دکتر محمد حسین نجفی

قرص و کپسول های فنوفیبرات را همراه غذا مصرف کنید. برخی تغییرات در سبک زندگی مانند خوردن غذاهای سالم، ترک مصرف سیگار، افزایش ورزش و کاهش میزان نمک در رژیم غذایی نیز، به کاهش سطح چربی شما کمک خواهد کرد.

در صورت بروز هر گونه درد غیر معمول و دردهای عضلانی، با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه مطلب، بهترین زمان مصرف فنوفیبرات 200 و مشخصات دیگر آن را توضیح خواهیم داد.

قرص و کپسول های فنوفیبرات

درباره ی فنوفیبرات

نوع دارو

یک داروی تنظیم کننده ی لیپید که معمولاً به عنوان فیبرات شناخته می شود

موارد مصرف

هیپرلیپیدمی (در بزرگسالان)

نام های تجاری

Lipantil,  Supralip,

 Cholib (ترکیب فنوفیبرات و سیمواستاتین)

اشکال دارویی

قرص و کپسول

لیپید نام دیگر چربی است که کلسترول و تری گلیسیریدها از انواع آن هستند. به بالا بودن بیش از حد غلظت لیپیدها در خون، هیپرلیپیدمی (hyperlipidaemia) می گویند. لیپیدها به طور طبیعی در بدن ما ساخته شده و از غذایی که می خوریم نیز جذب می شوند. در صورتی که  سطح لیپیدها بیش از حد بالا باشد، چربی اضافی در دیواره ی رگ های خونی ما رسوب خواهد کرد که می تواند منجر به ایجاد تکه هایی مانند غده های چربی کوچک در لایه ی پوششی بعضی از عروق خونی شود.

این توده ها می توانند جریان خون را کاهش داده و منجر به بیماری قلبی، سکته ی مغزی و مشکلات گردش خون شوند. سطح بالای لیپیدها باعث نمی شود افراد احساس بیماری کنند اما در صورت عدم درمان، می توانند باعث ایجاد مشکلات ذکرشده در بالا شوند. فنوفیبرات با کاهش سطح چربی، به پیشگیری از این مشکلات قلبی و گردش خون کمک می کند. همچنین، عمل کردن به توصیه های پزشک در ارتباط با سبک زندگی سالم، به اثربخشی بیشتر درمان کمک خواهد کرد.

مشورت با پزشک

احتمال دارد که فنوفیبرات برای بالا بودن سطح لیپید (تری گلیسیرید) تجویز شود. همچنین این دارو ممکن است برای انواع دیگر هیپرلیپیدمی نیز به بیمار داده شود، خصوصاً اگر داروهای دیگر (به نام استاتین) برای شخص مناسب نباشند.

گاهی اوقات برای کمک به کنترل چربی بالای خون، به بیشتر از یک نوع دارو احتیاج است. یک برند فنوفیبرات به نام چولیب نیز حاوی یک داروی استاتین به نام سیمواستاتین است؛ برای افرادی که نیاز به یک داروی فیبرات و استاتین دارند، مصرف یک برند ترکیبی مانند این دارو، به کاهش تعداد کل قرص های موردنیاز روزانه کمک می کند.

نکات قبل از مصرف فنوفیبرات

بعضی از داروها برای افرادی با شرایط خاص مناسب نیستند و گاهی تنها در صورتی می توان از آن ها استفاده کرد که مراقبت بیشتری انجام شود. به همین دلیل، قبل از مصرف فنوفیبرات حتماً موارد زیر را به پزشک خود اطلاع دهید:

  • باردار هستید یا قصد بچه دار شدن یا شیردهی دارید.
  • داشتن مشکل با نحوه ی عملکرد کبد یا کلیه ها.
  • داشتن مشکل با کیسه ی صفرا یا لوزالمعده.
  • ابتلا به تیروئید کم کار.
  • مصرف کردن داروهای دیگر؛ این شامل داروهای بدون نسخه، داروهای گیاهی و مکمل ها نیز می شود.
  • اگر تا به حال نسبت به یک دارو واکنش آلرژیک داشته اید؛ بسیار مهم است که اگر تا به حال به دارویی به نام کتوپروفن (که برای درمان درد و تورم استفاده می شود) واکنش پوستی بدی داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید.
نکات قبل از مصرف فنوفیبرات

بهترین زمان مصرف فنوفیبرات 200

بالا بردن میزان اثربخشی درمان

  • سعی کنید وقت های ملاقات خود با پزشکتان را حفظ نمایید. بدین ترتیب پزشک می تواند پیشرفت شما را بررسی کند. در سال اول درمان با فنوفیبرات، باید به طور منظم آزمایش خون بدهید. این آزمایش ها برای بررسی سلامت کبد شما هستند.
  • توصیه های پزشک در مورد حفظ یک رژیم غذایی سالم، پرهیز از نوشیدن زیاد الکل، کاهش میزان نمک در وعده های غذایی، ترک مصرف سیگار و ورزش منظم را جدی بگیرید. رعایت این موارد در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی نیز به شما کمک خواهند کرد.
بالا بردن میزان اثربخشی درمان
  • درمان با فنوفیبرات معمولاً طولانی مدت است، مگر اینکه عارضه ای جانبی را تجربه کنید. تا زمانی که پزشکتان توصیه ی دیگری نکرده است، به مصرف قرص یا کپسول خود ادامه دهید.
  • ممکن است فنوفیبرات باعث شود پوست شما نسبت به نور خورشید حساس تر از حالت عادی شود. تا زمانی که از واکنش پوست خود مطلع نشده اید، از نور شدید خورشید و سولاریوم ها اجتناب کنید و حتی در روزهای روشن اما ابری، از کرم ضد آفتاب با ضریب حفاظتی بالا استفاده نمایید.
  • کپسول های فنوفیبرات با قدرت اثر های گوناگونی در بازار موجود هستند. اگر پزشک برای شما کپسول (لیپانتیل) تجویز کرده است، در هر بار خرید جدید دارو، اطمینان حاصل نمایید که همان دارویی است که از قبل استفاده می کردید.

آیا فنوفیبرات می تواند مشکلی ایجاد کند؟

اغلب داروها در کنار اثرات مفید خود، می توانند باعث عوارض جانبی ناخواسته ای شوند، هر چند که همه ی افراد آن ها را تجربه نمی کنند. جدول زیر شامل برخی از موارد مرتبط با فنوفیبرات است. بهترین مکان برای یافتن فهرست کاملی از عوارض جانبی مرتبط با داروهای شما، بروشور اطلاعاتی چاپ شده ی شرکت سازنده است که همراه با دارو عرضه می شود. اگر هر یک از موارد زیر ادامه پیدا کرد یا مشکل ساز شد، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

عوارض جانبی متداول فنوفیبرات (این عوارض کمتر از 1 نفر از هر 10 نفر را تحت تأثیر قرار می دهد)

در صورت تجربه کردن آن، چه کاری می توانم انجام دهم؟

سوء هاضمه، دل درد (درد شکم)، نفخ، احساس مریضی (تهوع)

مصرف غذاهای ساده و پرهیز از خوردن غذاهای چرب و تند

اسهال

نوشیدن آب زیاد برای جایگزینی مایعات از دست رفته

تغییر در بعضی از آزمایش های خون

بررسی توسط پزشک

عوارض جانبی کمتر رایج فنوفیبرات

در صورت تجربه کردن آن، چه کاری می توانم انجام دهم؟

سردرد

نوشیدن مقدار زیاد آب و مصرف یک مسکن مناسب. در صورت ادامه یافتن سردردها با پزشک خود مشورت کنید.

درد عضلانی

اطلاع این موضوع به پزشک خود

راش های پوستی خارش دار

استفاده از کرم ضدآفتاب برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید. اگر جوش ها مشکل ساز شدند، به پزشکتان اطلاع دهید.

کاهش میل جنسی، سنگ کیسه صفرا، افزایش خطر لخته شدن نامطلوب خون

اگر نگران هر یک از این موارد هستید با پزشک خود صحبت کنید.

اگر علائم دیگری را تجربه کردید که فکر می کنید ممکن است به خاطر دارو باشد، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

نحوه ی نگهداری فنوفیبرات

  • تمام داروها را از دسترس و دید کودکان دور نگه دارید.
  • در مکانی سرد و خشک و به دور از گرما و نور مستقیم نگهداری کنید.

نکات مهم در مورد همه ی داروها

✔️ هرگز بیش از دوز تجویز شده مصرف نکنید. اگر مشکوک هستید که ممکن است شما یا شخص دیگری بیش از حد از این دارو مصرف (اوور دوز) کرده باشید، به اورژانس مراجعه نمایید. ظرف دارو را حتی اگر خالی باشد با خود ببرید.

✔️ این دارو مخصوص شما است. هرگز آن را به دیگران ندهید حتی اگر به نظر برسد که شرایط آن ها مانند شما است.

✔️ در صورت خرید هر دارویی، در مورد بی خطر بودن مصرف آن در ارتباط با داروهای دیگرتان با داروساز مشورت کنید.

✔️ قبل از عمل جراحی یا درمان دندان های خود، داروهای مصرفی خود را به پزشک مربوطه اطلاع دهید.

✔️ اگر در مورد این دارو سوالی دارید، از داروساز خود بپرسید.

4.5/5 - (30 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر sophia جمعه ۵ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام.. آقا 38ساله
    سه ماه پیش تری گلیسریدم 568 و کلسترول207 به تجویز پزشک قلب لیپوفیکس20 روزی یک عدد.آزمایش جدیدم تری گلیسرید 396 کلسترول130 و hdl40 و ldl 10 به دستور پزشک فنوفیبرات دویست روزی یکی... لیپوفیکس همچنان یکی... امگا سه هم یکی... آیا مصرف همزمان اینها مشکلی ندارد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      خیر
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر