دکتر محمد حسین نجفی

اگر مبتلا به بیماری های قلبی هستید، بهتر است هرچه سریع تر به فکر انجام واکسیناسیون آنفولانزا باشید! واکسن آنفولانزا می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش داده و از شدت علائم آن کم کند. در ادامه به مزایای واکسن آنفولانزا و زمان مناسب برای واکسیناسیون خواهیم پرداخت.

آیا واکسن آنفولانزا برای بیماران قلبی مهم است؟

بیماری آنفولانزا نوعی عفونت بینی، حلق و ریه ها می باشد. عامل این عفونت ویروس آنفولانزا است. به عبارت دیگر، آنفولانزا نوعی عفونت سیستم تنفسی است که بسیار مسری بوده و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

شما با واکسیناسیون سالانه ی آنفولانزا می توانید خطر ابتلا به این بیماری و عوارض آن را کاهش دهید. با وجود اینکه واکسن آنفولانزا تأثیر صد در صدی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ندارد، اما واکسن زدن بهترین دفاع موجود در برابر بیماری آنفولانزا محسوب می شود. پزشکان معمولاً این واکسن را برای بزرگسالان سالمند و سایر گروه های های ریسک (مثل مبتلایان به بیماری های قلبی) پیشنهاد می کنند.

علت اهمیت واکسن آنفولانزا برای مبتلایان به بیماری های قلبی چیست؟

آیا واکسن آنفولانزا برای بیماران قلبی مهم است؟

اگر مبتلا به بیماری های قلبی هستید، بیشتر از سایرین در خطر عوارض جدی بیماری آنفولانزا قرار خواهید داشت. این عوارض شامل موارد زیر است:

همچنین، ابتلا به بیماری آنفولانزا می تواند بیماری های دیگری مثل آسم، نارسایی قلبی، دیابت و … را تشدید کند.

محققین در سال های اخیر به طور مستمر در حال بررسی مزایا و معایب واکسیناسیون سالانه ی آنفولانزا در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی (مثل نارسایی قلبی) هستند. برخی از تحقیقات نشان می دهد که واکسیناسیون سالانه ی آنفولانزا در مبتلایان به مشکلات قلبی، از خطر حمله ی قلبی، سکته ی قلبی و مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی کم می کند. اما تحقیقات همچنان ادامه دارد.

آیا واکسن آنفولانزا برای مبتلایان به بیماری های قلبی خطر دارد؟

آیا واکسن آنفولانزا برای بیماران قلبی مهم است؟

واکسیناسیون آنفولانزا برای بیشتر مبتلایان به بیماری های قلبی بی خطر است.

استفاده از واکسن اسپری بینی آنفولانزا (FluMist) برای این گروه از بیماران و همچنین سالمندان بالای 65 سال توصیه نمی شود. علت این امر آن است که بر خلاف واکسن تزریقی آنفولانزا، در نمونه های اسپری بینی این واکسن از ویروس زنده ی آنفولانزا استفاده شده است.

واکسن آنفولانزا معمولاً در ناحیه ی بالای بازو تزریق می شود. واکسیناسیون آنفولانزا در برخی افراد همراه با عوارض جانبی خواهد بود که شامل بی حسی خفیف در ناحیه ی تزریق، درد عضلانی و تب خفیف می شود. این یک باور غلط است که واکسن آنفولانزا ممکن است باعث ابتلا به بیماری آنفولانزا یا کرونا شود!

در صورت وجود موارد زیر، پیش از انجام واکسیناسیون آنفولانزا با پزشک خود مشورت کنید:

چه زمانی باید واکسن آنفولانزا را زد؟

آیا واکسن آنفولانزا برای بیماران قلبی مهم است؟

سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا پیشنهاد می کند که تمام افراد بزرگ تر از شش ماه به طور سالانه واکسیناسیون آنفولانزا را انجام دهند. پیشنهاد این مرکز در واقع زدن واکسن آنفولانزای دوز بالا در سالمندان بالای 65 سال (در صورت امکان) است.

بهتر است واکسیناسیون آنفولانزا در اواخر تابستان تا اوایل پاییز انجام شود. البته اگر این امکان وجود نداشت، شما می توانید تا اواسط زمستان هم این کار را انجام دهید.

در حال حاضر، بیش از همیشه، انجام واکسیناسیون آنفولانزا توصیه می شود. علت این امر همه گیری بیماری کرونا (یک عفونت سیستم تنفسی دیگر) در سال های اخیر است. این دو بیماری علائم مشابهی دارند و با زدن واکسن آنفولانزا می توانید تا حدودی از اشتباه گرفتن این دو بیماری جلوگیری کنيد. البته، واکسن آنفولانزا به هیچ وجه جلوی ابتلا به بیماری کرونا را نخواهد گرفت.

اگر شما با یک فرد مبتلا به بیماری های قلبی زندگی می کنید یا از ایشان مراقبت می کنید، باید خودتان هم واکسن آنفولانزای سالانه ی خود را دریافت کنید. انجام واکسیناسیون از خطر ابتلای اطرافیان به این بیماری نیز کم می کند.

آیا باید واکسن آنفولانزای خود را از متخصص قلب و عروق تهیه کنم؟

آیا واکسن آنفولانزا برای بیماران قلبی مهم است؟

خیر، برای اعمال یا تهیه ی این واکسن به متخصص قلب و عروق یا نسخه ی ایشان نیازی ندارید. واکسن آنفولانزا در انواع درمانگاه ها، بیمارستان ها و برخی از داروخانه ها موجود می باشد. می توانید قبل از مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان مورد نظر خود، با تماس تلفنی از موجود بودن این واکسن مطمئن شوید.

3/5 - (1 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر