دکتر محمد حسین نجفی

سی تی آنژیوگرافی نوعی تصویر برداری است که در آن می توان عروق تغذیه کننده قلب را مشاهده نمود، بر خلاف عمل آنژیو قلب مرسوم در این روش هیچ کاتتری داخل بدن نشده و با تصویر برداری عروق مشاده می شوند. در این روش از یک ماشین قوی تولید کننده اشعه x استفاده می شود تا تصاویر عروق و قلب را نمایان سازد.

سی تی آنژیوگرافی یک روش غیر تهاجمی بوده و نیازمند بستری پس از آن در بیمارستان نمی باشد. شما هنگام آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی تحت تاثیر اشعه x قرار می گیرید ولی میزان اشعه دریافتی در دو روش متفاوت است.

اگر شما بیماری شناخته شده قلبی دارید بهتر است تحت آنژیوگرافی قلب قرار گیرید تا سی تی آنژیوگرافی زیرا در فرآیند آنژیوگرافی در صورت وجود گرفتگی پزشک با اندکی تغییر رویه میتواند گرفتگی رگ را از بین ببرد.

 

سی تی آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

در این روش با استفاده از یک دستگاه اشعه ایکس و تزریق ماده حاجب به داخل ورید محیطی تصویر سازی از عروق تغذیه کننده قلب و یا سایر عروق انجام می گیرد.

چرا سیتی آنژیوگرافی قلب انجام می شود؟

سی تی آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی قلب برای بررسی قلب بخصوص ارزیابی عروق تغذیه کننده قلب، بررسی شدت تنگی و محل تنگی کاربرد دارد. گاهی از سی تی آنژیوگرافی قلب به جای آنژیوگرافی مرسوم استفاده می شود و عروق قلب تحت ارزیابی قرار می گیرند. در افرادی که احتمال بیماری عروق قلب کم یا متوسط است، انجام سی تی آنژیوگرافی قلب نسبت به آنژیوگرافی ارجح است.

در آنژیوگرافی کرونر یک کاتتر یا لوله توخالی از طریق یک شریان (شریان فمورال کشاله ران یا شریان رادیال مچ دست) به داخل آئورت و سپس ابتدای رگ قلب وارد شده و ماده حاجب به داخل عروق تغذیه کننده قلب تزریق می شود. این ماده حاجب توسط اشعه x تصویرسازی شده و نمایی از عروق قلب به وجود می آید. در این روش چنانچه هر نوع گرفتگی شدید داخل عروق قلب مشاهده شود که قابل باز کردن باشد، در همان مرحله با استفاده از ابزاری مانند بالون یا استنت باز خواهد شد ( آنژیوپلاستی ).

در سی تی آنژیوگرافی قلب هیچ کاتتری وارد عروق نشده و ماده حاجب از طریق ورید دست به داخل جریان خون تزریق می شود. حال یک دستگاه اشعه ایکس به کمک این ماده حاجب عروق قلبی را تصویرسازی می نماید اما به جهت اینکه هیچ کاتتری وجود ندارد نمی توان اقدام به باز کردن عروق قلبی نمود و برای باز کردن عروق دچار تنگی یا انسداد نیازمند یک آنژیوگرافی مستقل می باشد.

یک روش مشابه سی تی آنژیوگرافی قلب بررسی کلسیم عروق قلب است. در این روش با استفاده از نوعی خاصی از سی تی میزان کلسیم عروق قلب ارزیابی می شود. هرچه میزان کلسیم عروق بالاتر باشد، شانس وجود بیماری عروق کرونر قلب بیشتر خواهد بود. طی این روند ماده حاجبی داخل عروق تزریق نمی شود.

تفسیر جواب سی تی آنژیوگرافی قلب

تفسیر سی تی آنژیوگرافی قلب

خطرات و عوارض سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر

در سیتی آنژیوگرافی قلب از اشعه ایکس جهت تشخیص استفاده می شود. پس شما و بدنتان برای چند دقیقه تحت تاثیر اشعه ایکس خواهید بود. میزان اشعه دریافتی بستگی به نوع دستگاهی که از آن استفاده می شود، دارد. بطور متوسط میزان اشعه ای که توسط فرد طی یک سی تی آنژیوگرافی قلب دریافت می شود، معادل یک تا ۵ سال اشعه در زندگی معمول است. شانس ابتلا به سرطان در ازای این مقدار اشعه هنوز کاملا مشخص نمی باشد؛ ولی بسیار اندک است.

به دلیل صدمات بالقوه اشعه برای جنین این روش برای مادران حامله ممنوع است. گاهی برخی بیماران به ماده حاجب آلرژی دارند؛ اگر این چنین هستید پزشک خود را از حساسیت به ماده حاجب آگاه سازید.

 

آمادگی های لازم سی تی آنژیوگرافی قلب

پزشک شما را جهت آمادگی سی تی آنژیوگرافی آگاه می سازد. از چهار ساعت قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی قلب غذا میل نکنید. می توانید مایعات مصرف کنید ولی مواد حاوی کافئین ممنوع است؛ زیرا باعث افزایش ضربان قلب شده که در انجام سی تی آنژیوگرافی قلب اخلال ایجاد می کند. می توانید به راحتی هم قبل و هم بعداز آنژیوگرافی رانندگی نمایید.

روش انجام سی تی آنژیوگرافی قلب

سی تی آنژیوگرافی قلب یا در بخش رادیولوژی بیمارستان و یا در یک مرکز رادیولوژی انجام می گیرد. قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی قلب اگر گردنبند دارید آن را تحویل دهید؛ ممکن است به شما لباس بیمار(گان) داده شود. ممکن است برای کاهش تعداد ضربان قلب، قبل انجام سی تی آنژیوگرافی قلب به شما داروی آهسته کننده ضربان قلب داده شود ( بتابلوکر ). اگر حساسیت به بتابلوکر دارید حتما پزشک را نسبت به این موضوع آگاه سازید.

دستگاه های جدید سی تی آنژیوگرافی قلب برای تصویربرداری نیازمند ضربان قلب پایین نیستند؛ ولی با مصرف این داروها وضوح تصاویر بهتر خواهند بود. تکنسین از طریق ورید روی دست مقداری ماده حاجب داخل رگ تزریق می نماید. زمان لازم برای انجام سی تی آنژیوگرافی قلب حدود ۱۰ ثانیه بیشتر نیست ولی گاهی برای آماده سازی قلب و آهسته کردن ضربان حدود یک ساعت وقت صرف می شود.

تکنسین چندین الکترود روی قفسه سینه شما نصب می کند تا ضربان قلب را مانیتور نماید. طی مرحله سی تی آنژیوگرافی قلب یک تیوپ اشعه ایکس به دور قفسه سینه می چرخد و از زوایای متفاوت عکس برداری می کند. به شما آموزش داده می شود که برای مدتی نفس خود را حبس کرده تا وضوح تصویربرداری بهتر شود.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

2.9/5 - (25 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میکائیل شنبه ۲۶ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 113 مشاهده پرسش
    آیا احتیاج به فنر و بالن باز دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۶ آذر ۱( 1 سال پیش)
      باید اول انژیو بشود، ممکن است انجا لازم باشد، نمی شود پیش بینی کرد، ولی احتمالش را ۵۰ درصد در نظر بگیرید
  • تصویر کاربر میکائیل پنجشنبه ۲۴ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 101 مشاهده پرسش
    شما که گفتید رگ بنده باز نشده اگه رگ بنده مثل چند سال پیش دوباره بگیرید چگونه باید درمان شود آیا راهی هست دوباره با آنژیو باز شود من پنج سال ٣٣ میلیون که
    با تورم الان ٣٣‌٠٠ میلیون است الان در صورت بروز مشکل باید چی کار کنم
    شما به من گفتید مشابه جراحی عمل باز قلب را انجام و رگ های من با آنژیو باز شده
    1. تصویر کاربر میکائیل چهارشنبه ۲۳ آذر ۱( 1 سال پیش)
      ٣٣٠ ملیون منظورم بود
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ آذر ۱( 1 سال پیش)
      رگ شما الان خوب است و نیازی به باز کردن مجدد ندارد اگر هم مشکلی پیش بیاید می شود همچنان با انژیو بازش کرد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱۲ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    مشکل من در چه مرحله ای هست
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۲ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      گرفتگی های خفیف گزارش شده و نیازی به کاری جز مصرف دارو ندارد
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۱ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 98 مشاهده پرسش
    سلام وقت شما بخیر،من خواهرم ۲سالش هست سرماخوردگی داشت و بهتر نمیشد به پزشک مراجعه کردیم ،عکس برداری کردیم و اینا مشخص شد بهPDAمبتلا هست‌.بعداز چندماه آنژیوگرافی کردیم و دکتر اون رگ باز رو بستند خداروشکر ،الان باز مراجعه کردیم گفتن رگ بسته شده ولی قلبش یکم بزرگ شده و باید تا ۶ ماه احتیاط کنیم تا زمین نخوره .به نظر شما مشکل بزرگی هست؟امکان داره زود برطرف بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      به طور کل مشکل خیلی بزرگی نیست اگر میخواهید مطمین شوید یک متخصص قلب اطفال اکو یکنند
  • تصویر کاربر فرزان شنبه ۲۲ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقتتون بخیر.من از دو ماه پیش به طور ناگهانی دچار افزایش افزایش فشار خون تا ۱۸ وحتی ۲۰ میشم ولی الان چند مدته دارو استفاده میکنم وفشارم ثابت شده.سی تی انژیو انجام دادم لطف میکنید نظرتون رو بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۲ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      این سی تی انژیو گرفتگی نشان داده و انژیو میخواهد
  • تصویر کاربر بهپور شنبه ۱۵ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام و خدا قوت...
    جناب دکتر ، بنده چند سال پیش بخاطر درد قفسه سینه به بیمارستان مراجعه و در نهایت سی تی انجام دادم. جواب خوب بود. این اواخر مجددا درد دارم و به پزشک مراجعه کردم. فرمودند اعتبار سی تی آنژیو پنج سال است لذا بنده مشکل قلبی ندارم و احتمالا عصبی منشا دردها هستند. آیا اعتبار سی تی پنج سال است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      بله تا ۵ سال معتبر اسا
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۱۱ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من سی تی انژیو انجام دادم جوابش براتون میفرستم ممنون میشم که نظرتون رو اعلام کنید
    1. تصویر کاربر حمید دوشنبه ۱۰ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      جواب نداده شده
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      صددرصد سالم است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مرتضی سه شنبه ۱۴ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. ۳۹ ساله هستم . یکسال پیش سیتی آنژیو شدم . دکتر برام آسپرین و قرص چربی ۵ نوشت که شبها مصرف بشه. در طول یکسال ۱۰ کیلو از وزنم رو پایین آوردم. تمام آزمایشاتم نرماله. فقط استرسی هستم. آلان میخوام دوباره سیتی بدم که ببینم اون گرفتگی ها رفع شده یا نه. چون استرس دارم. ممنون میشم راهنمایی بشم. سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۴ تیر ۱( 1 سال پیش)
      ما توصیه به انجام مجدد سی نی نمیکنیم هم اشعه دارد هم اینکه به کلیه اسیب میزند داروها را استفاده کنید گافی است
  • تصویر کاربر رستمی پنجشنبه ۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    مادرم بیماری فشار خون دارن و تحت درمان با املودیپین هستن که فشارشون همیشه کنترل هست از حدود یک ماه قبل تنگی نفس فعالیتی داشتن که با مراجعه به متخصص قلب توصیه به سس تی انژیو شد که فایل خدمتتون ارسال کردم
    ایشون قبل از انجام سی تی انژیو برا مادرم قرص نیترکاردین ۶.۴ و بیزوپرولول و اسپرین و اتورواستاتین ۲۰ تجویز کردن
    ضمنا تمام ازمایشات خونی مادرم کاملا نرمال هست
    با توجه به نتیجه سی تی انژیو پیشنهاد شما درباره ادامه یا قطع داروهاش چی هست
    ایا این سطح از تنگی خطرناک و نیاز یه پیگیری هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲ تیر ۱( 1 سال پیش)
      این سطح تنگی خطرناک نیست نیتروکانیتن را نیازی نیست استفاده کنند ولی اسپرین و اتور را استفاده کنند
  • تصویر کاربر باران چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من خانومی ۱۹ ساله هستم. مدتی درد قفسه سینه و تپش قلب داشتم به دکتر مراجعه کردم و بعد از مدتی دلیل تپش قلب من رو رگ‌اضافی تشخیص دادن و من ابلیشن انجام دادم ک نسبتا بهتر شدم. اما بعد از اون هنوز هم گاهی تپش قلب و درد قفسه سینه دارم طوری که بیحال میشم و گاهی وقتا نفس کم‌ میارم که دکتر گفتن احتمالا از استرس و فشار روانی هست.
    چند روزه پیش که حال خوبی نداشتم اکو دادم که دکتر فرمودن خوب نیست و احتمال گرفتگی عروق وجود داره و من رو فرستادن برای سیتی اسکن قلب. اما مرکز رادیولوژی به من گفتن سیتی سالمه و مشکلی نداره.
    حالا من کاملا گیج شدم . ینی احتمال اشتباه بودن اکو بیشتره یا سیتی اسکن.
    میشه من رو راهنمایی کنید که چیکار میتونم بکنم
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سی تی دقت بالاتری دارد اگر گفته سالم است پس شک نکنید قلب شما مشکلی ندارد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر