دکتر محمد حسین نجفی

محبوبیت سیگارهای الکترونیکی  به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. شواهد واضحی در مورد ایمنی سیگارهای الکترونیکی وجود ندارد و آزمایش‌ها و گزارش‌ها نشان می‌دهند که این محصولات ممکن است با پیامدهای نامطلوبی برای سلامتی همراه باشند.

سیگارهای الکترونیکی

سیگار الکترونیکی مدرن در اوایل دهه 2000 توسط یک داروساز چینی پس از مرگ پدرش بر اثر سرطان ریه ناشی از سیگار اختراع شد. طرح سیگار الکترونیکی به شکل یک باتری لیتیومی است که به یک عنصر حرارتی (اتومایزر) وصل می شود و مایع (پروپیلن گلیکول، گلیسیرین گیاهی یا پلی اتیلن گلیکول 400) حاوی نیکوتین را به بخار تبدیل می کند.

انواع سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی

آیا سیگارهای الکترونیکی باعث ترک سیگارهای عادی می شوند؟

سیگارهای الکترونیکی

به نظر می رسد این فرضیه فقط در حد شعار می باشد. حتی سازمان غذا و داروی آمریکا نیز این سیگارهای الکترونیکی را تایید نکرده است.

افراد بسیاری برای ترک سیگار به این سیگارهای الکترونیکی روی آورده اند، اما نتیجه عکس حاصل شده است و این افراد به سیگارهای الکترونیکی معتاد شده اند.

سیگار الکترونیکی همانند سیگار معمولی نیکوتین را وارد بدن شما می کند که اعتیادآور و خطرناک است.

نیکوتین سریع از بدن خارج می ود بنابرین نیاز به مصرف مجدد و مداوم ایجاد می شود. این سیگارها دارای اسانس های مختلفی می باشند که سیگار کشیدن را لذت بخش می کند. پس به نظر می رسد سیگار الکترونیکی نه تنها برای ترک موثر نیستند بلکه اعتیاد شما به سیگار را بیشتر می کند.

عوارض سیگارهای الکترونیکی

عوارض سیگارهای الکترونیکی​

-عوارض قلبی

مهم ترین عارضه ی سیگارهای الکترونیکی همانند سیگارهای معمولی مشکلات قلبی است. با استعمال این سیگارها، نیکوتین و آئروسل های ناشی از آن ها بر روی گردش خون بدن به ویژه قلب تاثیر می گذارند و باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شوند. مصرف طولانی مدت این سیگارها شانس سکته قلبی و دیگر بیماری های قلبی را افزایش می دهند. هستند.

-عوارض ریوی

نیکوتین توانایی ورود ب ریه ها را دارد و در طولانی مدت عوارضی مانند مسمومیت، اکسیداسیون و التهاب در سلول های ریوی را ایجاد می کند که سلامت ری ها را به خطر می اندازد

-عوارض لثه ای

بر اثر برخورد دود این سیگارها با لثه ها مشکلات زیادی از جمله التهاب لثه، سوزش لثه، تحریک لثه و پوسیدگی دندان ایجاد می شود. این عوارض در سیگارهای نیکوتین دار و فاقد نیکوتین یکسان است

-عوارض مغزی

با ورود نیکوتین به جریان خون، هورمون آدرنالین ترشح می شود و منجر به تحریک و اختلال اعصاب مرکزی می شود. هم چنین مصرف طولانی مدت آن عملکرد مغز را دچار اختلال می کند. سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین، رشد مغز در افراد زیر 20 سال را تحت تاثیر قرار می دهد.

سایر عوارض

تهوع، استفراغ، سرگیجه، سوزش چشم ها، سوزش گلو، تپش قلب و گرگرفتگی نیز از عوارض شایع این سیگارها می باشند.

سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی برای ترک سیگارهای معمولی ایجاد شده اند، اما نتوانستند موفق باشند و مشکلات بسیاری را ایجاد کردند. پس اگر به دنبال ترک سیگار هستید، برای انتخاب روش های دیگر با پزشک خود مشورت کنید.

3.1/5 - (17 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    من 45سال سن دارم دیابت نوع دوم دارم وچندسالی است با خروپف کردن های شدید موجب آزاردیگران هستم وباتوجه به اینکه ساکن جزیره قشم هستم لطفا بفرماید برای درمان قطعی چکارکنم درضمن من چاق نیستم ولی انحراف بینی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر