دکتر محمد حسین نجفی

از چه غذاهایی باید در صورت داشتن اضطراب یا افسردگی اجتناب نمود؟ در ادامه مطلب، غذاهای مضر برای حمله پانیک را توضیح خواهیم داد.

چه غذاهای برای حمله پانیک مضر هستند؟

آبمیوه

فیبر موجود در میوه ی کامل، شما را سیر کرده و روند جذب انرژی خون را کاهش می دهد. بدون آن فیبر، شما فقط آب قندی مغذی می نوشید که می تواند به سرعت شما را پر انرژی کرده و به همان سرعت سطح انرژیتان را پایین بیاورد.

این اتفاق منجر به ایجاد احساس گرسنگی و عصبانیت در شما می شود و کمکی به کاهش افسردگی و اضطراب نخواهد کرد. بهتر است به جای آبمیوه، خود میوه را به صورت کامل میل کنید و هنگام تشنگی فقط آب بنوشید.

آبمیوه

نوشابه ی معمولی

این نوشابه ها مانند آبمیوه ها حاوی تمام مواردی هستند که باعث بالا رفتن ناگهانی قند خون می شوند، با این تفاوت که هیچ کدام از مواد مغذی موجود در آب میوه ها را ندارند.

نوشیدنی های شیرین شده با شکر مانند نوشابه نیز، ارتباط مستقیمی با افسردگی دارند. اگر می خواهید یک نوشیدنی گازدار میل کنید؛ بهتر است به جای نوشابه، ترکیب آب گازدار را به همراه کمی آبمیوه امتحان کنید.

نوشابه ی رژیمی

ممکن است با مصرف نوشابه های رژیمی دچار افت انرژی (ناشی از مصرف بیش از حد شکر) نشوید، اما احتمالاً باعث افسردگی شما خواهند شد. در واقع این نوشیدنی ها می توانند احساس افسردگی بیشتری نسبت به نوشابه های شیرین در شما ایجاد کنند. همچنین، مقدار زیاد کافئین موجود در آن ها نیز ممکن است برای اضطراب مضر باشند.

نان تست

در صورتی که نان تست از آرد سفید بسیار فرآوری شده تهیه شده باشد، پس از مصرف سریعاً به قند خون تبدیل می شود. این مسئله ممکن است باعث افزایش و بعد افت ناگهانی انرژی شود، که می تواند برای اضطراب و افسردگی مضر باشد. می توانید از نان تست سبوس دار به جای نوع سفید آن استفاده کنید.

نان تست

چاشنی و سس های «لایت»

احتمالاً از قبل، از مصرف سس های بسته بندی شده و چاشنی های شکردار که اغلب به عنوان «شربت ذرت با فروکتوز بالا» ذکر می شوند، اجتناب کرده باشید. اما آیا در مورد مضرات سس های «لایت» یا «بدون شکر» اطلاع دارید؟

بسیاری از این سس ها شیرینی خود را از شیرین کننده ی مصنوعی آسپارتام که با اضطراب و افسردگی نیز ارتباط مستقیم دارد، تأمین می کنند. مواد تشکیل دهنده ی این سس ها را مورد بررسی قرار دهید و یا محض احتیاط آن ها را خود در خانه تهیه کنید.

سس گوجه (کچاپ)

علاوه بر گوجه فرنگی، این سس حاوی مقادیر زیادی شکر (4 گرم در هر قاشق غذاخوری) و شیرین کننده های مصنوعی است که می توانند با افسردگی و اضطراب ارتباط داشته باشند. به جای کچاپ، سس گوجه ی خانگی سالسا را امتحان کنید. می توانید برای چاشنی به آن فلفل تند نیز اضافه کنید.

قهوه

در صورتی که به قهوه عادت نداشته باشید، کافئین موجود در آن می تواند شما را عصبی و مضطرب کرده و خواب شما را نیز به هم بریزد، که هیچ کدام از این ها به اضطراب و افسردگی کمکی نخواهند کرد. هر چند، ترک مصرف کافئین نیز می تواند باعث ایجاد احساسات ناخوشایندی در فرد شود.

اگر فکر می کنید ترک آن ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد کند، آن را به تدریج و آرام آرام از برنامه ی غذایی خود حذف کنید. در صورتی که با قهوه مشکلی ندارید یا آن را بدون کافئین مصرف می کنید، این نوشیدنی در واقع می تواند به شما کمک کند تا کم تر احساس افسردگی کنید.

قهوه

نوشیدنی های انرژی زا

این نوشیدنی ها می توانند باعث ضربان قلب عجیب، اضطراب و اختلال در خواب شوند؛ این بدان دلیل است که شناسایی میزان زیاد کافئین موجود در آن ها، همیشه آسان نیست.

این نوشیدنی ها اغلب حاوی مقادیر زیادی شکر یا شیرین کننده های مصنوعی نیز هستند. برای رفع تشنگی، آب بنوشید و برای تنظیم قند خون خود بهتر است یک تکه میوه بخورید.

خامه ی کیک (قنادی)

تنها ماده ی مضر در خامه ی قنادی، شکر نیست؛ بلکه این خامه حاوی حدود 2 گرم «چربی ترانس» در هر وعده است که با افسردگی مرتبط هستند. گاهی اوقات به این چربی ها «روغن های هیدروژنه ی جزئی» نیز می گویند و در غذاهای سرخ شده، خمیر پیتزا، کیک ها، کلوچه و بیسکوئیت های کراکر نیز یافت می شوند.

برای شناسایی آن ها، برچسب غذایی روی بسته بندی را بررسی نمایید. برای مصرف چربی بهتر است از نوع «مفید» آن که در غذاهایی همچون ماهی، روغن زیتون، خشکبار و آووکادو موجود است بهره ببرید. این مواد غذایی مفید می توانند به تقویت روحیه و خلق و خوی شما کمک کنند.

سس سویا

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟این مورد فقط برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، مضر است. علاوه بر نان، نودل و شیرینی، در مواد غذایی بسته بندی شده مانند سس سویا نیز گلوتن وجود دارد؛ اگر نسبت به گلوتن حساس باشید، می تواند باعث اضطراب و افسردگی در شما شود.

همچنین، ممکن است با مصرف آن احساس رخوت و کسلی داشته و در بهترین حالت روحی خود قرار نگیرید. در نتیجه همیشه توضیحات روی بسته بندی خوراکی ها را بررسی کرده و سعی کنید از این ماده دوری نمایید.

غذاهای فرآوری شده

مصرف مقادیر زیاد گوشت های فرآوری شده، غذاهای سرخ کردنی، غلات تصفیه شده، آب نبات، شیرینی جات و لبنیات پر چرب؛ احتمال افسردگی و اضطراب در فرد را بیشتر خواهند کرد. یک رژیم غذایی پر از غلات کامل فیبردار، میوه ها، سبزیجات و ماهی، می تواند به شما کمک کند تا در شرایط بهتری قرار بگیرید.

دونات

دونات ها، شیرینی های محبوبی هستند که به خلق و خوی ما کمک می کنند. اما این خوراکی شیرین، مجموعه ای از مواد مضری همچون انواع چربی های نامناسب، آرد سفید کم فیبر (برای جذب آهسته) و مقادیر زیادی از شکر افزودنی است.

بنابراین بهتر است خوردن آن را تبدیل به عادت نکرده و فقط هر از گاهی خود را به دونات مهمان کنید و لذت ببرید.

4.9/5 - (336 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    آیادریچه میترال ربطی به حمله پانیک دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر رویا پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    سلام دکترعزیز.باچیزایی ک درموردپانیک خوندم فک میکنم مبتلاهستم.اولایکی ازدریچه هام شل شده..امامشکل اصلیم خواب منه.من وقتی میخابم گاهی بعدازنیم ساعا گاهی بیشتر.بهرحال تاصب بارهابخاطریه حالت عجیب نمیتونم بخابم.انگارمیخام بمیرم.یهویی یه حال عجیبی شایدشبیه اضطراب نمیدونم چجوری توضیح بدم.امادوس دارم دست وپاهاموکش بدم.نفس عمیق بکشم.واقعااینقدحالت بدیه بایدرااه برم.کششی کارکنم.ب چیزاای خوب فک کنم.نمیدونم چجوری توصیف کنم امازندگی منوخراب کرده..کمکم کنید.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      اینها علایم پنیک است درمان اصلی اش مشورت با روانپزشک است اما قبل از ان می توانید قرص پرانول ۱۰ صبح و شب و پوگساید ۱۰ روزی یکی استفاده کنید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر