دکتر محمد حسین نجفی

سرماخوردگی قفسه سینه شامل التهاب و تحریک در مجاری هوایی است، بنابراین علائم می تواند بدتر از سرماخوردگی معمولی باشد.این نوع سرما خوردگی و درد قفسه ی سینه، لوله های برونش ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد و اغلب به عنوان یک عفونت ثانویه به دنبال سرماخوردگی ایجاد می شود. در اینجا آنچه باید در مورد سرماخوردگی قفسه سینه بدانید، شامل علائم و نحوه تشخیص و درمان آن گفته شده است.

تنفاوت بین سرماخوردگی معمولی و در سینه

تفاوت بین سرماخوردگی قفسه سینه و سرماخوردگی تنها به محل علائم مربوط نمی شود، بلکه نوع علائم را نیز شامل می شود. علائم رایج سرماخوردگی قفسه سینه عبارتند از: 

 برای چند روز یا یک هفته احساس ناراحتی خواهید کرد، اما سرماخوردگی قفسه سینه معمولاً خود به خود بهتر می شود. بسیاری از افراد علائم خود را با داروهای بدون نسخه سرفه و سرماخوردگی درمان می کنند. لازم به ذکر است که، بهترین راه درمان مراجعه به پزشک است.

درمان سينه درد و سرفه

درمان درد قفسه سينه در سرماخوردگي

در زیر چند راه وجود دارد که می توانید در حین مبارزه بدن با درد سینه حاد احساس بهتری داشته باشید: استراحت کافی داشته باشید. . از یک مرطوب کننده تمیز یا بخارساز خنک استفاده کنید

درمان درد سينه و سرفه با مراجعه به پزشک

به عنوان یک قانون کلی، برای هر سرفه ای که بیش از 3 هفته طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین باید تحت شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید:

درمان سينه درد و سرفه

آیا سرفه می تواند باعث درد قفسه سینه شود؟

اگر بافت پوشاننده ریه ها و قفسه سینه دچار التهاب شود (پلوریت) سرفه کردن می تواند باعث درد قفسه سینه شود. همچنین، احساس درد هنگام تنفس عمیق ممکن است ناشی از پلورزی (التهاب پرده جنب) باشد.

علل شایع پلورزی می تواند شامل پنومونی (ذات الریه) و پلورال افیوژن (تجمع مایع در فضای بین ریه ها و دنده ها) باشد. لازم به ذکر است که سرماخوردگی معمولا باعث درد قفسه سینه نمی شود (به جز در کودکان و یا افراد مبتلا به بیماری های دیگر مانند آسم).

از دیگر علت های درد قفسه سینه به دنبال سرفه، تحریک نای در اثر بیماری هایی مانند برونشیت حاد، پنومونی یا حمله آسم است. این وضعیت همچنین می تواند ناشی از ریفلاکس اسید معده باشد. سرفه و درد قفسه سینه ممکن است با بیماری های خطرناک تری نیز مرتبط باشد. از جمله:

علت سرفه خشک و درد قفسه سینه چیست؟

1- پنومونی (ذات الریه)

پنومونی در واقع عفونت باکتریایی یا ویروسی ریه است.

علائم ذات الریه:

درمان ذات الریه:

در صورتی که عفونت باکتریایی باشد، استفاده از آنتی بیوتیک ها به درمان بیماری کمک می کند. اما در موارد شدید ممکن است بستری شدن در بیمارستان ضروری باشد.

درمان سينه درد و سرفه

2- برونشیت

به التهاب مجاری هوایی برونشیت گفته می شود.

علائم برونشیت:

درمان برونشیت:

برونشیت معمولا در عرض 3 هفته خود به خود برطرف می شود و مصرف آنتی بیوتیک ها معمولا لازم نیست.

درمان سينه درد و سرفه

3- حمله آسم

آسم بیماری است که در آن مجاری هوایی ملتهب و تنگ می شوند. این وضعیت باعث مشکلاتی در تنفس می شود و تنفس فرد را دشوار می کند. حمله آسم زمانی رخ می دهد که علائم این عارضه به طور ناگهانی بدتر می شوند.

علائم آسم :

درمان آسم:

استفاده از داروهای استنشاقی و نبولایزر هنگام حمله آلرژی تجویز می شود. ممکن است از پردنیزون و داروهای آلرژی نیز استفاده شود. در موارد شدید، حمله آسم می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان شود.

4- آنفولانزا

آنفولانزا یک بیماری مسری و شایع دستگاه تنفسی فوقانی است که توسط ویروس ها ایجاد می شود.

علائم آنفولانزا:

درمان آنفولانزا:

نوشیدن مایعات فراوان و استراحت اغلب توصیه می شود. پزشک همچنین ممکن است داروی تامی فلو را تجویز کند. در صورتی که آنفولانزا زود تشخیص داده شود، این دارو می تواند دوره علائم را کوتاه تر کند.

درمان سينه درد و سرفه

5- پلورال افیوژن

پلورال افیوژن به معنای تجمع غیرطبیعی مایع در فضای بین ریه ها و دنده ها است.

علائم پلورال افیوژن:

درمان پلورال افیوژن:

پزشک از طریق قرار دادن یک لوله در قفسه سینه و یا با استفاده از داروهایی که به دفع ادرار کمک می کنند، مایع جمع شده در ریه ها را تخلیه می کند.

6- آمبولی ریه

به وجود یک لخته خون در یکی از رگ های خونی ریه ها، آمبولی ریه گفته می شود. لخته های خون معمولا در پاها ایجاد می شوند، اما می توانند از هر جایی از بدن به ریه ها بیایند. این وضعیت یک اورژانس پزشکی است. برای جلوگیری از آمبولی ریه چه باید کرد؟  

علائم آمبولی ریه:

درمان آمبولی ریه:

برای از بین بردن لخته خون و افزایش خونرسانی معمولا از داروهای رقیق‌ کننده خون استفاده می ‌شود. در موارد شدید، مداخلات جراحی نیز ممکن است ضروری باشد.

7- پنوموتوراکس

روی هم خوابیدن ریه که پنوموتوراکس نیز نامیده می‌شود، زمانی اتفاق می ‌افتد که هوا به فضای بین ریه ها و دیواره قفسه سینه (فضای پلورال) وارد ‌شود. این اتفاق می تواند یک وضعیت تهدید کننده حیات باشد و یکی از اورژانس های پزشکی است.

علائم پنوموتوراکس:

درمان پنوموتوراکس:

در بیمارستان، یک لوله در دیواره قفسه سینه قرار داده می شود تا هوا خارج شود. این کار به ریه ها اجازه می دهد تا مجددا پر از هوا شوند. همچنین، بیمار باید تحت نظر قرار بگیرد.

 

درمان سينه درد و سرفه

8- هموتوراکس

به تجمع خون بین ریه و دیواره قفسه سینه هموتوراکس گفته می شود. این اتفاق اغلب در اثر ضربه به قفسه سینه رخ می دهد، اما می تواند در افراد مبتلا به اختلالات لخته شدن خون، سرطان ریه یا سل نیز رخ دهد. این وضعیت باید فورا درمان شود.

علائم هموتوراکس:

درمان:

معمولا یک لوله برای تخلیه خون در قفسه سینه قرار داده می ‌شود و بیمار تحت نظر قرار می گیرد.

9-خونریزی منتشر آلوئولی

این عارضه به دلیل خونریزی در ریه ها رخ می دهد.

علائم:

درمان:

درمان این عارضه بسته به شرایط فرد متفاوت است. این عارضه می تواند یک وضعیت تهدید کننده حیات باشد، بنابراین باید به سرعت درمان شود.

درمان سينه درد و سرفه

10- گره یا ندول در ریه

ندول ریوی به ضایعات غیر طبیعی کوچک در ریه گفته می شود. تشکیل ندول در ریه ها دلایل زیادی دارد که یکی از آن ها می تواند سرطان ریه باشد. برای تشخیص علت و درمان این عارضه باید با پزشک مشورت شود.

علائم:

از آنجایی که ندول‌ ها اغلب در CT اسکن مشاهده می ‌شوند، تشخیص علائم می‌ تواند دشوار باشد. معمولا زمانی که فرد به دلیل ناراحتی قفسه سینه CT اسکن انجام می دهد، این ندول ها یافت می شوند.

درمان:

درمان این عارضه بسته به علت و نوع ندول ها متفاوت است.

11- نارسایی قلبی

نارسایی قلبی یک عنوان کلی است که می تواند شامل نارسایی احتقانی قلب، بیماری دریچه میترال و… باشد.

علائم:

درمان:

استفاده از داروهایی که به دفع مایعات اضافی بدن (از طریق ادرار) کمک می کنند. در موارد شدید، داروهایی برای کنترل فشار خون نیز تجویز می شود.

12- پریکاردیت

پریکاردیت شرایطی است که در آن غشا یا کیسه اطراف قلب ملتهب می شود. این کیسه پریکارد نامیده می شود.

علائم:

درمان:

درمان این بیماری بسته به علت زمینه ای آن متفاوت است. درمان ممکن است شامل استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، کلشی سین و گاهی اوقات استروئیدها باشد. در موارد شدید، بستری شدن در بیمارستان نیز ممکن است ضروری باشد.

درمان سينه درد و سرفه

13- ریفلاکس اسید معده (GERD)

بیماری ریفلاکس اسید معده به مری (GERD)، که تحت عنوان رفلاکس اسید یا سوزش معده نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که اسید معده به درون مری بر می گردد.

علائم:

درمان:

ممکن است از داروهای ضد اسید (مانند مهارکننده پمپ پروتون یا آنتاگونیست گیرنده هیستامین H2) استفاده شود.

14- سوراخ شدن مری

این عارضه همانطور که از عنوانش پیداست، به دلیل ایجاد یک سوراخ در مری رخ می دهد. مری لوله ای است که غذا از طریق آن از دهان به معده می رود.

علائم:

درمان:

سوراخ شدن مری یک وضعیت بسیار خطرناک است و در صورت مشکوک شدن به آن باید به پزشک مراجعه شود.

درمان سينه درد و سرفه

چگونه بفهمم که درد قفسه سینه من جدی است؟

با وجود اینکه درد قفسه سینه هنگام سرفه دلایل مختلفی دارد، علائم می ‌توانند نامشهود و مبهم باشند.

چنانچه درد شما بسیار شدید است و یا با علائم زیر همراه است، حتما به پزشک مراجعه کنید:

درد حمله قلبی چگونه است؟

درد قفسه سینه ناشی از حمله قلبی معمولا با سرفه همراه نیست. حمله قلبی به طور معمول باعث درد در میانه قفسه سینه می شود که ماهیتی شبیه به سنگینی دارد (انگار یک فیل روی سینه شما نشسته است).

این درد معمولا می تواند به دست چپ یا گردن نیز کشیده شود. همچنین اغلب با تعریق، حالت تهوع و احساس ناخوشی همراه است. اگرچه زنان، افراد مسن یا بیماران دیابتی ممکن است علائم مبهم و متفاوتی داشته باشند.

چنانچه علائم دیگری را تجربه کردید، حتما آن ها را با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین دقت کنید که چه زمانی دچار سرفه و درد قفسه سینه می شوید یا اینکه چه چیزی باعث بروز این علائم و یا بهبود آن ها می شود و اینکه علائم چه مدت طول می کشند.

دکتر محمد حسین نجفی، متخصص قلب و عروق

منبع:

healthline

4.3/5 - (7 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مفید سه شنبه ۹ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    باسلام یه شش ماهی میشه که تغریباهر ماه سرماخورده میشم و علائم سرفه وخلط گلو دارم ودرد قفسه سینه طوری هست که با انجام فعالیت هم نفس کم میارم لطفا راهنماییم کنید در حالت عادی هم همین طوری هستم ولی موقع سرماخوردگی بیشترمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      مشورت با متخصص داخلی
  • تصویر کاربر زمانی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    من وقتی خوابیدم اگ بخام بلندبشم یا حالت خوابیده عطسه کنم درد شدید وسط قفسه سینم میاد و سنگین میشع
    خم بشم هم درد میگیره و سرفم میگیره نمیدونم جناغ سینمه کجاشه
    حدود یکماهه اینجورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      علایم قلبی نیست
  • تصویر کاربر s.m پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    سلام خانمم ۵۰سالشه.مدت ۲۰ روزه هر دوسه ساعت سرفه هایی همراه با درد قفسه سینه چپ دارندکه گاهاًبا کم آوردن نفس مواجه میشه دکتر قلب بیمه میگن قلبی نیست گابانتین وناپروکسن ودو جور اسپری داده تازه نوار قلب گرفتیم که قراره دکتر دیگه مراجعه کنیم براتون میفرستم باتوجه باینکه پدرشون آسم داشته ودر۵۷سالگی بعد از طول درمان وبستری وبرادرش در۳۳سالگی باسکته از نارسایی قلبی فوت کردن محتمله که مورد قلبی باشه؟؟🙏🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      نوار قلب ضمیمه نیست‌...توصیه با بررسی قلبی
    2. تصویر کاربر s.m پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      باتشکر از توجه حضرتعالی. نوار قلب رو ارسال کردم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      نرمال است ولی مراجعه شود
    4. تصویر کاربر s.m پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سپاسگزارم .موفق باشید🙏🌹🌹🌹
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      .
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    چند وقت پیش استخر بودیم آب گوگرد داشت و هوا هم بوی گوگرد میداد باتوجه به این که یک سال پیش کرنا گرفته بودم کمی ریه هام حساس بود
    الان چند روزه گذشته سرفه های خشت پشت سر هم هست و سوزش و درد در ناحیه قفسه سینه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام ،هنگام سرفه یا عطسه کردن ،در قسمت قفسه سینه احساس سوزش،میکنم،طوریکه سوزن سوزنی میشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      اين درد قلبي نيست
  • تصویر کاربر وحیدی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من دوساعته قفسه سینم درد میکنه هیچ علائم دیگه ای ندارم فقط درد احساس میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام بستگی به سن دارد مراجعه به اورژانس
  • تصویر کاربر سمیه دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من یه هفته اس سرفه خشک دارم شدید طوری که احساس درد قفسه سینه دارم احساس میکنم خنجر کردن وقتی سرفه میکنم همراه بادرد قفسه سینم احساس سنگینی دارم مشکلم چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام با همکار فوق ریه مشورت کنید ابتدا
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام.دوماه پیش سرماخوردم وبعد از چندروز سرفه شروع شد تاجاییکه هرروز بیشترهم شد بعد ازمدتی درقسمت وسط قفسه سینه درد احساس میکنم .سرفه ها با خلط همراه هس .البته صبح ها بعد از بلند شدن خواب کلی خلط زرد کم رنگ در گلو دارم .انتی بیوتیک هم مصرف کردم ولی کارساز نبود .کلا در گلو خلط جمع میشه وفکر میکنم همین خلط ها باعث سرفه زیاد میشه.البته زمانیکه خوابم سرفه نمیکنم ودر بیداری سرفه ها زیاد میشه.علتش چی میتونه باشه.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام از نظر كاركرد قلب اگر اكوكارديوگرافي انجام بشه منطقي است
  • تصویر کاربر ویسی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    درود دکتر من مدت ۲ماهی بود که حساسیت داشتم و سرفه میکردم بعد ۲هفته ای میشه نمیدانم کرنا یا سرماخوردگی پیدا کددم انقد سرفه م شدید شد که حالا سرم بند امد وبهترم ولی زیر بغل راستم قفسه سینم درد میکنه لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      سلام بهتره نوار قلب بگیرین
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر