دکتر محمد حسین نجفی

سی تی آنژیوگرافی نوعی تصویر برداری است که در آن می توان عروق تغذیه کننده قلب را مشاهده نمود، بر خلاف عمل آنژیو قلب مرسوم در این روش هیچ کاتتری داخل بدن نشده و با تصویر برداری عروق مشاده می شوند. در این روش از یک ماشین قوی تولید کننده اشعه x استفاده می شود تا تصاویر عروق و قلب را نمایان سازد.

سی تی آنژیوگرافی یک روش غیر تهاجمی بوده و نیازمند بستری پس از آن در بیمارستان نمی باشد. شما هنگام آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی تحت تاثیر اشعه x قرار می گیرید ولی میزان اشعه دریافتی در دو روش متفاوت است.

اگر شما بیماری شناخته شده قلبی دارید بهتر است تحت آنژیوگرافی قلب قرار گیرید تا سی تی آنژیوگرافی زیرا در فرآیند آنژیوگرافی در صورت وجود گرفتگی پزشک با اندکی تغییر رویه میتواند گرفتگی رگ را از بین ببرد.

 

سی تی آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

در این روش با استفاده از یک دستگاه اشعه ایکس و تزریق ماده حاجب به داخل ورید محیطی تصویر سازی از عروق تغذیه کننده قلب و یا سایر عروق انجام می گیرد.

چرا سیتی آنژیوگرافی قلب انجام می شود؟

سی تی آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی قلب برای بررسی قلب بخصوص ارزیابی عروق تغذیه کننده قلب، بررسی شدت تنگی و محل تنگی کاربرد دارد. گاهی از سی تی آنژیوگرافی قلب به جای آنژیوگرافی مرسوم استفاده می شود و عروق قلب تحت ارزیابی قرار می گیرند. در افرادی که احتمال بیماری عروق قلب کم یا متوسط است، انجام سی تی آنژیوگرافی قلب نسبت به آنژیوگرافی ارجح است.

در آنژیوگرافی کرونر یک کاتتر یا لوله توخالی از طریق یک شریان (شریان فمورال کشاله ران یا شریان رادیال مچ دست) به داخل آئورت و سپس ابتدای رگ قلب وارد شده و ماده حاجب به داخل عروق تغذیه کننده قلب تزریق می شود. این ماده حاجب توسط اشعه x تصویرسازی شده و نمایی از عروق قلب به وجود می آید. در این روش چنانچه هر نوع گرفتگی شدید داخل عروق قلب مشاهده شود که قابل باز کردن باشد، در همان مرحله با استفاده از ابزاری مانند بالون یا استنت باز خواهد شد ( آنژیوپلاستی ).

در سی تی آنژیوگرافی قلب هیچ کاتتری وارد عروق نشده و ماده حاجب از طریق ورید دست به داخل جریان خون تزریق می شود. حال یک دستگاه اشعه ایکس به کمک این ماده حاجب عروق قلبی را تصویرسازی می نماید اما به جهت اینکه هیچ کاتتری وجود ندارد نمی توان اقدام به باز کردن عروق قلبی نمود و برای باز کردن عروق دچار تنگی یا انسداد نیازمند یک آنژیوگرافی مستقل می باشد.

یک روش مشابه سی تی آنژیوگرافی قلب بررسی کلسیم عروق قلب است. در این روش با استفاده از نوعی خاصی از سی تی میزان کلسیم عروق قلب ارزیابی می شود. هرچه میزان کلسیم عروق بالاتر باشد، شانس وجود بیماری عروق کرونر قلب بیشتر خواهد بود. طی این روند ماده حاجبی داخل عروق تزریق نمی شود.

تفسیر جواب سی تی آنژیوگرافی قلب

تفسیر سی تی آنژیوگرافی قلب

خطرات و عوارض سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر

در سیتی آنژیوگرافی قلب از اشعه ایکس جهت تشخیص استفاده می شود. پس شما و بدنتان برای چند دقیقه تحت تاثیر اشعه ایکس خواهید بود. میزان اشعه دریافتی بستگی به نوع دستگاهی که از آن استفاده می شود، دارد. بطور متوسط میزان اشعه ای که توسط فرد طی یک سی تی آنژیوگرافی قلب دریافت می شود، معادل یک تا ۵ سال اشعه در زندگی معمول است. شانس ابتلا به سرطان در ازای این مقدار اشعه هنوز کاملا مشخص نمی باشد؛ ولی بسیار اندک است.

به دلیل صدمات بالقوه اشعه برای جنین این روش برای مادران حامله ممنوع است. گاهی برخی بیماران به ماده حاجب آلرژی دارند؛ اگر این چنین هستید پزشک خود را از حساسیت به ماده حاجب آگاه سازید.

 

آمادگی های لازم سی تی آنژیوگرافی قلب

پزشک شما را جهت آمادگی سی تی آنژیوگرافی آگاه می سازد. از چهار ساعت قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی قلب غذا میل نکنید. می توانید مایعات مصرف کنید ولی مواد حاوی کافئین ممنوع است؛ زیرا باعث افزایش ضربان قلب شده که در انجام سی تی آنژیوگرافی قلب اخلال ایجاد می کند. می توانید به راحتی هم قبل و هم بعداز آنژیوگرافی رانندگی نمایید.

روش انجام سی تی آنژیوگرافی قلب

سی تی آنژیوگرافی قلب یا در بخش رادیولوژی بیمارستان و یا در یک مرکز رادیولوژی انجام می گیرد. قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی قلب اگر گردنبند دارید آن را تحویل دهید؛ ممکن است به شما لباس بیمار(گان) داده شود. ممکن است برای کاهش تعداد ضربان قلب، قبل انجام سی تی آنژیوگرافی قلب به شما داروی آهسته کننده ضربان قلب داده شود ( بتابلوکر ). اگر حساسیت به بتابلوکر دارید حتما پزشک را نسبت به این موضوع آگاه سازید.

دستگاه های جدید سی تی آنژیوگرافی قلب برای تصویربرداری نیازمند ضربان قلب پایین نیستند؛ ولی با مصرف این داروها وضوح تصاویر بهتر خواهند بود. تکنسین از طریق ورید روی دست مقداری ماده حاجب داخل رگ تزریق می نماید. زمان لازم برای انجام سی تی آنژیوگرافی قلب حدود ۱۰ ثانیه بیشتر نیست ولی گاهی برای آماده سازی قلب و آهسته کردن ضربان حدود یک ساعت وقت صرف می شود.

تکنسین چندین الکترود روی قفسه سینه شما نصب می کند تا ضربان قلب را مانیتور نماید. طی مرحله سی تی آنژیوگرافی قلب یک تیوپ اشعه ایکس به دور قفسه سینه می چرخد و از زوایای متفاوت عکس برداری می کند. به شما آموزش داده می شود که برای مدتی نفس خود را حبس کرده تا وضوح تصویربرداری بهتر شود.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

2.9/5 - (25 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب آقای دکتر. عکس سی تی انژیوی قلبم رو براتون میفرستم اگه براتون ممکنه بفرمایید اوضاع عروق قلبیم چطوره؟ ایا آنژیوگرافی برام ضروریه؟ یه دکتر گفتن رگ فرعی قلبم مسدوده...دکتر دیگری فرمودن رگ اصلی ۱۰۰٪ و رگ فرعی ۵۰٪ مسدود است و باید آنژیوگرافی انجام بدم. ممنون میشم نظرتون رو بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      تنمی جدی در یکی از عروق اصلی نشان داده و انژیوگرافی لازم است که انجام شود
  • تصویر کاربر فرهانی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    من پدربزرگم ۸۲ سال دارند و ۲۰ سال پیش عمل قلب باز انجام دادند اما الان بسیار تنگی نفس دارند و اکوی ایشان نشان داده فقط ۲۰ درصد قلبشان کار می کند و پزشکشان تشخیصش این است که دوباره رگ ها گرفته شده و درخواست آنژیوگرافی کردند آیا باتوجه به سنشان خطرناک نیست ؟ و اگر در حین آنژیوگرافی، گرفتگی رگ تشخیص داده شود همان موقع می توانند آنژیوپلاستی انجام دهند و با زدن بالن یا گذاشتن استنت رگ را باز کنند ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      اگر تنگی نفسشان خیلی شدید است تصمیم اشتباهی گرفته نشده چون احتمال گرعتگی عروق بالاست هرچند درمان دارویی و سپس در صورت عدم بهبودی انژیو هم گزینه ی دیگری است
  • تصویر کاربر غلام سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    لطفا در مورد جواب سیتی آنژیوگرافی که به پیوست تقدیم میگردد راهنمایی فرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      تنگی هایی گزارش شده که باید انژیو بشوند
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بیمار خودتونم فرمودید جواب سی تی انژیو را براتون بفرستم لطفا بفرمایید چه کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سی تی انژیو کاملا سالم است هیچ کاری نیاز نیست
  • تصویر کاربر حبیب شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    باسلام محضر جناب دکتر نجفی محترم ,پدرم که تقریبا هشتاد سالشه چهارماه قبل بعلت دردقفسه سینه انژیو شدن وبعلت بسته بودن یکی از رگهای قلبی ازفنر استفاده کردن داروهشون رامرتب استفاده میکنندازجمله پلاویکس غیره اما یک ماه میشه که فشارخونش درنوسان هست و بین عدد نه و دوازده متغیر میباشدلطفا راهنمای بفرماید برای جلوگیری از خطر احتمالی بالاو پایین رفتن فشارخون چه باید کرد و ایا داروی دیگری غیر ازسالاتاس استفاده کنند با تشکر وسپاس ازشما پزشک محترم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      فشار با نوسان در این حد نیازی به کارس ندارد لازم به تغییر دارو نیست
  • تصویر کاربر مجید چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید بنده اقای ۴۲ هستم با سابقه بیماری دیابت نوع یک و اریتمی قلبی مدت یک سال هست که تحت درمان با داروهای فلکائیند ۱۰۰_ متورال ۵۰ سوستاک ۲/۶و_آ اس آهستم اما متاسفانه تیجه ای نگرفتم پزشک متخصص تجویز انژیو یا سیتی انژیو کردن حالامیخواستم راهنمایی بفرمایید که کدام روش بهتر هست که انجام بشه انژیو یا سیتی انژیو؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      در قدم اول سی تی انژیو کنید
  • تصویر کاربر قلی چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    پدرم حدود 80 ساله هستند. درآبان ماه دچار سکته مغزی شدند و مدتی در بیمارستان بستری بودند. پس از مراجعات مکرر تشخیص دادند که قلب هم دچار از کارافتادگی دریچه آئورت هست و حدود 25 درصد کارکرد دارد. در بیمارستانی دولتی بستری گردیدند و برای ایشان تعویض دریچه آئورت (tavi) قرار شد انجام بشود. چندین ماه از موضوع می گذرد ولی به علت عدم وجود دریچه، ایشان همچنان منتظر هستند. (باید وارد گردد و به دلیل تحریم ها موجود نیست). آیا در بیمارستان خصوصی این عمل انجام می شود؟ یعنی راهی وجود دارد که بدون در نوبت قرار گرفتن در بیمارستان دولتی، این کار انجام شود؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      بله انجام می شود در تهران بیمارستان عرفان نیایش
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلا م آقای دکتر نجفی سال نو مبارک ...یکسال پیش به علت گرفتگی عروق آنژیو شدم سه تا استنت دارم ویک رگم با بالن باز شد اکثر مواقع حالم بهتر وماهها هیچ مشکلی ندارم پیاده روی تند و دوچرخه سواری وکوهنوردی انجام میدم بدون هیچ مشکلی ولی برخی مواقع در زیر بغل سمت چپ تیر مبکشه انگار لحظه ای چیزی فرو میکنن و همچنین زیر کتف سمت چپ و وسط پشتم درد میگیره و داغ میکنه وبااینکه فشار خون ندارم هر از چند گاهی ناگهانی فشار خونم میره سیزده ونیم و تپش قلبم تندتر میشه برای حدود یک دقیقه در ضمن پنجاه سال دارم این مشکل تند شدن ضربان رو بعد آنژیو در بیمارستان هم داشتم البته الن تعدادش کمتر شده ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      این نوع دردها معمولن درد قلبی نیستند ولی اگر زیاد تکرار می شوند و به خصوص در حالت فعالیت پیش می آیند باید یک بار نوارقلب و اکو جدید بگیرید فشار در حد سیزده و نیم هم مورد نگران کننده ای نیست
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با سلام .بنده ۴۳ سال سن دارم .چندماه پیش حین ورزش دوچار تپش قلب شدید شدم .که این حالت چندین بار در حالت استراحت و پشت میزکارم تکرار شد وپس از مراجعه به اورژانس و تزریق دارو ضربانم کمتر شد .بنابراین برای چکاب به کلینیک اریتمی مراجعه کرده با انجام تست ورزش و اکوTDIو انجام ازمایش خون همه چیز نرمال بود .فقط نتیجه هولتر ۷۲ ساعت حدود ۷۵۰ عدد pvcثبت کرده بود .داروی کونکورد ۲.۵ میلی گرم برایم تحویز شد .که شرایطم را بهتر نمود.اما جدیدا با گرفتن نتیجه سی تی انژیو که حاکی از یک تنگی خفیف و نرم در رگ LADرا نشان میدهد ،نگرانیم بیشتر شده است .لطفا در خصوص تفسیر نتیجه این سی تی انژیو راهنمایی فرمایید که ایا مشکلی وجود دارد یا خیر ؟جهت اطلاع حدود چند سال برای درمان اظطراب قرص پاروکستین ۱۰ با تجویز پزشک مصرف میکنم .جهت اطلاع هیچگونه سیگار و غیره مصرف نمیکنم و سن بنده ۴۳سال میباشد .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      این تنگی بسیار خفیف است و هیچ خطری از نظر قلبی ندارد و نیاز به نگرانی هم اصلن ندارد منشا بخش مهمی از علایم شما اضطراب و استرس است
  • تصویر کاربر هادی دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    با سلام.
    مدارک مربوط به مادرم را پیوست کردم. خواهشمندم لطفا بررسی فرمایید و نظرتان را اعلام کنید. با مطب هم تماس گرفتم برای دریافت وقت ویزیت که چهارشنبه خدمت برسیم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      تشریف بیاورید ولی این احتمالن آنژیوگرافی می خواهد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر