دکتر محمد حسین نجفی

آنژین قلبی یا درد سینه به علت کاهش خون رسانی به عضله قلب رخ می دهد. هنگامی که به عضله قلب اکسیژن کافی نرسد، شرایطی به نام ایسکمی (کم اکسیژنی) به وجود می آید. 

آنژین قلبی که با عنوان درد سینه نیز شناخته می شود، از جمله بیماری های عروق کرونر و قلب است که اغلب به صورت احساس درد، فشردگی،سنگینی و یا گرفتگی داخل سینه بیان می شود.

تعریف آنژین قلبی یا آنژین صدری

هنگامی که به عضله قلب اکسیژن کافی نرسد، شرایطی به نام ایسکمی (کم اکسیژنی) به وجود می آید. شایعترین علت کاهش خون رسانی به عضله قلب گرفتگی عروق کرونر (coronary artery disease) می باشد. عروق کرونر در اثر پلاک های چربی تنگ می شود و به این پدیده آترواسکلروزیس یا تصلب شرایین گفته می شود.

در اثر کاهش خون رسانی به عضله قلب به خصوص هنگام فعالیت که قلب نیازمند اکسیژن بیشتری است احساس سنگینی یا درد قفسه سینه رخ می دهد. اما با استراحت که تقاضای اکسیژن قلب کاهش می یابد درد بهتر می شود.

انواع آنژین قلبی یا درد سینه عبارتند از:

۱- آنژین پایدار

آنژین پایدار اغلب به هنگام فعالیت بدنی رخ می دهد. هنگامی که از پله ها بالا می روید و یا فعالیت شدید بدنی دارید، تقاضای قلب برای اکسیژن افزایش می یابد ولی بعلت نازک شدن عروق تغذیه کننده قلب خون رسانی خوبی به آن انجام نمی شود. علاوه بر فعالیت فیزیکی برخی شرایط دیگری که نیاز و تقاضای اکسیژن قبلی را افزایش می دهد عبارتند از: استرس عصبی، هوای سرد، صرف حجم زیاد غذا، کشیدن سیگار که می تواند باعث ایجاد درد سینه شود.

۲- آنژین ناپایدار

هر گاه پلاک های حاوی چربی داخل عروق کرونر دچار پارگی شوند و لخته خونی روی آن شکل بگیرد، به سرعت باعث توقف خون رسانی به عضله قلب می شود. علت دیگر آنژین ناپایدار لخته هایی است که باعث انسداد بخشی از رگ خون رساننده به قلب می شود و انسداد کلی نیست.

اگر برای مدت طولانی خون به عضله قلب نرسد، سلول های قلبی دچار مرگ می شوند و به اصطلاح حمله قلبی رخ می دهد. آنژین ناپایدار شرایطی خطرناک است و نیازمند درمان فوری است.

۳- آنژین واریانت

این آنژین که اصطلاحا پرینزمتال هم نامیده می شود اغلب در اثر اسپاسم عروق تغذیه کننده عضله قلب رخ داده و باعث تنگی موقت می شود. این تنگی موقت باعث کاهش خون رسانی موقتی به عضله قلب خواهد شد و حتی ممکن است در استراحت نیز رخ دهد و اغلب شدید است. آنژین واریانت ممکن است با درمان بهبود یابد.

 علائم آنژین قلبی یا درد سینه

درد سینه یا سنگینی سینه توسط بیمار به شکل احساس فشار، یا درد واقعی داخل قفسه صدری توصیف می شود. برخی بیماران از احساس قرار گرفتن وزنه ای سنگین روی سینه شکایت دارند. برخی ممکن است علائم را با سو هاضمه اشتباه توصیف کنند. شدت، مدت زمان و نوع درد از یک بیمار تا بیمار دیگر ممکن است متفاوت باشد.

برای بیمار مهم است که آیا الگوی درد در روزهای اخیر تغییر کرده است یا خیر؟ درد جدید یا تغییر در الگوی درد ممکن است علائم هشدار یک وضعیت خطرناک و جدی  (آنژین ناپایدار) و یا حمله قلبی باشد.

آنژین پایدار شایعترین نوع درد سینه است و اغلب با فعالیت بدنی بدتر شده و با استراحت بهبود می یابد. اگر به تازگی دچار درد سینه شده اید، حتما در اسرع وقت از پزشک متخصص قلب و عروق تقاضای وقت نمایید تا علت این درد مشخص شده و درمان شروع شود. اگر به تازگی دچار بدتر شدن درد سینه شده اید  یا شدت و تعداد حملات افزایش یافته است به سرعت به اورژانس مراجعه نمایید.

خصوصیات آنژین پایدار

-درد با افزایش فعالیت بدنی و بالا رفتن از پله افزایش می یابد.

-درد اغلب مشابه دردهای قبلی است و الگوی آن تغییری نکرده است.

-مدت زمان کوتاهی طول می کشد (اغلب کمتر از ۵ دقیقه)

-بسرعت با استراحت یا مصرف داروهای قبلی بهبود می یابد.

خصوصیات آنژین ناپایدار: (یک اورژانس واقعی)

-درد حتی به هنگام استراحت وجود دارد.

-درد بطور غیر قابل پیش بینی رخ دهد.

-اغلب شدت آن در مقایسه با آنژین پایدار بیشتر بوده و حتی ممکن است تا ۳۰ دقیقه طول بکشد.

-ممکن است با استراحت یا استفاده از داروهای قبلی بهبود پیدا نکند.

عوارض آنژین قلبی یا همان درد سینه چیست؟

Severe heartache, man suffering from chest pain, having heart attack or painful cramps, pressing on chest with painful expression.
درد قفسه سینه که اصطلاحا آنژین نامیده می شود گاهی در فعالیت معمول مانند راه رفتن ایجاد می شود ولی مهمترین عارضه آن حمله قلبی است.

علائم و نشانه های حمله قلبی عبارتند از:

-احساس فشار و درد شدید در مرکز سینه که بیش از چندین دقیقه طول می کشد.

-دردی که در قفسه سینه احساس شده و به شانه، بازو، پشت و گاهی دندان ها یا فک تیر می کشد.

-افزایش تعداد دفعات درد سینه

-درد طولانی در قسمت فوقانی شکم

تنگی نفس

-تعریق

-احساس خفگی

-غش کردن

-تهوع و استفراغ

ملاقات و نوبت دهی از پزشک:

اگر دچار درد ناگهانی و شدید سینه شده اید با اورژانس تماس بگیرید. اگر دردهای  شما با فعالیت زیاد شده و با استراحت بهتر می شود حتما به سرعت از پزشک قلب و عروق تقاضای وقت نمایید.

درمان درد سینه یا آنژین قلبی

راه های گوناگونی برای درمان آنژین صدری وجود دارد از قبیل تغییر شیوه زندگی، دارو درمانی، آنژیوپلاستی و قرار دادن استنت داخل عروق قلب و جراحی قلب باز. هدف از درمان کاهش دفعات و شدت درد و علائم بیماری قلبی است تا شانس حمله قلبی کاهش یابد. اما چنانچه شما دچار آنژین ناپایدار درد سینه ای شده اید که با دفعات قبل متفاوت است و حتی در حال استراحت رخ داده سریعا خود را به بیمارستان برسانید.

۱- تغییر در شیوه زندگی

اگر شدت آنژین شما خفیف باشد تنها ممکن است با تغییر در شیوه زندگی بهبود حاصل شود. حتی اگر درد شدید است باید تغییرات زیر را انجام دهید:

-اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک نمایید. حتی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار اجتناب نمایید.

-اگر دچار چاقی هستید، با پزشک در رابطه با کاهش وزن مشورت نمایید.

-اگر دیابتی هستید مطمئن شوید که به خوبی  قند را کنترل کرده اید و تلاش کنید ورزش روزانه داشته باشید.

-از مصرف مقدار زیاد غذا در یک وعده اجتناب کنید.

-از استرس حتی المقدور اجتناب کنید.

-از غذای سالم مانند سبزیجات و میوه ها بیشتر استفاده نمایید.

-از پزشک متخصص قلب و عروق راجع به شروع ورزش سوال کنید.

۲- داروهای مناسب برای درمان آنژین قلبی ( درد سینه )

اگر  تغییر شیوه زندگی به شما در کنترل و بهبود درد کمکی نکرد ،داروهای زیر با تجویز پزشک می تواند به شما کمک نماید:

  • نیترات ها
  • آسپرین
  • پلاویکس
  • بتابلوکرها
  • استاتین ها
  • داروهای بلوک کننده کانال کلسیم
  • رانولیزین

۳- آنژیوپلاستی و استنت گذاری

هنگام آنژیوپلاستی یا PCI یک بالون نازک داخل رگ تنگ شده قرار داده و بالون باد می شود. نهایتا برای جلوگیری از بسته شدن مجدد رگ یک داربست فلزی تحت عنوان استنت در محل تنگی تعبیه می شود. با این روش خون رسانی به عضله قلب بهبود یافته و شما دچار درد قفسه سینه نخواهید شد.

۴- جراحی قلب باز

در این روش از طریق رگی که از پا و یا پشت قفسه سینه گرفته می شود محل تنگی دور زده می شود و خون بیشتری به بعد تنگی می رسد.

آنژین صدری یا درد سینه در بانوان

ممکن است درد سینه در خانم ها متفاوت از درد کلاسیک تعریف شده باشد. ممکن است خانم ها از تهوع، تنگی نفس، درد شکم، خستگی مفرط با یا بدون درد سینه شاکی باشند. ممکن است بیمار خانم از احساس سنگینی در گردن، فک یا کتف شکایت نمایند. این اختلاف ممکن است تشخیص را به تاخیر بیندازد.

چه زمانی توسط پزشک ویزیت شویم؟

اگر مدت درد سینه طولانی تر از گذشته شده و یا با استراحت یا با دارو بهبود نمی یابد به سرعت به بیمارستان مراجعه نمایید زیرا ممکن است نشانه حمله قلبی باشد.

حتما با اورژانس تماس گرفته و از اینکه خود رانندگی نمایید، اجتناب کنید.

راه های پیشگیری از درد سینه و کنترل بیماری آنژین قلبی

Dietary

با اصلاح شیوه زندگی می توان از شدت یافتن گرفتگی عروق قلب جلوگیری کرد و این کارها شامل موارد زیر است:

ترک سیگار

-کنترل فشار خون، قند و چربی

-تغذیه و رژیم غذایی سالم

-کنترل وزن

-کاهش استرس

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

4.7/5 - (3 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فهیمه سه شنبه ۵ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکترگرامی.مادرمن 47 سال داردوقتی راه میرودوپیاده روی میکنددرقفسه سینه دردبسیارشدیدی احساس میکندوتنگی نفس پیدامیکند.به متخصص قلب مراجعه کردیم گفت قلبش مشکلی نداره به متخصصریه مراجعه کردیم گفت ریه هاش مشکلی ندارن دردش بخاطرکم خونیه.خواستم نظرشماروبدونم لطفاراهنمایی بفرماییدمادرم خیلی عذاب میکشه.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر فهیمه یکشنبه ۳ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام خسته نباشید.ازشمادکترگرامی متشکرم.متاسفانه مادرشهرستان مراغه واقع دراستان اذربایجان شرقی زندگی میکنیم وبه خاطریک سری مشکلات نمیتونیم به تهران بیاییم ازشماخواهشمندم اگرازهمکاران گرامی تان دراستان یاشهرماحضوردارن به ما معرفی کنیدتابه ایشون مراجعه کنیم.ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      متاسفانه همكاران مراغه رو نميشناسم
      به هر متخصص قلب مراحعه كنيد كافي است
    4. تصویر کاربر فهیمه سه شنبه ۵ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      متشکرم
    5. تصویر کاربر فهیمه سه شنبه ۵ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      متشکرم
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      ?
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۸ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقای دکتر حدود 10 ماه پیش با درد سینه خیلی کم انزیو گرافی انجام گرفت نتیجه به این شکل بود svg to on مسدود وlcx گرفتگی دارد لذا جهت Lcxاستند گذاشته شد حالا بعد ازاستند گذاری درد سینه بیشتر شده و‌درد پشت هم اضافه شده علت افزایش درد سینه وپشت چیست ایا علت استند نمی باشد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر حميدبياتي جمعه ۱۸ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    با سلام
    من بعضي از اوقات (مخصوصا شب قبل خواب) دچار حالتي شبيه سنگيني يا درد خفيف در قسمت سينه چپ مي شوم نميدونم قلبم يا سينم چون من بدنسازي کار ميکردم سينه هام بزرگ هست
    با اين تفاسير لازم هست به پزشک مراجعه کنم يا نه ؟
    انژيو گرافي لازم هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      آنژيوگرافي لازم نيست ولي بررسي هاي اوليه مانند معاينه و نوار قاب انحام شود
  • تصویر کاربر پرهام جمعه ۱۸ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر این نتیجه اکوی قلبی که امروز گرفتم .دکتر گفت چیزی خاصی نیست ولی من ههچنان درد شدید در قسسه سینه و سمت چپ بدنم احساس میکنم..گرفتگی پشت کتف و تیر کشیدن بازو تا ساق پا و سینه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      لطفا تست ورزش نيز انجام گيرد
  • تصویر کاربر داریوش چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    Dara M: Dara M: بنده دو سال پیش سه استنت توسط آنژیو استفاده کردم. در این مدت همواره درد نقطه ای در قلبم احساس می کنم. یک بار هم سی تی انجام دادم گفتند مشکلی نیست و یک قرص آستامینوفن بخورید ولی الان درد بیشتر شده. مجددا سی تی لازم است؟ 45 ساله مرد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سي تي آنژيو هيچ كمكي در بررسي باز بودن استنت نميكنه
      توصيه من به انجام اسكن با تست ورزش است تا ارزيابي از باز بودن استنت انجام بشود
    2. تصویر کاربر داریوش چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      خیلی ممنون. جناب دکتر از پاسختان‌.
      فکر می کنید درد های نقطه ای از چیست؟
    3. تصویر کاربر داریوش چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      خیلی ممنون. جناب دکتر از پاسختان‌.
      فکر می کنید درد های نقطه ای از چیست؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      دردهاي نقطه اي قلبي نيستند
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ایمان شنبه ۲۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    Cr7: با سلام. حدود یه سالی هست که طرف چپ سینه ام تیر میکشه و گاهی به سمت پایین سینه و گاهی بالای سینه تیر میکشه. بعضی اوقات هم وسط سینه سوز میده. اکو و تست ورزش هم چند بار گرفتم و دکتر گفته مشکلی نیست و شل شدن دریچه میترال دارم. ولی معمولا چند روزی یه بار تیر میکشه. بعضی اوقات هم درد به پشت قفسه میرسه . میخواستم بدونم وقتی تست ورزش و اکو مشکلی نداری باز احتمال گرفتگی رگ های قلب وجود داره یا نه؟؟ و آیا همین تست ورزش و اکو کافیه؟ مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      خيو با تست ورزش نرمال مشكل بيماري قلبي منتفي است
      بله كافيه
  • تصویر کاربر بهار سه شنبه ۲۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشین . ممنون که جوابمو دادین. شما گفتین بعیده مشکل قلبی حادی داشته باشم. یعنی امکانش هست کلا مشکل قلبی داشته باشم.و اگر دچار سکته شدم تو نوار بعدی هم مشخص هست. تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      تكراري
  • تصویر کاربر بهار یکشنبه ۲۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. من کلا ادم استرسی هستم.در هفته گذسشته 3 روز شدیدا قلبم درد میکرد و درد قلب به پشتم کشیده شدو حتی دست چپم هم تا ارنج بی حس شد. نوار قلب گرفتم تو اورزانس.گفت که حتما برم پیش متخصص قلب. اما متاسفانه وقتش نکردم چون دانشجوم و دنبال کار پایان نامه هستم. این هفته درد خیلی کمی تو قفسه سینه حالت ی تیر هستش وبیحس میشه دست چپم.یکی از دوستام که پزشکی میخونه نوار قلبمو دید گفت احتمالا سکته خفیف کردی. الان ب نظر شما مشکل قلبی دارم. و اگه سکته کردم تو اکو و نوار قلب بعدی مشخص هست. تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر استادزاده پنجشنبه ۵ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    اقای دکتر عزیز و گرامی سلام
    پیرو ارسال اکو و انژیو و تشخیص شما مبنی بر درد قلبی نبودن

    اسکن هسته ای در تاریخ95/12/2 انجام یافته است را خدمت شما ارسال میکنم لطفا نظرتونو بفرمایید واقعا ممنونم از وقتی که اختصاص میدید بسیار تشکر سلامت باشید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
    2. تصویر کاربر استادزاده سه شنبه ۳ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      دکتر بسیار مممنون بابت پاسخ بسار ممنون که سریع جواب دادید حتما خدمت میرسم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      ?
    4. تصویر کاربر استادزاده چهارشنبه ۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      اقای دکتر یه سوالی ذهن منو مشغول کرده مادر من که گرفتگی مختصر داره ایا امکانش هس به جای آنژیو گرافی ،سی تی آنژیو انجام بده؟ ممنون بسیار ممنون
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سولماز چهارشنبه ۱ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر .
    من پرولاپس دریچه میترال دارم و مدت یکسال است که پانیک دارم دوروز است که تقریبا 20 متر سربالایی رو بالا رفتم بعد از اینکه مسیر را طی میکنم هردو بازو ها و گردن و فکم بی حس میشه و ی حالت فشار دارم ولی تنگی نفس و درد تو قفسه سینه ندارم فقط خیلی سردرد میشم و خستگی تمام بدنمو میگیره چون فوبیا ترس از بیماری دارم خیلی میترسم که بمیرم اگر که ممکنه زودتر جواب بدین خیلی نگرانم نه سیگار میکشم نه قلیون ممکنه از عروق قلبیم باشه آخه پشت ساق پای راستم هم درد میگیره البته وقتی استراحت میکنم و پروپرانول میخورم دردها از بین میره.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      توصيه به انجام تست ورزش ميكنم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر