دکتر محمد حسین نجفی

استنت یک لوله از جنس توری مشبک کوچک است که برای باز نگه داشتن عروق پس از یک روش به نام آنژیوپلاستی (مداخله کرونری از راه پوست و یا PCI) وارد قلب می شود. استنت دارویی یک پوشش پلیمری بیشتر از جنس توری مشبک است که یک دارو را در طول زمان منتشر می کند. این دارو به جلوگیری از مسدود شدن دوباره رگ های قلب کمک می کند.

به طور کلی، استنت آزاد کننده دارو بیش از استنت فلزی لخت برای اکثر مردم ترجیح داده می شود. مطالعات نشان می دهد که استنت دارویی نیز درنهایت به اندازه استنت لخت فلزی ایمن می باشند.

انواع استنت قلبی

با این حال استنت دارویی به رقیق کننده خون برای جلوگیری از بسته شدن ناگهانی استنت توسط لخته شدن خون نیاز دارد که این باعث می شود تا استنت دارویی برای افرادی با مشکلات خونریزی و یا کسانی که به برخی از انواع عمل های جراحی در مدت یک سال پس از قرار دادن استنت نیاز دارند، کمتر پیشنهاد شود.

در ادامه اطلاعات جامعی در مورد استنت دارویی ارائه شده است.

استنت چیست؟

استنت معمولا لوله توری مشبک می باشد که در طول PCI قرار داده شده است. استنت روشی درمانی است که با جاگذاری موقت و بادکردن یک بادکنک کوچک باعث وسیع تر شدن عروق مسدود شده قلب می شود. استنت گذاری عروق به جلوگیری از مسدود شدن دوباره آن ها کمک می کند (تنگی مجدد).

حتی با استنت، ۱۰ تا ۲۰ درصد از شریان ها دوباره مسدود می شوند. میزان عود مجدد استنت دارویی بیشتر است.

مقایسه استنت فلزی لخت و استنت دارویی

– استنت فلزی لخت

استنت فلزی هیچ پوشش خاصی ندارد. آنها به عنوان داربست، به سرپا نگه داشتن رگ های خونی بازشده پعد از رفع گرفتگی آنها توسط آنژیوپلاستی به کار می روند. در التیام عروق، بافت اطراف استنت رشد می کند و دراین محل متوقف می شود. با این حال، گاهی اوقات رشد بیش از حد بافت اسکار در پوشش شریانی خطر reblockage را افزایش می دهد.

– استنت دارویی

استنت آزاد کننده دارو با دارویی که به آرامی منتشر می شود (شسته) پوشیده شده و به جلوگیری از رشد بافت اسکار در پوشش عروق کمک می کند. این امر کمک می کند تا شریان، صاف و باز باقی می ماند و خون به خوبی جریان داشته باشد.

بسیاری از مردم با مشکلات قلبی که با با استنت دارویی بطور موفق درمان شده اند، دیگر نیاز به روش های تهاجمی تر، مانند جراحی قلب باز نخواهند داشت. کاهش خطر ابتلا به انسداد مجدد عروق توسط استنت دارویی سبب می شود تا احتمال انجام دوباره روش آنژیوپلاستی کاهش یافته و در نتیجه ریسک ابتلا به عوارضی مانند حمله قلبی یا سکته قلبی کم می شود.

روش های درمان گرفتگی عروق قلب

استنت دارویی فقط یکی از گزینه ها برای درمان عروق قلبی تنگ شده هستند . اگر شریان های شما تنگ شده اساسا چهار گزینه در پیش رو دارید که هر کدام خطراتی به همراه دارد.

۱- داروها و تغییر در شیوه زندگی

اگر علائم بیماری قلبی شما به دلیل تنگ شدن عروق کرونری است و وضعیت بیماری شما شدید یا بلافاصله تهدید کننده زندگی نییست، پزشک قلب ممکن است در ابتدا داروهایی مانند مسدود کننده های بتا، نیترات، مسدود کننده های کانال کلسیم، آسپرین و استاتین ها را تجویز نماید.
با مصرف این داروها، تغییر در شیوه زندگی مانند ترک سیگار، خوردن غذای سالم و ورزش می توانید گاهی به اندازه دریافت استنت در برخی شرایط بهبود یابید. البته در صورت استنت گذاری نیز پزشک شما به احتمال زیاد داروهایی مانند استاتین ها و همچنین تغییر در شیوه زندگی را تجویز خواهد کرد.

۲- استنت فلزی لخت

این استنت به خوبی می تواند کار کند ولی نسبت به جایگذاری استنت دارویی نرخ بالاتری نسبت به تنگی مجدد دارد. اگر شما عمل جراحی مربوط به قلب (به عنوان مثال، معده یا فتق جراحی) به این زودی ندارید، پس استنت گذاری شما انجام می شود. توجه داشته باشید که اگر شما اختلال خونریزی ندارید، ممکن است جایگذاری استنت فلزی لخت برای شما بهتر باشد.

۳- استنت رساننده دارو

استنت دارویی در بسیاری از شرایط بی خطر و موثر هستند و نسبت به استنت فلزی لخت با سرعت پایین تری سبب تنگی مجدد می شوند. برای اثربخشی مطلوب، شما باید داروهای تجویز شده توسط متخصص قلب و عروق را مصرف کنید.

۴- عمل جراحی بای پس عروق کرونر

عمل جراحی بای پس برای انحراف خون در اطراف شریان مسدود شده در قلب استفاده می شود. جراح یک رگ خونی سالم از پا، بازو و یا قفسه سینه شما برمیدارد و آن را به شریان های دیگر در قلب شما متصل کرده به طوری که خون در اطراف ناحیه بای پس شده مسدود یا بیمار نشود.

عمل جراحی قلب باز بخوبی کار می کند، اما این روش تهاجمی تر از استنت گذاری است که به معنی زمان بهبودی طولانی تر و خطر بیشتری از عوارض نسبت به جایگذاری استنت می باشد.

بعد از قرار دادن استنت چه کارهایی باید انجام دهید؟

قرص آسپرین aspirin

– نگاهی به آسپرین

پزشک توصیه خواهد کرد که شما بصورت روزانه، آسپیرین مصرف کنید. این کار به منظور کاهش خطر لخته شدن خون در داخل استنت است. دستورالعمل پزشک خود مبنی بر مقدار و نوع آسپیرین مصرفی را حتما دنبال کنید.

– مصرف داروهای ضد لخته شدن

به افرادی با استنت، داروهای ضد لخته شدن مانند کلوپیدوگرل (پلاویکس) داده می شود. انجمن قلب آمریکا و سازمان غذا و دارو توصیه می کنند که افرادی که استنت دارویی دارند، مصرف داروهایی از قبیل: کلوپیدوگرل را ادامه دهند چرا که خطر ابتلا به لخته شدن استنت را برای حداقل یک سال پس از استنت گذاری کاهش می دهد. برای بیشتر افراد با استنت فلزی لخت ، داروهای ضد لخته شدن فقط برای یک ماه پس از جایگذاری استنت توصیه می شوند.

 

از متخصص قلب و عروق خود در مورد مدت زمان مصرف داروی ضد لخته شدن خون و دیگر داروها سوال کنید. قطعا پاسخ وی به میزان انسداد، نوع استنت و خطر ابتلا به خونریزی شما بستگی خواهد داشت. بدون مشورت با متخصص قلب و عروق ،مصرف آسپرین یا سایر داروهای ضد انعقاد را متوقف نکنید.

– اطلاع رسانی دیگر ارائه دهندگان مراقبت های سلامتی

پزشک مراقبت های اولیه شما و دیگر متخصصان باید در مورد داروهایی که شما مصرف می کنید و نیز استنت درون قلب شما اطلاع داشته باشند. داروهای ضد لخته شدن و آسپرین می توانند بر روی جراحی و سایر روش های پزشکی تاثیر گذارند و با داروهای دیگر تداخل کنند.

– محدودیت در عمل های جراحی غیر قلبی

اگر شما می بایست عمل جراحی غیر قلبی در سال اول بعد از جایگذاری استنت انجام دهید می بایست:

• در صورت امکان، عمل جراحی غیرقلبی خود را به مدت یک سال پس از استنت گذاری به تعویق بیندازید.

• اگر عمل جراحی را نمی توان به تعویق انداخت، در مورد داروهای مصرفی خود از قبیل آسپیرین یا کلوپیدوگرل با پزشک خود صحبت کنید. دوز داروی شما ممکن است نیاز به تنظیم شدن داشته باشد.

• اگر شما می دانید که به احتمال زیاد در همان سال جایگذاری استنت نیاز به عمل جراحی خواهید داشت، استنت فلزی لخت ممکن است گزینه ی بهتری برای شما باشد. اگر شما در افزایش خطر ابتلا به خونریزی هستید و یا فکر میکنید شما قادر نخواهید بود داروهای ضد انعقادی که توسط پزشک شما تجویز می شوند را مصرف کنید ، شما همچنین ممکن است یک استنت فلزی لخت بخواهید در نظر بگیرید . با پزشک خود در مورد وضعیتتان صحبت کنید.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

3/5 - (3 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کاوس پنجشنبه ۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 397 مشاهده پرسش
    تفسیر سی تی انژیو پدرم
    در d1 d2 lcx om1 و mid rca گرفتگی بیشتر از 70درصد
    ایشون سال 82سکته داشتن و دو عدد استند گذاشتن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Ashkan6983 شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام و سپاس بابت تفسیر سیتی آنژیو
    آنژیو و فنر در بیمارستان خصوصی حدودا چقدر هزینه داره؟
    مادرم بیمه تکمیلی فرهنگیان (اتیه سازان حافظ) دارد
    ممنونم میشم یه توضیح مختصر بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سلطانی دوشنبه ۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید
    من حدودبیست روز پیش عمل بالن واستنت گذاری روانجام دادم ولی هنوز گاهی سوزهای خفیفی درزیرقفسه سینه خودم دارم لفا"جواب بدهید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر جعفری دوشنبه ۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام
    پدری دارم ۷۳ ساله .مدتی است دچار لخته های متعدد در رگ های پا (یک بارم شریان ایلیاک) و dvt و ترومبوآمبولی میشن که به شدت دچار درد و بی حسی و سردی پا میشن،چندین بار جراحی کردن و بایپس های مختلف مثل فموروفمورال کردن اما مجددا دچار لخته میشه به طوری که دکتر گفتن دیگه رگ های ایشون قابل جراحی نیست و اگر دفعه بعد این اتفاق بیفته بجز قطع پا از ناحیه زانو چاره دیگه ای وجود ندارد.
    دیابت و پرفشاری و چربی بالا هم دارند و سیگار میکشند.انگشت شست پاشونم قطع کردن.میخواستم نظرتون رو با توجه به مدارک فرستاده شده بفرمایید که آیا میشه پاشون رو نجات داد یا حتما باید قطع شه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر سحر چهارشنبه ۲۷ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر میخواستم بدونم کدوم مراکز خصوصی و تخصصی آنژیوگرافی رو از طریق دست انجام میدهند و اینکه پزشک معالج پدرم متخصص قلب هستن و جراح و فوق تخصص نیستن آیا ایشون میتونن انژیو را انجام بدهند.سپاس از پاسختون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر نوربخش جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    اين نتيجه انژيو گرافي:
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر اجلالی جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام سال 91استنت گذاشتم ولی الان بعد از پنج سال الان محل آنژیو درد میکند بطوریکه بسختی مینشینم یا بلند میشم لطفا بفرمایید من چه باید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر آقابراري جمعه ۸ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر وقت بخير ١٣ روز پيش مادرم به علت گرفتگي عروق پا با كراتين ٢١ آنژيو پلاستي انجام دادند دكتر عفوني ما رو به متخصص عفوني براي انجام پانسمان نوين روي زخم پاي ديابتي ارجاع دادند كه بعد از دبريت زخم پا آمپول تارگوسيد به تعداد ٢٠ عدد هر ١٢ ساعت تجويز كردند خواستم بدونم براي كليه مشكلي نداره؟ براي فشار و كراتين و اوره بالاو دفع پروتئيني كه داره چه راه حلي وجود داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۸ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۸ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر کل چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر فشار خون پدر بنده روی 32 بود بستری شدن و انژیو گرافی شدن اما دکتر گفتن که باید انژیو‌پلاستی بشن میخواستم در مورد انژیو پلاستی بدونم ایه از فنر استفاده میشه؟؟؟فنر از داخل رگ خارج‌میشه؟؟؟درمورد عوارض اون میشه لطف کنین بگین؟؟؟ایا امکانش هست که دوباره قرار باشه انژیو پلاستی شن؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    باسلام،پدر من روز سه شنبه یعنی 6روز پیش آنژیو کردن ولی هیچ رگی گرفته نبود وفقط چون دکتر شک داشت به دو تا رگ اینکارو کردن و مشکلی ندارن خداروشکر فقط میخواستم بدونم این درد پا و کبودیه بعد انژیو تا چند روز یا چند هفته ادامه داره کی میتونن راحت راه برند و درد نداشته باشند درضمن پدرم دیابت نوع دو هم دارن البته کنترل شده س ،ممنون میشم جواب بدین دکتر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر