دکتر محمد حسین نجفی

 آنژیوپلاستی Angioplasty یک روش درمانی است که در آن از یک بالون برای باز کردن انسداد رگ های قلب ناشی از بیماری عروق کرونر، استفاده می شود. این روش درمانی، باعث بهبود جریان خون به قلب می شود. بنابراین بدون جراحی قلب باز، جریان خون به عضله قلب، باز می گردد.  آنژیوپلاستی  به عنوان یک روش اورژانسی در هنگام حمله قلبی، استفاده می شود. 

ایجاد پلاک در عروق کرونر، ممکن است باعث ترکیدن آن ها و ایجاد لخته خون  شود. اگر لخته خون به اندازه کافی بزرگ شود، می تواند عمدتا یا به طور کامل جریان خون بخشی از عضله قلب را مسدود کند. باز کردن سریع انسداد ایجاد شده، آسیب به قلب را در هنگام حمله قلبی کاهش می دهد و جریان خون را به عضله قلب باز می گرداند.

آزمایشات و مراقبت های قبل از آنژیوپلاستی

اگر آنژیوپلاستی شما به عنوان یک درمان اورژانسی انجام نشود، قبل از عمل با پزشک معالج خود ملاقات خواهید کرد. پزشک سابقه پزشکی شما، از جمله داروهایی که مصرف می کنید را بررسی می کند. یک معاینه بالینی انجام می دهد و در مورد روش مناسب برای شما، صحبت خواهد کرد. پزشک شما همچنین آزمایش های معمولی را که نیاز است، تجویز می کند. برخی از این آزمایش ها، عبارتند از:

  • آزمایش خون
  • الکتروکاردیوگرام یا همان EKG
  • عکس قفسه سینه

هنگامی که تصمیم گرفته می شود که از این روش درمانی استفاده کنید، توصیه های زیر را به شما می کنند:

  • ناشتا بودن یا نبودن پیش از عمل. اغلب باید تا نیمه شب قبل از عمل، از خوردن و نوشیدن پرهیز کنید و چیزی میل نکنید.
  • در روز آنژیوپلاستی چه داروهایی را باید مصرف کنید و چه داروهایی را نباید مصرف کنید.
  • چه زمانی باید در بیمارستان حضور داشت و به کجا مراجعه کرد.

روش انجام آنژیوپلاستی عروق کرونر

آنژیوپلاستی عروق کرونر، در بخش خاصی از بیمارستان به نام آزمایشگاه کاتتریزاسیون قلب، انجام می شود. آزمایشگاه کات، دارای صفحه های ویدئویی ويژه و دستگاه های اشعه ایکس است. پزشک شما از این تجهیزات برای دیدن تصاویر بزرگ شده از نواحی مسدود شده در عروق کرونر قلب شما استفاده می کند.

در آزمایشگاه کاتالیزور، روی یک میز دراز خواهید کشید. یک لوله داخل وریدی یا همان IV در بازوی شما قرار می گیرد تا به شما مایعات و داروهای مورد نیاز را در طول فرآیند بدهد. داروها آرامبخش هستند و همچنین از تشکیل لخته های خون جلوگیری می کنند. این داروها ممکن است باعث خواب آلودگی یا بی حسی شما نیز شوند.

مراحل آماده شدن برای این روش درمانی:

  • ناحیه ای که کاتتر در آن قرار می گیرد، معمولا بازو و یا کشاله ران درست بالای ران، موهای آن تراشیده می شود.
  • ناحیه تراشیده شده تمیز می شود تا عاری از هر میکروبی باشد و سپس این ناحیه بی حس می شود. داروی بی حسی ممکن است هنگام ورود حس سوزش و نیش زدن را به همراه داشته باشد.
مقایسه ی آنژیوپلاستی با CABG

وقتی داروهای آرامبخش اثر کردند، پزشک شما، کارش را شروع می کند. شما بیدار خواهید بود اما خواب آلود، تقریبا می توان گفت به یک خواب مصنوعی فرو می روید. یک برش کوچک در بازو یا کشاله ران شما ایجاد می شود و لوله ای به نام غلاف در آن قرار می گیرد. سپس پزشک یک سیم راهنمای بسیار نازک را از طریق شریان بازو یا کشاله ران شما به سمت ناحیه ای از شریان کرونری که مسدود شده است، می فرستند.

پزشک یک لوله بلند، نازک و منعطف به نام کاتتر را در داخل غلاف قرار می دهد و آن را روی سیم راهنما به سمت قلب می کشد.پزشک شما کاتتر را به داخل شریان کرونری منتقل می کند تا انسداد ایجاد شود. هنگامی که کاتتر در محل مناسب خود قرار گرفت، سیم راهنما را خارج می کند.ممکن است مقدار کمی رنگ از طریق کاتتر به جریان خون تزریق شود تا به نشان دادن انسداد در اشعه ایکس کمک کند. این عکس اشعه ایکس از قلب، آنژیوگرافی نامیده می شود.

در مرحله بعد، پزشک لوله ای با یک بالون کوچک تخلیه شده را از طریق کاتتر به داخل شریان کرونری که مسدود شده است می فرستند.هنگامی که لوله به محل انسداد می رسد، بالون باد می شود. بالون پلاک را به دیواره شریان فشار می دهد و آن را گشاد می کند. این روش به افزایش جریان خون به قلب کمک می کند. سپس بالون تخلیه می شود.

گاهی اوقات بالون بیش از یک بار باد و تخلیه می شود تا شریان گشاد شود. پس از آن، بالون و لوله از بدن خارج می شوند.در برخی موارد، پلاک تشکیل شده در طی آنژیوپلاستی برداشته می شود. یک کاتتر با یک تیغ تیز در نوک آن در شریان قرار داده می شود تا پلاک سخت را از بین ببرد. همچنین ممکن است از لیزر برای شکستن و حل کردن پلاک ها در جریان خون، استفاده شود.

اگر پزشک شما متوجه شود که نیاز است یک استنت ( لوله توری کوچکی) در شریان شما قرار داده شود، لوله دیگری با یک بالون از طریق شریان شما، وارد می کند. یک استنت دور بالون پیچده شده است. پزشک شما بالون را باد می کند، که باعث میشود استنت در برابر دیواره شریان منبسط شود. سپس بالون تخلیه می شود و با لوله از شریان بیرون کشیده می شود، اما استنت در شریان باقی می ماند.

پس از انجام آنژیوپلاستی، پزشک کاتتر را بیرون می کشد و کاتتر و غلاف همراهش را خارج می کند. سوراخ ایجاد شده روی شریان، یا با استفاده از وسیله ای خاص، بسته می شود و یا تا زمان بسته شدن رگ، روی آن فشار وارد می شود.

در طی عمل آنژیوپلاستی، داروهای ضد پلاکت قوی از طریق IV قرار داده شده در بازو، به بدن تزریق می شود تا از تشکیل لخته های خون در شریان یا روی استنت جلوگیری شود. این داروها به رقیق شدن خون شما کمک می کنند. مصرف این داروها درست قبل از انجام آنژیوپلاستی شروع می شوند و ممکن است ۱۲ الی ۲۴ ساعت پس از آن نیز ادامه داشته باشند.

پس از آنژیوپلاستی عروق کرونر، شما را به بخش مراقبت های ويژه منتقل می کنند و چند ساعت یا یک شب کامل، در آنجا می مانید.  در حالیکه در این بخش، تحت مراقبت هستید، باید چند ساعت پس از آنژیوپلاستی، بی حرکت دراز بکشید تا رگ های خونی بازو یا کشاله ران، کاملا بسته شوند.

در حین بهبودی پرستاران، ضربان قلب و فشار خون شما را بررسی خواهند کرد. آن ها همچنین، کشاله ران یا بازوی شما را برای احتمال خونریزی بررسی خواهند کرد. پس از چند ساعت، شما می توانید با کمک پرستاران، راه بروید.

محلی که لوله از طریق آن وارد شده است، ممکن است برای حدود یک هفته احساس درد یا حساسیت داشته باشد.

مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی

داروهایی که بعد از آنژیوپلاستی باید مصرف کنید

اکثر افراد ۱ تا ۲ روز پس از آنژیوپلاستی از بیمارستان مرخص می شوند. وقتی پزشک تشخیص می دهد که شما شرایط ترخیص از بیمارستان را دارید، دستورالعمل هایی را به شما می دهد که باید در خانه، آن ها را انجام دهید. این دستورالعمل ها عبارتند از:

  • میزان ورزش یا فعالیتی که می توانید انجام دهید.
  • چه زمانی باید برای چکاپ، مجددا به پزشک خود مراجعه کنید.
  • چه داروهایی را باید مصرف کنید.
  • هنگام بررسی علائم عفونت در اطراف ناحیه ای که لوله در آن قرار داده شده است، باید روزانه به چه نکاتی توجه کنید. علائم عفونت ممکن است شامل قرمزی، تورم یا ترشحات باشد.
  • چه زمانی باید با پزشک خود تماس بگیرید. به عنوان مثال، اگر تب یا علائم عفونت، درد یا خونریزی در محل قرار دادن کاتتر یا احساس تنگی نفس داشتید. ممکن است در این شرایط لازم باشد با پزشک خود تماس بگیرید.
  • چه زمانی نیاز است با اورژانس تماس بگیرید (مثلا وقتی که احساس درد در قفسه سینه داشتید).

پزشک برای جلوگیری از تشکیل لخته های خون، داروهایی را تجویز می کند. باید داروها را طبق دستورالعملی که پزشکتان به شما داده، مصرف کنید. اگر برای شما استنت قرار داده شده است، داروهایی برای جلوگیری و کاهش  خطر تشکیل لخته های خون در استنت ، برای شما تجویز می شود. لخته شدن خون در استنت می تواند جریان خون را مسدود کند و باعث بروز حمله قلبی شود.

اکثر افراد پس از آنژیوپلاستی به سرعت بهبود می یابند و حدود یک هفته پس از ترخیص از بیمارستان، به سر کار خود باز می گردند. پزشک شما میخواهد میزان بهبود شما را پس از خروج از بیمارستان بررسی کند. در طول ویزیت بعدی، پزشک شما را معاینه می کند، و در صورت نیاز تغییراتی در داروهای شما ایجاد می کند. در این مرحله هر گونه آزمایش لازم را انجام می دهد و بهبودی کلی شما را بررسی می کند. شما می توانید در این جلسه، درباره فعالیت های خود، داروهای یا تغییرات لازم در سبک زندگی خود، یا صحبت درباره موضوعات دیگری که به سلامت شما مربوط است، با پزشک معالج خود، صحبت کنید.

خطرات آنژیوپلاستی عروق کرونر

آنژیوپلاستی عروق کرونر، یک روش درمانی رایج است. اگر چه این روش درمانی، به طور معمول بی خطر است، اما خطرات کمی نیز دارد. این خطرات عبارتند از:

  • خونریزی از رگ خونی که کاتتر در آن قرار داده شده است.
  • آسیب ناشی از کاتتر، به عروق خونی.
  • واکنش آلرژیک به رنگ تزریق شده در طی آنژیوپلاستی.
  • آریتیم یا همان ضربان قلب نامنظم.
  • نیاز به پیوند اورژانسی بای پس عروق کرونر در طول عمل، این اتفاق تنها در ۲ الی ۴ درصد افراد، رخ میدهد. این اتفاق ممکن است زمانی رخ دهد که یک شریان به جای باز شدن، بسته شود.
  • آسیب ناشی از رنگ تزریق شده به کلیه ها.
  • حمله قلبی، تنها در ۳.۵ درصد افراد اتفاق می افتد.
  • سکته مغزی، در کمتر از یک درصد افراد اتفاق می افتد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

1.5/5 - (104 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جباری جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 365 مشاهده پرسش
    سلام من 60 سالمه بیماری قند وفشار خون دارم انژوگرافی کردم گفتن دو تا از رگ هام 90الی 99 درصد گرفتگی داردایا با انژوپلاستی باز می شود یا باید عمل قلب باز انجام دهم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید بیمار و سی دی آنژیو دیده شود تا بشه اطهار نظر کرد

  • تصویر کاربر الیاسی چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام، وقت بخیر
    جناب دکتر بیمار خانمی هستند پنجاه و هفت ساله ، دیابتی با مصرف قرص های زیپمت و گلی کلازید... میانگین قند سه ماهه یازده می باشد و عدد قند هم گاها بالای سیصد... علائم گاها سردرد میگرنی ، تنگی نفس حین تحرک سریع و سابقا چند مرتبه در ماه خونریزی مختصر از بینی

    سه مرتبه در طول این چندسال افت قند به حالت کاهش سطح هوشیاری داشتند و بعد از آخرین مرتبه که دو ماه قبل بود این پیگیری ها انجام شد
    آزمایش cbc نرمال ، سی تی اسکن مغز و سونو عروق کاروتید نرمال اما در ام آر آی به این شرح آمده است :
    multiple fine t2 and flair hyperintense foci in periventricular and cerebral white matter suggestive of small vessel ischemic zone...mild effusion is seen in right mastoid air cells

    و دکتر مغز و اعصاب برای ایشان آتورواستاتین و آسپرین تجویز کردند...با وجود نداشتن علائم و درد قلبی ، بنده اصرار کردم ویزیت قلب انجام بشه و پزشک با دیدن نوار قلب اسکن هسته ای رو درخواست دادند و جواب شد :
    dipyridamole myocardium perfusion scan by spect gated method on stress and rest phases the anterior , lateral and inferolateral walls are hypoactive on stress phase compared with the rest. ischemia can be suggested in the mentioned area

    و بعد آنژیوگرافی از دست راست ناحیه مچ انجام شد و همان روز آنژیوپلاستی انجام شد و دو فنر در lad & d قرار داده شد
    الان بعد از دو هفته باید دوز پلاویکس رو نصف کنند

    هر روز ساعت هفت صبح و هفت شب آسپرین+پلاویکس+متورال مصرف می کنند

    ناشتا پنتوپرازول

    لوزارتان و سوستاک ظهر و شب

    آتورواستاتین هم قبل از خواب


    الان که باید دوز پلاویکس را کم کنند ، دقیقا چه ساعتی مصرف کنند و آیا ساعت خاصی مهم هست یا خیر ؟

    و بعد از یک ماه هم دستور بر این هست که آسپرین هم نصف شود و به طور روزانه یک وعده مصرف شود
    همان سوال درباره آسپرین چطور ؟


    و آیا احتمال خونریزی مغزی هست یا خیر ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      پلاویکس رو صبح و اسپرین رو شب مصرف کنند

      در مورد خونریزی بدون دیدن بیمار نمیشه اظهار نظر کرد

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    با سلام
    می خواستم بدانم آیا سی تی انزیو دقیقا ماندد انزیو سنتی گرفتگیها را نشان می دهد و به نظر شما برای شخص 77ساله که قبلا (سه سال قبل؟)انزیوکرده کدام بهتر است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سیتی به اندازه آنژیو دقیق نیست

      انتخاب روش تشخیصی به شرح حال بیمار بستگی داره

  • تصویر کاربر گلشکوه پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با توجه به عکس انژیوگرافی یکی از رگ ها 90 درصد گرفتس و نیاز ه سریع به عمل و انژیوگرافی داره لطفا هماهنگ کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید بیمار و سی دی انژیو دیده شود

      در ضمن متوجه سوالتونونشدم

  • تصویر کاربر کاربر شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ایا عرق کردن(عرق گرم) همراه با سرگیجه برای کسی ک ۹ ماه پیش انژیوپلاستی کرده و فنر تو قلبش داره خطرناکه؟ چه اقدام فوری ای باید انجام داد؟فشار و ضربان قلبشون طبیعی بود.ممنونم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بدون معاینه نمیشه گفت

      ممکنه قلبی یا غیر قلبی باشه

      باید معاینه شوید و بنابراین باید مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بدون معاینه نمیشه گفت

      ممکنه قلبی یا غیر قلبی باشه

      باید معاینه شوید و بنابراین باید مراجعه کنید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر موسی دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    عمل قلب باز داشتم بنا به توصیه دکترناظری بدلیل ای اف 20درصد نیاز به ای سی دی دارم من ساکن کرمان و شاغل میباشم ایا درحال حاضر این دستگاه دربازار موجوداست؟ قیمت تقریبی ان چند است از کجا بایستی تهیه کنم ؟قبلا از راهنماییتان کمال امتنان و تشکر را دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      متاسفانه اطلاع ندارم

  • تصویر کاربر مرضیه یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    پدری ۶۳ساله دارم که ۴سال پیش استنت گذاری قلب انجام دادن و از اونموقعه تا الان در حال مصرف پلاویکس و اس ا و کاپتوپریل و نیتروگلیسیرین هستند سوال من از شما این هست که خیلیها میگن که بعد از مصرف یکسال قرص پلاویکس باید قطع بشه خواستم نظر شما رو بدونو واقعا نگرانم
    مچکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      بعد یک تا دو سال میشه قطع کرد

  • تصویر کاربر حمشید چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام در بیمارستان میلاد انژیو شدم پس از چند دقیقه حالت شدید خفگی به من دست داد که برای مدتی با مرگ کلنجار رفتن وحضور چندپزشک بیهوش ودراطاق عمل لوله در دهان به سی سی یو منتقل ساعاتی بعد به هوش امدم برای انژیوپلاستی قرار بر شورا شد شما پلاستی را بی خطر میدانید هردوپا ورگ سینه گرفتگی دارد دیابتی انسولینی هستم شما در کدام بیمارستان انجام میدهید خیلی ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      هر اقدامی میتونه خطر داشته باشه
      باید دید سود بیشتره یا ضرر
      باید با مدارک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر رحمن جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید میخوام بدوم که یک رگ که بسته هست باید چه کار کرد.یکی رو دکتر گفته فنر گذاشتیم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ورزش رژيم غذايي سلامت و دارو
  • تصویر کاربر ع سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر با توجه به جواب سیتی انزیو پلاستی و عکسهای ارسالی ایا نیاز به استد گذاری رگ دارا تنگی باتوجه به اخر رگ می باشد نیاز هست انزیو پلاستی شود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      زودتر انژيوگرافي شوند يك رگ كاملا مسدود است اگر بشود انرا باز كرد دو رگ ديگر را هم ميشود استنت گذاشت
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر