دکتر محمد حسین نجفی

آنژین قلبی یا درد سینه به علت کاهش خون رسانی به عضله قلب رخ می دهد. هنگامی که به عضله قلب اکسیژن کافی نرسد، شرایطی به نام ایسکمی (کم اکسیژنی) به وجود می آید. 

آنژین قلبی که با عنوان درد سینه نیز شناخته می شود، از جمله بیماری های عروق کرونر و قلب است که اغلب به صورت احساس درد، فشردگی،سنگینی و یا گرفتگی داخل سینه بیان می شود.

تعریف آنژین قلبی یا آنژین صدری

هنگامی که به عضله قلب اکسیژن کافی نرسد، شرایطی به نام ایسکمی (کم اکسیژنی) به وجود می آید. شایعترین علت کاهش خون رسانی به عضله قلب گرفتگی عروق کرونر (coronary artery disease) می باشد. عروق کرونر در اثر پلاک های چربی تنگ می شود و به این پدیده آترواسکلروزیس یا تصلب شرایین گفته می شود.

در اثر کاهش خون رسانی به عضله قلب به خصوص هنگام فعالیت که قلب نیازمند اکسیژن بیشتری است احساس سنگینی یا درد قفسه سینه رخ می دهد. اما با استراحت که تقاضای اکسیژن قلب کاهش می یابد درد بهتر می شود.

انواع آنژین قلبی یا درد سینه عبارتند از:

۱- آنژین پایدار

آنژین پایدار اغلب به هنگام فعالیت بدنی رخ می دهد. هنگامی که از پله ها بالا می روید و یا فعالیت شدید بدنی دارید، تقاضای قلب برای اکسیژن افزایش می یابد ولی بعلت نازک شدن عروق تغذیه کننده قلب خون رسانی خوبی به آن انجام نمی شود. علاوه بر فعالیت فیزیکی برخی شرایط دیگری که نیاز و تقاضای اکسیژن قبلی را افزایش می دهد عبارتند از: استرس عصبی، هوای سرد، صرف حجم زیاد غذا، کشیدن سیگار که می تواند باعث ایجاد درد سینه شود.

۲- آنژین ناپایدار

هر گاه پلاک های حاوی چربی داخل عروق کرونر دچار پارگی شوند و لخته خونی روی آن شکل بگیرد، به سرعت باعث توقف خون رسانی به عضله قلب می شود. علت دیگر آنژین ناپایدار لخته هایی است که باعث انسداد بخشی از رگ خون رساننده به قلب می شود و انسداد کلی نیست.

اگر برای مدت طولانی خون به عضله قلب نرسد، سلول های قلبی دچار مرگ می شوند و به اصطلاح حمله قلبی رخ می دهد. آنژین ناپایدار شرایطی خطرناک است و نیازمند درمان فوری است.

۳- آنژین واریانت

این آنژین که اصطلاحا پرینزمتال هم نامیده می شود اغلب در اثر اسپاسم عروق تغذیه کننده عضله قلب رخ داده و باعث تنگی موقت می شود. این تنگی موقت باعث کاهش خون رسانی موقتی به عضله قلب خواهد شد و حتی ممکن است در استراحت نیز رخ دهد و اغلب شدید است. آنژین واریانت ممکن است با درمان بهبود یابد.

 علائم آنژین قلبی یا درد سینه

درد سینه یا سنگینی سینه توسط بیمار به شکل احساس فشار، یا درد واقعی داخل قفسه صدری توصیف می شود. برخی بیماران از احساس قرار گرفتن وزنه ای سنگین روی سینه شکایت دارند. برخی ممکن است علائم را با سو هاضمه اشتباه توصیف کنند. شدت، مدت زمان و نوع درد از یک بیمار تا بیمار دیگر ممکن است متفاوت باشد.

برای بیمار مهم است که آیا الگوی درد در روزهای اخیر تغییر کرده است یا خیر؟ درد جدید یا تغییر در الگوی درد ممکن است علائم هشدار یک وضعیت خطرناک و جدی  (آنژین ناپایدار) و یا حمله قلبی باشد.

آنژین پایدار شایعترین نوع درد سینه است و اغلب با فعالیت بدنی بدتر شده و با استراحت بهبود می یابد. اگر به تازگی دچار درد سینه شده اید، حتما در اسرع وقت از پزشک متخصص قلب و عروق تقاضای وقت نمایید تا علت این درد مشخص شده و درمان شروع شود. اگر به تازگی دچار بدتر شدن درد سینه شده اید  یا شدت و تعداد حملات افزایش یافته است به سرعت به اورژانس مراجعه نمایید.

خصوصیات آنژین پایدار

-درد با افزایش فعالیت بدنی و بالا رفتن از پله افزایش می یابد.

-درد اغلب مشابه دردهای قبلی است و الگوی آن تغییری نکرده است.

-مدت زمان کوتاهی طول می کشد (اغلب کمتر از ۵ دقیقه)

-بسرعت با استراحت یا مصرف داروهای قبلی بهبود می یابد.

خصوصیات آنژین ناپایدار: (یک اورژانس واقعی)

-درد حتی به هنگام استراحت وجود دارد.

-درد بطور غیر قابل پیش بینی رخ دهد.

-اغلب شدت آن در مقایسه با آنژین پایدار بیشتر بوده و حتی ممکن است تا ۳۰ دقیقه طول بکشد.

-ممکن است با استراحت یا استفاده از داروهای قبلی بهبود پیدا نکند.

عوارض آنژین قلبی یا همان درد سینه چیست؟

Severe heartache, man suffering from chest pain, having heart attack or painful cramps, pressing on chest with painful expression.
درد قفسه سینه که اصطلاحا آنژین نامیده می شود گاهی در فعالیت معمول مانند راه رفتن ایجاد می شود ولی مهمترین عارضه آن حمله قلبی است.

علائم و نشانه های حمله قلبی عبارتند از:

-احساس فشار و درد شدید در مرکز سینه که بیش از چندین دقیقه طول می کشد.

-دردی که در قفسه سینه احساس شده و به شانه، بازو، پشت و گاهی دندان ها یا فک تیر می کشد.

-افزایش تعداد دفعات درد سینه

-درد طولانی در قسمت فوقانی شکم

تنگی نفس

-تعریق

-احساس خفگی

-غش کردن

-تهوع و استفراغ

ملاقات و نوبت دهی از پزشک:

اگر دچار درد ناگهانی و شدید سینه شده اید با اورژانس تماس بگیرید. اگر دردهای  شما با فعالیت زیاد شده و با استراحت بهتر می شود حتما به سرعت از پزشک قلب و عروق تقاضای وقت نمایید.

درمان درد سینه یا آنژین قلبی

راه های گوناگونی برای درمان آنژین صدری وجود دارد از قبیل تغییر شیوه زندگی، دارو درمانی، آنژیوپلاستی و قرار دادن استنت داخل عروق قلب و جراحی قلب باز. هدف از درمان کاهش دفعات و شدت درد و علائم بیماری قلبی است تا شانس حمله قلبی کاهش یابد. اما چنانچه شما دچار آنژین ناپایدار درد سینه ای شده اید که با دفعات قبل متفاوت است و حتی در حال استراحت رخ داده سریعا خود را به بیمارستان برسانید.

۱- تغییر در شیوه زندگی

اگر شدت آنژین شما خفیف باشد تنها ممکن است با تغییر در شیوه زندگی بهبود حاصل شود. حتی اگر درد شدید است باید تغییرات زیر را انجام دهید:

-اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک نمایید. حتی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار اجتناب نمایید.

-اگر دچار چاقی هستید، با پزشک در رابطه با کاهش وزن مشورت نمایید.

-اگر دیابتی هستید مطمئن شوید که به خوبی  قند را کنترل کرده اید و تلاش کنید ورزش روزانه داشته باشید.

-از مصرف مقدار زیاد غذا در یک وعده اجتناب کنید.

-از استرس حتی المقدور اجتناب کنید.

-از غذای سالم مانند سبزیجات و میوه ها بیشتر استفاده نمایید.

-از پزشک متخصص قلب و عروق راجع به شروع ورزش سوال کنید.

۲- داروهای مناسب برای درمان آنژین قلبی ( درد سینه )

اگر  تغییر شیوه زندگی به شما در کنترل و بهبود درد کمکی نکرد ،داروهای زیر با تجویز پزشک می تواند به شما کمک نماید:

  • نیترات ها
  • آسپرین
  • پلاویکس
  • بتابلوکرها
  • استاتین ها
  • داروهای بلوک کننده کانال کلسیم
  • رانولیزین

۳- آنژیوپلاستی و استنت گذاری

هنگام آنژیوپلاستی یا PCI یک بالون نازک داخل رگ تنگ شده قرار داده و بالون باد می شود. نهایتا برای جلوگیری از بسته شدن مجدد رگ یک داربست فلزی تحت عنوان استنت در محل تنگی تعبیه می شود. با این روش خون رسانی به عضله قلب بهبود یافته و شما دچار درد قفسه سینه نخواهید شد.

۴- جراحی قلب باز

در این روش از طریق رگی که از پا و یا پشت قفسه سینه گرفته می شود محل تنگی دور زده می شود و خون بیشتری به بعد تنگی می رسد.

آنژین صدری یا درد سینه در بانوان

ممکن است درد سینه در خانم ها متفاوت از درد کلاسیک تعریف شده باشد. ممکن است خانم ها از تهوع، تنگی نفس، درد شکم، خستگی مفرط با یا بدون درد سینه شاکی باشند. ممکن است بیمار خانم از احساس سنگینی در گردن، فک یا کتف شکایت نمایند. این اختلاف ممکن است تشخیص را به تاخیر بیندازد.

چه زمانی توسط پزشک ویزیت شویم؟

اگر مدت درد سینه طولانی تر از گذشته شده و یا با استراحت یا با دارو بهبود نمی یابد به سرعت به بیمارستان مراجعه نمایید زیرا ممکن است نشانه حمله قلبی باشد.

حتما با اورژانس تماس گرفته و از اینکه خود رانندگی نمایید، اجتناب کنید.

راه های پیشگیری از درد سینه و کنترل بیماری آنژین قلبی

Dietary

با اصلاح شیوه زندگی می توان از شدت یافتن گرفتگی عروق قلب جلوگیری کرد و این کارها شامل موارد زیر است:

ترک سیگار

-کنترل فشار خون، قند و چربی

-تغذیه و رژیم غذایی سالم

-کنترل وزن

-کاهش استرس

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

4.7/5 - (3 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مصیب دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    باسلام 39 سالم هست درد قفسه سینه سمت چپ دارم البته مشکل معده هم دارم ولی درد قفسه سینه اذیتم میکنه سیتی انژیوگرافی هم شدم قرص کنکور 2.5مصرف میکنم ایا این سمت چپم قلبی هست با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      رگهاتون بازه

      دردتون به نظر قلبی نیست

  • تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    بنده مرد متاهل هستم هنگام استرس چهار انگشت پايين تر از زير بغلم در سمت چپ به شدت درد ميكند اين نشانه چيست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بایددمعاینه شوید

      به این شکل نمیشه نظر داد

  • تصویر کاربر صبا چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    باسلام درادامه سوالات قبلیم....من بادرد قفسه سینه و دست چپ به پزشک متخصص مراجعه و ایشان برام تشخیص اسپاسم عروق کرونر دادن و صبح و شب دیلتیازم میخورم...جناب دکتر هر دردی که اضطراب نیس ...در ضمن اضطراب باعث درد هر روزه و شدید اونهم به حدی که فرد از شدت درد دست وپاهاش یخ کنن و توان حرف زدن نداشته باشه نمیشه...ب نظرم هرپزشک ابتدا باید علل جسمی رو بررسی و درنهایت با رد علل جسمی به سمت تشخیصهای روان تنی برود...ممنون میشم جوابتون ببینم ...لطف میکنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      میتونید تست ورزش تنجام اهید تا مشخص شود علت قلبی هست یا نه

    2. تصویر کاربر صبا چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      جناب دکتر تست ورزش رو قبلا انجام دادم با اسکن قلب...البته کامل نتونستم تست رو انجام بدم اما گفتن همینقدر کافیه...اما خب سی تی انژیو هم انجام دادم.....ولی خب چندین بارکه دردم خیلی شدید بود به قرص زیرزبانی اروم میشد دردم....حال بازم نظر نهاییتون چیه؟ایا پزشک متخصص درد میتونه کمکم کنه؟و من اللن تقریبا سنگینی قفسه سینه رو هر روز دارم اما ازوقتی دیلتیازم میخورم دردم به اون شدت نشده که از درد ازحال برم.....واقعا مشکل من اگه قلبی نیس پس چیه؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر اینها نرمال بوده مشکلتون قلبی نیست

    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر اینها نرمال بوده مشکلتون قلبی نیست و اضطرابیه و باید به روانپزشک مراجعه کنید

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر shiva چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    با سلام،من خانمی 29 ساله هستم،چند وقته که به طور ناگهانی در هنگام استراحت تپش قلب شدید میگیرم به همراه درد قفسه سینه و خیلی خیلی بی حال میشم و طوریکه وقتی بلند میشم حس میکنم تعادل ندارم و پرت میشم،لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه حمله پانیک و اضطراب باشه

      به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نشدید مراجعه کنید

  • تصویر کاربر آصف چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    جناب آقای دکتر چند وقته که پشت بازوی چپم به طور ناگهانی درد می کنه و گاهی به صورت سوزن سوزن شدن بروز میکنه همزمان دچار حالت پربودن معده دست میده با احساس آروغ زدن. بیشتر وقتی که ناراحت هستم و استرس دارم یا عصبانی هستم ظاهر میشه و تا نیم ساعت و در مواردی تا یک ساعت طول میکشه در ضمن احساس بی حسی در فک و لب پایین هم دارم اما درد و فشاری در قفسه سینه ندارم در اکثر موارد حالت تهوع دارم در موارد نادری دچار اسهال هم میشم. لطفا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه همه علایم اصطرابی باشه 

      به روانپزشک مراجعه کنید و اکر بهتر نشدید جهت معاینه با مدارک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر تارا یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من ۳۳ سال سن دارم موقع راه رفتن روی سطح صاف مرکز قفسه سینه م از جلو تیر میکشه که تا ۲۰ دقیقه بعد هم دردش رو حس میکنم و گاهی هم از پشت قفسه سینه احساس فشار زیاد دارم و نوار قلب هم نرمال نشون میده ممنون میشم نظرتون رو بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه انسداد عروق قلب باشه

      فورا جهت تست ورزش به پزشک قلب مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه انسداد عروق قلب باشه

      فورا جهت تست ورزش به پزشک قلب مراجعه کنید

    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه انسداد عروق قلب باشه

      فورا جهت تست ورزش به پزشک قلب مراجعه کنید

    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه انسداد عروق قلب باشه

      فورا جهت تست ورزش به پزشک قلب مراجعه کنید

    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه انسداد عروق قلب باشه

      فورا جهت تست ورزش به پزشک قلب مراجعه کنید

      اکو و تست ورزش

       

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر رحمانیان چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ببخشید دوباره مزاحم شدم.دکتر این درد رو فقط زمانی که میخوام بخوابم دارم در حالات عادی هیچ دردی حس نمیکنم.
    وقتی در حالت خواب ورزش کششی با دستام انجام میدم دردش کمتر میشه .
    این درد هم تقریبا سمت راست قفسه سینه ام هست.
    از وقتی این درد رو دارم استرس و اضطرابم بیشتره شده و خیلی میترسم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این شکل درد معمولا عضلانی یا اصطرابیه

      بهتره جهت معاینه به پزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر ی یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    احساس دردوتیرکشیدن سینه درمان ترک سیگار
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      ممکنه قلبی یا عیر قلبی باشه

      باید جهت معاینه و بررسی مراجعه کنید

  • تصویر کاربر زري پنجشنبه ۲۲ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام، باباي من چند روزه ميگه سمت چپ سينم درد ميكنه وقتي كه نفس عميق ميكشم يا دستمو تكون ميدم، الانم تو غربته نميتونه بره دكتر، يعني قلبشه؟ من واقعا نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۲ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      احتمالا قلبی نیست

      ولی حتما باید به پزشک مراجعه کنند

  • تصویر کاربر آوا یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر با سپاس از پاسخ قبلی شما، دختر 8ساله ای دارم که سه هفته پیش با احساس درد وسوزش وتیر کشیدن در قسمت میانی قفسه سینه ودرد قلب به پزشک عمومی مراجعه کردیم که نوار قلب گرفتند ونوار قلب نا منظم بود وما بیمارستان کودکان معرفی شدیم اونجا اکوی قلب گرفتند و تشخیص نهایی چست پین بود، الان از اون موقع تا حالا گاهی احساس سوزش وتیر کشیدن ودرد قفسه سینه داره حتی درموقع استراحت، ویکی دوبار هم احساس درد در زیر بغل سمت چپ داشته که یک روز طول کشیده، می خواستم لطفا درمورد چست پین در کودکان وعلایم خطر درکودکان توضیح بدین؟ و درمورد دختر من با این نشانه ها چه باید کرد؟ بسیار سپاسگزارم ازشما❤️
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      درد در بچه ها معمولا غیر قلبیه

      ولی بهتره به متخصص قلب اطفال مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر