دکتر محمد حسین نجفی

آنژین قلبی یا درد سینه به علت کاهش خون رسانی به عضله قلب رخ می دهد. هنگامی که به عضله قلب اکسیژن کافی نرسد، شرایطی به نام ایسکمی (کم اکسیژنی) به وجود می آید. 

آنژین قلبی که با عنوان درد سینه نیز شناخته می شود، از جمله بیماری های عروق کرونر و قلب است که اغلب به صورت احساس درد، فشردگی،سنگینی و یا گرفتگی داخل سینه بیان می شود.

تعریف آنژین قلبی یا آنژین صدری

هنگامی که به عضله قلب اکسیژن کافی نرسد، شرایطی به نام ایسکمی (کم اکسیژنی) به وجود می آید. شایعترین علت کاهش خون رسانی به عضله قلب گرفتگی عروق کرونر (coronary artery disease) می باشد. عروق کرونر در اثر پلاک های چربی تنگ می شود و به این پدیده آترواسکلروزیس یا تصلب شرایین گفته می شود.

در اثر کاهش خون رسانی به عضله قلب به خصوص هنگام فعالیت که قلب نیازمند اکسیژن بیشتری است احساس سنگینی یا درد قفسه سینه رخ می دهد. اما با استراحت که تقاضای اکسیژن قلب کاهش می یابد درد بهتر می شود.

انواع آنژین قلبی یا درد سینه عبارتند از:

۱- آنژین پایدار

آنژین پایدار اغلب به هنگام فعالیت بدنی رخ می دهد. هنگامی که از پله ها بالا می روید و یا فعالیت شدید بدنی دارید، تقاضای قلب برای اکسیژن افزایش می یابد ولی بعلت نازک شدن عروق تغذیه کننده قلب خون رسانی خوبی به آن انجام نمی شود. علاوه بر فعالیت فیزیکی برخی شرایط دیگری که نیاز و تقاضای اکسیژن قبلی را افزایش می دهد عبارتند از: استرس عصبی، هوای سرد، صرف حجم زیاد غذا، کشیدن سیگار که می تواند باعث ایجاد درد سینه شود.

۲- آنژین ناپایدار

هر گاه پلاک های حاوی چربی داخل عروق کرونر دچار پارگی شوند و لخته خونی روی آن شکل بگیرد، به سرعت باعث توقف خون رسانی به عضله قلب می شود. علت دیگر آنژین ناپایدار لخته هایی است که باعث انسداد بخشی از رگ خون رساننده به قلب می شود و انسداد کلی نیست.

اگر برای مدت طولانی خون به عضله قلب نرسد، سلول های قلبی دچار مرگ می شوند و به اصطلاح حمله قلبی رخ می دهد. آنژین ناپایدار شرایطی خطرناک است و نیازمند درمان فوری است.

۳- آنژین واریانت

این آنژین که اصطلاحا پرینزمتال هم نامیده می شود اغلب در اثر اسپاسم عروق تغذیه کننده عضله قلب رخ داده و باعث تنگی موقت می شود. این تنگی موقت باعث کاهش خون رسانی موقتی به عضله قلب خواهد شد و حتی ممکن است در استراحت نیز رخ دهد و اغلب شدید است. آنژین واریانت ممکن است با درمان بهبود یابد.

 علائم آنژین قلبی یا درد سینه

درد سینه یا سنگینی سینه توسط بیمار به شکل احساس فشار، یا درد واقعی داخل قفسه صدری توصیف می شود. برخی بیماران از احساس قرار گرفتن وزنه ای سنگین روی سینه شکایت دارند. برخی ممکن است علائم را با سو هاضمه اشتباه توصیف کنند. شدت، مدت زمان و نوع درد از یک بیمار تا بیمار دیگر ممکن است متفاوت باشد.

برای بیمار مهم است که آیا الگوی درد در روزهای اخیر تغییر کرده است یا خیر؟ درد جدید یا تغییر در الگوی درد ممکن است علائم هشدار یک وضعیت خطرناک و جدی  (آنژین ناپایدار) و یا حمله قلبی باشد.

آنژین پایدار شایعترین نوع درد سینه است و اغلب با فعالیت بدنی بدتر شده و با استراحت بهبود می یابد. اگر به تازگی دچار درد سینه شده اید، حتما در اسرع وقت از پزشک متخصص قلب و عروق تقاضای وقت نمایید تا علت این درد مشخص شده و درمان شروع شود. اگر به تازگی دچار بدتر شدن درد سینه شده اید  یا شدت و تعداد حملات افزایش یافته است به سرعت به اورژانس مراجعه نمایید.

خصوصیات آنژین پایدار

-درد با افزایش فعالیت بدنی و بالا رفتن از پله افزایش می یابد.

-درد اغلب مشابه دردهای قبلی است و الگوی آن تغییری نکرده است.

-مدت زمان کوتاهی طول می کشد (اغلب کمتر از ۵ دقیقه)

-بسرعت با استراحت یا مصرف داروهای قبلی بهبود می یابد.

خصوصیات آنژین ناپایدار: (یک اورژانس واقعی)

-درد حتی به هنگام استراحت وجود دارد.

-درد بطور غیر قابل پیش بینی رخ دهد.

-اغلب شدت آن در مقایسه با آنژین پایدار بیشتر بوده و حتی ممکن است تا ۳۰ دقیقه طول بکشد.

-ممکن است با استراحت یا استفاده از داروهای قبلی بهبود پیدا نکند.

عوارض آنژین قلبی یا همان درد سینه چیست؟

Severe heartache, man suffering from chest pain, having heart attack or painful cramps, pressing on chest with painful expression.
درد قفسه سینه که اصطلاحا آنژین نامیده می شود گاهی در فعالیت معمول مانند راه رفتن ایجاد می شود ولی مهمترین عارضه آن حمله قلبی است.

علائم و نشانه های حمله قلبی عبارتند از:

-احساس فشار و درد شدید در مرکز سینه که بیش از چندین دقیقه طول می کشد.

-دردی که در قفسه سینه احساس شده و به شانه، بازو، پشت و گاهی دندان ها یا فک تیر می کشد.

-افزایش تعداد دفعات درد سینه

-درد طولانی در قسمت فوقانی شکم

تنگی نفس

-تعریق

-احساس خفگی

-غش کردن

-تهوع و استفراغ

ملاقات و نوبت دهی از پزشک:

اگر دچار درد ناگهانی و شدید سینه شده اید با اورژانس تماس بگیرید. اگر دردهای  شما با فعالیت زیاد شده و با استراحت بهتر می شود حتما به سرعت از پزشک قلب و عروق تقاضای وقت نمایید.

درمان درد سینه یا آنژین قلبی

راه های گوناگونی برای درمان آنژین صدری وجود دارد از قبیل تغییر شیوه زندگی، دارو درمانی، آنژیوپلاستی و قرار دادن استنت داخل عروق قلب و جراحی قلب باز. هدف از درمان کاهش دفعات و شدت درد و علائم بیماری قلبی است تا شانس حمله قلبی کاهش یابد. اما چنانچه شما دچار آنژین ناپایدار درد سینه ای شده اید که با دفعات قبل متفاوت است و حتی در حال استراحت رخ داده سریعا خود را به بیمارستان برسانید.

۱- تغییر در شیوه زندگی

اگر شدت آنژین شما خفیف باشد تنها ممکن است با تغییر در شیوه زندگی بهبود حاصل شود. حتی اگر درد شدید است باید تغییرات زیر را انجام دهید:

-اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک نمایید. حتی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار اجتناب نمایید.

-اگر دچار چاقی هستید، با پزشک در رابطه با کاهش وزن مشورت نمایید.

-اگر دیابتی هستید مطمئن شوید که به خوبی  قند را کنترل کرده اید و تلاش کنید ورزش روزانه داشته باشید.

-از مصرف مقدار زیاد غذا در یک وعده اجتناب کنید.

-از استرس حتی المقدور اجتناب کنید.

-از غذای سالم مانند سبزیجات و میوه ها بیشتر استفاده نمایید.

-از پزشک متخصص قلب و عروق راجع به شروع ورزش سوال کنید.

۲- داروهای مناسب برای درمان آنژین قلبی ( درد سینه )

اگر  تغییر شیوه زندگی به شما در کنترل و بهبود درد کمکی نکرد ،داروهای زیر با تجویز پزشک می تواند به شما کمک نماید:

  • نیترات ها
  • آسپرین
  • پلاویکس
  • بتابلوکرها
  • استاتین ها
  • داروهای بلوک کننده کانال کلسیم
  • رانولیزین

۳- آنژیوپلاستی و استنت گذاری

هنگام آنژیوپلاستی یا PCI یک بالون نازک داخل رگ تنگ شده قرار داده و بالون باد می شود. نهایتا برای جلوگیری از بسته شدن مجدد رگ یک داربست فلزی تحت عنوان استنت در محل تنگی تعبیه می شود. با این روش خون رسانی به عضله قلب بهبود یافته و شما دچار درد قفسه سینه نخواهید شد.

۴- جراحی قلب باز

در این روش از طریق رگی که از پا و یا پشت قفسه سینه گرفته می شود محل تنگی دور زده می شود و خون بیشتری به بعد تنگی می رسد.

آنژین صدری یا درد سینه در بانوان

ممکن است درد سینه در خانم ها متفاوت از درد کلاسیک تعریف شده باشد. ممکن است خانم ها از تهوع، تنگی نفس، درد شکم، خستگی مفرط با یا بدون درد سینه شاکی باشند. ممکن است بیمار خانم از احساس سنگینی در گردن، فک یا کتف شکایت نمایند. این اختلاف ممکن است تشخیص را به تاخیر بیندازد.

چه زمانی توسط پزشک ویزیت شویم؟

اگر مدت درد سینه طولانی تر از گذشته شده و یا با استراحت یا با دارو بهبود نمی یابد به سرعت به بیمارستان مراجعه نمایید زیرا ممکن است نشانه حمله قلبی باشد.

حتما با اورژانس تماس گرفته و از اینکه خود رانندگی نمایید، اجتناب کنید.

راه های پیشگیری از درد سینه و کنترل بیماری آنژین قلبی

Dietary

با اصلاح شیوه زندگی می توان از شدت یافتن گرفتگی عروق قلب جلوگیری کرد و این کارها شامل موارد زیر است:

ترک سیگار

-کنترل فشار خون، قند و چربی

-تغذیه و رژیم غذایی سالم

-کنترل وزن

-کاهش استرس

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

4.7/5 - (3 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر neda چهارشنبه ۱ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    با سلام
    دکتر من 23 سال سن دارم و روی بیماری حساس هستم تا به حال دو بار نوار قلب گرفتم و مشکلی دیده نشده، معمولا در طول روز همواره کمی استرس رو دارم، اخیرا حدود یک هفته هست که وسط قفسه ی سینه ام مایل به چپ کمی درد میگیره و گاهی اوقات تیر میکشه دست چپم هم یکم درد میگیره(که معمولا وقتی عصبی میشم این درد طبیعیه)، اما من یه روز در میون ورزش میکنم به مدت یک ساعت و این درد در حین ورزش زیاد نمیشه ،وقتی به مدت زیادی بشینم و یهو بلند شم قلبم ضربانش تند تر میشه به صورتی که میتونم بشنوم صداشو، تنگی نفس هم ندارم فقط وقتی بهش فکر میکنم یکم احساس تنگی نفس میکنم.ممنون میشم راهنماییم کنید چون واقعا فکرم رو درگیر کرده.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      از نظر قلب سالم هستيد نياز به اقدام خاصي نداريد
  • تصویر کاربر ابراهیم یکشنبه ۱۴ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    به مدت ۸روزه که درد خفیفی در قفسه سینه سمت چپم دارم کلافم کرده دکتر اورژانس رفتم ازم نوار قلب و آزمایش گرفت گفت چیز حادی نیست مسکن بخور خوب میشی..من سابقه افتادگی دریچه میترال هم دارم..ممنون میشم اگه راهنماییم کنیید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسن سه شنبه ۲۷ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 366 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز خسته نباشید
    من 33 سالمه و علایمی دارم که برام سئوال پیش اومده مشکل قلبی دارم یا نه. دو ساله که هرچند وقت یکبار سمت چپ سینه ام دقیقا" رو سینه ام درد میگیره و پس از مدت زمان متغیر از حدود 15 دقیقه تا چند ساعت، درد میگیره. بیشتر هم شبا این اتفاق می افته. همچنین گاهی وقتا در حد چند ثانیه تا 2 یا 3 دقیقه همون قسمت سمت چپ سینه ام تیر میکشه به طوری که نفسم میگیره(این حالت از بچگی تا الان ادامه داره). الان حدود 4 ماهه که کتف و شانه سمت چپم درد میگیره. این علایم دلیلش چیه؟ لطفا" راهنمایی کنید. ممنون از زحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۷ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      براي پاسخ بايد ديده شويد
  • تصویر کاربر فرشته دوشنبه ۲۶ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلا وقتتون بخیر
    من چند وقتی هست ک بعضی مواقع قفسه سینم درست قسمت وسطش شروع ب درد میکنه جوری ک انگار یه استخون گیر کرده تو راه گلوم ، البته معمولا بعد از خوردن چیزی این حالت بم دست میده، مثلا چندبار بعد از خوردن سیب، خیلی هم پشت سرش آب خوردم ولی چیزی تو راه گلوم نبود اما درد همچنان ادامه داشت، یک بار هم بر اثر خوردن سوهان خیلی شدید درد گرفت ک مجبور شدم برم دکتر همون موقع، و دکتر هم هیچ چیزی توضیح نداد و یک سری قرص برام نوشت : پردنیزولون، پنتومید، سفیکسیم.
    البته من تیرویید کم کار هم هستم و قرص لووکسین نصف مصرف میکنم
    ممنون میشم اگ علتشو برام توضیح بدین ...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۶ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      لطفا توسط يك فوق متخصص گوارش ويزيت شويد
  • تصویر کاربر ابراهیم دوشنبه ۱۹ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 419 مشاهده پرسش
    کدرهگیری سوال قبلیمو فراموش کردم لطفا پاسخمو اینجا برام بفرستیدممنون.درد قفسه سینه چند ماه پیش درد گرفت سمت چپ تیر میکشه نفس عمیق یا فشار یه نقطه زیر دنده درد میگیره پشت کمرمم هم درد میگیره نوار قلب گرفتم مشکل قلب نبود .خوب شدم دو ماه بعد دوباره درد گرفت یکی دوروز بعد دوباره خوب شد الانم بعد از یکی دوماه دوباره درد دارم .شغلمم جوشکارم دود زیاد استشمام میکنم بخاطر جوشکاری لطفا راهنمایی کنید .از خوزستان مزاحم میشم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۹ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام براي پاسخگويي بهتر است توسط متخصص قلب در شهرتان معاينه شويد
  • تصویر کاربر ابراهیم دوشنبه ۱۹ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 340 مشاهده پرسش
    سلام .من ۳۳سال دارم چند ماه پیش درد شدید درقفسه سینه حس میکردم دکتر رفتم نوار قلب گرفت گفتن از قلب نیست گرفتگی عضله شاید باشه خوب شد دوباره دوماه بعد همون دردگرفتم دوسه روز بعد دوباره خوب شد الانم بعد یکی دوماه دوباره درد دارم قفسه سینه پشت کمر دست میزنم فشار میدم درد میگیره یا نفس عمیق میکشم درد میگیره لطفا راهنمایی کنید از اهواز مزاحم میشم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۹ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      ب
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر