دکتر محمد حسین نجفی

در هر ثانیه، مغز استخوان شما حدود دو الی سه میلیون گلبول قرمز می سازد. این سلول ها حاوی نوعی پروتئین به نام هموگلوبین می باشند که وظیفه آنها تحویل اکسیژن از ریه ها و انتقال آن به بافت ‌های سراسر بدن از طریق خون است. گلبول قرمز رایج ترین نوع سلول موجود در خون انسان است. این موضوع به هیچ وجه عجیب نیست؛ زیرا اکسیژن حمل شده توسط این سلول ها نقشی اساسی در متابولیسم سلولی دارد. گلبول های قرمز بالغ دارای اندازه ای کوچک (6 میکرومتر) و ساختارهای دیسک یا صفحه ‌ای شکلی هستند که از دو طرف مقعر می‌ شوند. زمانی که گلبول قرمز از رگ های خونی کوچک عبور می کند، ظاهری زنگوله ای  به خود می گیرند، تا عبور از مجاری تنگ آسان تر شود.

گلبول قرمز در سلول‌ های مغز استخوان تولید شده و در رگ‌ های خونی قرار می ‌گیرند. فرآیند تخلیه ی هسته های سلولی از گلبول قرمز بالغ بلافاصله پیش از آزاد سازی این سلول از مغز استخوان انجام می شود. خروج هسته های سلولی فضای کافی برای حضور هموگلوبین در گلبول قرمز را فراهم می سازد. در افراد مبتلا به برخی از بیماری های خاص، گلبول قرمز ممکن است ظاهری غیر عادی داشته باشد. برای مثال: در اشخاص مبتلا به کم خونی خطرناک، این سلول ها ظاهری بیضی شکل به خود می گیرند. از سوی دیگر، در مبتلايان به کم خونی داسی شکل، گلبول قرمز بیمار ظاهری هلالی شکل دارد.

پرخونی در مردان(غلظت خون)

علائم غلظت خون در زنان

علائم غلظت خون می تواند بافت ناحیه آسیب دیده را تغییر دهد. افراد مبتلا به فشار خون فعال ممکن است متوجه یک یا چند مورد از علائم زیر شوند:

علائم غلظت خون در مردان

علائم غلظت خون در مردان شامل:

علائم غلظت خون در زنان و مردان

غلظت خون چیست؟

غلظت خون به محاسبه ی تعداد سلول های گلبول قرمز خون شما گفته می شود. این عدد معمولاً به عنوان بخشی از آزمایش خون کامل (CBC) اندازه گیری می شود. واحد اندازه گیری غلظت خون یکی از دو مورد «میلیون عدد در هر میکرولیتر» یا «میلیون عدد در هر میلی متر مکعب» می باشد. 

کم خونی چیست؟

وقتی غلظت خون کمتر از حالت نرمال خودش باشد، فرد به بیماری کم خونی مبتلا است. سه علت کلی برای ابتلا به کم خونی یا غلظت خون پایین وجود دارد:

چه چیزی باعث کاهش غلظت خون یا کم خونی می شود؟

داشتن غلظت خون پایین می تواند یکی از علائم بسیاری از بیماری های زمینه ای مختلف باشد. این بیماری های زمینه ای شامل موارد زیر است:

کمبود ویتامین ب-12 یا ب-9

 کمبود هر یک از این ویتامین ها می تواند منجر به شکل گیری کم خونی مگالوبلاستیک شود. این نوع کم خونی، وضعیتی است که در آن مغز استخوان گلبول های قرمز بیش از حد بزرگ، غیر عادی و نابالغی به نام مگالوبلاست تولید می کند. این گلبول های قرمز نابالغ به علت اندازه ی بزرگ خود قادر به خروج از مغز استخوان نبوده و طبیعتاً نمی تواند وظيفه ی اکسیژن رسانی از ریه به بافت های بدن را انجام دهد.

زخم های شکمی

وجود این زخم ها می تواند باعث خون ریزی هایی در دیواره ی شکم شود که ممکن است مشکل کم خونی را در پی داشته باشد.

خونریزی

از دست دادن خون می تواند باعث پایین آمدن غلظت خون شود که نتیجه ی آن کم خونی است.

کبود شدن بدن بخاطر پر خونی

علائم کم خونی چیست؟

افراد دچار غلظت خون پایین یا به اصطلاح  کم خون ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

بالا بودن غلظت خون چیست؟

اگر غلظت خون شما بالا باشد یا به بیان دیگر مبتلا به «پلی سیتمی ورا» باشید، به این معنا است که سلول های مغز استخوان شما بیش از حد گلبول قرمز تولید می کنند. این امر می تواند باعث غلیظ شدن خون، کندی جریان خون و در نهایت ایجاد لخته های خونی شود. 

دو نوع از غلظت بالای خون یا پلی سیتمی ورا وجود دارد:

علائم غلظت خون در زنان و مردان

علت غلظت خون بالا یا پلی سیتمی ورا چیست؟

بیماری های مختلفی که با هیپوکسی عمومی یا تولید بیش از حد گلبول قرمز در ارتباط هستند، می توانند منجر به شکل گیری پلی سیتمی ورا یا غلظت خون بالا شوند:

کم آبی

کمبود مایع خون (پلاسما) می تواند منجر به بالا رفتن تراکم گلبول قرمز خون شود.

بیماری ریه

بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) باعث ضعف در انتقال گاز و در نهایت، هیپوکسی عمومی می شود.

ارتفاعات بالا

هر چه به ارتفاعات بالا تر می روید، میزان اکسیژن در دسترس برای بدن شما کاهش می یابد.

بیماری های قلبی

در برخی از بیماری های قلبی عروقی، خون وریدی می تواند با خون شریانی ترکیب شود. این امر باعث کاهش سطح اکسیژن ارسالی به بافت ها و اندام های بدن می شود.

بیماری های کلیوی

برخی از اوقات، هیپوکسی می تواند باعث اختلال در عملکرد کلیه شود. زمانی که پرفیوژن کلیوی دچار مشکل می شود، امکان تحریک برای ترشح بیشتر هورمون اریتروپوئیتین وجود خواهد داشت. در نتیجه ی بالا رفتن سطح این هورمون، میزان تولید گلبول قرمز خون را نیز افزایش می دهد.

اختلالات خونی

هر گونه اختلال خونی که وابستگی هموگلوبین و اکسيژن را بیشتر از حد معمول بالا ببرد، باعث کمبود اکسیژن دریافتی بافت های بدن خواهد شد.

مسمومیت مونوکسید کربن

 مونوکسید کربن ورودی به هموگلوبین خون می چسبد. از آنجا که هموگلوبین وظیفه ی حمل اکسیژن خون را بر عهده دارد، در نتیجه اکسیژن کافی به بافت های بدن شما نخواهد رسید.

چه چیزی باعث غلظت خون میشود

علائم ظاهری غلظت خون

مبتلایان به پلی سیتمی ورا ممکن است علائم خاصی را تجربه نکنند. علائم این بیماری توسط متخصصین به دو دسته ی «مبهم» و «اختصاصی تر» تقسیم شده اند. علائم مبهم پلی سیتمی ورا شامل این موارد می شود:

علائم اختصاصی تر پلی ستمی ورا در ادامه آمده است:

علائم غلظت خون در زنان و مردان

بازه ی غلظت خون نرمال چیست؟

بازه ی غلظت خون نرمال با واحد 106 برابر تعداد گلبول های قرمز در هر میکرولیتر خون یا 1012 برابر تعداد گلبول های قرمز در هر لیتر، در ادامه آمده است:

برای بزرگسالان و سالمندان:

برای کودکان و نوجوانان:

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر