دکتر محمد حسین نجفی

اگر سطح چربی خون خیلی بالا باشد، می تواند باعث افزایش یا ایجاد رسوب در شریان ها شود. این رسوبات ممکن است عروق خونی را تنگ کرده و خطر حمله ی قلبی یا سکته ی مغزی را افزایش دهند. حمله ی قلبی و سکته ی مغزی، دو علت عمده ی مرگ و ‌میر در ایالات متحده هستند. بهتر است هر شخصی برای کنترل وضعیت سلامتی خود، از سطح چربی خون خود آگاه باشد. اگر سطح چربی خون افراد خیلی بالا باشد، باید اقدامات خاصی برای تغییر سبک زندگی شان به کار ببرند. این اقدامات برای رسیدن به سطح چربی خون در محدوده ی هدف، کمک کننده خواهند بود.

تست چربی خون با موبایل

 مدیریت سطح چربی خون برای درمان و پیشگیری از دیابت، بیماری های قلبی عروقی و چاقی مهم است. یک آزمایش خون قابل حمل با در هر زمان و مکان قطعا برای شما بهتر از آزمایش دادن در آزمایشگاه های شلوغ می باشد. شما با استفاده از سیستم‌های گوشی‌های هوشمند خود، می توانید،  سطح چربی خون خود را به راحتی و به طور مکرر اندازه گیری کنید. ما نتایج تست چربی خون با موبایل را را با نتایج آزمایش‌های  چربی آزمایشگاه مقایسه کردیم  و متوجه شدیم که آزمایش‌های چربی خون به اندازه آزمایش‌های آزمایشگاهی در بیمارستان دقیق هستند. 

سطح چربی خون

طبق گفته ی انجمن قلب آمریکا، افراد در سنین بالای ۲۰ سال، باید هر ۴ الی ۶ سال چربی خون خود را بررسی کنند. افرادی که در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری قلبی هستند یا کسانی که از قبل بیماری قلبی داشته اند، باید مراتب بیشتری، سطح چربی خون را کنترل کنند.

چگونه تست های خانگی، چربی خون را اندازه گیری می کنند؟

تست چربی خون در خانه، گزینه های مختلفی را برای اندازه گیری سطح کلسترول، در بر می گیرد. این کیت ها حاوی ابزار و دستورالعمل هایی هستند که هر فرد برای گرفتن نمونه ی خون خود، به آن ها نیاز دارد.

ممکن است بعضی از تست های خانگی چربی خون فقط سطح کلسترول کل (کلسترول تام) را اندازه گیری کنند؛ یعنی کل کلسترولی که در خون فرد وجود دارد.

سایر تست های خانگی علاوه بر سطح کلسترول کل، موارد زیر را نیز اندازه می گیرند:

  • لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)؛ به آن «کلسترول بد» نیز گفته می‌شود.
  • لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)؛ به آن «کلسترول خوب» نیز گفته می‌شود.
  • تری گلیسیرید؛ نوعی چربی موجود در جریان خون است که انرژی بدن را تأمین می کند. افزایش سطح تری گلیسیرید، می تواند خطر حمله ی قلبی و سکته ی مغزی را در افراد بیشتر کند.

نحوه ی استفاده از تست چربی خون در خانه

دو نوع کیت خانگی وجود دارد: تست خانگی فوری و  تست خانگی با نتیجه ی آزمایشگاهی. این کیت های خانگی را می توان به صورت آنلاین نیز خریداری کرد.

برای به دست آوردن نتیجه ی آزمایش با کم ترین خطا، این نکته ضروری است که افراد تمام دستورالعمل های ارائه شده با کیت آزمایش را رعایت کنند. ممکن است دستورالعمل های دقیق با توجه به تولیدکننده ی آن ها متفاوت باشند

نحوه ی استفاده از تست چربی خون در خانه

معمولاً دستورالعمل های مربوط به کیت های فوری (که دستگاه اندازه گیری چربی خون دارند)، شامل موارد زیر هستند:

  • فرو کردن لانست (سوزنی بسیار نازک) در انگشت برای گرفتن قطره ی خون،
  • قرار دادن خون روی نوار تست،
  • قرار دادن نوار تست در دستگاهی که برای اندازه گیری سطح چربی خون است.

ممکن است بعضی از کیت ها دستگاه اندازه گیری الکترونیکی نداشته باشند و در عوض دارای یک راهنمای رنگی هستند. این راهنمای رنگی، اطلاعات مربوط به سطوح چربی خون را ارائه می کند.

در سایر تست ها، برای انجام آزمایش و گرفتن نتیجه، باید نمونه ی خون را به آزمایشگاه فرستاد. در این نوع تست، افراد همه ی ابزار ضروری تست خانگی شامل پنبه الکلی، وسایل نمونه گیری، پاکت مخصوص نمونه (برای ارسال به آزمایشگاه) را دریافت می کنند. به محض نمونه گرفتن از خون، می توان آن را به آزمایشگاه فرستاد.

انتخاب یک تست خانگی چربی خون، به ترجیحات هر فرد بستگی دارد؛ برای مثال، ترجیح فرد این است که نتیجه ی تست را به صورت فوری در خانه دریافت کند یا از طریق آزمایشگاه اقدام نماید. هر چند هزینه ی هر نوعی از کیت آزمایش نیز، می تواند روی تصمیم شخص تأثیر بگذارد.

مقایسه ی نتیجه ی آزمایشگاهی و تست چربی خون در خانه

به نقل از سازمان غذا و دارو (FDA)، تست‌ های خانگی چربی خون، سطح دقتی مشابه با آزمایش ‌های پزشکان دارند اما خطای کاربر می تواند نتایج را تحت تاثیر قرار دهد. افراد باید برای دریافت دقیق ترین نتیجه، تمام دستورالعمل های شرکت سازنده را رعایت کنند.

دقت آزمایش در کیت تولیدکننده های مختلف، متفاوت است. بهتر است کیت آزمایشی انتخاب کنید که وابسته به برنامه و دستورالعمل های CDC (مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌) باشد؛ این وابستگی بدان معنی است که دقت آن کیت با استاندارد برنامه های CDC مطابقت دارد.

تفسیر نتیجه ی تست چربی بدن

همانطور که گفته شد، ضروری است که هر فرد از سطح چربی خون خود آگاه باشد تا در صورت لزوم، تغییری در سبک زندگی خود ایجاد کند. عددهای خارج از محدوده ی سالم آزمایش، ممکن است نشان دهنده ی خطر بزرگ تری از ابتلا به بیماری قلبی عروقی باشند.

عوامل خطر دیگری مانند سیگار کشیدن و اضافه ی وزن نیز، در ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی فرد نقش دارند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های امریکا (CDC)، سطوح مطلوب چربی خون را به صورت زیر ارائه کرده است:

  • کلسترول کل     کمتر از ۲۰۰ mg/dL
  • کلسترول LDL    کمتر از ۱۰۰ mg/dL
  • کلسترول HDL    بزرگ تر یا برابر ۶۰ mg/dL
  • تری گلیسیرید     کمتر از ۱۵۰ mg/dL
3.6/5 - (13 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر