دکتر محمد حسین نجفی

انقباضات نارس بطنی

انقباضات نارس بطنی (PVC ها)، ضربان غیر طبیعی قلب است که در یکی از دو حفره پایینی پمپاژ قلب شما (بطن ها) شروع می شود.

این ضربه اضافی ریتم قلب منظم شما را مختل میکند و گاهی اوقات باعث میشود شما یک احساس ریزش یا ضربان جهشی در قفسه سینه خود داشته باشید. انقباضات نارس بطنی بسیار رایج است – در بسیاری از افراد در برخی از نقاط رخ می دهد.

اسامی دیگر انقباضات نارس بطنی 

انقباضات نارس بطنی همچنین با اسامی زیر نیز نامیده می شود:

– کمپلکس های نارس بطنی

– PVCها

– بطن ضربان زودرس

– اکسترا سیستول ( سیستول اضافی دهلیزی )

اگر گهگاه شما انقباضات نارس بطنی دارید، اما شما بغیر از این حالت یک فرد سالم هستید، به طور کلی هیچ دلیلی برای نگرانی، وجود ندارد و هیچ درمانی مورد نیاز نیست. اگر شما مکرر انقباض نارس بطنی و یا تحت یک بیماری قلبی، هستید ممکن است به درمان انقباضات نارس بطنی، برای کمک به احساس بهتر شما و درمان مشکلات قلبی و انقباضات نارس بطنی نیازداشته باشید.

علائم انقباضات نارس بطنی

انقباضات نارس بطنی اغلب هیچ علامتی ایجاد نمیکنند. اما شما ممکن است احساس عجیبی در قفسه سینه خود داشته باشید ، مانند احساس:

– احساس ریزش دل

– تکان و لرزش

– تپش و یا پریدن

– ضربانات جهشی و یا ضربانات از دست رفته

– افزایش آگاهی از ضربانات قلبتان

زمان مراجعه به پزشک

اگر شما احساس ریزش دل، احساس ضربان قلب جهشی یا احساسات عجیب درقفسه سینه خود دارید، با پزشک خود در میان بگذارید. شما می خواهید منبع این علایم تشخیص داده شود. انقباضات نارس بطنی ممکن است مشکل باشد، اما شرایط دیگر نیز، از جمله مشکلات دیگر ریتم، مشکلات جدی قلبی، اضطراب، کم خونی و یا عفونت ممکن است مقصر باشند.

علل انقباضات نارس بطنی

قلب شما است تا از چهارحفره – دو حفره بالایی (دهلیز) و دو قسمت پایینی (بطن ها) ساخته شده است. ریتم قلب شما به طور معمول با گره سینوسی دهلیزی (گره SA) –  و یا گره سینوسی – مناطقی از سلولهای تخصص یافته واقع در دهلیز راست -کنترل می شود.

این ضربان ساز طبیعی تکانه های الکتریکی که باعث ضربان قلب نرمال میشود را تولید میکند. از گره سینوسی، تکانه های الکتریکی در سراسر دهلیز به بطن سفرمیکند، وآنها ضربان وپمپاژ خون به ریه ها و سایر نقاط بدن شما را ایجاد میکنند.

انقباضات نارس بطنی انقباضات غیر طبیعی است که در بطن شروع میشود. این انقباضات اضافی معمولا زودتر از ضربان منظم قلب مورد انتظار بعدی تپیده میشوند. و آنها اغلب نظم طبیعی پمپاژ، که اول در دهلیز، و سپس بطن ها را مختل میکنند. به عنوان یک نتیجه، ضربان خارج از ریتم و اضافی، معمولا کمترین تاثیر در پمپاژ خون در سراسر بدن دارد.

چرا ضربان اضافی رخ می دهد؟

دلایل انقباضات نارس بطنی همیشه روشن نیست. محرک های خاص، بیماری های قلبی و یا تغییرات در بدن می تواند الکتریسیته سلول ها در بطن ناپایدار سازد. بیماری های قلبی پایه ای و یا زخم ممکن است همچنین باعث تکانه های الکتریکی در یک مسیر اشتباه شود.

انقباضات نارس بطنی ممکن است مرتبط با:

– تغییرات شیمیایی و یا عدم تعادل در بدن

– برخی از داروها، از جمله داروهای شایع آسم

– الکل و یا مواد غیر مجاز

– افزایش سطح آدرنالین در بدن که ممکن است ناشی ازکافئین، تنباکو، ورزش و یا اضطراب باشد.

– آسیب به عضله قلب از بیماری عروق کرونر، بیماری مادرزادی قلبی، فشار خون بالا یا نارسایی قلبی

عوامل خطر

محرک هایی که در زیر اشاره شده، شرایط و آغازکننده هایی هستند که ممکن است خطر بروز انقباضات نارس بطنی را افزایش دهند:

– کافئین، تنباکو و الکل

– ورزش

– فشار خون بالا (هایپرتانسیون)

– اضطراب

– بیماری های قلبی پایه ای، از جمله بیماری مادرزادی قلبی، بیماری عروق کرونر، حمله قلبی، نارسایی قلبی و یک ضعیف شدگی عضلات قلب (کاردیومیوپاتی)

عوارض انقباضات نارس بطنی

اگر شما مکرر انقباض نارس بطنی و یا الگوهای خاصی از انقباضات نارس بطنی دارید، شما ممکن است در معرض خطر ابتلا به مشکلات ریتم قلب (آریتمی) و یا تضعیف عضله قلب (کاردیومیوپاتی)، انقباضات نارس بطنی باشید.

به ندرت، زمانی که توسط بیماری قلبی پایه ای همراه باشد، انقباضات نارس بطنی مکرر نارس می تواند به نامنظمی، خطرناک ریتم قلب و احتمالا مرگ ناگهانی قلبی منجر شود.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4.9/5 - (70 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر