دکتر محمد حسین نجفی

گاباپنتین دارویی است که با نام‌های تجاری متعددی (معمولا نورونتین) فروخته می‌شود و فرم های عمومی متعددی از این دارو وجود دارد. گاباپنتین به طور رسمی به عنوان یک داروی ضد تشنج ذکر شده است؛به این معنی که برای کنترل تشنج طراحی شده است. همچنین برای رفع انواع خاصی از درد ها، برای کنترل اضطراب در انواع خاصی از اختلالات سلامت روان، برای درمان علائم ترک و برای کاربردهای متعدد دیگر استفاده می شود.

گاباپنتین به عنوان فرم مصنوعی انتقال دهنده عصبی GABA یا گاما آمینوبوتیریک اسید طراحی شده است. GABA انتقال دهنده عصبی مهاری اولیه در مغز و نخاع است. انتقال‌دهنده های عصبی موادی شیمیایی هستند که با فعال شدن نورون‌های مغز و نخاع توسط آنها آزاد می‌شوند و به نورون‌ها اجازه می دهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و انواع مختلف رفتارها را ایجاد کنند. انتقال‌دهنده های عصبی مهاری مانند GABA، فعالیت نورون های دیگر را کاهش می دهند و اجازه فعایت انواع مختلف کنترل و ارتباط بین نورون‌ها در مغز و نخاع را صادر می کنند.

قرص گاباپنتین 300 ایا مواد مخدر است

درست است که داروی گاباپنتین و مواد مخدر شباهت هایی جزئی دارند، اما داروهای بسیار متفاوتی هستند. گاباپنتین یک داروی مخدر نیست و مانند اکثر داروهای مخدر به عنوان یک داروی سوء مصرف خطرناک در نظر گرفته نمی شود.

قرص گاباپنتین ۳۰۰ برای چیست

مواد مخدر چیست؟

داروهای مخدر از موادی که از گیاه خشخاش آسیایی (از تریاک) به دست می‌آیند یا مواد شیمیایی ساخته شده مصنوعی هستند که شبیه گونه های مختلف مواد موجود در تریاک هستند. مصرف اولیه داروهای مخدر برای کنترل درد است، اگرچه موارد دیگری مانند کنترل سرفه یا اسهال نیز وجود دارد.

دارو های مخدر دارو های قابل توجهی برای سوء مصرف هستند و در رسانه ها به عنوان مواد مخدر مورد توجه زیادی قرار گرفته اند.

برخی از داروهای مخدر بسیار رایج و شناخته شده عبارتند از هروئین و داروهای تجویزی مانند مورفین، ویکودین (ترکیبی از مسکن بدون نسخه استامینوفن و داروی مخدر هیدروکودون) که فروش آن در بازارهای ایالات متحده متوقف شد، OxyContin (داروی مخدر اکسی کدون) و بسیاری دیگر.

تفاوت ها و شباهت های عمده بین مواد مخدر و گاباپنتین

قرص گاباپنتین 300 ایا مواد مخدر است؟

هر دو دارو مکانیسم های اثر متفاوتی دارند. مکانیسم اثر گاباپنتین کاملا شناخته شده نیست. حتی اگر به عنوان یک شکل مصنوعی از انتقال دهنده عصبی GABA طراحی شده باشد، به گیرنده های GABA متصل نمی شود.

در عوض، به نظر می‌رسد که بر فعالیت الکتریکی درون نورون تاثیر می‌گذارد و این ممکن است منجر به یک واکنش مهاری یا کند کنندگی شود که ممکن است منجر به افزایش سطح GABA در مغز و نخاع شود.

قرص گاباپنتین 300 ایا مواد مخدر است؟

این انتقال دهنده های عصبی اغلب در مجموع به عنوان مواد مخدر درون زا و گیرنده ها به عنوان گیرنده های مواد مخدر شناخته می شوند. بنابراین هر دو دارو از نظر شیمیایی با مکانیسم های اثر متفاوت از یکدیگر متفاوت هستند.

برای استفاده قانونی از هر دو دارو نیاز به نسخه پزشک است. با این حال گاباپنتین به عنوان یک ماده کنترل شده توسط اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده (DEA) در فهرست دارو های غیر مجاز قرار نگرفته است، در حالی که همه داروهای مخدر مواد کنترل شده هستند.

DEA در حال نظارت دقیق بر مواد مخدر است و افراد باید نسخه جدیدی را از پزشک خود دریافت کنند تا پس از اتمام دارو به استفاده از آن ادامه دهند. در حالی که این امر در مورد گاباپنتین صدق نمی کند. بنابراین سطح کنترل اعمال شده روی این داروها کاملا متفاوت است.

به نظر می رسد هر دوی داروی گاباپنتین و مواد مخدر عملکرد نورون های مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی) را کند می کنند، اما همانطور که قبلا ذکر شد، آنها این کار را با مکانیسم های متفاوت عمل انجام می دهند.

قرص گاباپنتین 300 ایا مواد مخدر است؟

بنابراین هر دو دارو می توانند برای درمان مشکلاتی با تجربه ذهنی درد که حاصل از انواع خاصی از سیگنال ها در مغز هستند مورد استفاده قرار گیرند. هر دو دارو با کاهش سرعت فرآیند سیگنال دهی در مغز، می توانند این تجربه ذهنی درد را تحت تاثیر قرار دهند یا کاهش دهند.

هم داروی گاباپنتین و هم داروهای مخدر می توانند مورد سوء مصرف قرار گیرند. با این حال گاباپنتین پتانسیل بسیار کمتری برای سوء مصرف نسبت به داروهای مخدر دارد. به نظر نمی رسد که گاباپنتین به اندازه داروهای مخدر ایجاد حالت سرخوشی کند.

مطالعات تحقیقاتی که به سوء استفاده از گاباپنتین می پردازد، نشان می دهد که این ماده بیشتر همراه با سایر داروهای دیگر مورد سوء مصرف قرار می گیرد، در حالی که مواد مخدر مواد اولیه سوء مصرف هستند.

استفاده مزمن از داروهای گاباپنتین یا مواد مخدر می تواند منجر به وابستگی فیزیکی (بی قراری و ترک) شود، اما احتمال وابستگی فیزیکی به گاباپنتین بسیار کمتر از داروهای مخدر است. علاوه بر این سندرم ترک که با داروهای مخدر رخ می دهد بسیار شدیدتر از سندرم ترک ناشی از گاباپنتین است.

دکتر محمد حسین نجفی، متخصص قلب و عروق

3.9/5 - (40 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سلطانی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام داکتر صاحب محترم مدت ۵ روز بیشتر میشود که کف پا هایم بی حسی دارد چی داروی مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر سلطانی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام داکتر صاحب محترم مدت ۵ روز بیشتر میشود که کف پا هایم بی حسی دارد چی داروی مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      نیاز به معاینه...ویتامین ب ۱ بخورید
  • تصویر کاربر مسعود دوشنبه ۹ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام بنده قرص گاباپنتین و سلبرکس برای درد کمر و دیسک کمر استفاده می کنم ؟؟ ایا برای ازمایش خون باید مصرف کنم یا خیر ؟؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      مصرف منعی ندارد
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۲ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید.من الان مدت دوساله که جناق سینم درد میکنه نه اینکه همیشه نه ولی وقتی سینمو با نفس کشیدن به داخل فشار میدم جناق سینم درد میکنه کمی متمایل به راست همه دکترارو رفتم گفتن چیزی نیست قلب .ریه .گوارش.در ضمن رفلاکس شدید معده دارم که همیشه دارو مصرف میکنم.اخرین بار دکتر ریه رفتم گفت دردسینه از اضطراب دارو دادن فرقی نکردم یک بار هم از سینم عکس برداری شده نوشته برجستگی قلب مشهود است و چند بول انفیزم در ته دانی سمت راست وجود دار ولی دکترها توجهی نکردن میگن چیزی نیست لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم هرچی هزینه هم داشته باشه مشکلی نیست.این مشکل بعد واکسن کرونا شروع شود نمیدونم ربطی داره یانه.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام...دردهای شما بیشتر با مسایل گوارشی و اضطرابی توجیه پذیر است...
  • تصویر کاربر فریبا چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر این کپسول را دکتر استخوان برای درد و درمان مچ پای من داده ولی دیدم که عوارض زیادی داره بنظر شما برای درمان آرتروز ودرد استخوان موثره در ضمن من فشار خون هم دارم نداره ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام من عكسب از دارو نديدم
  • تصویر کاربر فرشید دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    بنده یک جانباز نخاعیم ودائم گزگز پا دارم الا در راه رفتن که دیگه احساسش نمیکنم.ولی همیشه مانع خوابم میشود .البته از گابا پنتین استفاده میکنم.ودود موادهم میگیرم .فشار خون دارم واز والسارتان ۸۰ روزی یکی استفاده میکنم .دستور چیست.سنم ۶۷ سال.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام بهتره عروق پا معاینه شود
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر