسی دهلیزی (گره SA) –  و یا گره سینوسی – مناطقی از سلولهای تخصص یافته واقع در دهلیز راست -کنترل می شود.

این ضربان ساز طبیعی تکانه های الکتریکی که باعث ضربان قلب نرمال میشود را تولید میکند. از گره سینوسی، تکانه های الکتریکی در سراسر دهلیز به بطن سفرمیکند، وآنها ضربان وپمپاژ خون به ریه ها و سایر نقاط بدن شما را ایجاد میکنند.

انقباضات نارس بطنی انقباضات غیر طبیعی است که در بطن شروع میشود. این انقباضات اضافی معمولا زودتر از ضربان منظم قلب مورد انتظار بعدی تپیده میشوند. و آنها اغلب نظم طبیعی پمپاژ، که اول در دهلیز، و سپس بطن ها را مختل میکنند. به عنوان یک نتیجه، ضربان خارج از ریتم و اضافی، معمولا کمترین تاثیر در پمپاژ خون در سراسر بدن دارد.

چرا ضربان اضافی رخ می دهد؟

دلایل انقباضات نارس بطنی همیشه روشن نیست. محرک های خاص، بیماری های قلبی و یا تغییرات در بدن می تواند الکتریسیته سلول ها در بطن ناپایدار سازد. بیماری های قلبی پایه ای و یا زخم ممکن است همچنین باعث تکانه های الکتریکی در یک مسیر اشتباه شود.

انقباضات نارس بطنی ممکن است مرتبط با:

– تغییرات شیمیایی و یا عدم تعادل در بدن

– برخی از داروها، از جمله داروهای شایع آسم

– الکل و یا مواد غیر مجاز

– افزایش سطح آدرنالین در بدن که ممکن است ناشی ازکافئین، تنباکو، ورزش و یا اضطراب باشد.

– آسیب به عضله قلب از بیماری عروق کرونر، بیماری مادرزادی قلبی، فشار خون بالا یا نارسایی قلبی

عوامل خطر

محرک هایی که در زیر اشاره شده، شرایط و آغازکننده هایی هستند که ممکن است خطر بروز انقباضات نارس بطنی را افزایش دهند:

– کافئین، تنباکو و الکل

– ورزش

– فشار خون بالا (هایپرتانسیون)

– اضطراب

– بیماری های قلبی پایه ای، از جمله بیماری مادرزادی قلبی، بیماری عروق کرونر، حمله قلبی، نارسایی قلبی و یک ضعیف شدگی عضلات قلب (کاردیومیوپاتی)

عوارض انقباضات نارس بطنی

اگر شما مکرر انقباض نارس بطنی و یا الگوهای خاصی از انقباضات نارس بطنی دارید، شما ممکن است در معرض خطر ابتلا به مشکلات ریتم قلب (آریتمی) و یا تضعیف عضله قلب (کاردیومیوپاتی)، انقباضات نارس بطنی باشید.

به ندرت، زمانی که توسط بیماری قلبی پایه ای همراه باشد، انقباضات نارس بطنی مکرر نارس می تواند به نامنظمی، خطرناک ریتم قلب و احتمالا مرگ ناگهانی قلبی منجر شود.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4.9/5 - (70 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۲ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر مهربان اقای دکتر من 1سال پیش برای التهاب پروستاد قرص ترازوسین مصرف کردم بعد از 1ساعت گیج خواب شدم چون من همیشه قبل از خواب سیگار میکشم طبق عادت سیگار کشیدم وقتی رفتم بخوابم تپش قلب گرفتم که رفتم اورزانس که بهم امپول زد وقرص زیر زبونی داد این تپش با من همراه شد اکو دادم گفتن چیزیت نیست هولتر وصل کردم اریتمی سینوسیPVCداشتم الان در ضربان نرمال 65تا90تپش دارم احساس لرزش خفیف در قلبم دارم پشت کتف چپم با گردنم سمت چپ درد میگیره یه دکتر گفته باید بری انزیو میترسم خواهشن کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۲ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام بهتر از قبل انژيو يا سي تي انژيو يا اسكن قلب انجام دهيد
      اگر مقدور است به مطب مراجعه نماييد
  • تصویر کاربر ن شنبه ۹ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    درود دکتر نجفی
    ممنونم از پاسخ سوال قبل
    سوالم اینه که اگر به تجویز دکتر متخصق تا یک ماه و روزی دوبار پرانول ۱۰ مصرف کنم، بعد چجوری اون رو قطع کنم؟ یعنی دقیقا یک ماه که شد کامل قطع کنم یا کم کم با کاهش مصرف، قطع بشه؟
    و سوال بعدم اینه که چندروز بعد لز قطع کردن پرانول برای اکو قلب مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۹ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      ابتدا روي يكي براي يك هفته و بعد يك روز در ميان يك عدد براي يك هفته و نهايتا قطع دارو
  • تصویر کاربر شهرام جمعه ۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    با سلام 38 ساله هستم دو سالی هست با تپش قلب در زمان استراحت و شرایط استرس زا و مخصوصاً هنگام خواب دچار شدم و هچنین درد قفسه سینه مخصوصاً بین کتف و قفسه سینه دارای دردی شبیه کوفتگی و ضربه خوردن می باشم و اخیراً این درد در سمت چپ قفسه سینم آزارم می ده و بعضی مواقع احساس کیپ شدن نفسم و حالت مرگ بهم دست می ده و بیمارستان قلب مراجعه کردم تست ورزش،اکو،هولتر24ساعته انجام دادم و دکترمتخصص EP گفتن مواقعی که این حالت بهت دست می ده نوار قلب بگیر واسم بیار ولی این حالت در هولتر 24 ساعته در موقع خواب مشخص بود خواهشاً راهنمائی بفرمائید.سپاس از مهرت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      احتمالا هولتر قلب نرمال بوده
      و فرمايششان صحيح است
      و بهتر است در اين شرايط يك نوار قلب گرفته شود
  • تصویر کاربر جهان جمعه ۱۷ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 341 مشاهده پرسش
    باعرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    مادرمن دچار مشکل قلبی هستن و تاکنون با نظر دکترمعالجشان نیاز به اکو نداشته اند .اما گاهی دچار گرفتگی و طپش قلبهای نامظنم میشوند تا اینکه چندشب قبل باز به دکترمراجعه کردند و چون من مسافرت بودم امکان رفتن به دکترمعالج برایم مقدور نبود .دکترمعالج سه دارو اضافه کردن
    نیتروکاردین 2/6
    گاباپنتین 100
    پروپرانول 20 کمی نگران شدم .متشکرم از لطف شما اگر راهنمایی بفرماید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۷ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      براي اظهار نظر بايد معاينه شوند
      به اين نحو نميتوانم پاسخ مناسبي بدهم
  • تصویر کاربر صباح پنجشنبه ۲ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    مقدار استفاده از اویه جات و میوه ها حاوی سالسیات چقدر است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      در حيطه تخصص بنده نيست و نميدانم
  • تصویر کاربر سید دوشنبه ۱۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 1697 مشاهده پرسش
    سلام گرم منو پذیرا باشید از اینکه مزاحمتون میشم خیلی شرمنده
    من از اول سال تا الان احساس لرزش در ناحیه قفسه سینه دارم و این در زمانیکه با سیستم دارم کار میکنم و دچار استرس بیشتری هستم به سراغم میاد بقدری که الان خیلی تو کارم اختلال ایجاد میکنه
    سه چهار بار به دکتر متخصص قلب مراجعه کردم اکو شدم نوار قلب گرفتند تست ورزش دادم حتی 24 ساعت دستگاه رو قلبم نصب کردند که ببینند مشکل کجاست ولی فقط میگند تو یه کم تپش قلب داری و ایندرال10 برام نوشتند که اونم خوردم ولی قلبم تیر میکشید و بنابراین نخوردم
    سطح تری گلیسیرید خونم تو آزمایش 360 بود البته دکترها متوجه این نکته نبودند و آیا ممکنه این تری گلیسیرد زیاد باعث گرفتگی عروق شده باشه و الان چند روزه که عصاره سیر و آبغوره رو دارم تجربه میکنم که قدری بهترم و این فکر کنم بخاطر آوردن پایین سطح تری گلیسیرید باشه و هنوز بعد از 15 روز هنوز بهبودی حاصل نشده
    کف دست و پام شبها بخصوص داغ میشه بقدری که خواب رو ازم میگیره و اینکه علت این داغی کف دست و پا چی میتونه باشه این حالت خیلی وقته حدود 3 یا 4 ساله که ادامه داره و الان خیلی شدید تر شده و در ضمن تو سونوگرافی دکتر سونوگرافی بهم گفت شما کم کاری تیروئید داری گفتم نمیدونم میخوام ببینم اینها بهم بستگی داره یا نه
    اگه منو راهنمایی کنید خیلی ازتون ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۱۷ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    آقای دکتر ممنون از پاسخدهی سریعتون. با توجه به اینکه چند ماه یبار اینجور میشم به نظرتون هولتر جواب میده؟باید چقدر متصل باشه؟آیا واقعا خطرناک و جای نگرانی داره این نوع آریتمی؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۷ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بسته به فرمانس اريتمي دارد
      در ابتدا ٢٤؟ساعته
  • تصویر کاربر مجتبی جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 371 مشاهده پرسش
    سلام . . . جناب دکتر نوشیدن آب را طب سنتی به شدت و اکیدن مضر و منفی می داند . . . این میان ما مانده ایم و یک سو اندیشه های ابن سینا و از سوی دیگر نگرش طب نوین . . . در ضمن ورزش از نوع دو یدن به مدت 45 دقیقه جهت رفع غلظت خون مفید است . . . .سپاس گزار می شوم پا سخ گوی این تناقض دستورات علما باشید . . . . با احترام معظمی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      نوشيدن اب لازم است
      ورزش ارتباطي با بهبود غلظت خون ندارد
  • تصویر کاربر مسعود جمعه ۲۳ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام ۵۱ سال دارم ۳۰٪ گرفتگی رگ دارم قلبم همیشه تند میزنه فشارم خوبه ولی پس از شروع ورزش خیلی سریع فشار وضربان قلبم خیلی بالا میره وهمیشه این باعث میشه تست ورزش را قطع کنم و سریع پس از استراحت کوتاه همه چیز معمولی میشه. البته در موقع بالا بودن فشار وضربان من خود هیچگونه مشکلی ندارم وتوانایی ادامه تست را دارم . تپش قلبم همیشه بالا هست و هیچ دلیل خواصی پزشکان برایش نیافتند.ایا ورزش میتونه برام خطرناک باشه سوال دوم وقتی احساس درد و فشار وسکته اتفاق میافته خود بیمار چه کارایی را باید بکند و از چه کارهایی پرهیز کنه مثلا دراز بکشه بشینه ویا....
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۳ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      اگر تهران تشريف دارين ويزيتتون كنم با توسط همكاوان ويزيت شويد
  • تصویر کاربر ازاده دوشنبه ۲۵ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من وقتی کم کم سر کار احساس خستگی میکنم ضربان قلبم بالا میرود و سرم گیج میرود وچشمم سیاهی میرود ووقتی چند بار فشار خونم را بعد از ان گرفتن بشانزده رویازده یا یک بار پانزده روده بود ایا این مشکل راه حلی دارد ممنون میشوم راهنمایی کنید در ضمن ازمایشاتی که انجام دادم چربی ها عادی بود ولی قند خونم99واحد بود 31سال دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۵ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      اگر واقعا فشار خون در اين حد است نيازمند درمان دارويي هستيد
      لطفا مبحث فشار خون را از سايت مطالعه فرماييد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر