دکتر محمد حسین نجفی

آیا قرص پرانول موجب افزایش وزن میشود؟ ممکن است  این سوال برای اکثر بیمارانی که داروی پرانول مصرف میکنند پیش بیاید، در این مقاله قصد درایم به این سوال پاسخ دهیم و ابهامات ذهنی بیمارانی که این دارو را مصرف میکنند، برطرف کنیم، دارو هایی مانند قرص پرانول و  از این دست دارو ها را، مسدود کننده ی بتا نیز مینامند، مسدود کننده های بتا معمولاً برای درمان مشکلات قلبی از جمله فشار خون بالا، نارسایی قلبی و آریتمی ها (ضربان قلب نامنظم) مصرف می شوند.

این گروه از داروها به طور کلی برای اکثر افراد مشکلی ایجاد نمیکنند، اما در مورد افزایش وزن ناشی از مصرف مسدود کننده های بتا، حدس و گمان هایی وجود دارد، آیا مسدود کننده های بتا واقعاً می توانند موجب افزایش وزن شوند؟ در این صورت، چه کاری باید انجام دهید؟

پرانول و چاق شدن

آیا قرص پرانول چاق می کند؟

  • تعدادی از مسدود کننده های بتا در چند ماه اول درمان می توانند موجب افزایش وزن زیادی شوند. برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که کاهش وزن در حین مصرف مسدودکننده ی بتا سخت تر است.
  • احتمال افزایش وزن با مصرف متوپرولول (لوپرسور، توپرول ایکس ال) و پروپرانولول نسبت به دیگر مسدود کننده های بتا بیشتر است.
  • اگر شما برای درمان نارسایی قلبی، مسدود کننده ی بتا مصرف می کنید و متوجه افزایش وزن سریع شده اید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید، این شرایط می تواند نشانه ی بدتر شدن نارسایی قلبی باشد.

مسدود کننده های بتا و افزایش وزن

بعضی از مسدود کننده های بتا در برخی  از افراد ممکن است موجب افزایش وزن شوند، گرچه، این شرایط یک عارضه ی جانبی رایج نیست و اگر سعی در کاهش وزن دارید، مصرف این داروها باعث می شود که کاهش وزن شما سخت تر باشد. تمام مسدود کننده های بتا تأثیر مشابهی روی افزایش وزن ندارند. احتمال افزایش وزن با مصرف برخی از مسدود کننده های بتا نسبت به برخی دیگر بیشتر است.

قرص هایی که بیشترین افزایش وزن را دارند

مسدود کننده های بتا

میانگین کلی افزایش وزن ناشی از مصرف مسدود کننده ی بتا معمولا 1 تا 2 کیلوگرم است. این افزایش وزن  معمولاً فقط در ماههای اول مصرف این دارو رخ می دهد. به طور کلی زمانی که بدن شما با این دارو سازگار می شود، افزایش وزن متوقف می شود. برای برخی از افراد، این مقدار وزن ممکن است زیاد به نظر نرسد. اما اگر شما در حال تلاش برای حفظ یا کاهش وزن خود هستید،  این مسئله ممکن است خوشایند نباشد.

برخی از افراد ممکن است نسبت به دیگران دچار افزایش وزن بیشتری شوند، تحقیقات نشان می دهند که برخی از مسدود کننده های بتا نسبت به برخی دیگر بیشتر احتمال افزایش وزن دارند. متوپرولول و پروپرانول ممکن است موجب افزایش وزن 1 تا 2 کیلوگرم شوند. به نظر می رسد که آتنولول بیشترین تأثیر را روی افزایش وزن داشته باشد و به طور تقریبی موجب افزایش وزن 3 تا 4 کیلوگرم می شود.

اما آتنولول و پروپرانولول  در برخی از افراد ممکن است یک کاهش وزن جزئی ایجاد کنند. گرچه، متوپرولول موجب افزایش وزن نمی شود.

دلیل افزایش وزن با قرص پرانول

دو نظریه در مورد علت تأثیر مسدود کننده های بتا یا قرص پرانول روی افزایش وزن وجود دارد، اولین مورد در رابطه با تأثیر این داروها روی متابولیسم بدن می باشد، برخی از تحقیقات نشان می دهند که مسدود کننده های بتا می توانند سوخت و ساز بدن شما را تا 50% کاهش دهند، این امر بدن شما را از تبدیل مؤثر غذا به انرژی باز می دارد. در عوض، این کالری ها در بدن شما ذخیره می شوند. به مرور زمان کالری بیش از حد در بدن می تواند موجب افزایش وزن شود.

 دومین نظریه در مورد توانایی ورزش کردن در حین مصرف مسدود کننده ی بتا می باشد. یکی از عوارض جانبی رایج که در مورد مسدود کننده های بتا گزارش شده است، خستگی است. احساس خستگی و ضعف می تواند از تمایل به ورزش کردن و شرکت در فعالیت های ورزشی جلوگیری کند. بعلاوه، این داروها می توانند کیفیت و مدت زمان تمرینات شما را کاهش دهند. در نتیجه، کالری کمتری سوزانده می شود واین باعث افزایش وزن می شود.

کنترل وزن و مصرف پرانول

تمام افرادی که مسدود کننده ی بتا مصرف می کنند، دچار افزایش وزن نمی شوند. اما اگر شما بخواهید از افزایش وزن در حین مصرف مسدود کننده بتا پیشگیری کنید، چندین راهکار ساده می توانید انجام دهید. یکی از اقدامات، برخورداری از یک برنامه ی غذایی متعادل است که عمدتاً شامل غذاهای سالم و کامل می شود. سعی کنید مصرف غذا و نوشیدنی های سرشار از شکر را کاهش دهید.مهمتر از همه، سعی کنید در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.

نه تنها هیدراسیون برای حفظ سلامت بدن بسیار مهم است، بلکه نوشیدن آب نیز می تواند به کاهش وزن کمک کند.این امر به ویژه در زمانی صادق است که آب را جایگزین نوشیدنی های پر از قند و کالری مانند نوشابه و آبمیوه کنید. داشتن یک برنامه ورزشی منظم نیز می تواند به کنترل وزن در زمان مصرف مسدود کننده ی بتا کمک کند.واقعاً فرقی نمی کند که چه نوع ورزشی را انتخاب می کنید، مسئله مهم، استمرار و پیگیری در تمرینات ورزشی است.

هر ورزشی که انجام می دهید، چه پیاده روی باشد، چه وزنه برداری یا یوگا، باید حتماً به آن علاقه داشته باشید. تمرینات ورزشی را به آهستگی شروع کنید تا از آسیب رساندن به خود جلوگیری کنید. اگر کنترل وزن در حین مصرف مسدود کننده های بتا هنوز برای شما سخت باشد، با پزشک خود صحبت کنید.او ممکن است داروی شما را با یک مسدود کننده ی بتای دیگر یا دارویی از گروه دارویی دیگر جایگزین کند.

5.افزایش وزن  خطرناک

افزایش وزن ناشی از مسدود کننده های بتا باید تدریجی باشد و به طور کلی در طول چند ماه اتفاق بیفتد، اما اگر شما برای درمان نارسایی قلبی خود مسدود کننده ی بتا مصرف می کنید و متوجه افزایش وزن سریع شدید، ممکن است نشان دهنده ی مشکل جدی باشد، افزایش وزن بیشتر از 1 تا 2 کیلوگرم در طول یک دوره ی 24 ساعته یا بیشتر از 2 تا 3 کیلوگرم در عرض یک هفته می تواند نشانه ی این باشد که مشکل نارسایی قلب شما در حال بدتر شدن است.

 این موضوع به این معنی ست که داروهای شما آن طور که باید عمل نمی کنند. اگر افزایش وزن سریع دارید، به ویژه در صورت تجربه ی هر یک از علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید.

  • تنگی نفس
  • احساس سرگیجه یا سبکی سر
  • حالت تهوع
  • ورم پاها و شکم

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

2.8/5 - (9 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کیان چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    باسلام‌ و خداقوت
    برای‌بنده‌‌دکترم قرص‌نیترو‌گلیسرین‌رو برای درقفسه‌ سینه تجویز کردن که هرزمان درد‌میکنه یک قرص‌زیرزبانی استفاده‌کنم
    بعضی اوقات ک‌درد‌قفسه‌‌شروع‌میشه‌وقرص‌زیرزبانی رو‌استفاده‌میکنم بعد‌حدودا ۱۲ساعت‌ که‌رابطه جنسی برقرار کنم‌ نعوذ‌الت نسبت به زمانیکه قرص‌‌استفاده نکردم خیلی‌بهتر‌است‌و بخاطر همین‌بعضی‌وقتا عمدا مصرف‌میکنم بنطر‌حضرتعالی آیا اینکار سودش‌بیشتره یا ضررش؟ درضمن سن‌من ۵۱ ساله
    با‌کمال تشکر‌ازشما بابت‌وقتیکه میگذارید وصبوری ک انجام‌‌میدهید🙏
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      با متخصص ارولوژی مشورت شود
  • تصویر کاربر عرفان دوشنبه ۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ادامه سوال قبل کد 9482 فشار خونم اکثرا نرمال هست و قرص لوزارتان 1/2صبح 1/2شب مصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      ادامه دهید
  • تصویر کاربر بهار دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    پرپرانوال وزن رو زیاد میکنه جایگزینی نداره وزن کم بشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام تاثیر روی وزن بسیار کمه
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر