دکتر محمد حسین نجفی

شما ممکن است در طول زندگی خود با رگ های قابل مشاهده ی زیادی در بدن خود مواجه شوید؛ مثل رگ بالای ساعد که اغلب برای سرم زدن از آن استفاده می شود، رگ های چشم و …

اما دسته ای از رگ های عجیب که به تازگی روی بدن شما (غالباً پا ها) ظاهر شده اند، ممکن است شما را نگران کنند.

به گفته دکتر هونی لو جراح عروق در هیوستون متدیست: «رگ های واریسی همان رگ های طبیعی بدن هستند که بنا به دلایلی بزرگ و گشاد شده اند. به این معنا که این رگ ها در ابتدا ممکن است بسیار کوچک باشند، اما با گذشت زمان و انباشتگی خون در آنها می توانند بزرگ و بزرگ تر شوند، تا جایی که شما می توانید از روی پوست آنها را ببینید.»

رگ های واریسی رگ های آبی تیره یا بنفشی هستند که ظاهری پیچ خورده و متورم دارند. واریس با رگ های عنکبوتی متفاوت است. رگ های عنکبوتی خطوط قرمز یا آبی بسیار کوچکی می باشند که می توان آنها از روی پوست را مشاهده کرد.

علت واریس چیست؟

آیا واریس کشنده است؟

سیاهرگ ها یا وریدها رگ های خونی هستند که خون را از اندام ها به قلب و ریه بر می گردانند. خون در ریه ها اکسیژن دار شده و سپس از طریق سرخرگ ها (شریان ها) به کل بدن پمپاژ می شود. این چرخه که «سیستم گردش خون» نام دارد، به صورت مداوم و غیر ارادی در بدن شما تکرار می شود.

دکتر لو: «در یک ورید سالم، خون مستقیماً به سمت قلب در جریان است. این سیاهرگ ها دارای دریچه های یک طرفه ای هستند که تنها در زمان حرکت خون به سمت قلب باز می شوند و از برگشت خون به عقب جلوگیری می کنند.

دریچه ‌های آسیب‌ دیده و ضعیف منجر به بازگشت خون به عقب شده و در نتیجه خون به سمت قلب حرکت نمی‌ کند و در ورید جمع می‌ شود. تجمع خون در وریدها منجر به بزرگ شدن و متورم شدن رگ‌ ها می ‌شود که به رگ‌ های واریسی معروف است.»

دریچه ی سیاهرگ ها به این صورت است که در زمان عبور خون به سمت قلب به سرعت باز می شود و به محض عبور خون بسته خواهد شد. دکتر لو در ادامه می افزاید: «اگر دریچه ها به درستی کار نکنند (به عنوان مثال کمی کند تر بسته شوند) خون به عقب برمی گردد.»

رگ های پای شما حساسیت بیشتری نسبت به این مشکل دارند، زیرا هنگامی که ایستاده اید دریچه ها باید سخت تر کار کرده و بر جاذبه غلبه کنند.

با گذشت زمان و افزایش سن، این دریچه ها بیشتر تحت فشار قرار گرفته و ممکن است به طور کامل از کار بیفتند. به همین دلیل یکی از عوامل خطرزای رگ های واریسی داشتن شغل هایی است که در آن فرد به مدت طولانی مجبور است بنشیند یا سرپا بماند، مثل معلمی یا پستچی.

علاوه بر مشکلات ساختاری، تغییر در سطح برخی از هورمون ها نیز ممکن است باعث افزایش اندازه وریدها شود. به همین دلیل واریس در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد.

دکتر لو در این باره می گوید: «نوسانات هورمون استروژن که در طول زندگی زنان اتفاق می افتد، می تواند اندازه ی رگ ها را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، در دوران بارداری سطح استروژن افزایش یافته و حجم خون نیز زیاد می شود.

همین امر باعث گشاد شدن رگ ها و تحمیل بار اضافه روی دریچه ها خواهد شد. عدم تعادل هورمون استروژن پس از یائسگی نیز می تواند رگ ها را تضعیف کرده و باعث اختلال در عملکرد دریچه ها شود.»

دکتر لو در ادامه می افزاید: «علاوه بر جنسیت و شغل، از دیگر عوامل خطرزای واریس می توان به داشتن سابقه واریس در خانواده مادری اشاره کرد.»

آیا واریس خطرناک است؟

آیا واریس کشنده است؟

هم بله هم خیر

طیف وسیعی از مشکلات وریدی ممکن است سبب ایجاد واریس شود. این رگ ها در ابتدا به صورت رگ های عنکبوتی یا مشبک نمایان می شوند. در این مرحله، کمی بیشتر از حالت عادی قابل مشاهده هستند و بیمار معمولاً دردی حس نمی کند.

با گذشت زمان این رگ ها بزرگ شده و به سمت رگ های واریسی پیشرفت می کنند، اما همچنان ممکن است شما علائم خاصی را تجربه نکنید.

دکتر لو: «در این مرحله از واریس که شما تنها رگ های قابل رؤیت دارید و علائم دیگری را تجربه نمی کنید، مشکل شما بسیار سطحی است و اگر ظاهر این رگ ها برایتان آزار دهنده نیست، شما نیازی به درمان ندارید.»

یکی از عوارض رگ های واریسی خونریزی پوست در ناحیه آسیب دیده است. این خونریزی (که برخی اوقات ممکن است شدید باشد) معمولاً با فشار دادن متوقف خواهد شد.

دکتر لو می گوید «مشکل واریس یک مشکل پیش رونده بوده و خود به خود برطرف نمی شود.»

 

برای درمان و کنترل واریس با ما تماس بگیرید

عدم درمان واریس ممکن است سبب بروز علائم زیر شود:

خبر خوب اینجاست که رگ های واریسی معمولاً خطر جانی ندارند. البته بسیاری از مردم بر این باورند که ابتلا به واریس خط ترومبوز وربد عمقی (DVT) را افزایش می دهد؛ در صورتی که این شایعه از صحت علمی برخوردار نمی باشد.

اما به گفته ی دکتر لو «علائم پیشرونده ی واریس ممکن است برای بیمار دردسرساز شوند. به عنوان مثال حتی برای افرادی که با ظاهر واریس مشکلی ندارند، ممکن است کنترل کردن زخم ها و خونریزی های متعدد دشوار باشد.»

همانطور که پیش از این گفتیم، رگ های واریسی خود به خود از بین نمی روند. بنابراین اگر متوجه علائم اولیه واریس (خستگی و سنگینی پا ها) شدید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان واریس به چه پزشکی مراجعه کنم؟

بهترین گزینه مراجعه به متخصص و جراح عروق می باشد. با وجود اینکه برای درمان این مشکل ممکن است الزاماً به یک روش عروقی نیاز نداشته باشید، اما یک متخصص عروق می تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری و یافتن بهترین روش درمانی کمک کند.

گزینه های درمانی برای واریس چیست؟

آیا واریس کشنده است؟

اولین گزینه ی درمانی برای واریس معمولاً جوراب های فشرده سازی یا جوراب های واریس می باشند. این جوراب ها با فشرده کردن رگ های پا به تخلیه و کوچک تر شدن رگ های واریسی کمک می کنند.

دکتر لو: «جوراب های فشرده سازی می توانند به کنترل واریس در مراحل اولیه کمک کرده و از پیشرفت آن جلوگیری کنند. گاهی اوقات تنها با پوشیدن جوراب واریس می توان این مشکل را درمان کرد. همچنین، ما همیشه قبل از انتخاب گزینه های درمانی دائمی تر، جوراب واریس را توصیه می کنیم.»

اگر واریس شما با علائمی مثل درد همراه است و فشرده سازی هیچ کمکی به آن نمی کند، شاید نیاز به ابلیشن (فرسایش) داشته باشید.

دکتر لو: «در طول ابلیشن، پزشک با استفاده از گرما، لیزر یا یک ماده شیمیایی وریدهای آسیب دیده را جمع یا مسدود می کند. این کار باعث می شود تا خون از راه وریدهای دیگری که در عمق پا قرار دارند جریان پیدا کنند.

از آنجایی که خون دیگر نمی تواند در این رگ ها انباشته شود، پس از مدتی علائمی مثل درد، تورم و خونریزی کاهش می یابد.

علاوه بر این، تمام روش های ابلیشن رگ های واریسی را منقبض کرده و رگ ها بعد از مدتی خشک یا محو می گردند. به همین دلیل این روش در برخی موارد به عنوان یک روش زیبایی برای افراد مبتلا به واریس بدون علامت (که تنها از ظاهر این رگ ها ناراضی هستند) تجویز می شود.

دکتر لو می گوید: «روش ابلیشن برای درمان رگ های واریسی یک جراحی سنگین و تهاجمی نبوده و می توان آن را در مطب پزشک و به صورت سرپایی انجام داد. اما هنوز همه برای انجام این روش آمادگی لازم را ندارند.

به عنوان مثال، نیمی از بیماران من فوراً این روش را انجام داده و نیمی دیگر جوراب های فشرده سازی را ترجیح می دهند و تنها در صورتی که علائمشان آزاردهنده باشد، راضی به انجام این عمل می شوند.»

5/5 - (28 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر