دکتر محمد حسین نجفی

سی تی آنژیوگرافی نوعی تصویر برداری است که در آن می توان عروق تغذیه کننده قلب را مشاهده نمود، بر خلاف عمل آنژیو قلب مرسوم در این روش هیچ کاتتری داخل بدن نشده و با تصویر برداری عروق مشاده می شوند. در این روش از یک ماشین قوی تولید کننده اشعه x استفاده می شود تا تصاویر عروق و قلب را نمایان سازد.

سی تی آنژیوگرافی یک روش غیر تهاجمی بوده و نیازمند بستری پس از آن در بیمارستان نمی باشد. شما هنگام آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی تحت تاثیر اشعه x قرار می گیرید ولی میزان اشعه دریافتی در دو روش متفاوت است.

اگر شما بیماری شناخته شده قلبی دارید بهتر است تحت آنژیوگرافی قلب قرار گیرید تا سی تی آنژیوگرافی زیرا در فرآیند آنژیوگرافی در صورت وجود گرفتگی پزشک با اندکی تغییر رویه میتواند گرفتگی رگ را از بین ببرد.

 

سی تی آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

در این روش با استفاده از یک دستگاه اشعه ایکس و تزریق ماده حاجب به داخل ورید محیطی تصویر سازی از عروق تغذیه کننده قلب و یا سایر عروق انجام می گیرد.

چرا سیتی آنژیوگرافی قلب انجام می شود؟

سی تی آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی قلب برای بررسی قلب بخصوص ارزیابی عروق تغذیه کننده قلب، بررسی شدت تنگی و محل تنگی کاربرد دارد. گاهی از سی تی آنژیوگرافی قلب به جای آنژیوگرافی مرسوم استفاده می شود و عروق قلب تحت ارزیابی قرار می گیرند. در افرادی که احتمال بیماری عروق قلب کم یا متوسط است، انجام سی تی آنژیوگرافی قلب نسبت به آنژیوگرافی ارجح است.

در آنژیوگرافی کرونر یک کاتتر یا لوله توخالی از طریق یک شریان (شریان فمورال کشاله ران یا شریان رادیال مچ دست) به داخل آئورت و سپس ابتدای رگ قلب وارد شده و ماده حاجب به داخل عروق تغذیه کننده قلب تزریق می شود. این ماده حاجب توسط اشعه x تصویرسازی شده و نمایی از عروق قلب به وجود می آید. در این روش چنانچه هر نوع گرفتگی شدید داخل عروق قلب مشاهده شود که قابل باز کردن باشد، در همان مرحله با استفاده از ابزاری مانند بالون یا استنت باز خواهد شد ( آنژیوپلاستی ).

در سی تی آنژیوگرافی قلب هیچ کاتتری وارد عروق نشده و ماده حاجب از طریق ورید دست به داخل جریان خون تزریق می شود. حال یک دستگاه اشعه ایکس به کمک این ماده حاجب عروق قلبی را تصویرسازی می نماید اما به جهت اینکه هیچ کاتتری وجود ندارد نمی توان اقدام به باز کردن عروق قلبی نمود و برای باز کردن عروق دچار تنگی یا انسداد نیازمند یک آنژیوگرافی مستقل می باشد.

یک روش مشابه سی تی آنژیوگرافی قلب بررسی کلسیم عروق قلب است. در این روش با استفاده از نوعی خاصی از سی تی میزان کلسیم عروق قلب ارزیابی می شود. هرچه میزان کلسیم عروق بالاتر باشد، شانس وجود بیماری عروق کرونر قلب بیشتر خواهد بود. طی این روند ماده حاجبی داخل عروق تزریق نمی شود.

تفسیر جواب سی تی آنژیوگرافی قلب

تفسیر سی تی آنژیوگرافی قلب

خطرات و عوارض سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر

در سیتی آنژیوگرافی قلب از اشعه ایکس جهت تشخیص استفاده می شود. پس شما و بدنتان برای چند دقیقه تحت تاثیر اشعه ایکس خواهید بود. میزان اشعه دریافتی بستگی به نوع دستگاهی که از آن استفاده می شود، دارد. بطور متوسط میزان اشعه ای که توسط فرد طی یک سی تی آنژیوگرافی قلب دریافت می شود، معادل یک تا ۵ سال اشعه در زندگی معمول است. شانس ابتلا به سرطان در ازای این مقدار اشعه هنوز کاملا مشخص نمی باشد؛ ولی بسیار اندک است.

به دلیل صدمات بالقوه اشعه برای جنین این روش برای مادران حامله ممنوع است. گاهی برخی بیماران به ماده حاجب آلرژی دارند؛ اگر این چنین هستید پزشک خود را از حساسیت به ماده حاجب آگاه سازید.

 

آمادگی های لازم سی تی آنژیوگرافی قلب

پزشک شما را جهت آمادگی سی تی آنژیوگرافی آگاه می سازد. از چهار ساعت قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی قلب غذا میل نکنید. می توانید مایعات مصرف کنید ولی مواد حاوی کافئین ممنوع است؛ زیرا باعث افزایش ضربان قلب شده که در انجام سی تی آنژیوگرافی قلب اخلال ایجاد می کند. می توانید به راحتی هم قبل و هم بعداز آنژیوگرافی رانندگی نمایید.

روش انجام سی تی آنژیوگرافی قلب

سی تی آنژیوگرافی قلب یا در بخش رادیولوژی بیمارستان و یا در یک مرکز رادیولوژی انجام می گیرد. قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی قلب اگر گردنبند دارید آن را تحویل دهید؛ ممکن است به شما لباس بیمار(گان) داده شود. ممکن است برای کاهش تعداد ضربان قلب، قبل انجام سی تی آنژیوگرافی قلب به شما داروی آهسته کننده ضربان قلب داده شود ( بتابلوکر ). اگر حساسیت به بتابلوکر دارید حتما پزشک را نسبت به این موضوع آگاه سازید.

دستگاه های جدید سی تی آنژیوگرافی قلب برای تصویربرداری نیازمند ضربان قلب پایین نیستند؛ ولی با مصرف این داروها وضوح تصاویر بهتر خواهند بود. تکنسین از طریق ورید روی دست مقداری ماده حاجب داخل رگ تزریق می نماید. زمان لازم برای انجام سی تی آنژیوگرافی قلب حدود ۱۰ ثانیه بیشتر نیست ولی گاهی برای آماده سازی قلب و آهسته کردن ضربان حدود یک ساعت وقت صرف می شود.

تکنسین چندین الکترود روی قفسه سینه شما نصب می کند تا ضربان قلب را مانیتور نماید. طی مرحله سی تی آنژیوگرافی قلب یک تیوپ اشعه ایکس به دور قفسه سینه می چرخد و از زوایای متفاوت عکس برداری می کند. به شما آموزش داده می شود که برای مدتی نفس خود را حبس کرده تا وضوح تصویربرداری بهتر شود.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

2.9/5 - (25 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام دو سال پیش به علت اینکه گاهی فشارم میرفت روی ۱۵ به شما مراجعه کردم تست ورزش و اکو و سیتی آنژیو انجام شد و شما فرمودید مشکلی نیست روزی نصف متورال مصرف کن . من بعد ازیکماه دارو قطع کردم و هر چند وقت یکبار شاید همونطور میشدم اما الان چند روز است که در طولروز فشارم میره ۱۶ و ۱۷
    اعتبار آزمایش سی تی چند سال است ؟ من چکار کنم؟
    ۳۵ ساله وزن ۹۰قد۱۷۵
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سی تی نرمال پنج سال . فشارتون بالاست نیاز به دارو هست. فعلا لوزارتان اج نصفه مصرف کنید
  • تصویر کاربر م یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    جناب دکتر،آیا با سیتی آنژیوگرافی میتوان همزمان اقدام به بازکردن رگهای قلب کرد،با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام لطف کنید بفرمایید تا چند سال بعد از انژیو قلب و گذاشتن فنر باید پلاویکس مصرف بشه . ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      حداقل یکسال
  • تصویر کاربر ناهید پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    ۲۰ سال دیابت دارم ۴۳ سالم هست تازه سی تی اسکن قلب دادم دکترا میگن یک نارسایی جزیی وجود دارد ایا احتیاج به سی تی اسکن انژیو هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      عکسش را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر سمیرا سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر مادر من ۵۶ ساله برای انژیو وقت داره ۵ روز قبل جراحی دندان عقل انجام داده میخواستم ببینم مشکلی پیش نمیاد برای شنبه و وقت انژیو دارن؟با توجه به اینکه مواد بی حسی زده شده و کلی مسکن و چرک خشک کن استفاده میکنن؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      نه هیچ تداخل مهمی ندارد
  • تصویر کاربر نادر شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    راستش الان که دارم این پیام رو می نویسم ساعت ۲شب هست تو خرم آباد هستیم و درایم پدرم رو به دکتر می بریم مشکل پدرم این هست که شب ها در خواب دچار تنگی نفس می شود و یک دفعه نفسش قطع می شود دکتر ها هم عکس گرفتن میگن مشکلی نداری. البته من از زمانی که یادم میاد پدرم خودش همیشه موقع خواب چند تا بالش میزاشت زیر سرش میگفت تا بهتر نفس بکشم الان که ۶۴سالشه دیگه خیلی خالش بد میشه دهنش خشک میشه و نمی تونه نفس بکشه.ولی روزها خیلی حالش‌خوبه البته اضطراب هم داره .به نظرتان ما چکار کنیم با سپاس فراوان دکتر عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید این علایم ممکن است ناشی از بیماری های قلبی باشد بهتر است یک متخصص قلب ببیند و نوارقلب و حتمن اکو انجام بدهند
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    باسلام.جوانی۳۱ساله هستم ۲ماه پیش به کرونا مبتلا شدم.بعد از یک ماه بهبود یافتم ولی درد قفسه سینه شدید پیداکردم به دکتر قلب رفتم و اسکن واکو تجویز کرد دراکوی قلب گفت فشار ریه ۳۵ هست که خوب نیست در اسکن هم علایمی مشاهده کرد اسکن هسته ای دادم گفت خوبه فقط پمپاژ قلبت ۵۰هست قرص نوشتن.ولی درد قفسه سینه بیشتر شد طوری که بازو وگردن وفک راهم درگیر کرد.یک بارهم ازشدت درد بیهوش شدم پلک چشمهام هم کبود شد.به دکتر گفتم گفت برو انژیو رفتم بیمارستان از من خون گرفتن وگفتن چربی خون بالایی داری رفتم انژیو ولی گفت همه چیز خوبه گرفتگی نداری.البته مشکل فشار خون بالایی دارم قرص فشار مصرف میکنم.درحال حاضر درد قفسه سینه ام خیلی بیشتر شده واز درد خواب ندارم.تو ازمایش همه چیز نرمال زده وDiags روزهLarge twin LADمشکل کجاست این درد های سنگین براچیه خیلی ممنون از حوصله ای که به خرج دادید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      بررسی های قلبیتان که هیچ کدام مشکل خاصی را نشان نداده، این سن هم که سن بیماری قلبی نیست پس نگران قلبتان نباشید به نظرم هم یک متخصص ریه ببینند با توجه به سابقه ی کرونا و هم یک متخصص روانپزشکی بسیاری از این موارد علایم اضطرابی است
  • تصویر کاربر شهرام پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام زانوم درد میکنه و تست ورزش نمیتونم بدم ، و قلبم هم بعضی وقتها درد میگیره و موقع از پله بالا رفتن به نفس نفس میافتم آیا با اکو لزوم انجام آنژیوگرافی مشخص میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      بله تا حدی اکو کمک می کند ولی برای تشخیص دقیق تر نیاز به تست های تکمیلی است. می شود از اسکن هسته ای با تزریق دارو بدون نیاز به تست ورزش استفاده کرد. اگر موردی باشد تشخیص داده می شود
  • تصویر کاربر بيتا دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با سلام
    مادرم ديابتيه،داراى فشار خون بالا و مشكل كم كارى كليه هم داره
    به علت گرفتگي عروق تقريبا ٢٠ روز قبل آنژيو گرافى كرده و بالن زده،از اون موقع بعضي روزها دچار حالت تهوع و بى اشتهايي ميشه.داروهايي كه مصرف مي كنه شامل: تزريق انسولين،قرص هاى پلاويكس،پنتوپرازول،آسپرين،پرازوسين،نيترو كاردين،روپيكسون،آملوديپين،هيدروكلروتيازيد
    آيا حالت تهوع و بي اشتهايي از عوارض زاروها مي تواند باشد يا ممكنه مشكل ديگه اي داشته باشه؟نيازي هست به پزشك مراجعه كنيم؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام نیاز هست ازمایش بدن و توسط پزشکشون معاینه بشن
  • تصویر کاربر موسوی جمعه ۱۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر. بنده ۶۰ سال سن دارم. ده روز پیش با فشار ۱۴/۱۰ به دکتر مراجعه کردم که با قرص زیر زبانی هم کاهش پیدا نمیکرد.

    در نتایج تست ورزش، نوار قلب، اکو مشکلی گزارش ندادن، و ازمایش های مربوط به کلیه مشکلی نبود. سیتی انژیو انجام شد که جوابش رو براتوت میفرستم.

    تشخیص پزشک فشار عصبی بوده و درداروهای مصرفی در حال حاضر روزانه: یک اسپرین، لوزارتان ۲۵ دو عدد،متورال۵۰ یک عدد، اتورواستاتین ۲۰ یک عدد، کلردیازپوکساید۵ یک عدد. تجویز شده و ۶ روز استفاده شده. منتهی فشار به طور متوسط ۱۴-۹.۵ و ضربان قلب ۴۵-۵۰ هست. و گاها سردرد و تیر کشیدن قلب دارم.
    متشکر میشم در صورت امکان شما هم لطف کنید نظر تخصصیتون رو بفرمایید.
    پیشاپیش از وقتی که میذارید سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام متورال روزي نصف كافيست و داروي لوزارتان را به لوزارتان اچ داروپخش نصف صبح و شب تغيير دهيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر