دکتر محمد حسین نجفی

امروزه همه می دانند که کلسترول خون بالا، یک عامل خطر برای ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامتی است. بیماری شریان های کرونری از جمله این مشکلات است که خود به مشکلات جدی تری همچون حملات قلبی یا دیگر بیماری های دردناک قلب منجر می شود. اثرات بالا بودن کلسترول خون ناگهانی نبوده و با گذشت سال ها، بر روی هم انباشته می شود. بالا بودن طولانی مدت کلسترول خون، خطر ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی و سفت شدن شریان ها (تصلب شرایین) را افزایش می دهد.

درمان سردرد ناشی از چربی خون

طبق تحقیقات انجام شده ارتباط دقیقی بین چربی خون و سردرد یافت نشده. اما با این حال نمیتوان گفت که هیچ ارتباطی با هم ندارند، گاهی ممکن است این سر درد ها به دلیل غلظت خون نیز باشند، این سردرد های ناشی از چربی خون بالا را میتوان با مصرف اسپرین کنترل کرد.  با این حال بهتر است قبل از مصرف هر دارویی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

سردرد ناشی از چربی خون

آیا کلسترول خون بالا سبب سردرد می شود؟

اغلب افراد مبتلا به کلسترول خون بالا تا هنگام بروز حمله قلبی، سکته مغزی یا درد قفسه سینه، هیچ علامتی از خود نشان نمی دهند. تاکنون شواهد مستقیمی درباره ارتباط بین کلسترول خون بالا و سردرد یافت نشده است.

مقادیر بالای کلسترول در خون علائم فیزیکی متفاوتی داشته و در برخی افراد در نواحی غیر معمولی همچون تاندون آشیل یا آرنج رسوب می کنند. همچنین، در افراد جوان تر، رسوب یا تجمع کلسترول را در چشم نیز می توان مشاهده کرد.سردرد همراه با کلسترول خون بالا، معمولا نه در اثر این مشکل، بلکه در اثر بیماری های به وجود آمده از کلسترول بالا ایجاد می شود.

بسیاری از افراد این سوال را از پزشک خود می پرسند که آیا فشار خون بالا سبب سردرد من شده است؟

در اکثر مواقع جواب پزشک به این افراد خیر است. مغز قابلیت چشم گیری دارد که می تواند در بازه های زمانی کوتاه، خود را با سطوح بالای فشار خون سازگار کند. با این حال، در صورتی که فشار خون به شدت بالا باشد، امکان بروز سردرد نیز وجود دارد.

تجمع رسوب های کلسترول در شریان ها، فشار خون بالا را سبب شده که آن نیز به نوبه خود می تواند به بروز سکته مغزی منجر شود.

آیا ارتباطی بین کلسترول خون بالا و سردرد های میگرنی وجود دارد؟

سردرد ناشی از چربی خون

تاکنون هیچ تحقیقی ارتباط بین کلسترول خون بالا و سردرد های میگرنی را تایید نکرده است. تصور غالب بر این است که سردرد های میگرنی در اثر گشاد شدن عروق خونی به وجود آمده و این پدیده کاملا با تصلب شرایین تفاوت دارد. البته در چند سال گذشته تحقیقات انجام شده، ارتباط های جالبی را میان کلسترول خون بالا و سردرد های میگرنی یافته اند. برای مثال در سال 2015 یک تحقیق دریافت که افراد مبتلا به سردرد های میگرنی شدید، به سطوح بالا تری از کلسترول کل و کلسترول LDL مبتلا بودند.

هنگامی که افراد شرکت کننده در این مطالعه یک درمان 3 ماهه در زمینه کلسترول خون دریافت کردند، سردرد های میگرنی آن ها نیز کاهش یافت. با این حال، این مطالعه تنها بر روی 52 نفر انجام شده و نمی توان بر اساس این جامعه آماری کوچک نتایجی کلی گرفت. همچنین، نتایج را نیز نمی توان به معنای وجود ارتباط بین میگرن و کلسترول خون بالا تعریف کرد. به طور کلی می توان این گونه دریافت که بین سردرد های میگرنی و کلسترول خون بالا، ارتباطی وجود دارد اما الزاما به معنای علت و معلول بودن آن ها نیست.

آئورا به حالتی از تغییرات حس بویایی، بینایی و غیره گفته می شود که قبل از وقوع سردرد میگرنی به وجود می آید. البته، این مطالعه بر روی افراد مسن انجام شده و نتایج آن قابل تعمیم بر تمامی گروه های سنی نیست.

سردرد ناشی از چربی خون

آیا مشکلات قلبی با احساس گیجی مرتبط هستند؟

تجربه احساس گیجی می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد. گیجی یک اصطلاح غیر تخصصی است که برای توصیف احساسات مختلف به کار می رود. چرخیدن اتاق به دور سر، دور خوردن و گیجی با احساس سبکی در سر، بسیار تفاوت دارند. احساس چرخش اتاق به دور سر اغلب با مشکلات گوش میانی در ارتباط بوده و ارتباط مشخصی با بیماری های قلبی عروقی ندارد. با این حال، احساس سبکی در سر می تواند یک علامت مهم از بیماری قلبی باشد.

تجمع رسوب کلسترول در شریان های کاروتید، خون رسانی ناکافی به مغز، تنگی برخی دریچه های قلبی یا ابتلا به آریتمی، همگی از عوامل بروز علامتی است که افراد با نام گیجی توصیف کرده اما احساس سبکی در سر نام دارد.

4/5 - (20 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر