دکتر محمد حسین نجفی

حتما بسیاری از مردم عرق کردن سر و گردن در خواب را تجربه کردند. در این مقاله در رابطه با تعریق شبانه در زنان و مردان صحبت شده است.

علت عرق کردن سر و گردن در خواب

عرق کردن سر و گردن در خواب شکایتی شایع ولی عموما بی خطر است که به خاطر تغییرات سیستم های عصبی اتونومیک در خواب رخ می دهد و باعث بروز این این حالت می شود. ترشح برخی هورمون ها در خواب (نظیر کورتیزول و آدرنالین) تغییر می کند و به دنبال این تغییر است که برخی افراد بیش تر از سایرین در خواب دچار تعریق می شوند. 

البته به خصوص در افراد دیابتی افت های قند شبانه می تواند باعث بروز این حالات گردد. در صورتی که به این مشکل دچار هستند توصیه می شود یک بار آزمایشات کامل خون شامل قند و چربی و کبد و کلیه و تیروئید را انجام بدهید تا در صورت بروز مشکل خاصی درمان آن شروع گردد.

علت عرق کردن سر و گردن در خواب

علت عرق کردن سر و گردن در خواب مردان

عامل این عرق کردن می تواند در چنیدن دسته بندی قرار گیرد که عبارت است از:

1- سطوح پایین تستوسترون در خون

سطوح پایین تستوسترون که به آن هایپوگنادیسم مردانه نیز گفته می شود، می تواند باعث تعریق شبانه شود. حدودا 38 درصد از مردان 45 ساله یا بالاتر، به دلایل مختلفی، سطح تستوسترون پایینی دارند. 

حتی مردان سالم بالای 60 سال نیز، به احتمال 20 درصد ممکن است سطح تستوسترون پایینی داشته باشند. علل هایپوگنادیسم در مردان بسیار متفاوت است. اما می توان آن ها را به دو دسته طبقه بندی کرد. علل اولیه، که به مشکلاتی در بیضه ها اشاره دارد و علل ثانویه که نشان می دهد در بخشی از مغز که تولید هورمون ها را کنترل می کند، مشکلاتی وجود دارد.

سایر علائم ناشی از سطوح پایین تستوسترون عبارتند از:

تعریق شبانه ناشی از سطوح پایین تستوسترون را می توان از طریق درمان جایگزینی تستوسترون و یا درمان علت زمینه ای این مشکل، برطرف نمود.

سطح پایین تستوسترون مردان از علل تعرق شبانه

2- استرس و اضطراب

اضطراب می تواند فعالیت غدد عرق را افزایش دهد. افرادی که استرس یا اضطراب بالایی دارند، بیشتر ممکن است دچار تعریق شبانه شوند. 

این امر هم در مورد اضطراب کوتاه‌ مدت و هم اضطراب مزمن صادق است. برخی تحقیقات نشان می ‌دهد که استرس برای حل یک مسئله ریاضی هم می ‌تواند بر فعالیت غدد عرق تاثیر بگذارد.

زنان تقریبا دو برابر بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به اختلال اضطراب هستند. مردان نیز کمتر ممکن است که علائم ناشی از مشکلات روان خود را گزارش کنند و یا به دنبال درمان این مشکلات باشند. علائم استرس می‌ تواند در مردان و زنان متفاوت باشد. 

زنان واکنش‌ های احساسی بیشتری (مانند غم و اندوه) نشان می دهند اما مردان علائم فیزیکی بیشتری (مانند تغییرات فشار خون) را تجربه می‌ کنند. با این حال، پاسخ های زنان و مردان به استرس، شباهت های زیادی دارد.

استرس و اضطراب از علل تعریق شبانه

علت عرق کردن سر و گردن در خواب زنان

1- یائسگی

هورمون ها می توانند بر نحوه تعریق بدن تاثیر بگذارند. حدودا 80 درصد از زنانی که در دوران پیش از یائسگی و یا یائسگی قرار دارند، گر گرفتگی یا تعریق شبانه را تجربه می کنند. این دو علامت به عنوان علائم وازوموتور در یائسگی شناخته می ‌شوند و می ‌توانند باعث ناراحتی و کاهش کیفیت زندگی فرد شوند. 

علائم وازوموتور در یائسگی می تواند در دوران پیش از یائسگی شروع شود. این دوره، با نوسانات هورمونی تشخیص داده می شود. علائم وازوموتور علاوه بر اینکه در دوران یائسگی ادامه می یابند، ممکن است پس از یائسگی نیز ظاهر شوند.

یائسگی از علل عرق کردن سر و گردن شبانه زنان

2- نوسانات هورمونی

گرگرفتگی و تعریق شبانه ممکن است اغلب به عنوان علائم یائسگی شناخته شوند، اما این دو علامت می توانند ناشی از نوسانات هورمونی چرخه قاعدگی یا بارداری نیز باشند.

برخی از زنان ممکن است در مراحل مختلفی از چرخه قاعدگی خود، تعریق شبانه را تجربه کنند. زنان مبتلا به اختلال خلقی پیش از قاعدگی (PMDD) اغلب با مشکلاتی همچون اختلالات خواب و خواب بی کیفیت مواجه می شوند. سایر علائم PMDD می تواند شامل تغییرات خلقی، اضطراب، افسردگی، کاهش تمرکز و کمبود انرژی باشد.

بیش از یک سوم زنان باردار، دچار گر گرفتگی یا تعریق شبانه می شوند و 29 درصد از آن ها، پس از زایمان نیز همچنان این علائم را تجربه می کنند. 

تعریق مرتبط با بارداری در حدود هفته 30 به اوج خود می رسد، در حالی که تعریق پس از زایمان حدودا دو هفته بعد از زایمان به اوج خود می رسد. عوامل خطر تعریق مرتبط با بارداری شامل مواردی همچون افسردگی و وزن بالا می باشد.

نوسانات هورمونی از علل عرق کردن شبانه زنان

3- نارسایی زودرس تخمدان

نارسایی زودرس تخمدان می تواند باعث شود که برخی از زنان، علائم یائسگی (از جمله تعریق شبانه و گر گرفتگی) را در سنین بسیار پایین تر از یائسگی تجربه کنند.

نارسایی زودرس تخمدان زمانی رخ می دهد که تخمدان ها قبل از 40 سالگی به طور طبیعی کار نکنند. این اتفاق منجر به بروز علائم یائسگی و ناباروری می شود. این بیماری با یائسگی زودرس متفاوت است. 

زیرا زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان، ممکن است گهگاهی پریود شوند. علاوه بر این، برخی از زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان همچنان می توانند باردار شوند.

نارسایی زود تخمدان

4- اضطراب و استرس

بیش از 30 درصد زنان، در مقطعی از زندگی خود به اختلال اضطراب مبتلا می شوند. علاوه بر این، حدودا 63 درصد از زنان سطوح متوسط استرس را گزارش می کنند. اضطراب و استرس کوتاه مدت یا مزمن، می تواند باعث افزایش فعالیت غدد عرق و در نتیجه تعریق شبانه شود. 

همچنین، اضطراب احتمالا باعث می شود که افراد بیشتر متوجه تعریق شبانه خود شوند. این امر می تواند به دلیل اختلال خواب مرتبط با اضطراب و یا نگرانی در مورد مشکلات ناشی از تعریق شبانه باشد. 

اگر نگران تعریق شبانه و یا سطح استرس و اضطراب خود هستید، پزشک می ‌تواند هر گونه علت یا بیماری زمینه ‌ای را تشخیص دهد و گزینه‌ های درمانی مناسب شما را پیشنهاد کند.

علل دیگر

داروهایی که باعث ایجاد تعریق شبانه می شوند

چه داروهایی باعث تعریق شبانه می شوند؟

تعریق شبانه میتواند ناشی از عوارض داروهای مصرفی شما باشد، از قبیل:

شرایط پزشکی که می توانند باعث تعریق شبانه شوند چه هستند؟

به طور کلی بیماری ها و شرایطی که می تواند باعث تعریق شبانه در مردان و زنان شوند عبارتند از:

علت عرق کردن سر و گردن در خواب

چه زمانی برای تعریق شبانه به پزشک مراجعه کنیم؟

برنامه ملاقات با پزشک را داشته باشید درصورتیکه که:

  • تعریق شبانه به صورت منظم رخ می دهد.
  • تعریق شبانه خواب شما را مختل می کند.
  • تعریق شبانه توسط یک تب یا علایم دیگری از قبیل کاهش وزن غیر قابل توضیحی همراه باشد.

علت تنگی نفس در خواب

تنگی نفس در خواب برخی علت های مهم دارد که نیازمند بررسی توسط پزشک هستند. مثلا افراد چاق در صورت بروز تنگی نفس و از آن مهم تر خروپف های شبانه باید حتما از نظر بیماری آپنه ی انسدادی خواب بررسی شوند. 

هم چنین بیمارانی که نارسایی قلبی دارند در صورتی که شبها به دنبال دراز کشیدن دچار تنگی نفس می شوند باید درمان دارویی شان تشدید شود زیرا این مشکل نشانه ی این است که ایشان هم چنان به درجاتی از احتقان ریوی دچار هستند. 

هم چنین استرس و خواب نامناسب نیز می تواند عامل بروز این حالات باشد. به طور کل توصیه می شود اگر از علایم فوق رنج می برید یک بار حتما توسط متخصص قلب ویزیت شوید تا از نظر کارکرد قلبی و وضعیت عروقی مورد بررسی قرار بگیرید.

اغلب به عنوان یک تنگی شدید در قفسه ی سینه، دشواری در دم یا یک احساس خفگی توصیف می شود. فعالیت و تمرین سنگین، دمای بالای هوا، چاقی مفرط و ارتفاع زیاد می تواند منجر به تنگی نفس در یک فرد سالم شود. 

خارج از این مثال ها، تنگی نفس می تواند نشانه ای از یک بیماری باشد. اگر تنگی نفس غیر قابل وصفی دارید، به خصوص اگر به طور ناگهانی و شدید باشد فورا به پزشک خود مراجعه کنید.

علت تنگس نفس در خواب

علت تنگی نفس

بیشتر موارد تنگی نفس مربوط به وضعیت قلب یا ریه هستند. قلب شما و ریه هایتان درگیر انتقال دادن اکسیژن به بافت های شما و خارج کردن دی اکسید کربن بوده و مشکلات در ارتباط با هر یک از این روندها که تنفس شما را تحت تاثیر قرار می دهند، می باشند.

تنگی نفسی که به طور ناگهانی اتفاق بیفتد ( که به آن حاد گفته می شود) شمار محدودی از علت ها را دارد که شامل :

  • آسم ( اسپاسم شاخه ای )
  • مسمومیت ناشی از کربن مونو اکسید
  • تامپوناد قلبی ( مایع بیش از حد اطراف قلب )
  • سکته ی قلبی
  • نارسایی قلبی
  • فشار خون پایین ( هیپوتنشن )
  • امبولی ریوی ( لخته ی خون در یک رگ درون ریه ) •پنوموتوراکس بیرون جنبی ( ریه ی تخریب شده )
  • ذات الریه ( ویروس ریوی )
  • خون ریزی ناگهانی
  • انسداد مجرای تنفسی فوقانی ( انسداد در راه تنفسی )

در مورد تنگی نفسی که برای چند هفته یا بیشتر طول کشیده ( به طور مزمن ) این وضعیت بیشتر به علل زیر می باشد :

  • آسم
  • سی او پی دی ( یک بیماری ریوی مسدود کننده و مزمن )
  • عملکرد غیرطبیعی قلب
  • بیماری های ریوی بینابینی
  • چاقی مفرط
علت تنگی نفس

مراقبت های لازم در مواقع تنگی نفس

برای جلوگیری از وخیم شدن  تنگی نفس مزمن اقدامات زیر را انجام دهید :

– سیگار نکشید. وقتی که شما از تنباکو استفاده نمی کنید، خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی و ریوی و سرطان شروع به افت می کند، حتی اگر چندین سال سیگار می کشیده اید.

– از قرار گرفتن در معرض آلاینده ها بپرهیزید. تا حد ممکن، از تنفس مواد آلرژی زا و سموم محیطی خودداری کنید.

– اگر دچار اضافه وزن هستید، وزن خود را کاهش دهید.

– یک برنامه ی کارکردی داشته باشید. با پزشکتان در میان بگذارید که اگر بیماری هایتان بدتر شد، چه کاری انجام دهید.

– ارتفاع را در نظر داشته باشید. از تقلا در ارتفاع های بالاتر از ۱/۵۲۴ متر بپرهیزید.

– به طور دائم تجهیزات خود را بررسی کنید. اگر به اکسیژن اضافی متکی هستید، مطمئن باشید مقداری که دارید کافی بوده و دستگاه ها به درستی کار می کنند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4.2/5 - (192 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مختاری سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 83 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. شوهرم 35 سالشه و حدود 6 ماهه هرشب سر و گردنش موقع خواب درشب عرق میکنه بطوریکه لباسش خیس میشه. چندبار دکتر رفتیم آزمایش تیروئید و تب مالت و کلیه وریه دادیم مشکلی نداشت. اکو و تست ورزش و نوار قلب هم دادیم مشکلی نداشت. فقط گفتن ماهیچه قلبش ضعیفه. موقع خواب درد قفسه سینه سمته چپ دارن و دستشون مدام خواب میره. لطفا راهنمایی کنید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      اکویش را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 95 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 32سالمه مدتی است گردن درد دارم طوری که در موقع نگاه کردن بگوشی یا سر پایین درد می‌کنه ولی به بازو ودستهام هیچ دردی ندارن وشبها موقع خواب پشت گردنم سرد وخیس عرق میشه وبالشم رو خیس می‌کنه ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      اینها علایم مربوط به مغز و اعصاب است و قلبتان مشکلی ندارد میتوانید پروپرانولول ۱۰ بخورید و خطری ندارد
  • تصویر کاربر سحر پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر شوهرم چند ماهه شب ها فقط موقع خواب عرق زیاد در ناحیه های پیشانی و گردن دارن شدت عرق با عمیق شدن خواب هست و دچار خروپف دائم هم هست ولی اپنه خواب تا حالا دچار نشده و حسش نکرده این تعریق امکان خطر داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      یک بار اکو و تست ورزش بدهند بهتر است
  • تصویر کاربر افسانه پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام من یکماه است که توخواب بشدت عرق سرد میکنم همراه طپش قلب طوری که از خواب بیدار میشوم ازمایش تیرویید وتب مالت وکرونا دادم همه منفی بودن ولی بازم همینجوری هستم شب با وجود خوردن کلونازپام بازم همون حالتو دارم ونمیتونم بخوابم کمکم میکنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      احتمالا علایم استرسی است ولی یک بار توصیه می شود که اکو کنید
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 378 مشاهده پرسش
    پسرم 30سال سنش هست مدتی است شبها درخواب زیاد عرق می‌کنه درضمن درحالت عادی هم کف دست و پا هاش عرق میکنه لطفاً راهنمایی کنید ممنون وخسته نباشید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      یک ازمایش تیرویید بدهند
  • تصویر کاربر صالح جمعه ۲۰ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    با سلام پنج سالی که تعریق شبانه دارم عرق زیادی قسمت صورت گردن و پشت شانه میکنم آزمایشاتی تیروئید.قند.چربی .وغیره دادم تو این آزمایشات هیچ مشکلی نبود ولی باز همچنین عرق شبانه چندین بار در طول شب اتفاق لطفاً راهنمایی بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      اگر ازمایشات خوب بوده اند یعنی مورد خطرناکی نیست محض اطمینان یک نوارقلب بگیرید
    2. تصویر کاربر صالح دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      درود
      آقای چندین بار در طول شب خواب بیدار میشم اذیت کننده است
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      ممکن است علایم منشا اضطرابی هم داشته باشد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر زینب چهارشنبه ۲۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام من خانمی ۳۴ ساله هستم حدود یک هفته ست دچار تعریق شبانه شدم طوری که لباسم مرطوب میشه فقطم ناحیه ی قفسه سینه عرق زیاد میکنم و لباسم اون قسمتش خیس میشه باید چکار کنم دلیلش چی میتونه باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      به قلب ربطی ندارد یک ازمایش خون و تیرویید بدهید
  • تصویر کاربر رادارن شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام. همسرم 40 ساله هستم عمل قلب باز کردن حدود یک. هفته از عمل میگذره شبها شدیداً عرق می‌کنن در حدی که سه بار لباسشونو باید عوض کنم در حال حاضر تاوانکس هم میگیرن شما چه دستور میفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بیشتر بخاطر ضعف و کم خونی بعد از عمل است یک ازمایش خون بگیرید و با جراحشان مشورت کنید
  • تصویر کاربر ذاکر پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من درخوبم خیلی عرق میکنم فقط سینه چب و راستم و قلبم عرق میکند بعد تپیش قلب خستگی افسردگی سرگیجی و قفس سینه چب خیلی درد میکنه لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم ۱۸ سال دارم خودم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک نوارقلب و اکو بگیرید
  • تصویر کاربر محمدجواد پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام. بنده 30 ساله هستم. هفته گذشته خوابیدم و نصف شب از خواب پریدم و زیر پوشم به گونه ای از عرق خیس شده بود که انگار یه پارچ آب ریختن روم. دو شب بعدش هم دوباره در خواب عرق کردم ولی به شدت اون نبود. تا حالا همچین سابقه ای نداشتم. امکانش هست راهنمایی کنین.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک نوارقلب و اکو بگیرید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر