دکتر محمد حسین نجفی

 آنژیوپلاستی Angioplasty یک روش درمانی است که در آن از یک بالون برای باز کردن انسداد رگ های قلب ناشی از بیماری عروق کرونر، استفاده می شود. این روش درمانی، باعث بهبود جریان خون به قلب می شود. بنابراین بدون جراحی قلب باز، جریان خون به عضله قلب، باز می گردد.  آنژیوپلاستی  به عنوان یک روش اورژانسی در هنگام حمله قلبی، استفاده می شود. 

ایجاد پلاک در عروق کرونر، ممکن است باعث ترکیدن آن ها و ایجاد لخته خون  شود. اگر لخته خون به اندازه کافی بزرگ شود، می تواند عمدتا یا به طور کامل جریان خون بخشی از عضله قلب را مسدود کند. باز کردن سریع انسداد ایجاد شده، آسیب به قلب را در هنگام حمله قلبی کاهش می دهد و جریان خون را به عضله قلب باز می گرداند.

آزمایشات و مراقبت های قبل از آنژیوپلاستی

اگر آنژیوپلاستی شما به عنوان یک درمان اورژانسی انجام نشود، قبل از عمل با پزشک معالج خود ملاقات خواهید کرد. پزشک سابقه پزشکی شما، از جمله داروهایی که مصرف می کنید را بررسی می کند. یک معاینه بالینی انجام می دهد و در مورد روش مناسب برای شما، صحبت خواهد کرد. پزشک شما همچنین آزمایش های معمولی را که نیاز است، تجویز می کند. برخی از این آزمایش ها، عبارتند از:

  • آزمایش خون
  • الکتروکاردیوگرام یا همان EKG
  • عکس قفسه سینه

هنگامی که تصمیم گرفته می شود که از این روش درمانی استفاده کنید، توصیه های زیر را به شما می کنند:

  • ناشتا بودن یا نبودن پیش از عمل. اغلب باید تا نیمه شب قبل از عمل، از خوردن و نوشیدن پرهیز کنید و چیزی میل نکنید.
  • در روز آنژیوپلاستی چه داروهایی را باید مصرف کنید و چه داروهایی را نباید مصرف کنید.
  • چه زمانی باید در بیمارستان حضور داشت و به کجا مراجعه کرد.

روش انجام آنژیوپلاستی عروق کرونر

آنژیوپلاستی عروق کرونر، در بخش خاصی از بیمارستان به نام آزمایشگاه کاتتریزاسیون قلب، انجام می شود. آزمایشگاه کات، دارای صفحه های ویدئویی ويژه و دستگاه های اشعه ایکس است. پزشک شما از این تجهیزات برای دیدن تصاویر بزرگ شده از نواحی مسدود شده در عروق کرونر قلب شما استفاده می کند.

در آزمایشگاه کاتالیزور، روی یک میز دراز خواهید کشید. یک لوله داخل وریدی یا همان IV در بازوی شما قرار می گیرد تا به شما مایعات و داروهای مورد نیاز را در طول فرآیند بدهد. داروها آرامبخش هستند و همچنین از تشکیل لخته های خون جلوگیری می کنند. این داروها ممکن است باعث خواب آلودگی یا بی حسی شما نیز شوند.

مراحل آماده شدن برای این روش درمانی:

  • ناحیه ای که کاتتر در آن قرار می گیرد، معمولا بازو و یا کشاله ران درست بالای ران، موهای آن تراشیده می شود.
  • ناحیه تراشیده شده تمیز می شود تا عاری از هر میکروبی باشد و سپس این ناحیه بی حس می شود. داروی بی حسی ممکن است هنگام ورود حس سوزش و نیش زدن را به همراه داشته باشد.
مقایسه ی آنژیوپلاستی با CABG

وقتی داروهای آرامبخش اثر کردند، پزشک شما، کارش را شروع می کند. شما بیدار خواهید بود اما خواب آلود، تقریبا می توان گفت به یک خواب مصنوعی فرو می روید. یک برش کوچک در بازو یا کشاله ران شما ایجاد می شود و لوله ای به نام غلاف در آن قرار می گیرد. سپس پزشک یک سیم راهنمای بسیار نازک را از طریق شریان بازو یا کشاله ران شما به سمت ناحیه ای از شریان کرونری که مسدود شده است، می فرستند.

پزشک یک لوله بلند، نازک و منعطف به نام کاتتر را در داخل غلاف قرار می دهد و آن را روی سیم راهنما به سمت قلب می کشد.پزشک شما کاتتر را به داخل شریان کرونری منتقل می کند تا انسداد ایجاد شود. هنگامی که کاتتر در محل مناسب خود قرار گرفت، سیم راهنما را خارج می کند.ممکن است مقدار کمی رنگ از طریق کاتتر به جریان خون تزریق شود تا به نشان دادن انسداد در اشعه ایکس کمک کند. این عکس اشعه ایکس از قلب، آنژیوگرافی نامیده می شود.

در مرحله بعد، پزشک لوله ای با یک بالون کوچک تخلیه شده را از طریق کاتتر به داخل شریان کرونری که مسدود شده است می فرستند.هنگامی که لوله به محل انسداد می رسد، بالون باد می شود. بالون پلاک را به دیواره شریان فشار می دهد و آن را گشاد می کند. این روش به افزایش جریان خون به قلب کمک می کند. سپس بالون تخلیه می شود.

گاهی اوقات بالون بیش از یک بار باد و تخلیه می شود تا شریان گشاد شود. پس از آن، بالون و لوله از بدن خارج می شوند.در برخی موارد، پلاک تشکیل شده در طی آنژیوپلاستی برداشته می شود. یک کاتتر با یک تیغ تیز در نوک آن در شریان قرار داده می شود تا پلاک سخت را از بین ببرد. همچنین ممکن است از لیزر برای شکستن و حل کردن پلاک ها در جریان خون، استفاده شود.

اگر پزشک شما متوجه شود که نیاز است یک استنت ( لوله توری کوچکی) در شریان شما قرار داده شود، لوله دیگری با یک بالون از طریق شریان شما، وارد می کند. یک استنت دور بالون پیچده شده است. پزشک شما بالون را باد می کند، که باعث میشود استنت در برابر دیواره شریان منبسط شود. سپس بالون تخلیه می شود و با لوله از شریان بیرون کشیده می شود، اما استنت در شریان باقی می ماند.

پس از انجام آنژیوپلاستی، پزشک کاتتر را بیرون می کشد و کاتتر و غلاف همراهش را خارج می کند. سوراخ ایجاد شده روی شریان، یا با استفاده از وسیله ای خاص، بسته می شود و یا تا زمان بسته شدن رگ، روی آن فشار وارد می شود.

در طی عمل آنژیوپلاستی، داروهای ضد پلاکت قوی از طریق IV قرار داده شده در بازو، به بدن تزریق می شود تا از تشکیل لخته های خون در شریان یا روی استنت جلوگیری شود. این داروها به رقیق شدن خون شما کمک می کنند. مصرف این داروها درست قبل از انجام آنژیوپلاستی شروع می شوند و ممکن است ۱۲ الی ۲۴ ساعت پس از آن نیز ادامه داشته باشند.

پس از آنژیوپلاستی عروق کرونر، شما را به بخش مراقبت های ويژه منتقل می کنند و چند ساعت یا یک شب کامل، در آنجا می مانید.  در حالیکه در این بخش، تحت مراقبت هستید، باید چند ساعت پس از آنژیوپلاستی، بی حرکت دراز بکشید تا رگ های خونی بازو یا کشاله ران، کاملا بسته شوند.

در حین بهبودی پرستاران، ضربان قلب و فشار خون شما را بررسی خواهند کرد. آن ها همچنین، کشاله ران یا بازوی شما را برای احتمال خونریزی بررسی خواهند کرد. پس از چند ساعت، شما می توانید با کمک پرستاران، راه بروید.

محلی که لوله از طریق آن وارد شده است، ممکن است برای حدود یک هفته احساس درد یا حساسیت داشته باشد.

مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی

داروهایی که بعد از آنژیوپلاستی باید مصرف کنید

اکثر افراد ۱ تا ۲ روز پس از آنژیوپلاستی از بیمارستان مرخص می شوند. وقتی پزشک تشخیص می دهد که شما شرایط ترخیص از بیمارستان را دارید، دستورالعمل هایی را به شما می دهد که باید در خانه، آن ها را انجام دهید. این دستورالعمل ها عبارتند از:

  • میزان ورزش یا فعالیتی که می توانید انجام دهید.
  • چه زمانی باید برای چکاپ، مجددا به پزشک خود مراجعه کنید.
  • چه داروهایی را باید مصرف کنید.
  • هنگام بررسی علائم عفونت در اطراف ناحیه ای که لوله در آن قرار داده شده است، باید روزانه به چه نکاتی توجه کنید. علائم عفونت ممکن است شامل قرمزی، تورم یا ترشحات باشد.
  • چه زمانی باید با پزشک خود تماس بگیرید. به عنوان مثال، اگر تب یا علائم عفونت، درد یا خونریزی در محل قرار دادن کاتتر یا احساس تنگی نفس داشتید. ممکن است در این شرایط لازم باشد با پزشک خود تماس بگیرید.
  • چه زمانی نیاز است با اورژانس تماس بگیرید (مثلا وقتی که احساس درد در قفسه سینه داشتید).

پزشک برای جلوگیری از تشکیل لخته های خون، داروهایی را تجویز می کند. باید داروها را طبق دستورالعملی که پزشکتان به شما داده، مصرف کنید. اگر برای شما استنت قرار داده شده است، داروهایی برای جلوگیری و کاهش  خطر تشکیل لخته های خون در استنت ، برای شما تجویز می شود. لخته شدن خون در استنت می تواند جریان خون را مسدود کند و باعث بروز حمله قلبی شود.

اکثر افراد پس از آنژیوپلاستی به سرعت بهبود می یابند و حدود یک هفته پس از ترخیص از بیمارستان، به سر کار خود باز می گردند. پزشک شما میخواهد میزان بهبود شما را پس از خروج از بیمارستان بررسی کند. در طول ویزیت بعدی، پزشک شما را معاینه می کند، و در صورت نیاز تغییراتی در داروهای شما ایجاد می کند. در این مرحله هر گونه آزمایش لازم را انجام می دهد و بهبودی کلی شما را بررسی می کند. شما می توانید در این جلسه، درباره فعالیت های خود، داروهای یا تغییرات لازم در سبک زندگی خود، یا صحبت درباره موضوعات دیگری که به سلامت شما مربوط است، با پزشک معالج خود، صحبت کنید.

خطرات آنژیوپلاستی عروق کرونر

آنژیوپلاستی عروق کرونر، یک روش درمانی رایج است. اگر چه این روش درمانی، به طور معمول بی خطر است، اما خطرات کمی نیز دارد. این خطرات عبارتند از:

  • خونریزی از رگ خونی که کاتتر در آن قرار داده شده است.
  • آسیب ناشی از کاتتر، به عروق خونی.
  • واکنش آلرژیک به رنگ تزریق شده در طی آنژیوپلاستی.
  • آریتیم یا همان ضربان قلب نامنظم.
  • نیاز به پیوند اورژانسی بای پس عروق کرونر در طول عمل، این اتفاق تنها در ۲ الی ۴ درصد افراد، رخ میدهد. این اتفاق ممکن است زمانی رخ دهد که یک شریان به جای باز شدن، بسته شود.
  • آسیب ناشی از رنگ تزریق شده به کلیه ها.
  • حمله قلبی، تنها در ۳.۵ درصد افراد اتفاق می افتد.
  • سکته مغزی، در کمتر از یک درصد افراد اتفاق می افتد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

1.5/5 - (104 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسام جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام و احترام، ٣6 ساله هستم و در سي تي آنژيو اخير بيمارستان رجايي رگ سمت راست قلبم داراي گرفتگي قابل توجه است و يك رگ سمت چپ 5٠ درصد گرفتگي ، با توجه به سن من استنت گذاري تا چند سال جواب ميدهد ؟ نوع استنت و جنس و كيفيت آن را بايد پيگيري كنم در بيمارستان رجايي يا فرقي نميكند ؟ آيا هيچ راهي غير از استنت دارم ؟ با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      سريعتر اقدام به آنژيوگرافي و آنژيوپلاستي نماييد
      در بيمارستان شهيد رجايي از استنت هاي خوب و رايج استفاده ميشود
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۳۰ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام هزینه های استنت دارویی و مراقب های بعد از ان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳۰ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      بسته به نوع بيمه شما و بيمارستان متفاوت است
      بيمه خودتون رو بفرماييد چي هست تا راهنمايي كنم
      مراقبت پس از آنژيوپلاستي رو در سايت من ببينيد
  • تصویر کاربر الهه پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 700 مشاهده پرسش
    سلام پدرم۶۷ساله بودهفته قبل درحین عمل بالن باپارگی رگ مواجه شدوحدودیکساعت ونیم بعدعمل بازقلب براش انجام دادن ولی پس ازدوروزبیهوشی بعلت ازکارافتادن نصف قلب وفشار۶فوت کردندآیاعمل بازدیرانجام شده یاقصورازکسی بوده؟؟؟خاهش میکنم جواب بدهید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      سوا خوبي پرسيدين
      پارگي رگ بخشي از عارضه استنت گذاري است و كار پزشك را به شدت سخت ميكند
      گاهي با ابزار موجود در بخش آنژيوگرافي ميتوان مانع از خونريزي شد ولي گاهي در ميانه راه پزشم تصميم نيگيرد بيمار را با جراحي باز نجات دهد
      براي اظهار نظر بايد فيلم آنژيوپلاستي را ببينم ولي حتما پزشك محترم تلاش خود را بخوبي انحام داده است
      به شما تسليت ميگويم
  • تصویر کاربر صابرهوشمند سه شنبه ۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید پدرم بعدازآنژیوپلاستی مشخص شده پلاکت خونشون پایین است وفشار خون پایین دارند برای بالا اومدن پلاکت خون چه چیزی برایشون مفید هست ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      بسته به علت پلاكت پايين دارد
  • تصویر کاربر عظیم جمعه ۱۳ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خدا خیرتان دهد که پاسخ ایمیل را دادید.
    متاسفانه من مدارک و عکسهای ام آر آی دوستم رو به دکتر رحمانیان جراح مغز و
    اعصاب بیمارستان نمازی شیراز نشون دادم و ایشون گفتند که دیر شده و نمیشه برای
    ایشون کاری کرد و فقط باید منتظر بود تا شاید سطح هوشیاری بالا بیاید یا اینکه
    اهدا عضو انجام دهید. به نظر شما نیز هیچ دارویی و یا عملی نیست که بشه اجام
    داد و سطح هوشیاری بالا بیاد.
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۳ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر رمضان جمعه ۱۳ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    مرد57 حدودا یک هفته پیش عمل انژیوپلاستیکی انجام داده.داروپلاویکس 75 و. لوزار25. و. آتورواستاتین 20 مصرف میکنم وبا اسپیریمبه زبان‌ ساده فنر که گذاشته شوده در رگ LAD گاهی اوقات زیر جناق سمت چپ احساس درد میکنم . طبیعی است؟؟؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۳ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر جواد شنبه ۱۱ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 397 مشاهده پرسش
    در مورد تنگی نفس با پزشک مشورت کردم من فشار خون ندارم و با خوردن متورال فشارم خیلی افتاده بود دکتر مصرف متورال را از نصف صببح و نصف شب به یک چهارم قرص در روز تغییر دادند که خیلی موثر بود سوالم این است قرص متورال برای اینجانب که اصلا فشار خون ندارم مصرف آن لازم است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۱ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بله
  • تصویر کاربر نادر چهارشنبه ۱ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    مادر من ۹ خرداد سال جاری استنت گذاشتن از مردادماه در نواحی قفسه ی سینشون احساس درد و سوزش میکردن به پزشک معالجشون مراجعه کردیم گفتن به دلیل استرسه بتازگی این درد و سوزش بسمت سینه هاشون منتقل میشه و میگن گاهی اوقات این مسئله با تنگی نفس همراه هست ممنون میشم من را برای حل این مشکل راهنمایی کنید سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      لطفا اسكن هسته اي قلب انجام دهند
  • تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۳۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من 2 ماه قبل از طریق دست راست آنژیوپلاستی شدم. صبح روز بعد که مرخص شدم انگشت دستم شروع به درد کردن گرفت. و دقیقا محل ورود کاتتر متورم شد که قبلا سوال پرسیدم و جنابعالی تشخیص به آنوریسم دادید که درست بود. به دلیل همین آنوریسم چند بار بیمارستان بستری شدم و لخته خون به نوک انگشت من میرسید و هپارین تراپی انجام میشد. بعد پیش دکتر جراح عروق رفتم و ایشان گفتن که باید جراحی کنم. بعد از جراحی انگشت دستم بسیار ضعیف شد به حدی که نمیتونم خودکار به دست بگیرم.
    سوال اصلی من این هست. آیا این آنوریسم عروقی از عوارض آنژیوپلاستی بود یا از تخلفات و قصور پزشکی بود؟
    ممنون میشم که نظر خودتون بگید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بله جزيي از عوارض كار است
      مثل اينكه از خيابان رد شويد چقدر شانس برخورد ماشين با شما وجود دارد سانس ايجاد عوارض بسيار اندك است ولي وجود دارد
  • تصویر کاربر دیفسر چهارشنبه ۱۷ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام. پدرم نوبت عمل قلب باز دارن. گرفتگی در ناحیه ی پراگزیمال LAD و در OM 2در LXC هست. دکترش پیشنهاد عمل قلب باز کردن. پدرم بیماری قند هم ندارن. می خواستم ببینم میشه از استنت بجای عمل بای پس قلب استفاده کرد یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۷ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      براي پاسخ بايد فيلم انژيو را ببينم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر