دکتر محمد حسین نجفی

افتادگی دریچه میترال یا شلی دریچه میترال و یا حتی نرمی دریچه قلب یکی از بیماری های خوش خیم دریچه میترال است که می تواند علائمی از جمله تنگی نفس و احساس خستگی را به همراه داشته باشد.

در این مقاله به صورت جامع علائم، روش های تشخیص و درمان افتادگی دریچه میترال و در نهایت بررسی عملکرد قلب در حالت طبیعی در مقایسه با افتادگی دریچه میترال و نارسایی دریچه میترال قرار داده شده است.

افتادگی یا شلی دریچه میترال Mitral Valve Prolapse

در افتادگی یا شلی دریچه میترال هنگامی که پزشک بوسیله گوشی به قلب شما گوش می کند، صدایی مانند صدای کلیک شنیده می شود که ناشی از ورود خون از طریق دریچه میترال به دهلیز است این همان افتادگی دریچه میترال یا شلی دریچه میترال است.

علائم شلی دریچه میترال

هنگامی که خون از طریق دریچه میترال به سمت دهلیز چپ رانده شود اصطلاحا نارسایی میترال گفته می شود. اگر حجم خون پس زده شده کم باشد هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما اگر حجم خون وارد شده به دهلیز چپ زیاد باشد علائمی مانند تنگی نفس و احساس خستگی و سیاهی رفتن چشم ها ایجاد می شود.

یک نام دیگر افتادگی دریچه میترال سندرم کلیک مرمر است.

شلی دریچه قلب

عوارض افتادگی دریچه میترال

اگر چه اغلب افراد مبتلا به شلی دریچه میترال هیچ مشکلی ندارند اما ممکن است عوارض شلی دریچه میترال گاها مشاهده شود. این عوارض عبارتند از:

1_ نارسایی دریچه میترال

شایعترین عارضه آنست که خون به داخل دهلیز چپ رانده شود(MR  یا نارسایی میترال ).

مردان و یا افراد دارای فشارخون بالا بیشتر در معرض ریسک نارسایی میترال هستند. اگر نارسایی میترال شدید باشد ممکن است بیمار نیازمند جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه میترال باشد تا از بروز عوارض نارسایی میترال از قبیل سکته مغزی جلوگیری شود.

2- اختلال ریتم قلب (آرتیمی)

ریتم قلب غیر طبیعی در برخی بیماران دچار پرولاپس میترال مشاهده می شود. اغلب این آرتیمی ها در حفره های دهلیزی ایجاد می شوند و ممکن است باعث آزار بیمار گردد و اغلب تهدید کننده حیات نیستند. در بیماران دچار نارسائی شدید میترال و یا تغییر شدید شکل دریچه ها اغلب مستعد اشکال در ریتم قلب هستنند.

3- عفونت دریچه (اندوکاردیت)

داخل قلب ۴ حفره و ۴ دریچه وجود دارد که توسط لایه ی نازک بنام اندوکارد پوشیده شده اند. عفونت این پرده  اصطلاحا اندوکاردیت نامیده می شود. در دریچه میترال غیر طبیعی شانس ابتلا به اندوکاردیت ناشی از باکتری که باعث تخریب این دریچه می شود زیاد است. این ریسک در مردان بیشتر از زنان است.

پزشکان توصیه می کنند افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال یا نارسایی میترال قبل از کشیدن دندان و یا برخی اعمال جراحی به منظور جلوگیری از اندوکاردیت دریچه آنتی بیوتیک مصرف نمایند.

آریتمی

 

سایر اسامی افتادگی دریچه میترال میترال عبارتند از :

–  سندرم بارلو

– پرولاپس دریچه میترال

– شلی دریچه میترال

 

– نرمی دریچه میترال

– سندرم دریچه نرم

– دریچه میترال بالونی شکل

– دریچه میترال مگیزوماتو

– سندرم دریچه پرولاپس میترال شده

تشخیص افتادگی دریچه قلب با اکوکاردیوگرام

یک اکوکاردیوگراف مفید ترین آزمون غیر تهاجمی برای تشخیص MVP است. این روش در شناسایی وضعیت غیرطبیعی و افتادگی دریچه قلب موثر است. اکوکاردیوگرام ها در تعیین اندازه دهلیز چپ، اندازه و عملکرد بطن چپ نیز سودمند است. اکوکاردیوگرام در تعیین میزان پس زدن خون از میترال کمک میکند .

در بیماران مبتلا به MVP بدون علامت اکوکاردیوگرام های متوالی معمولاً ضروری نیست مگر در بیمارانی که نشانه های بالینی بدترشدن بیماری شان را نشان می دهند. اگر چه در بیماران مبتلا به MVP الکتروکاریوگرام ممکن است اطلاعات نسبتاً ارزشمندی فراهم کند اما بیماران معمولاً ECG طبیعی دارند. الکتروکاردیوگرام ها ممکن است در اثبات آریتمی ها در بیمارانی که تپش قلب دارند سودمند باشد.

تنگی نفس-پرولاپس میترال

افتادگی دریچه میترال چگونه رخ می دهد؟

در یک قلب سالم به هنگام انقباض بطن ها دریچه میترال بسته شده و مانع از ورود خون به دهلیز چپ می شود. اما در برخی افراد که دچار شلی دریچه میترال هستند یک یا هر دو لت دریچه میترال به علت بافت اضافه دچار کشیدگی به سمت دهلیز چپ شده و در هر انقباض بطن نمای شبیه چتر چتر بازان به سمت دهلیز چپ پیدا می کند. این برآمدگی به سمت دهلیز ممکن است مانع بسته شدن کارآمد دریچه شود.

 عوامل خطر یا ریسک فاکتورهای شلی دریچه میترال

پرولاپس میترال

 افتادگی میترال ممکن است یک بیماری خانوادگی باشد و ممکن است مربوط به بیماری مانند شرایط زیر باشد:

_ سندرم مارفان

-سندرم اِهلر دانلس

-ناهنجاری ابشتین

-دیستروفی عضلانی

-بیماری گریوز

– اسکولیوز

ویزیت بیمار توسط متخصص قلب و عروق

اگر فکر می کنید دچارشلی دریچه میترال یا افتادگی دریچه میترال هستید، از متخصص قلب و عروق وقت ویزیت بگیرید. به جهت دیگر مکن است از نظر زمان بودن داخل مطب .محدود باشید. لازم است  برای ویزیت آمادگی لازم را داشته باشید در ذیل برخی آمادگی های لازم جهت ویزیت ذکر شده اند.

برخی از مشکلاتی که ممکن است در ذهن شما باشد را از پزشک به راحتی سوال کنید مانند:

  • چه چیز باعث بدتر شدن علائم بیماری افتادگی دریچه میترال می شود؟
  • چه عمل دیگری علائم شلی دریچه میترال مانند تنگی نفس، سرگیجه و غیره را بوجود آورد؟
  • چه تست هایی برای من لازم است؟
  • آیا برای نرمی دریچه میترال نیازمند درمان هستم و چه درمانی؟
  • آیا هیچ محدودیتی در زندگی دارم؟
  • آیا مرتبا باید ویزیت شوم؟
  • اگر بیماری افتادگی دریچه میترال نیازمند جراحی است کدام جراحی را شما پیشنهاد می دهید؟
  • آیا انواع دارو غیر از آنچه به من برای درمان داده اید وجود دارد؟
  • کدام وب سایت را برای آگاهی بیشتر در زمینه شلی دریچه میترال من توصیه می کنید؟

نحوه زندگی در افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال

اغلب افراد دچار شلی دریچه میترال نیاز به هیچ تغییری در نحوه زندگی خود نبوده و هیچ محدودیتی در مصرف غذا یا فعالیت بدنی ندارند. اگر شما مبتلا به نارسایی شدید میترال هستید، ممکن است پزشک به شما توصیه نماید از فعالیت بدنی شدید اجتناب نمائید.

جلوگیری از افتادگی دریچه میترال

هیچ راهی برای جلوگیری از شلی دریچه میترال وجود ندارد اما شما می توانید از ایجاد یا شدت یافتن عوارض افتادگی دریچه میترال با مصرف صحیح داروها اجتناب نمائید.

سوالات شایع افتادگی دریچه میترال یا شلی دریچه میترال

برای مشاهده سوالات بر روی سوالات شایع دریچه میترال قلب کلیک کنید تا با سوالات بیماران در رابطه با افتادگی دریچه میترال ، گشادی دریچه قلب ، تنگی دریچه میترال و غیره بیشتر آشنا شوید.

 

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.9/5 - (20 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شیما دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با سلام.خانمی 27 ساله هستم.چندماه پیش بعد از زایمانم به دلیل استرس و اضطراب دچار درد قفسه سینه شدم.به متخصص قلب مراجعه کردم.نوارقلب و اکوی قلب دادم.فرمودند پرولابس مادرزادی دارم.پروپرانولول 20 برای یک ماه و اکوی سالیانه تجویز کردند که دوره مصرف قرص تمام شد.ولی الان هر از گاهی درد قلبی دارم که خیلی مرا نگران کرده.ایا این مشکل خطرافرین است و باعث ایست قلبی و... میشود؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا مشكل اضطرابي داريد و مشكل قلبي نداريد
      بهتره به روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۱۴ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    بادرود وعرض ادب
    چنانچه لطف کنید وبفرمایید اختلاف ef قلب چیست اینجانب پیش دو پزشک متفاوت اکوی قلبی دادم که یکی efرا ۳۰_۳۵ برام نوشته ودیگری ef را ۴۵ نوشته .درضمن درسال ۹۰ من سکته قلبی با ef برابر ۲۰ داشتم باتشکر سعادت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۴ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر zahra سه شنبه ۱۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من شونزده سالمه، حدود دوماهه که متوجه شدم پرولاپس و آنمی و فشار خون پایین دارم
    سال دیگه کنکور تجربی دارم و فشارای مدرسه فرزانگان هم واقعا غیرقابل تحمل و غیرمنطقیه و هرروز علائمم تشدید میشه، پروپرانول ده برام تجویز شده بود که مصرف میکنم ولی بازم فایده ای نداره، به شدت افسرده و زودرنج شدم به روانپزشکم مراجعه کردم ولی فقط یه تایم کوتاه بعد از مصرف دارو حالم خوبه که فقط میتونم بخوابم اون زمانو، مراجعه مجددم باید به روانپزشک باشه یا متخصص قلب؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد مجددا به روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر mohamad سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 34سن دارم و دو سال هست که دیابت دارم یک ماه قبل فشار خونم بالا رفت بین 13و14بود به متخصص قلب مراجعه کردم و لوزار 25دادند روزی 2عدد یکی صبح ویکی شب گفاند باید اکو انجام بدید اکو انجام دادم گفتند که مشکلی نداری نرمی دریجه میترال داری ودارو نیاز نداری فقط همون لوزار برای فشار مصرف کنید میخاستم بپرسم ایا برای نرمی دریجه قلب نیاز به مصرف دارو ندارم و جکار کنم که بدتر نشه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير
      بدتر نميشه و نياز به كار خاصي نيست
  • تصویر کاربر علي سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام
    حدود يه سال پيش مقداري كم درد قفسه سينه داشتم به متخصص مراجعه در تشخيص اوليه گفتند افتادگي دريچه مينترال داريد هيچگونه علائم كة دكتر گفتند نداشتم .مدتي است تنفسم كوتاه شده بههمين دليل به متخصص ريه مراجعه ايشون گفتند احتمال داره افتادگي درسچه مينارال باشه
    التبته تو اين مدت اخير استرس خيلي زياد داشتم
    ممنون ميشم
    نظر و تويه تونو بدونم سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      تنگي نفس به افتادگي ارتباط نداره
      بايد مراجعه كنيد تا معاينه و بررسي شويد
  • تصویر کاربر مرضیه یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر،دو سال پیش دردی در قفسه سینه سمت چپ داشتم مخصوصا صبح ها با خستگی و درد از خواب بیدار میشدم وزمان انجام کارهای منزل اذیت بودم به دکتر قلب مراجعه کردم وگفتند نرمی دریچه قلب داری دارویی به من دادند که با استفاده آن کاملا خوب شد بعد از دو سال همان درد به سراغم آمده دوباره به دکتر مراجعه کردم نوار قلب واکو انجام دادم گفت مشکلی نداری وقرص پروپرانولول10 داد وگفت موقع درد استفاده کن متاسفانه دارویی که قبلا مصرف میکردم به یاد ندارم حالا موردی ندارد این دارو را استفاده کنم البته تپش قلب تقریبا بالا،با این دارو این درد درمان میشه با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ميتونيد مصرف كنيد
      حتما اگر اضطراب داريد به روانپزشك مراجعه كنيد
      اگر بهتر نشديد تست ورزش انجام بديد
  • تصویر کاربر سمیرا دوشنبه ۲۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر به من گفتن افتادگی قسمتی از دریچه میترال دارم که در اثر کمبود پتاسیم و کلسیم ایجاد شده و منم تپش قلب و احساس خستگی و به ندرت سرگیجه رو دارم.حالا قرص کلسیم و امپول ویتامین D و پرو پرانول مصرف میکنم.به نظر شما با این درمان ابن بیماریم کامل درمان میشه یا لازمه به پزشک دیگه ای مراجعه کنم.؟ممنون از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      پرولاپس به اينها ارتباط نداره و با اين داروها درمان نميشه
      در كل پرولاپس اصلا مهم نيست
      اگر اضطراب داريد به روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر مهران دوشنبه ۲۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،مچکرم از راهنمایی های خوبتون.من چند ماه پیش سمت چپ سینم احساس درد و سنگینی داشتم،با انجام اکو بهم گفتن ک افتادگی دریچه دارم و هر دوسه سال یک بار اکو بشم .دکترم برام پنتوپرانول ۱۰ تجویز کردن ک تا ۳ ماه بخورم. آلان حدود دوماه ک دارم هرشب مصرف میکنم.اما گاهی اوقات زمانی ک میخوابم دچار تپش قلب میشم و ب محض این ک بیدار میشم و مینشینم تپش قلبم میاد پایید .درد قفسه سینه ام هم گاهی پیش میاد .
    من هیچ مشکلی در ورزش ندارم حتی چند بار رفتم کشتی گرفتم و نفس کم نیاوردم.ولی زمانی ک نیم ساعت فقط رانندگی میکنم ،احساس میکنم لرزش قلبم بیشتر میشه.خاستم بدونم آیا ممکن لرزش داخل ماشین و رانندگی افتادگی قلبمو بدتر کنه؟
    ممنون بابت راهنمایی هاتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير
      براي مشكل احتمالي ريفلاكس اسيد معده به دكتر گوارش مراجعه كتيد
      اگر اضطراب داريد به روانپزشك مراجعه كنيد
      قبل خواب پروپرانولول استفاده كنيد
      اگر شبها خر خر ميكنيد ممكنه به خاطر آپنه خواب باشه و بايد به ent مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر فرانک شنبه ۱۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام.کودکم 2ماهه سرفه میکند .خوب نمی شود .اسپری و شربت زاتیدین استفاده میکند.چی کار باید انجام بدم.واقعا خسته شدم.سه ساله این مشگل و دارد .اما هنوز خوب نشده.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام نگران نباشيد ممكن است ريفلاكس از معده باشد
      از نظر قلب هم بررسي شود
  • تصویر کاربر معصومه دوشنبه ۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    با سلام خانمی 31ساله هستم مدتی درد قفسه سینه داشتم و گز گز پشت قسمت چپ بدنم اکو انجام دادم که گفتن کمی افتادگی دریچه داری البته تست ورز ش خوب انجام دادم پزشکم گفت هر وقت درد داشتی قرص بخور وگرنه نیاز نیست وقتی خسته میشم کمی درد دارم سرم گنگ میشه و درد میگیره پشتم حالت خواب رفتگی داره سرم بیشتر اذیت میکنه بدنم خسته میشه گاهی نفسم میگیره با استراحت بهتر میشم البته سابقه مصرف داروی اعصاب داشتم و چشمام کمی ضعیفه و میگیرن خفیف دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      افتادگي مهم نيست
      تست ورزش اگر نرماله احتمالا مشكل قلبي نداريد
      بهتره به روانپزشك مراجعه كنيد چون احتمالا از اضطرابه
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر