دکتر محمد حسین نجفی

فشار خون بالا یکی از مهمترین بیماری هایی است که ایرانیان به آن دچار می شوند. شناختن علائم فشار خون بالا به نوبه ی خود کمک شایانی به افراد برای مراجعه ی سریع تر به پزشک می کند. در این مقاله علائم بالا بودن فشار خون در تمامی افراد آورده شده است.

به احتمال زیاد تاکنون به قدری در مورد فشار خون بالا و خطرات آن شنیده اید که می دانید باید آن را بسیار جدی بگیرید. فشار خون بالا باعث می شود قلب سخت تر کار کند و همچنین به مرور زمان شریان ها را تنگ تر و سفت تر می کند. این بیماری، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، سکته و بسیاری از بیماری های دیگر را افزایش می دهد. نگرانی دیگر در مورد فشار خون بالا اینست که یک بیماری خاموش تلقی می شود که گاهی ممکن است چندین علائم داشته باشد و گاهی ممکن است حتی یک علامت هم نداشته باشد. به همین دلیل، فشار خون بالا در بسیاری از مواقع بدون تشخیص باقی می ماند. بنابراین بررسی فشار خون به طور منظم از اهمیت زیادی برخوردار است تا بتوان به طور کلی از وقوع این شرایط جلوگیری کرد و در صورت ابتلا خیلی زود آن را درمان کرد. در ادامه به 5 نکته در مورد  پایین اوردن فشار خون بالا اشاره می شود:

علائم فشار خون بالا در زنان ممکن است نامحسوس باشند.

تشخیص فشار خون بالا به ویژه در مراحل اولیه می تواند سخت باشد، زیرا علائم آن بسیار رایج هستند. علائم فشار خون بالا در زنان عبارتند از:

این علائم ممکن است با استرس، اضطراب یا علائم یائسگی اشتباه گرفته شوند. در برخی از موارد، زنی با فشار خون بالا ممکن است به طور کلی هیچ علائم قابل تشخیصی نداشته باشد. بهترین راه برای بررسی احتمال وجود فشار خون بالا، چک کردن منظم فشار خون در خانه و یا در مطب پزشک است.

منتظر ظاهر شدن علائم نباشید. میزان فشار خون خود و مفهوم آن را بدانید.

زمانی که شما فشار خون خود را چک می کنید، باید بدانید که عدد فشار خون شما چه معنایی دارد:

اگر فشار خون شما اندکی بیشتر از حد طبیعی باشد، باید نگران تبدیل شدن آن به فشار خون بالا باشید. هرچه فشار خون شما بالاتر باشد، کنترل کردن آن سخت تر خواهد بود و احتمال بروز عوارض بیشتر خواهد شد. بنابراین هرچه زودتر شناسایی و کنترل شود، بهتر است.

بارداری می تواند شما را در معرض فشارخون بالا قرار دهد.

گاهی اوقات، فشار خون بالا در دوران بارداری اتفاق می افتد. یکی از دلایل فشار خون بالا در بارداری این است که تغییرات بارداری می تواند فشار خون بالای پنهان را آشکار کند. تشخیص فشار خون در دوران بارداری می تواند به سادگی به این دلیل باشد که زن باردار برای اولین بار است که در اولین مراقبت های بارداری  فشار خون خود را اندازه گیری می کند. فشار خون بالا در بارداری اصطلاح خاصی دارد و به آن پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری گفته می شود. این شرایط شایع نیست و کنترل آن هم برای مادر و هم برای جنین از اهمیت زیادی برخوردار است. پره اکلامپسی معمولاً بعد از زایمان از بین می رود، اما برای زن بارداری که دچار این شرایط می شود، رعایت توصیه های تیم مراقبتی برای کنترل آن بسیار مهم است.

احتمال ابتلا به فشار خون بالا در زنان بعد از یائسگی افزایش پیدا می کند.

یائسگی زمانی آغاز می شود که یک زن 12 ماه متوالی را بدون تجربه عادت ماهانه سپری می کند و معمولاً در حوالی 50 سالگی رخ می دهد. این شرایط با بالا رفتن فشار خون رابطه ی مستقیم دارد. با بالارفتن سن و یائسگی، تغییراتی در سطوح هورمونی و وزن بدن رخ می دهد. این تغییرات ممکن است احتمال بالا رفتن فشار خون در زنان را افزایش دهند. یائسگی و علائم آن همچنین ممکن است دلیل دیگری برای عدم تشخیص فشار خون بالا در زنان باشد. علائم هردوی این شرایط مانند خستگی و سردرد مشابه هستند. یک زن ممکن است در این شرایط رفتن نزد پزشک را به تأخیر بیاندازد، زیرا تصور می کند این علائم مربوط به یائسگی هستند. در این صورت، فشار خون بالا ممکن است بدون تشخیص باقی بماند و همین موضوع، چکاپ منظم فشار خون را ضروری می کند.

شما می توانید اقداماتی را برای پیشگیری از فشار خون بالا انجام دهید.

خبر خوب این است که فشار خون بالا، قابل پیشگیری است. راز پیشگیری از فشار خون بالا، تمرکز روی سبک زندگی سالم و دوری از عادات و رفتارهای ناسالم است. نکات پیشگیری از فشار خون بالا عبارتند از:

اگر شما در گذشته فشار خون بالا داشته اید، اقدامات بالا برای شما اهمیت بیشتری دارند، زیرا این نکات به کنترل فشار خون شما نیز کمک می کنند. تحت کنترل قرار دادن فشار خون بالا، به پیشگیری از پیشرفت آن کمک می کند و مراجعه به متخصص قلب و عروق می تواند به شما کمک کند تا با نظارت دقیق، فشار خون خود را کنترل کنید.

نشانه های فشار خون بالا در افراد

اغلب افراد مبتلا به فشار خون بالا هیچ گونه علائمی را تجربه نمی کنند. به همین علت، فشار خون بالا با نام قاتل خاموش نیز شناخته می شود. با این حال، هنگامی که فشار خون به مقادیر 180 بر 120 میلی متر جیوه می رسد، بحران فشار خون شروع شده و باید درمان های اورژانسی آغاز شوند. 

در این مرحله فرد ممکن است هر کدام از موارد زیر را تجربه کند:

در صورت تجربه این علائم فرد باید به اورژانس نزدیک ترین بیمارستان مراجعه کند.

برای اطلاعات بیشتر راجع به بیماری فشار خون بالا مقاله ی زیر را دنبال کنید.

مطلب مرتبط: فشار خون بالا

نشانه های فشار خون بالا

علائم فشار خون بالا در زنان

عوامل هورمونی می توانند سبب تفاوت خطر فشار خون بالا در مردان و زنان شوند. عواملی که خطر ابتلا به فشار خون بالا در زنان را افزایش می دهند شامل موارد زیر هستند:

فشار خون بالا در حین بارداری می تواند نشانه پره اکلامپسی باشد. پره اکلامپسی به وضعیت خطرناکی گفته می شود که هر دوی مادر و جنین را به خطر انداخته و علائمی همچون موارد زیر دارد:

  • سردرد
  • تغییر در بینایی
  • درد شکمی
  • تورم در اثر ادم

 

تمامی افراد مخصوصا در هنگام بارداری باید از دستور العمل های غربالگری پیروی کرده و در جلسات بررسی وضعیت سلامت خود شرکت کنند.

آیا یائسگی یک عامل خطر در ابتلا به فشار خون بالاست؟

تحقیقات نشان می دهد که مردان قبل از رسیدن به میانسالی بیشتر از زنان مستعد ابتلا به این بیماری هستند اما با فرا رسیدن دوران یائسگی این نسبت برعکس می شود. 

با این حال، پزشکان ارتباط مستقیم یائسگی با این موضوع را رد می کنند. برخی بر این باورند که تا قبل از یائسگی عوامل هورمونی مخصوصا سطح استروژن به محافظت از افراد در برابر ابتلا به فشار خون بالا کمک می کند. 

با آغاز شدن دوره یائسگی، افراد این محافظت را از دست داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در میان زنان افزایش می یابد. با این حال، برخی پیشنهاد می دهند که عوامل دیگری در این دوره می توانند افزاینده خطر یاد شده باشند. 

شاخص توده بدنی بالا، پیری و تغییرات رژیم غذایی از این قبیل عوامل هستند.

علائم فشار خون بالا در زنان

علائم فشار خون بالا در نوجوانی و اوایل دهه بیست سالگی

نوجوانان می توانند در اثر چاقی یا بیماری های زمینه ای به فشار خون بالا مبتلا شوند. عوامل خطر احتمالی فشار خون بالا در این افراد در فهرست زیر آورده شده اند:

این بیماری ها می توانند علائم مخصوص به خود را داشته باشند. علائم فشار خون بالا در صورت بروز در همه بیماری ها یکسان خواهند بود. یک مطالعه در سال 2021 بیان داشت با این که میزان مرگ های قلبی عروقی در میان افراد کاهش یافته است، این کاهش در میان افراد 18 تا 39 ساله چندان چشم گیر نیست.  

همچنین، میزان آگاهی، درمان و مدیریت فشار خون در میان افراد 20 تا 39 ساله کمتر است.

علائم فشار خون بالا در نوجوانان

علائم بالا بودن فشار خون در کودکان

فشار خون بالا می تواند کودکان را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. با این که ابتلا به چاقی و دیابت این خطر را افزایش می دهند اما عوامل دیگری همچون موارد زیر نیز در آن موثر هستند:

کودکان نیز همچون بزرگسالان علائم چندانی از ابتلا به فشار خون بالا را از خود نشان نمی دهند. با این حال این علائم در صورت بروز علائم فشار خون بالا به شرح زیر خواهند بود:

این علائم بیشتر نشان دهنده نوع شدید فشار خون بالا بوده و ممکن است در بیماری های دیگر نیز یافت شوند.

علائم فشار خون بالا در کودکان

علائم فشار خون بالا در نوزادان

نوزادان یا کودکان بسیار خردسال نیز گاهی در اثر بیماری های زمینه ای همچون مشکلات قلبی یا کلیوی به فشار خون بالا مبتلا می شوند. آزمایش های بالینی می توانند معیار تشخیصی ابتلای آن ها به فشار خون بالا یا مشکلات عروقی تنفسی باشند. 

تمامی علائم بیان شده می توانند به صورت غیر اختصاصی یا غیر قابل تشخیص بوده و همزمان با علائم بیماری های دیگر باشند. شیرخواران مبتلا به فشار خون بالا ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کنند:

علائم فشار خون بالا در نوزادان

علائم شرایط اورژانسی ناشی از فشار خون بالا

یکی از مواقعی که علائم بیشتر از قبل دیده می شوند، بالا رفتن شدید فشار خون است. با این که احتمال بروز این پدیده نادر است اما افزایش شدید و ناگهانی فشار خون می تواند سلامت فرد را به خطر اندازد. 

فشار خون سیستولیک بالای 180 و دیاستولیک بالای 120 میلی متر جیوه به عنوان بحران فشار خون در نظر گرفته می شوند. بحران های فشار خون بالا به دو صورت بروز داده که هر دو نیازمند مراقبت پزشکی اورژانسی هستند:

1- شرایط فوریتی: فشار خون بالا تر از 180 بر روی 120 میلی متر جیوه بوده اما شواهدی مبنی بر آسیب اندام ها وجود ندارد.

2- شرایط اورژانسی: علاوه بر بالا رفتن فشار خون، شواهدی مبنی بر آسیب دیدن اندام هایی همچون مغز، قلب و کلیه ها وجود دارد.

هنگامی که فشار خون به شرایط اورژانسی می رسد، افراد علائمی همچون موارد زیر را گزارش می کنند:

طبق یک قانون کلی، در صورتی که فشار خون از عدد بیان شده بالاتر باشد باید آرامش خود را حفظ کرده و دوباره آنرا اندازه گیری کرد. در صورتی که باز هم بالا باشد، مراجعه به بیمارستان ضروری است. 

در صورتی که فشار خون فرد بالا رفته و هر کدام از علائم بالا مشاهده شود، باید با فوریت های پزشکی تماس گرفته یا به اورژانس نزدیک بیمارستان مراجعه کرد. زنان باردار باید افزایش فشار خون خود را بسیار جدی تلقی کنند زیرا امکان آسیب دیدن مادر و جنین وجود خواهد داشت.

فشار خون اورژانسی

تشخیص فشار خون بالای بدون علائم

افراد باید اعداد طبیعی فشار خون خود را دانسته و با سنجش متداول آن از نوسانات این اعداد آگاهی یابند. سنجش متداول فشار خون در افراد دارای عوامل خطر ابتلا به فشار خون بسیار اهمیت دارد. از جمله این موارد می توان به نمونه های زیر توجه کرد:

افراد جهت اندازه گیری فشار خون خود می توانند از فشار سنج های خودکار استفاده کنند. در استفاده از این دستگاه ها، فرد بند مخصوص (کاف) را به دور بازوی خود پیچیده و دکمه دستگاه را فشار می دهد. 

دستگاه پس از فعال شدن، کاف را پر باد و سپس خالی می کند. درنهایت عددی روی نمایشگر دستگاه ظاهر میشود که بیانگر فشار خون فرد است. فشار خون ایده آل به گونه ای است که عدد بالایی کمتر از 120 و عدد پایینی کمتر از 80 میلی متر جیوه باشد. 

در صورتی که چندین دفعه عدد بالایی از 130 یا عدد پایینی از 80 فراتر رود، ابتلای فرد به فشار خون تایید می شود. با این که دستگاه های موجود در مطب پزشکان اعداد دقیق تری را نمایش می دهند، اما دستگاه های خانگی نیز از دقت کافی برخوردار بوده و می توانند معیار خوبی باشند.

چاقی از فاکتورهای ابتلا به فشار خون بالا

چه کسی در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار دارد؟

سابقه خانوادگی، سبک زندگی و دارو های مصرفی می توانند احتمال ابتلای فرد به فشار خون بالا را افزایش دهند. عوامل خطر ابتلا به فشار خون بالا شامل موارد زیر می شوند:

متاسفانه، سابقه خانوادگی عامل مهمی در ابتلای افراد به این بیماری به شمار می رود. افراد دارای این ویژگی حتی در صورت داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و اجتناب از عوامل خطر باز هم ممکن است به فشار خون بالا دچار شوند.

منبع:

riversideonline.com

medicalnewstoday.com

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق و فشار خون

3.6/5 - (101 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر الهه جمعه ۵ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ۳_۴ روزی هست سردرد های شدید دارم فشار خون بالا ضربان قلب پایین ، جالبه تا وقتی سرپا می ایستم و مشغول به کار هستم فشارم بالا میره به محض اینکه دراز میکشم کم کم فشارم پایین میاد.
    البته ناگفته نباشه که در دوران یائسگی به سر میبرم .
    مگه میشه فشار خون بالا باشه و ضربان قلب نرمال یعنی از ۷۰ تا ۵۲ متغیر باشه؟
    همش با خودم میگم نکنه رگ قلبم گرفته . نکنه فشار چشم باشه یا قند و چربی خون باشه .
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      حتما باید بررسی شوید...
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      مکرر فشار را نگیرید
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      این خود باعث استرس فزاینده می شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر خانم جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    حدود ۱۴ ساله عمل باز انجام دادن.همیشه فشار خون پایین بوده.مثل ۱۰ روی ۶ یا ۱۱ روی ۶.اما دیروز تا حالا سردرد دارن.از صبح تا الان فشار خون کنترل میکنم ۹ روی ۵ و الان ۱۰ روی ۵ هست.عدد پایینی تغییری نمیکنه.سردرد و همچنان دارن.صبح هم حالت تهوع داشتن که بعد یه شربت دادم خوردن و اروم شدن.دسترسی به دکترشون ندارم تا روز شنبه.چیکار کنم؟ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      داروهای کاهنده فشار را ندهید از مسکن استفاده کرده و در صورت عدم کنترل به اورژانس مراجعه نمایید...از گرفتن مکرر فشار پرهیز نمایید
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۲ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام خانومی سی وپنج ساله هستم بدون سابقه فشارخون چندماهه تیروئیدپرکارگرفتم فشارخونم بالامیره بخصوص وقتی میخوابم خیلی بالامیره میترسم بخوابم الان داروی تیروئیدمصرف میکنم تپش قلب دارم پروپرانول مصرف میکنم برای تنظیم ودرمان فشارخونم چیکارکنم سابقه فشارخون خانوادگی داریم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...ویزیت قلب
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    سلام من یه مدتی هست که فشارخون که میگیرم ۱۳ روی ۹ یاحتی ۱۱ روی ۹ رانشان میده وضربان قلبم حداقل ۸۸ به بالاست حتی به۱۰۵ هم میرسه اخیرا سردرد دارم با درد قفسه سینه وگردن.۴۵ ساله هستم پریودیهام نامنظم هست داروهای معده مصرف میکنم چاقی شکمی تاحدی دارم فقطدرناحیه شکم.قدم۱۶۰ ووزنم ۶۵ کیلوهست.بااین تفاسیر آیا دارای فشارخون بالا هستم وعلت سردردهای من چیه آیااضافه وزن دارم.یاازچه داروهایی میتونم استفاده کنم.درضمن نه کم خونی نه دیابت ونه تیروئید. آزمایش‌هایم خوبه ولی اکو قلب افتادگی دریچه تشخیص داده شده پنج سال قبل.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام ممكنه علت سردرد بخصوص اگر پشت سر و صبحگاهي باشه همين فشار خون نسبتا بالا باشه
  • تصویر کاربر ساریخانی پنجشنبه ۲۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب آیا لوزارتان و کارودیلول را در زمان شیردهی (نوزاد چهارماهه )میتوان مصرف کرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر