دکتر محمد حسین نجفی

آنژین قلبی یا درد سینه به علت کاهش خون رسانی به عضله قلب رخ می دهد. هنگامی که به عضله قلب اکسیژن کافی نرسد، شرایطی به نام ایسکمی (کم اکسیژنی) به وجود می آید. 

آنژین قلبی که با عنوان درد سینه نیز شناخته می شود، از جمله بیماری های عروق کرونر و قلب است که اغلب به صورت احساس درد، فشردگی،سنگینی و یا گرفتگی داخل سینه بیان می شود.

تعریف آنژین قلبی یا آنژین صدری

هنگامی که به عضله قلب اکسیژن کافی نرسد، شرایطی به نام ایسکمی (کم اکسیژنی) به وجود می آید. شایعترین علت کاهش خون رسانی به عضله قلب گرفتگی عروق کرونر (coronary artery disease) می باشد. عروق کرونر در اثر پلاک های چربی تنگ می شود و به این پدیده آترواسکلروزیس یا تصلب شرایین گفته می شود.

در اثر کاهش خون رسانی به عضله قلب به خصوص هنگام فعالیت که قلب نیازمند اکسیژن بیشتری است احساس سنگینی یا درد قفسه سینه رخ می دهد. اما با استراحت که تقاضای اکسیژن قلب کاهش می یابد درد بهتر می شود.

انواع آنژین قلبی یا درد سینه عبارتند از:

۱- آنژین پایدار

آنژین پایدار اغلب به هنگام فعالیت بدنی رخ می دهد. هنگامی که از پله ها بالا می روید و یا فعالیت شدید بدنی دارید، تقاضای قلب برای اکسیژن افزایش می یابد ولی بعلت نازک شدن عروق تغذیه کننده قلب خون رسانی خوبی به آن انجام نمی شود. علاوه بر فعالیت فیزیکی برخی شرایط دیگری که نیاز و تقاضای اکسیژن قبلی را افزایش می دهد عبارتند از: استرس عصبی، هوای سرد، صرف حجم زیاد غذا، کشیدن سیگار که می تواند باعث ایجاد درد سینه شود.

۲- آنژین ناپایدار

هر گاه پلاک های حاوی چربی داخل عروق کرونر دچار پارگی شوند و لخته خونی روی آن شکل بگیرد، به سرعت باعث توقف خون رسانی به عضله قلب می شود. علت دیگر آنژین ناپایدار لخته هایی است که باعث انسداد بخشی از رگ خون رساننده به قلب می شود و انسداد کلی نیست.

اگر برای مدت طولانی خون به عضله قلب نرسد، سلول های قلبی دچار مرگ می شوند و به اصطلاح حمله قلبی رخ می دهد. آنژین ناپایدار شرایطی خطرناک است و نیازمند درمان فوری است.

۳- آنژین واریانت

این آنژین که اصطلاحا پرینزمتال هم نامیده می شود اغلب در اثر اسپاسم عروق تغذیه کننده عضله قلب رخ داده و باعث تنگی موقت می شود. این تنگی موقت باعث کاهش خون رسانی موقتی به عضله قلب خواهد شد و حتی ممکن است در استراحت نیز رخ دهد و اغلب شدید است. آنژین واریانت ممکن است با درمان بهبود یابد.

 علائم آنژین قلبی یا درد سینه

درد سینه یا سنگینی سینه توسط بیمار به شکل احساس فشار، یا درد واقعی داخل قفسه صدری توصیف می شود. برخی بیماران از احساس قرار گرفتن وزنه ای سنگین روی سینه شکایت دارند. برخی ممکن است علائم را با سو هاضمه اشتباه توصیف کنند. شدت، مدت زمان و نوع درد از یک بیمار تا بیمار دیگر ممکن است متفاوت باشد.

برای بیمار مهم است که آیا الگوی درد در روزهای اخیر تغییر کرده است یا خیر؟ درد جدید یا تغییر در الگوی درد ممکن است علائم هشدار یک وضعیت خطرناک و جدی  (آنژین ناپایدار) و یا حمله قلبی باشد.

آنژین پایدار شایعترین نوع درد سینه است و اغلب با فعالیت بدنی بدتر شده و با استراحت بهبود می یابد. اگر به تازگی دچار درد سینه شده اید، حتما در اسرع وقت از پزشک متخصص قلب و عروق تقاضای وقت نمایید تا علت این درد مشخص شده و درمان شروع شود. اگر به تازگی دچار بدتر شدن درد سینه شده اید  یا شدت و تعداد حملات افزایش یافته است به سرعت به اورژانس مراجعه نمایید.

خصوصیات آنژین پایدار

-درد با افزایش فعالیت بدنی و بالا رفتن از پله افزایش می یابد.

-درد اغلب مشابه دردهای قبلی است و الگوی آن تغییری نکرده است.

-مدت زمان کوتاهی طول می کشد (اغلب کمتر از ۵ دقیقه)

-بسرعت با استراحت یا مصرف داروهای قبلی بهبود می یابد.

خصوصیات آنژین ناپایدار: (یک اورژانس واقعی)

-درد حتی به هنگام استراحت وجود دارد.

-درد بطور غیر قابل پیش بینی رخ دهد.

-اغلب شدت آن در مقایسه با آنژین پایدار بیشتر بوده و حتی ممکن است تا ۳۰ دقیقه طول بکشد.

-ممکن است با استراحت یا استفاده از داروهای قبلی بهبود پیدا نکند.

عوارض آنژین قلبی یا همان درد سینه چیست؟

Severe heartache, man suffering from chest pain, having heart attack or painful cramps, pressing on chest with painful expression.
درد قفسه سینه که اصطلاحا آنژین نامیده می شود گاهی در فعالیت معمول مانند راه رفتن ایجاد می شود ولی مهمترین عارضه آن حمله قلبی است.

علائم و نشانه های حمله قلبی عبارتند از:

-احساس فشار و درد شدید در مرکز سینه که بیش از چندین دقیقه طول می کشد.

-دردی که در قفسه سینه احساس شده و به شانه، بازو، پشت و گاهی دندان ها یا فک تیر می کشد.

-افزایش تعداد دفعات درد سینه

-درد طولانی در قسمت فوقانی شکم

تنگی نفس

-تعریق

-احساس خفگی

-غش کردن

-تهوع و استفراغ

ملاقات و نوبت دهی از پزشک:

اگر دچار درد ناگهانی و شدید سینه شده اید با اورژانس تماس بگیرید. اگر دردهای  شما با فعالیت زیاد شده و با استراحت بهتر می شود حتما به سرعت از پزشک قلب و عروق تقاضای وقت نمایید.

درمان درد سینه یا آنژین قلبی

راه های گوناگونی برای درمان آنژین صدری وجود دارد از قبیل تغییر شیوه زندگی، دارو درمانی، آنژیوپلاستی و قرار دادن استنت داخل عروق قلب و جراحی قلب باز. هدف از درمان کاهش دفعات و شدت درد و علائم بیماری قلبی است تا شانس حمله قلبی کاهش یابد. اما چنانچه شما دچار آنژین ناپایدار درد سینه ای شده اید که با دفعات قبل متفاوت است و حتی در حال استراحت رخ داده سریعا خود را به بیمارستان برسانید.

۱- تغییر در شیوه زندگی

اگر شدت آنژین شما خفیف باشد تنها ممکن است با تغییر در شیوه زندگی بهبود حاصل شود. حتی اگر درد شدید است باید تغییرات زیر را انجام دهید:

-اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک نمایید. حتی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار اجتناب نمایید.

-اگر دچار چاقی هستید، با پزشک در رابطه با کاهش وزن مشورت نمایید.

-اگر دیابتی هستید مطمئن شوید که به خوبی  قند را کنترل کرده اید و تلاش کنید ورزش روزانه داشته باشید.

-از مصرف مقدار زیاد غذا در یک وعده اجتناب کنید.

-از استرس حتی المقدور اجتناب کنید.

-از غذای سالم مانند سبزیجات و میوه ها بیشتر استفاده نمایید.

-از پزشک متخصص قلب و عروق راجع به شروع ورزش سوال کنید.

۲- داروهای مناسب برای درمان آنژین قلبی ( درد سینه )

اگر  تغییر شیوه زندگی به شما در کنترل و بهبود درد کمکی نکرد ،داروهای زیر با تجویز پزشک می تواند به شما کمک نماید:

  • نیترات ها
  • آسپرین
  • پلاویکس
  • بتابلوکرها
  • استاتین ها
  • داروهای بلوک کننده کانال کلسیم
  • رانولیزین

۳- آنژیوپلاستی و استنت گذاری

هنگام آنژیوپلاستی یا PCI یک بالون نازک داخل رگ تنگ شده قرار داده و بالون باد می شود. نهایتا برای جلوگیری از بسته شدن مجدد رگ یک داربست فلزی تحت عنوان استنت در محل تنگی تعبیه می شود. با این روش خون رسانی به عضله قلب بهبود یافته و شما دچار درد قفسه سینه نخواهید شد.

۴- جراحی قلب باز

در این روش از طریق رگی که از پا و یا پشت قفسه سینه گرفته می شود محل تنگی دور زده می شود و خون بیشتری به بعد تنگی می رسد.

آنژین صدری یا درد سینه در بانوان

ممکن است درد سینه در خانم ها متفاوت از درد کلاسیک تعریف شده باشد. ممکن است خانم ها از تهوع، تنگی نفس، درد شکم، خستگی مفرط با یا بدون درد سینه شاکی باشند. ممکن است بیمار خانم از احساس سنگینی در گردن، فک یا کتف شکایت نمایند. این اختلاف ممکن است تشخیص را به تاخیر بیندازد.

چه زمانی توسط پزشک ویزیت شویم؟

اگر مدت درد سینه طولانی تر از گذشته شده و یا با استراحت یا با دارو بهبود نمی یابد به سرعت به بیمارستان مراجعه نمایید زیرا ممکن است نشانه حمله قلبی باشد.

حتما با اورژانس تماس گرفته و از اینکه خود رانندگی نمایید، اجتناب کنید.

راه های پیشگیری از درد سینه و کنترل بیماری آنژین قلبی

Dietary

با اصلاح شیوه زندگی می توان از شدت یافتن گرفتگی عروق قلب جلوگیری کرد و این کارها شامل موارد زیر است:

ترک سیگار

-کنترل فشار خون، قند و چربی

-تغذیه و رژیم غذایی سالم

-کنترل وزن

-کاهش استرس

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

4.7/5 - (3 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرهاد یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 340 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من پارسال بعد از چند روز فشار کاری واسترس متوجه شدم صورتم داغ میکنه رفتم فشارمو گرفتم 14 بود رفتم متخصص قلب نوار و اکو انجام دادن گفتن مشکلی نداره ولی قرص متو هگزال دادن بعد از یکسال درد قفسه سینه دقیقا سمت چپ ولی تقریبا زیر دنده درد گرفت البته استرس کرونا داشتم سی ریه باز اکو گفتن مشکلی نداری الان بعضی موقع ها که استرس میگیرم درد میکنه با پشت کتفم البته دردش ثابته با لمسم بیشتر میشه فیله های پشت کمرم خشک میشه البته این فیله ها از زمانی مونده که یه سرماخوردگی شدید گرفتم که فکر کنم کرونا بوده با من مونده در ضمن فشارم چه قرص بخورم چه نخورم وقتی خودم فشارمو سرکار یا خونه میگیرم نرمال پیش دکتر میرم 14 این‌است باز صورتم دا میکنه از مطب میام خونه خوب میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      تا بحال تست ورزش کرده اید؟
    2. تصویر کاربر فرهاد یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      نه دکتر متخصص قلب گفت نیازی نیست
    3. تصویر کاربر فرهاد یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      نه دکتر متخصص قلب گفت نیازی نیست آزمایش خونم دادم هیچ موردی ندارم
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر پس ویزیت شده اید و متخصص قلب گفته نیاز نیست که جای نگرانی ندارد و احتمالا این دردها منشا عصبی و استرسی دارد، فشار هم وقتی نزد پزشک فقط بالا میرود و در منزل خوب است یعنی احتمالا آن هم بیشتر منشا اضطرابی دارد. اگر تا بحال تست تیرویید نداده اید یک تست تیرویید هم بدهید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ویدا سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.
    دختر 34 ساله هستم.چندین سالی میشه که احساس فشار میکنم تو قفسه سینه ام بعد فعالیت و هنگام فعالیت. ولی چند ساله که بیشتر شده. حدود 1.5ساله تا تو گلوم درد میگیره سمت چپ ام میاد تا بالا.احساس فشار و درد تا تو گلوم تا دندونام میرسه .ضعف و بیحالیش ام هست.صدای ضربان قلبم و احساس میکنم.پارسال رفتم دکتر عمومی و گفت صدای اضافه تو قلبت داری و اکو نوشت. رفتم و جواب این شد که سه تا نارسایی خفیف دارم. و پروپرانول 20 یکم دادن تا موقع درد بخورم.دو دوره امپرازول ام خوردم برا معده ام. از آذر ام درد پشت دارم که تشخیص خاصی نداشتن و چند بار شدید گرفته و همچنان درد خفیفی داره. ولی جدیدا همیشه این فشار قفسه سینه رو وقت فعالیت و خستگی دارم. حتی وقتی یکم معده ام پر بشه مثلا چایی دوتا چای پشت سرهم بخورم.تو دو ماه اخیر چند بار موقع فعالیت دوستام میگفتن رنگ ات پریده و بعدش کبود میشدم و تمام تن ام یخ میکنه. میخواستم ازتون بپرسم. چی میتونه باشه و باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      این شرح حال بیشتر با مشکلات گوارشی همخوانی دارد. در کل در نظر داشته باشید که در خانمی به سن شمابسیار بسیار مشکل قلبی بعید است. پیشنهاد من این است که اصلا نگران نارسایی های خفیف نباشید اینها در بسیاری افراد دیده می شوند. وسواس بیماری قلبی نگیرید، شما احتمالا یکی مشکل کوارشی دارید که باید نزد متخصص گوارش تحت نظر باشید یکی هم احتمالا مشکلات استرس و اضطرابی که لازم است زیر نظر روانشناس برایش چاره ای بیندیشید
  • تصویر کاربر نورمندی شنبه ۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر چندماهی هست صب که از خواب بیدار میشم درعرض چند دقیقه ماهیچهای پشت قفسه سینه هست که انگار ماهیچهای کتف هست دچار اسپاسم میشن شدید درد میان که نمیتونم حرکت کنم بیشتر گرفتگی سمت چپ میشه بعضی وقتا ماهیچه زیر سینه سمت چپم کمی ورم می کنه به دلیل درد زیاد همون ماهیچهای پشت کتفام بعداز چند ساعت این درد کمتر میشه ولی روز بعد دوباره که اول صب میشه دردا دوباره شروع میشن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهتره نوار قلب بگیرین و نست ورزش انجام بشه
  • تصویر کاربر آیداعابدی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    من مدتیه تنگی نفس بدی دارم حتی از پس کوچکترین کار ساده هم برنمیام یعنی نفسم میگیره
    اینحور مواقع از دهن کمک میگیرم تا نفس بکشم که قفسه ی سینه م شروع میکنه به درد گرفتن،انگار یه حالت گرفتگی داره
    بنظرتون مشکل از چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام این علائم به نفع مشکلات قلبی هستند باید جهت معاینه و بررسی‌های بیشتر به متخصص قلب مراجعه کنید

  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با سلام وتبریک سال نو آقای دکتر پدرم ناراحتی قلبی دارد و پیس میکر هم دارد الان پنج روزه عرق زیاد میکنه و درد قفسه سینه داره و متاسفانه به علت ویروس کرونا دکتر قلب پیدا نمیکنیم قرص زیر زبانی هم میزاره ولی رد نکرده لطفا راهنمایی کنید ممنون میشیم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام متاسفانه بدون معاینه نمی شه اظهارنظر کرد اگر علائم ادامه داشت حتماً مراجعه کنید

  • تصویر کاربر اکبری شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر،دو سه روزه احساس مبهمی قسمت وسط قفسه سینه دارم،نمیدونم که سوزشه یا سنگینی.تقریبا مداوم هست،البته زمانی که حواسم پرت میشه گاها فراموشش میکنم ولی خب مدام بهش فکر هم میکنم.این رو هم بگم که به خاطر کرونا استرس زیادی داشتم و دارم(۲۶ ساله).به نظرتون به خاطر اضطرابه یا موضوع دیگه ای مطرحه؟اصلا قفسه سینه میتونه به خاطر اضطراب دچار گرفتگی یا سنگینی بشه؟

    تشکر از پاسخ حضرتعالی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام درد قلبی با فعالیت بدتر میشه احتمالاً دردتون قلبی نیست پروپرانولول ۱۰ ۱۲ ساعت استفاده کنید و اگر بهتر نشده اید مراجعه کنید

  • تصویر کاربر غفاری جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    دوسه روزه شکممو قفسه سینم درد میکنه مثل دردی که انگار ورزش کردم بدنم کوفته شده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

       سلام

      بدون معاینه نمیشه اظهار نظر کرد

      اگر علائم ادامه داشت  باید مراجعه کنید

  • تصویر کاربر وحیده پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام دکتر نجفی مادر بنده 49سالشونه و 5روزه که سرفه دارند عکس از ریه گرفتن محبت میکنید یک نگاهی به عکس کنید سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      عکس تغییرات واضح نداره

      ولی متاسفانه دیدن این شمل عکس نمیشه نظر دقیق داد

  • تصویر کاربر پارسا پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام یکی از بستگان بنده دچار درد پلورتیک شده میخواستم بپرسم راه درمانش به چه شکل هست؟ممنون میشم جواب بدید خیلی اورژانسی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      درد پلورتیک در اثر علل مختلف مثل عفونت یا امبولی یا ... رخ میده

      ابتدا باید علت مشخص شود

  • تصویر کاربر کیانا جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۴ سالمه و دوروزه که سمت چپ پایین قفسه ی سینه ام درد میکنه و میسوزد در این شرایط اگر دستم را بالا ببرم دردش بیشتر می شود تاحالا سه بار برام اتفاق افتاده در خانواده مون هم سابقه ی مشکلات قلبی نداشتیم میخواستم ببینم آیا مشکل قلبی محسوب میشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      با توجه به نوع دردتون و سنتون احتمالاً درد قلبی نیست

      مسکن استفاده کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر