دکتر محمد حسین نجفی

مشکلات قلبی در خانم های جوان یکی از عوامل مهم در ایجاد تنش های عصبی و روحی این افراد می باشد. بسیاری از مشکلات قلبی از جمله افتادگی دریچه میترال بیماری جدی محسوب نمی شود و با یک داروی ساده قابل درمان است. در ادامه تعدادی از سوالات شایع قلبی در خانم های جوان مطرح شده است.

جای قلب در بدن زن کجاست؟

قلب شما بین ریه ها در وسط قفسه سینه، پشت و کمی سمت چپ استخوان سینه (جنبه) قرار دارد. یک غشای دولایه به نام پریکارد قلب شما را مانند یک کیسه احاطه کرده است.

علت تپش قلب و یا تنگی نفس در دوران پریود 

تپش قلب و درد قلب در پریودی

سلام. اقای دکتر من در زمان پریودی و یا قبل از آن دچار تنگی نفس و یا تپش قلب و گاها تیر کشیدن قلب می شوم. ایا این علائم در دوران قاعدگی نشان دهنده بیماری یا کم خونی در بدن من است.

پاسخ دکتر نجفی متخصص قلب و عروق 

به طور کل در دوران پریود یا خونریزی ماهانه در خانم ها به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده و به هم خوردن تعادل طبیعی هورمون ها و هم چنین حساس تر شدن گیرنده های درد ممکن است برخی تغییرات در بدن به وجود بیاید. از جمله ی این تغییرات می توان به بروز دردهای قفسه ی سینه یا افزایش شدت طپش قلب و هم چنین بالاتر رفتن فشارخون در افراد اشاره کرد. 

به طور کل بهتر است بدانیم بیماری وجود ندارد که فقط در این دوران خودش را نشان دهد ولی بروز  علائمی از جمله تپش و تیرکشیدن قلب و نیز تنگی نفس و تکرار آن، می تواند نشانه ی مهمی باشد و باید جدی گرفته شود و بهتر است حتما توسط متخصص قلب بررسی گردد.

 

گرفتگی عروق قلب در خانم های جوان

بیماری قلبی در زنان

با سلام خدمت دکتر قلب گرامی. خانمی ۳۶ساله هستم چند روز پیش که روز اول پریودم بود درحال استراحت درد شدیدی همراه باتیر کشیدن در قلبم داشتم که ۵ دقیقه طول کشید. شدت درد قلبی حدی بود که نمی تونستم تکون بخورم. بعد که درد تموم شد، بازوی چپم و نوک انگشتام درد می کرد و تیر می کشید با تکرر ادرار شدید. 

به متخصص قلب مراجعه کردم گفتن گرفتگی رگ قلبه. همسرم قبول نداشتن گفتن امکانش نیست تو این سن دچار گرفتگی رگ باشی. رفتم پیش یه پزشک قلب دیگه اونا گفتن از قلب نیست مشکل اعصابه. اما خودم از اونروز تنگی نفس دارم گاهی درد قفسه سینه خفیف دارم و نوک انگشتام تیر میکشه وهنوز تکرر ادرار دارم. خواستم تشخیص شما رو بدونم. باتشکر

پاسخ دکتر نجفی متخصص قلب و عروق 

سلام. اینکه گرفتگی عروق قلب و مشکلات قلبی در خانم های جوان غیر ممکن باشد، صحیح نیست. بارها خانم های جوان دچار گرفتگی عروق قلب را ویزیت کرده ام اما این باعث نگرانی شما نشود. اگر نوار قلب نرمال است، توصیه به انجام تست ورزش می کنم. ممکن است از اسکن هسته ای قلب با سی تی آنژیو نیز استفاده کرد. با پزشک محترم قلب و عروق که به وی اطمینان و اعتماد دارید، مشورت کنید و توصیه های ایشان را بخوبی اجرا فرمایید.

به هر حال وظیفه  متخصص قلب و عروق  اینست که صراحتا به شما بگوید که رگ های قلب سالم است و یا اگر سالم نیست راه حل تشخیصی و درمانی کدام است؟ چرا که اگر دلیل مشکلات قلبی در خانم های جوان مشخص نشود، فقط بر اضطراب آن ها خواهد افزود.

تپش قلب در خانم های باردار

مصرف کاپتوپریل و بارداری

باسلام. من ۳۲ساله و باردار هستم یک ماه پیش دچار تپش قلب شدید شدم. به طوری که یک شب در سی سی یو بستری شدم. دکتر به من متورال ۵۰ هر۱۲ساعت نصف را داد. پیش دکتر قلب دیگه ای رفتم گفت: ممکن است روی جنین تاثیر بذاره، پس مصرفش را ادامه ندادم. بعد یک هفته دوباره دچار تپش قلب شدم دکتر قلب به من گفت قرصت ر و مصرف کن تا بارداریت تموم بشه بعد عمل کنیم. لطفا راهنماییم کنید من باید چیکار کنم؟ قرصم رو بخورم یا نه؟ در ضمن ماه دوم بارداریم هستم.

پاسخ دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

سلام. معمولا در خانم های جوان طی سیزده هفته اول بارداری که انداهای جنین در حال شکل گیری است، معمولا سعی می شود دارویی استفاده نشود.

فعلا متورال را مصرف نمایید ونگران نباشید. البته اتنولول به جهت عزم محلول بودن در چربی و عدم عبور از جفت ارجح است. پس از پایان بارداری این دارو را ادامه دهید چنانچه تپش قلب عود نکرد، نیازی به سوزاندن راه فرعی درون قلب نیست اما اگر این نوع مشکلات قلبی در خانم های جوان تکرار شونده بود، نیم نگاهی به سوزاندن راه فرعی خواهیم داشت.

نفس نفس زدن در دختر خانم های جوان

تنگی نفس قلبی و ریوی

سلام دختری ۱۹ ساله هستم چند وقتیه احساس میکنم ظرفیت تنفسیم کم شده و سطحی نفس می کشم و سرفه مکرر هم زیاد دارم انگار تو گلوم یه چیزی گیر کرده باشه. تو تمرینای تکواندومم موقع دویدن بعد از چند دقیقه کبود می شم و تند تند و سطحی نفس می کشم و موقع بازدم پشت قفسه سینم تیر می کشه و گاهی در حالت عادی هم حتی موقع خواب انگار قفسه سینم سنگین و سفت شده گاهی به خاطر خوب نفس نکشیدن از خواب می پرم. بیشتر وقتا هم بازو چپم تیر می کشه یا دست چپم سر می شه. 

البته چند سال پیش که به خاطر گرفتن گواهی سلامت واسه مسابقه شنا رفتم نزد پزشک عمومی گفت که قلبت خیلی نامنظم میزنه، اما بعد چند سال فکر می کنم یکم بدتر هم شده چون گاهی صدای ضربان قلبمو می شنوم. در حالت استراحت الان جوری شده که از چند تا پله هم بالا میرم به شدت عرق میکنم و نفس نفس می زنم و حالت تهوع می گیرم به نظرتون عادیه؟ تا حالا دکتر قلب هم نرفتم. دارم واسه کنکور پزشکی می خونم خیلی هم استرس دارم. لطفا راهنماییم کنید.

پاسخ دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

سلام. بهتر است جهت تشخیص صحیح مشکلات قلبی در خانم های جوان به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. برای پاسخگویی احتمالا نوار قلب و شاید اکوی قلب لازم باشد. بعید است استرس، تنگی نفس هنگام خواب بوجود آورد.

نفس نفس زدن هنگام فعالیت به همراه تهوع در خانم های جوان عادی نیست. اگرچه ممکن است استرس باعث شرایط فوق بشود.  نامنظم زدن قلب هم علل متفاوت دارد. قبل از وارد شدن در عرصه کنکور تحت ویزیت متخصص قلب قرار گیرید.

تپش قلب در زنان جوان

با سلام. خانمی هستم ۲۸ ساله که پارسال به دلیل تپش قلب و درد قفسه سینه به پزشک مراجعه کردم که مشخص شد افتادگی خفیف دریچه میترال دارم. پزشک به من داروی متورال تجویز کرد و گفت باید همیشه مصرف کنم و من به خاطر پاره‌ای اعتقادات قصد نداشتم داروی مداوم مصرف کنم و قرص متورال رو استفاده نکردم. ولی اخیرا در چندماه گذشته به خاطر تپش قلب دچار اختلال خواب شدم و بعضی شب ها از احساس اضطراب و تپش قلب بیدار می شم و دیگه خوابم نمی بره. می‌خواستم اگر امکانش هست روش یا دارویی به من معرفی کنید که نیاز نباشه دائم و مداوم مصرف بشه و فقط وقتی دچار تپش قلب شدم بخورم، و عوارض زیادی هم نداشته باشه. درضمن قد و وزنم ۱۶۷ و ۵۰ کیلوگرمه و فشار خون بالا هم ندارم معمولا فشار خونم پایینه. متشکرم.

پاسخ دکتر نجفی متخصص قلب و عروق 

سلام. در هنگام اضطراب یا تپش قلب می توانید از پرانول ٢٠ میلی گرم روزانه استفاده کرده و پس از بر طرف شدن تپش با کم کردن میزان دارو طی یک هفته آن را قطع نمایید.

بیماری فنومن رینود در خانم های جوان

با سلام و عرض ادب خدمت دکتر قلب و عروق عزیز. خانمی ۳۰ ساله هستم. در حدود ۱۰ سال است که از سردی انگشتان دست و پا به علت فنومن رینود رنج می برم که البته امسال این مشکل برایم حاد تر بود و با دست زدن به یخ خشک با دستکش تمامی سر انگشتانم حالتی شبیه به سوختگی پیدا کرد. چند سال پیش مشکل تپش قلب نیز داشته ام که در نهایت با تنگی نفس رو به متوسط همراه بود.

به متخصص ریه مراجعه کردم، بررسی های اکو کاردیوگرافی جهت PAH منفی بود و همچنین بررسی های HRCT مشکل التهاب در ریه را نشان میداد که تحت درمان قرار گرفتم و مشکل تپش قلب و تنگی نفس برطرف شد. تست های روماتولوژی منفی بود، اما فنومن رینود همچنان پایدار است و متسع شدن مویرگ ها در ناحیه پایین پا کاملا قابل مشاهده می باشد. آیا این مورد نیاز به بررسی های قلبی و عروقی بیشتری دارد؟ ضمنا در حدود ۱۲ سال هاشیموتو دارم و در حال حاضر وضعیت هورمونی با مصرف دارو کاملا پایدار است.

پاسخ دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

سلام. در مجموع عارصه فنومن رینود بر روی قلب ناشی از درگیری ریوی و بالا رفتن فشار قلب راست است.
چنانچه فشار شریان ریوی نرمال باشد، توصیه می کنم که جهت کنترل و پیشگیری از مشکلات قلبی در خانم های جوان بطور سالیانه تحت ویزیت پزشک قلب و عروق قرار گیرید.

ضربان نامنظم قلب در خانم های جوان

علائم تنگی نفس قلبی

با سلام دختری ۳۰ ساله هستم. تقریبا ۵ ماهی هست که ( گاه گاهی) احساس ناخوشایندی بهم دست میده یعنی احساس ضربان قلب عجیبی توی گلوم پیش میاد و حالم رو بد می کنه انگار که یکهو همزمان قلبم میریزه … من قبلا تپش قلب رو تجربه کردم ولی این با اون متفاوته (این و هم بگم که مشکل استرس و ترس یه ۳ سالی میشه دارم و یه دوره تحت درمان بودم و الان استرسم کم تر شده. خیلی ولی ترس و گاهی استرس رو دارم. دارو ی پرانول و کلر دیاز پوکساید رو با تعدادی داروی افسردگی خفیف قبلا مصرف کردم ولی الان هیچ دارویی نم یخورم جز گیاهای دارویی مثل گل گاو زبان و سنبل الطیب و بابونه و رازیانه. 

نبضم رو یکی دو روز پیش که این حالتی که اشاره کردم بهم دست داد، گرفتم متوجه شدم ضربان قلبم در یک دقیقه اکثرش با یک ریتم منظم بود ولی دو سه مرتبه در همون یک دقیقه پیش اومد که انگارضربان یدونه قطع می شد و ضربان بعد از قطع شدن یک ضربان قوی می شد. گفتم شاید این ضربان نامنظم قلب آریتمی قلبی باشه. به شدتتتتتتت میترسم و نگرانم لطفا لطفا لطفا راهنماییم کنید من کم خونی مینور هم دارم و مادرم مبتلا به کم کاری تیروئید هست و من هم چند ماه پیش که آزمایش دادم آنتی تی پی او بالایی داشتم ولی دکتر گفت احتمالا در آینده کم کاری تیروئید میگیری. تا حالا مشکل قلبی در خانواده نداشتیم و تا حالا من به دکتر قلب مراجعه نکرده ام.

پاسخ دکتر نجفی متخصص قلب و عروق 

سلام. ضربان نابجا تحت عنوان PVCاحتمالا ایجاد کننده این حالت است. در صورت امکان رژیم غذایی مناسب داشته باشید از جمله: مصرف چای، قهوه، سوسیس وکالباس و مواد محرک را محدود نمایید. در صورت باقیماندن مشکل به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید.

تنگی نفس در خانم های جوان

تنگی نفس

با سلام. چند سال قبل تنگی نفس شدید و تپش قلب داشتم بعد از اکو گفتن پرولاپس خفیفه مشکلم مرتفع نشد. دکتر قلب دیگری گفتن پرولاپس نیست و از قرار مشکلی در ریتم بوده است و پروپرانولول دادن و گفتن اگه باز هم دردسر ساز شد جهت رفع آن مجدد به متخصص قلب و عروق مراجعه کنم. با گذشت سالها دوباره ناگهان دچار تنگی نفس شدید و تپش قلب می شم. حتی با خوردن و حرف زدن هم نفسم می گیره. این حالت چند دقیقه تا چند ساعت می مونه و در سایر اوقات هم نوعی حس تنگی نفس دارم. نمی دونم چکار کنم. در بالارفتن از سربالایی هم به شدت تنگی نفس می گیرم.

پاسخ دکتر نجفی

سلام. آنچه بسیار به تشخیص علت اصلی تنگی نفس و ربط آن با مشکلات قلبی در خانم های جوان کمک می کند گرفتن نوار قلب به هنگام احساس تپش قلب است.

پرسش از دکتر 

نوبت دهی اینترنتی

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

4.1/5 - (9 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مینرا پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من چند روز دست چپم درد داره و کمی بی حس درپای چپم هم کمی احساس بی حسی میکنم علتش چی میتونه باشه کلی هم این مدت استرس داشتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک نوارقلب بگیرید
  • تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام من خانگی ۲۸ ساله هستم چند سال پیش وقتی برادرم فوت کرد تپش قلب گرفتم و وقتی بیمارستان رفتم بهم آمپول آدنوزین زدن اما تازگیا اولش هر چند ماه بعدش سریعتر حتی به هر هفته هم رسید وهر بار میام بیمارستان و اول آدنوزین ۶ میزنن که با اون خوب نمیشه و بعدش ۱۲ میزنن دکتر بهم نوبت عمل ابلیشن رو داده آیا راه دیگه ای نداره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر تشخیص اریتمی داده شده بهترین راه ابلیشن است نگران نباشید خیالتان راحت می شود
  • تصویر کاربر احمدپور شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    پزشک گرامی با درود بر شما،بیمارستان برای من بدلیل تپش ناگهانی قلب سیتی انڑیو تجویز کرده، 3 روز هم هست قرص زالربان 20 استفاده میکنم فشار بالا هم ندارم، 58سال سن دارم،
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      انجام بدهید که علتش روشن شود
  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترمن خانم۴۲ ساله وزن۸۸،گاهی پس ازخوردن غذا تپش قلب (چندتاتندمیزنه)بعدبااجابت مزاج یابالا آوردن خوب میشه،کم خونی آهن هم دارم دکترمتخصص گوارش رفتم گفتن IBS دارم،ازشدیدترین معده دردنمیترسم ولی ازتپش قلب خیلی عذاب میکشم آقای دکترلطفاراهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک بار باید هولتر و اکو انجام بدهید
  • تصویر کاربر فضل جمعه ۱۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام اقایه دکتر چهارتا عکس ازاکوفرستادم امد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      فقط یک عکس هست عکس از گزارشش بفرستید کافی است
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر من حدودا ده روزی هست که بین دوکتفم درد دارم و بیشتر در موقع خواب بیشتر میشود می خواستم از شما بپرسم علتش چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بهتر است بک بار نوار قلب بگیرید
  • تصویر کاربر حیدری دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام، من ۳۳سالم ،سمت راست قفسه سینه م درد داره، حتی وقتی سر نماز رکوع میرم درد احساس میکنم، یه وقتایی،دردش به پشت کتفم میگیره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک بار نوارقلب بگیرید محض اطمینان هر چند این دردها خیلی شبیه دردهای قلبی نیستند
  • تصویر کاربر رویا جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام دگتر جان وقتتون بخیر سنم 47 ودوهفته ای هست که هوری دلم میریزه مدام پشت سر هم آروم وقرارم رفته ترس ندارم از چیزی ولی شبیه استرس مدام نفس عمیق میکشم ولی بازم دارم این حالت رو تپش قلب وصبح که بیدار میشم سر گیجه یا میخام سرم رو بالش بزارم خونه دور سرم میچرخه وسر گیجه تمام مبگیشه لطفا کمکم کنید بد حسی هستش فرو ریختن دلم وتپش قلبم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اینها به نظر بیشتر علایم اضطرابی هستند ولی یک نوارقلب و اکو هم جهت پیگیری دقیق بگیرید
  • تصویر کاربر م دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام
    خانمی هستم ۳۹ ساله الان چند وقت تپش قلب دارم وقسمت چپ عضله پشتم گرفتگی دارم وبادست سمت چپم تا نوک انگشتان حالت گرفتگی دارم یا زود خسته میشه ازپله هاهم که بالا میرمم نفس کم میارم بعد چند دقیقه هم خوب میشم هیچ درد درقفسه سینه و....ندارم میخواستم بدونم این گرفتگی ها برای قلب خیلی استرس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      این مشخصاتی که می گویید خیلی نشانه ی بیماری قلبی نیست و ببشتر شبیه علایم اضطرابی است ولی بهتر است برای اطمینان هم که شده یک نوارقلب و اکو کنید
  • تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    خانمی ۳۹ساله هستم ،افتادگی دریچه میترال دارم، چند وقت پیش بافشار انگشت به پشت قفسه ی سینه سمت چپ احساس درد شدیدی داشتم که بعداز یکی دوروز سردرد و سرگیجه ی شدید داشتم و فشار خون متغیر که اکثرا بالا بود که با بی حسی فک و زبان ایجاد می شد ولی حسی دست چپ ،نوار قلب نرمال، ولی بعداز چندروز که بهتر شدم احساس گرفتگی و گاهی سنگینی سمت قفسه ی سینه وبی حسی دست ،گاهی سوزش ،چند باری با بی حسی دست وپا و گرفتگی ناگهانی نفس از خواب پریدم ،
    آیا جای نگرانی هست؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید اگر اکو فقط پرولاپس نشان داده جای هیچ نگرانی نیست این علایم شما هم بیشتر به حملات پنیک و اضطرابی شباهت دارد و پیشنهاد می شود به فکر درمان این علایم باشید اگر خیلی از بابت این علایم نگران هستید یک تست ورزش هم بکنید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر