دکتر محمد حسین نجفی

افتادگی دریچه میترال یا شلی دریچه میترال و یا حتی نرمی دریچه قلب یکی از بیماری های خوش خیم دریچه میترال است که می تواند علائمی از جمله تنگی نفس و احساس خستگی را به همراه داشته باشد.

در این مقاله به صورت جامع علائم، روش های تشخیص و درمان افتادگی دریچه میترال و در نهایت بررسی عملکرد قلب در حالت طبیعی در مقایسه با افتادگی دریچه میترال و نارسایی دریچه میترال قرار داده شده است.

افتادگی یا شلی دریچه میترال Mitral Valve Prolapse

در افتادگی یا شلی دریچه میترال هنگامی که پزشک بوسیله گوشی به قلب شما گوش می کند، صدایی مانند صدای کلیک شنیده می شود که ناشی از ورود خون از طریق دریچه میترال به دهلیز است این همان افتادگی دریچه میترال یا شلی دریچه میترال است.

علائم شلی دریچه میترال

هنگامی که خون از طریق دریچه میترال به سمت دهلیز چپ رانده شود اصطلاحا نارسایی میترال گفته می شود. اگر حجم خون پس زده شده کم باشد هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما اگر حجم خون وارد شده به دهلیز چپ زیاد باشد علائمی مانند تنگی نفس و احساس خستگی و سیاهی رفتن چشم ها ایجاد می شود.

یک نام دیگر افتادگی دریچه میترال سندرم کلیک مرمر است.

شلی دریچه قلب

عوارض افتادگی دریچه میترال

اگر چه اغلب افراد مبتلا به شلی دریچه میترال هیچ مشکلی ندارند اما ممکن است عوارض شلی دریچه میترال گاها مشاهده شود. این عوارض عبارتند از:

1_ نارسایی دریچه میترال

شایعترین عارضه آنست که خون به داخل دهلیز چپ رانده شود(MR  یا نارسایی میترال ).

مردان و یا افراد دارای فشارخون بالا بیشتر در معرض ریسک نارسایی میترال هستند. اگر نارسایی میترال شدید باشد ممکن است بیمار نیازمند جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه میترال باشد تا از بروز عوارض نارسایی میترال از قبیل سکته مغزی جلوگیری شود.

2- اختلال ریتم قلب (آرتیمی)

ریتم قلب غیر طبیعی در برخی بیماران دچار پرولاپس میترال مشاهده می شود. اغلب این آرتیمی ها در حفره های دهلیزی ایجاد می شوند و ممکن است باعث آزار بیمار گردد و اغلب تهدید کننده حیات نیستند. در بیماران دچار نارسائی شدید میترال و یا تغییر شدید شکل دریچه ها اغلب مستعد اشکال در ریتم قلب هستنند.

3- عفونت دریچه (اندوکاردیت)

داخل قلب ۴ حفره و ۴ دریچه وجود دارد که توسط لایه ی نازک بنام اندوکارد پوشیده شده اند. عفونت این پرده  اصطلاحا اندوکاردیت نامیده می شود. در دریچه میترال غیر طبیعی شانس ابتلا به اندوکاردیت ناشی از باکتری که باعث تخریب این دریچه می شود زیاد است. این ریسک در مردان بیشتر از زنان است.

پزشکان توصیه می کنند افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال یا نارسایی میترال قبل از کشیدن دندان و یا برخی اعمال جراحی به منظور جلوگیری از اندوکاردیت دریچه آنتی بیوتیک مصرف نمایند.

آریتمی

 

سایر اسامی افتادگی دریچه میترال میترال عبارتند از :

–  سندرم بارلو

– پرولاپس دریچه میترال

– شلی دریچه میترال

 

– نرمی دریچه میترال

– سندرم دریچه نرم

– دریچه میترال بالونی شکل

– دریچه میترال مگیزوماتو

– سندرم دریچه پرولاپس میترال شده

تشخیص افتادگی دریچه قلب با اکوکاردیوگرام

یک اکوکاردیوگراف مفید ترین آزمون غیر تهاجمی برای تشخیص MVP است. این روش در شناسایی وضعیت غیرطبیعی و افتادگی دریچه قلب موثر است. اکوکاردیوگرام ها در تعیین اندازه دهلیز چپ، اندازه و عملکرد بطن چپ نیز سودمند است. اکوکاردیوگرام در تعیین میزان پس زدن خون از میترال کمک میکند .

در بیماران مبتلا به MVP بدون علامت اکوکاردیوگرام های متوالی معمولاً ضروری نیست مگر در بیمارانی که نشانه های بالینی بدترشدن بیماری شان را نشان می دهند. اگر چه در بیماران مبتلا به MVP الکتروکاریوگرام ممکن است اطلاعات نسبتاً ارزشمندی فراهم کند اما بیماران معمولاً ECG طبیعی دارند. الکتروکاردیوگرام ها ممکن است در اثبات آریتمی ها در بیمارانی که تپش قلب دارند سودمند باشد.

تنگی نفس-پرولاپس میترال

افتادگی دریچه میترال چگونه رخ می دهد؟

در یک قلب سالم به هنگام انقباض بطن ها دریچه میترال بسته شده و مانع از ورود خون به دهلیز چپ می شود. اما در برخی افراد که دچار شلی دریچه میترال هستند یک یا هر دو لت دریچه میترال به علت بافت اضافه دچار کشیدگی به سمت دهلیز چپ شده و در هر انقباض بطن نمای شبیه چتر چتر بازان به سمت دهلیز چپ پیدا می کند. این برآمدگی به سمت دهلیز ممکن است مانع بسته شدن کارآمد دریچه شود.

 عوامل خطر یا ریسک فاکتورهای شلی دریچه میترال

پرولاپس میترال

 افتادگی میترال ممکن است یک بیماری خانوادگی باشد و ممکن است مربوط به بیماری مانند شرایط زیر باشد:

_ سندرم مارفان

-سندرم اِهلر دانلس

-ناهنجاری ابشتین

-دیستروفی عضلانی

-بیماری گریوز

– اسکولیوز

ویزیت بیمار توسط متخصص قلب و عروق

اگر فکر می کنید دچارشلی دریچه میترال یا افتادگی دریچه میترال هستید، از متخصص قلب و عروق وقت ویزیت بگیرید. به جهت دیگر مکن است از نظر زمان بودن داخل مطب .محدود باشید. لازم است  برای ویزیت آمادگی لازم را داشته باشید در ذیل برخی آمادگی های لازم جهت ویزیت ذکر شده اند.

برخی از مشکلاتی که ممکن است در ذهن شما باشد را از پزشک به راحتی سوال کنید مانند:

  • چه چیز باعث بدتر شدن علائم بیماری افتادگی دریچه میترال می شود؟
  • چه عمل دیگری علائم شلی دریچه میترال مانند تنگی نفس، سرگیجه و غیره را بوجود آورد؟
  • چه تست هایی برای من لازم است؟
  • آیا برای نرمی دریچه میترال نیازمند درمان هستم و چه درمانی؟
  • آیا هیچ محدودیتی در زندگی دارم؟
  • آیا مرتبا باید ویزیت شوم؟
  • اگر بیماری افتادگی دریچه میترال نیازمند جراحی است کدام جراحی را شما پیشنهاد می دهید؟
  • آیا انواع دارو غیر از آنچه به من برای درمان داده اید وجود دارد؟
  • کدام وب سایت را برای آگاهی بیشتر در زمینه شلی دریچه میترال من توصیه می کنید؟

نحوه زندگی در افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال

اغلب افراد دچار شلی دریچه میترال نیاز به هیچ تغییری در نحوه زندگی خود نبوده و هیچ محدودیتی در مصرف غذا یا فعالیت بدنی ندارند. اگر شما مبتلا به نارسایی شدید میترال هستید، ممکن است پزشک به شما توصیه نماید از فعالیت بدنی شدید اجتناب نمائید.

جلوگیری از افتادگی دریچه میترال

هیچ راهی برای جلوگیری از شلی دریچه میترال وجود ندارد اما شما می توانید از ایجاد یا شدت یافتن عوارض افتادگی دریچه میترال با مصرف صحیح داروها اجتناب نمائید.

سوالات شایع افتادگی دریچه میترال یا شلی دریچه میترال

برای مشاهده سوالات بر روی سوالات شایع دریچه میترال قلب کلیک کنید تا با سوالات بیماران در رابطه با افتادگی دریچه میترال ، گشادی دریچه قلب ، تنگی دریچه میترال و غیره بیشتر آشنا شوید.

 

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.9/5 - (20 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر وحید جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده مدت زیادیه که تحت فشارهای عصبی زیاد هستم،مجرد هستم وبیکار،32 سالمه 176 سانت قدمه و 75 کیلو هم وزن دارم و دانشجوی کارشناسی ارشد هستم
    ،تا همین دوماه پیش از نظر قلبی هیچ مشکلی نداشتم ولی یه دوماهی هست که یه روی قفسه سینه ام سمت چپ در یه سطحی به پهنای دوتا بند انگشت احساس درد میکنم(البته تو این دوماه خیلی بیشتر از همیشه استرس داشتم)،وقتی پیاده روی میکنم و بیرون میرم چیزی احساس نمیکنم ولی ب محض اینکه ساکن میشم یه ذره درد میگیره،البته یه بیس روزی هم هست نفسهای عمیقی ک میکشم هم شدید تر شدن و هم تعدادشون بیشتر شده وقتی بیخواب میشم تعداد نفس های عمیقی که میکشم هم خیلی بیشتر میشه بطوری که اطرافیان متوجه میشن که غیر طبیعی نفس میکشم، اوایل یکی دو روز بعضی وقتا درده داخل دست چپم هم میومد بعضی وقتا پشت شونه هم خیلی خیلی کم درد احساس میکردم ولی الان نه،امروز رفتم نوار قلب گرفتم،پزشک فرمودن که خیلی خیلی کم نرمی دریچه قلب داری،میخواستم بپرسم ازتون که ممکنه این عارضه بخاطر استرس های عصبی باشه؟ چون تقریبا یک سال ونیم هست که به طور خیلی زیادی تحت فشارم واز نظر روحی ویرانم،
    و اگر واقعا نرمی دریچه داشته باشم آیا تکاپو و ورزش کردن برام ضرری نداره؟
    سپاس از مراحم شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد فورا به روانپزشك مراجعه كنيد
      ورزش ضرري نداره و حتي مفيده
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب ميخواستم بپرسم من قبلا اكو شدم مشگل تپش قلب داشتم دريچه ميترال نرمال گزارش شده به فاصله زماني كمتر از يه ماه برا پيگيري علايم به پزشك ديگري مراجعه كردم اكو مجدد شدم در اگزارش اكو mpvnomr گزارش شده مجددا به فاصله كمتر از دو روز برا پيگيري بنا به توصيه دوست غير متخصص به مطب متخصص اكو فلوشيپ اكو رفتم در گزارش اين بار دريچه نرمال گزارش شده پرولاپس ميترال گزارش نشده فقط tirvialmrوtrivialtrگزارش شده وضعف دريچه قلب علت اين تعقيرات در گزارش اكو وسردرگمي بيمار كه متخصص قبلي ميگفت نارسايي ندارم ودر مورد اقدام دندانپزشكي مراقبت خاصي نياز نيست اين تعقيرات در تشخيص وسردر گمي بيمار چگونه توجيه ميشود ساير موارد اكو نرمال هست قبلا خدمت حضرت عالي ويزيت شدم در هولتر قلب در ٢٤ساعت ٤٣pacوصفر pvcونرمال گزارش شده دل اشوبه دارم داروي پراپرانول وگلردياز پكسايد وسرترالين تجويز كرديد و توصيه به ورزش وپياده روي كرديد ممنون ميشم در اين موردراهنمايي وارشاد فرماييد????????????????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      همه اين موارد يعني شما مشكل مهم قلبي نداريد و مشكلتون اضطرابيه
      نه پرولاپس و نه نارسايي خفيف و نه pac مشكل نيست و هطر نداره
  • تصویر کاربر Sungirl جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما آقای دکتر عزیز
    من کلیپ اولی که گذاشتین رو نکاه کردم و متوجه شدم توی پرولاپس تعدادی از طنابهای نگهدارنده دریچه پاره شدن و باعث این اتفاق میشن
    اما من که گاهی فقط پرولاپس رو و واپس زنی خون رو احساس میکنم هم به دلیل همون پارکی طنابهایت یا ممکنه بخاطر شلی طنابها باشه؟
    و اینکه پارکی خطری نداره؟
    ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      پرولاپس خفيف ناشي از شلي هست و خطر نداره
  • تصویر کاربر مجید دوشنبه ۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من ۲۷ سال مرد هستم حدود سه سال قرص ترامادول مصرف کردم و بعد بصورت تدریجی ترک کردم بعد از یه ماه که از ترکم قلبم احساس کردم دیگه تپش نداره احساس فشردگی و درد شدید داشتم رفتم دکتر قلب اکو قلب انجام دادم گفتن فقط پرولاپس داری.و بعد از یه ماه دیگر بخاطر درد شدید قلبی اسکن هسته ای شدم اونجا هم گفتن نرماله.ولی الان بعد از گذشت نه ماه احساس میکنم میخوام غش کنم ضربان قلبم مثل دوحرکتی میزنه با تپش 60ضربان در دیقه و بدنم تکان میخورد سنگینی نفس میکنم نفسم بالا نمیاد با فعالیت احساس غش بیشتر میکنم ولی فشارخونم نرماله.فقط موقع نشستن ضربانم ۶۰و در حالت ایستاده ۱۳۰و تا نشینم زمین کم تر نمیشه. قرص کنکور و پرانول هم ک میخورم بیشتر احساس سنکوپ میکنم و همینطور چشمام قرمز و مگس پران زیادی پیدا کرده .میخواستم ببینم من هشت ماه پیش اسکن کردم ولی حالم خوب بود فقط درد داشتم ولی الان بیشتراحساس از حال رفتن دارم و درد سینه و پشت دارم.و قرصای ضد افسردگی ک میخورم بشدت ضربان قلبم رو بالا میبرد تا ۱۶۰ و 170 فقط قرص الپرازولام میخورم تقریبا یکم اروم میشم فقط درحالت ایستاده و نشستن روی صندلی تنگی نفس شدید دارم انگار ریه هام پره از هوا نمیتونم نفسمو بدم و بازدم کنم ولی در حالت دراز کمی راحتم نفسمو میدمو بازدم میکنم.نظر شما دکترجان چیه من باید چیکار کنم
    لطفا راهنمایی کنید با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد به روانپزشك مراجعه كنيد و اگر بهتر مشديد جهت بررسي بيشتر مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    با سلام سی وپنج سال دارم یک سال است فهمیدم پرولاپس میترال دارم اکو انجام دادم دکتر گفتند مشکلی نیست فقط دو سال یه بار اکو انجام شود به تازگی باردار شدم دچار استرس وتپش قلب ودرد سینه شدم هفته یازده بارداری هستم میخوام بدونم میتونم پروپرانولول مصرف کنم یا نه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله ميتونيد
  • تصویر کاربر جعفر سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام ضمن عرض سلام وخسته نباشید پزشک محل خودمان مراجعه کردم اکو کردن گفت افتادگی میترال داریدوگشادی دریچه آئورت دارم دارو لوزارتان 25-ومتورال 50 -وآسپرین80/تجویزکردن زیاداهل دارونیستم آیاراههای دیگری برای درمان وجلوگیری ازپیشرفت بیماری وجوددارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بستگي به شدت نارسايي داره
      بايد مدارك رو بفرستيد يا مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر aryan پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام حدودا ۴ ماهه که متوجه شدم که پرولاپس با نارسایی خفیف دریچه میترال دارم، دکترم بهم توضیح داد که این اصلا مهم نیست بیشتر افراد دارن، اون اوایل استرس داشتم ولی الان دیگه نه، با این حال هر روز درد در سمپ چپ قفسه سینم رخ میده و گهگاهی تیر میکشه، تست ورزش و نوار قلب هم خوب بوده ولی دیگه واقعا به ستوه اومدم از این درد قفسه سینه، من ورزش بدنسازی هم میکنم، میخوام از شما خواهش کنم راهنماییم کنین علت این درد قفسه سینه‌ام چیه؟
    عکس اکو هم پیوست میکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۰ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا دردتون قلبي نيست و اضطرابيه
      بهتره به روانپزشك مراجعه كنيد
    2. تصویر کاربر aryan چهارشنبه ۱۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام ممنون بابت پاسختون
      فقط یه سوال دیگه داشتم آقای دکتر، اینکه با توجه به این اکو هر چند وقت یکبار باید اکو بدم ؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      هر پنج سال
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرشته شنبه ۱ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    براي مصرف قرص ترك سيگار نياز به معاينه هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بله بايد به روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر حامد سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    با سلام چند وقتی هست با خانمی جهت ازدواج آشنا شدم اما متوجه شدم نرمی و گشادی دریچه میترال قلب و گرمای زیاد بدن و تحولات زیاد روده وضربان اضافی در قلب دارد حال میخواستم بدانم مشکلی جهت ازدواج وجود دارد یا نه و آیا به فرزندمان سرایت می کند یا نه؟ممنون از راهنمایی اون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      قلبشون مشكل نداره
      براي ساير موارد به دكتر داخلي مراجعه كنند
  • تصویر کاربر فهیمه پنجشنبه ۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر من سه سال پیش دکتر قلب رفتم اکو انجام دادم گفتن افتادگی دریچه قلب دارید دارو داد ولی دیگه نرفتم تا امسال ک باز قلبم درد میکنه تیر میکشد میزنه ب کتف تا رگهای گردنم تا سر انگشتان درد دارن حالا نمیدونم چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      افتادگي مهم نيست و درد نميده
      علت درد حتما چيز ديگه اي هست
      بهتره جهت معاينه و بررسي مراجعه كنيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر