دکتر محمد حسین نجفی

 سی تی اسکن قلب نوعی عکس برداری از قلب است که پزشک برای تشخیص دقیق مشکل قلب از این روش استفاده میکند. در سی تی اسکن قلب برای تولید تصاویر دقیق قلب و شریان ها از اشعه ی ایکس استفاده می شود و پزشک می تواند آنها را روی صفحه نمایش کامپیوتر ببیند. تصاویر با استفاده از تعدادی ردیاب گرفته می شوند. هرچه تعداد ردیاب ها بیشتر باشد، تصاویر واضح تر خواهند بود و برای تشخیص درست به پزشک کمک بیشتری می کنند.در اینجا قصد داریم نحوه ی امتیاز دهی میوکارد  یا همان SRS ،SSS و SDS در اسکن قلب را بررسی کنیم

انواع روش های اسکن قلب

 دو روش برای سی تی  قلب وجود دارد:

– سی تی اسکن آنژیوگرافی عروق کرونری 

– دیگری سی تی نمره کلسیم.

اسکن قلب و تست استرس(SSS)

سندرم سینوس بیمار(SSS)

سندرم سینوس بیمار، نوعی اختلال در ضربان قلب است که روی گره سینوسی یا ضربان ساز طبیعی قلب تأثیر می گذارد. گره سینوسی، مسئول کنترل ضربان قلب می باشد. با وجود سندرم سینوسی بیمار، ضربان قلب آهسته تر می زند. همچنین ممکن است مکث های طولانی بین ضربان های قلب و یا ضربان های قلب نامنظم (آریتمی) را تجربه کنید. زمانی که سندرم سینوسی بیمار دارید، علائم ممکن است قابل توجه نباشند. علائم در برخی از افراد ممکن است بیایند و بروند. علائم سندرم سینوسی بیمار شامل موارد زیر می شوند:

  • تپش قلب
  • ضربان قلب سریع
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • غش کردن
  • ناراحتی قفسه سینه یا درد
  • ضربان قلب آهسته یا برادی کاردی

با اینکه این مشکل قلبی شایع نیست، اما یکی از علل سندرم سینوسی بیمار می تواند فرسودگی بافت قلب بر اثر بالا رفتن سن یا بیماری قلبی باشد. همچنین در صورت ابتلا به بیماری آپنه انسدادی خواب، بیماری های التهابی یا مصرف داروهای خاص ممکن است مستعد سندرم سینوسی بیمار باشید.

 

SRS ،SSS و SDS در اسکن قلب

امتیازدهی جهانی پرفیوژن میوکارد از نمرات زیر استفاده می کند: نمره استرس مجموع (SSS)، نمره استراحت مجموع (SRS) و نمره اختلاف جمع (SDS). نمره استرس مجموع، مجموع نمرات فرد از 17 بخش نقشه ی قطبی است که در طول استرس به دست می آید. زمانی که مقادیر نمره استرس مجموع کمتر از 4 باشد، پرفیوژن طبیعی و یا مقداری غیرطبیعی است، یعنی هیچ اختلال پرفیوژن قابل توجهی وجود ندارد. نتیجه 4 تا 8  نشان دهنده ی پرفیوژن غیرطبیعی خفیف است؛ 9 تا 13 پرفیوژن غیرطبیعی متوسط و 13 به بالا نشان دهنده ی وجود ایسکمی وسیع و قابل توجه است. با توجه به تعداد بخش های پرفیوژن غیرطبیعی، زمانی که 1 یا 2 بخش را درگیر می کند، ناحیه ی ایسکمی کوچک می باشد، زمانی که 3 یا 4 بخش را درگیر می کند متوسط و زمانی که 5 بخش به بالا را درگیر می کند، ناحیه ایسکمی بزرگ است.

SDS = اختلاف بین  SSS و  SRS

 SDS با کم کردن  SRS از  SSS به دست می آید. (SDS = SSS – SRS). این مقدار برای توصیف میزان برگشت پذیری ایسکمی/نقص استفاده می شود. امتیاز  SDS 0-1 نشان می دهد که هیچ ایسکمی وجود ندارد؛ نمرات 4-2 نشانه ی ایسکمی خفیف است؛ نمرات 6-5 ایسکمی متوسط را نشان می دهد؛ در حالیکه نمرات 7 به بالا ایسکمی شدید را نشان می دهد که نشان دهنده ی نقص پرفیوژن استرس قابل توجه است.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.7/5 - (9 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر